Hyvä hesari! Luitteko jutun Jaana Pelkosen " gradunteosta" lähtien v. 2002? :D
Aivan mainio juttu hesarissa Jaanan gradunteosta kuvattuna ip-lehtien otsikoilla vuodesta 2002. :)
Kommentit (53)
miksi pelkonen jääkin nyt suomeen melko simppeliin hommaan. Aiemmin hehkutti lehdissä, miten on laittanut suurlähetystöihin eri puolille maailmaa hakemuksia ja miten useampi lähetystö on hänestä kiinnostunut. Ja nimenomaan korosti, miten haluaa nyt työskennellä ulkomailla.
Tuo lähetystötyö olisi ollut huomattavasti parempi meriitti ja kokemus kuin eduskunta.
Nainenhan oli ilmaisena työharjoittelija suurlähetystössä kuten muutkin valtiotieteilijät on suurimmalta osin. Tosin noi muut on about 21-vuotiaana, Jaana metelillä kolmekymppisenä.
aikaa siihen kyllä meni, sitä en arvostelekaan.
Nainen on kaunis, kuuluisa, fiksu, teki gradunkin valmiiksi... tottahan se potuttaa kateellisia. Nyt sitten voi nälviä että meni ala-arvoiseen työhön. Hei, se on sentään eduskunnassa, mun mielestä aika hyvä näköalapaikka.
ja työolotkin vähän kehnot (pienessä kopissa kansanedustjan kanssa). MUTTA: jos on kiinostunut urasta politiikassa joko itse kansanedustajana taio puolueessa palkkatöissä, se on ihan ok pätkätyö, myös maisterille.
Minulla ei ole mitään Jaanaa vastaan, mutta vähän olen sellaisen kuvan hänestä saanut että suuret on puheet... ja tekojen kanssa vähän niin ja näin.
Eduskunta-avustajan työ ei ole mitään kovin hohdokasta, avustajat on eduskunnan pohjasakkaa.
Luulen että Jaana kärsii monille julkkiksille tyypillisestä narsistisesta suhtautumisesta omaan itseensä. Eduskunnassa hän saa takulla paljon huomiota osakseen, mikä varmaan hivelee ei enää niin nuoren naisen itsetuntoa.
Ja Jaanan pääaine ei muuten ollut viestintä vaan valtio-oppi.
Jaana vaikuttaa jotenkin ikäistään lapsellisemmalta, joten varmasti hänen mielestään eduskunnassa on kivaa ja jännää olla töissä kun saa miehiltä huomiota.
Tosiasiassa gradu on aihe, johon moni toimittaja on varmasti tarttunut ja nostanut otsikoksi kysyttyään aiheesta; ei tarvita kuin viittaus graduun, niin se on nostettu jutuissa esiin.
Olen itse puhunut gradusta jo useamman vuoden ajan. Pitkään on ollut niin, että opinnoista puuttuu vain gradu, ja AINA ihmiset kysyvät, paremman puheenaiheen puutteessa ilmeisesti, opinnoista ja gradusta. Mitä pitäisi vastata? Yleensä ynähdän jotain tyyliin " pitäis sitä gradua" tai " puuttuu vain gradu" , ja nolottaa itseänikin. Gradu on muuttunut möröksi, sillä olen jo pitkään tehnyt enemmän töitä kuin opintoja, terveydentilani on aiheuttanut huolta ja estää tällä hetkellä keskittyneen työskentelyn. Ei tee puolitutuille mieli ryhtyä selvittelemään juurta jaksain syitä gradun viivästymiseen. Pystyn ÄÄRIMMÄISEN hyvin eläytymään Pelkosen tilanteeseen, jossa opinnot keikkuvat mukana puheen tasolla ja gradusta on muodostunut abstrakti käsite, sana, joka nousee säännöllisin väliajoin esiin, kysyttäessä.
Se, mitä tosiasiassa Pelkosen kohdalla kadehdin on se, että hänen gradunsa on todella valmistunut, muuttunut sanoista teoiksi, vaikka hänellä selvästi on ollut valtavan monta rautaa tulessa samanaikaisesti.
Mitä tulee työhön - en ihan ymmärrä kuvitelmia siitä, että tuoreilla maisterinpapereilla saman tien napattaisiin huippuvirkoja ja johtajanpestejä. Suurin osa parin vuoden sisään valmistuneista maisteriystävistäni on pätkätöissä tai edelleen harjoittelupaikoissa tms. Joo, tuttavapiiriin kuuluu myös samalla koulutuksella kulttuurialan johtajanpaikoille ja hyviin virkoihin päässeitä - kokonaista kaksi kappaletta, joita loput parikymmentä kokopäivätoimisesti kadehtivat.
Palkka on vajaa 2000 euroa. Ei sillä rahalla ja sillä työnkuvalla kovin pitkään yksi ihminen yleensä viitsi olla.
mun entistä opiskelukaveria meni suoraan valmistuttuaan eduskunta-avustajaksi. Eikä kumpikaan ole mitään hirmuisia urakiitäjiä. Ei eduskunta-avustajan hommat mitään hirveen loistokkaita ole. Hienoa että Jaana sai gradun valmiiksi työn teon lomassa!
Sun tekstin sisällöstä olisin vekannut että sulla ei ole muuta koulutusta kuin peruskoulu.