missä menee vaitiolovelvollisuuden raja?
voinko kertoa mitä teen työkseni?aikuisen tai lapsen kanssa onko se sallittua?mitä työtehtäviä teen ja millaisia työaikoija?
Kommentit (11)
voinko kertoa yleisesti että hlö on aikuinen ja letkuruokin sitä ja valvon....ja siivoan..ap
Eikö koulussa opetettu? Ei tarvitse vastata..
Olen tähän niin usein törmännyt!
Nykyisessä koulutusohjelmassa ei puhuta vaitiolovelvollisuudesta mitään tai juuri mitään : (
Et saa kertoa yhtään mitään asiakkaasta. Jos joku kyselee mitä teet, voit kertoa, että avustaja voi yleensä esim. siivota, laittaa ruokaa, yms yms...
vaikka jättämällä kertomatta.
Monimutkainen juttu ja vaatii varovaisuutta, varsinkin pienissä piireissä.
Siis kenen luona (kai puoliso sen ilmoituksen on nähnyt myös?) ja mikä sairaus ja mitä apua tarvitsee?!
Oho hups..
sukupuolitautien lääkärit kertoisivat puolisolleen, ketä kaikkia heillä on tänäänkin käynyt vastaanotolla?
kuinka tuo Paavo Lipponenkin jatkuvasti ramppaa polilla milloin minkäkin asian takia. Tai psykiatri kertoisi poliitikko-puolisolleen, kuinka tänäänkin on joutunut viemään Erkki Liikasen sairaalaan...
itsellä on kokemusta, et just melko vähän koulutetut valitettavasti vuotaa asioita. esim. minun kohdallani sairaalan laitoshuoltaja kertoi miehen sukulaisille asioita, joita olisin ehkä halunnut kertoa itse. luulen, että keskimääräinen lääkäri ei olisi kertonut.
sitä kait helposti ajatellaan että laitoshuoltaja vain siivoaa, mutta hän vuosia talossa työskenneellä tietää paljon asioita, miks tehdään mitäkin, ja sitä kautta saa tietää myös sairaanhoitoon liittyvistä jutuista, sairauksista ym.
eli ihmiset, jotka koulutatte näitä ihmisiä, huomioikaa vaitiolovelvollisuudesta kertominen. käytännön esimerkkejä, harjoituksia, mitä vain.
vaitolovelvollisuuden ylläpitämisessä lienee myös toistuva silloin tällöin tapahtuva kertaus paikallaan.
eli työyhteisöt hoi, oletteko kerranneet vaitiolovelvollisuuden säilyttämistä?
vaitolovelvollisuutta vaativissa hoitoammateissa voisi mielestäni järjestää työnohjausta tms. jossa saisi purkaa asioita ja kokemuksia. vähentäisi tarvetta jakaa asioita ulkopuolisille. esim. vertaistoimintana. vai onko niin, että nykyhoitotyö niin kiireistä, että se on mahdoton ajatus?
Hoitoalalla pitäis olla itsestäänselvyys tuollaiset asiat. Mäe saa puhua kotona enkä muuallakaan ketä mulla on asiakkaina ja paljonko kukakin ostaa ja kyse on tukkukaupasta ja vähittäismyynnistä tavaroiden parissa joista kertomisesta ei olisi todellakaan mitään henkilökohtaista haittaa asiakkaille. Liikesalaisuudet pitää aina säilyttää yksityiselläkin sektorilla.
yleisesti voit kertoa, jos sitä ei erikseen ole kielletty. Mutta asiakkaista et saa kertoa mitään