Onko mielestänne ihan ok istuttaa lasta aamupalapöydässä yli tunnin, kun lapsi ei suostunut juomaan maitoaan loppuun?
Lapsi on kolme ja hieman uhmaikäinen. Onko tämä ihan normaalikäytäntö päiväkodeissa?
Kommentit (37)
Kuten tuossa sanoin, lapsi on KUULEMMA kieltäytynyt maidon juonnista päiväkodissa pidemmän aikaa. Tämän sain kuulla samalla, kun minulle kerrottiin, että lapsi on istunut toista tuntia maitoa juoden. Minunko vika tämä nyt on, kun en ole ennakoinut kaikkea mahdollista? Olisiko kenties pitänyt sanoa, että meidän lasta ei sitten istuteta tunti tolkulla ruokapöydässä.
Mielestäni järjen käyttö on sallittua myös päiväkodissa!
ap
lapsiani jos ruoka ei maistu. En pakota vaikka houkuttelenkin usein.
Kehoitan kaksi kertaa sitten saa poistua. Jos ei ole nyt nälkäinen niin sitten ruoka varmasti maistuu seuraavalla aterialla. Yleensä yritän tarjota muuta vaihtoehtoa jos tiedän että vatsa tyhjä ja jotain pitäis alas saada.
nä hyväksyisi tollasta. Nostaisin kyllä asiasta haloon, ihan asiallisesti toki.
Tuskin sille nyt mitään traumoja tuollaisesta jää, mutta tuleepahan selväksi, kuka käskee.
Siis uskomatonta jos annetaan lapsen uhmalle periksi! Hänhän juuri kokeilee rajojaan. Entä ensi kerralla? Jos meillä lapsi ei syö ruokaansa häntä yritetään kannustaa syömään se mutta ei todellakaan tarjota mitään muutakaan jos ei maistu. Kohtahan se lapsi itse päättää mitä ja milloinkin syö. En yhtään ihmettele kun vanhemmat ei saa lapsiansa kuriin jos kaikessa annetaan periksi.
Jos lapsi ei siis syö, sinä istutat häntä sen kylmän ruuan kanssa toista tuntia niinkö?
En kirjoittanut niin vaan että en todellakaan tarjoa jotain muuta vaihtoehtoa jos ei syö kuten täällä joku mainitsi tekevänsä. Saa olla sitten syömättä seuraavaan ateriaan.
Oksennus kurkussa väkisin oli " nuoltava" lautanen tyhjäksi.
Tässä lapsi kieltäytyi juomasta ja häntä istutettiin yli tunnin lasin ääressä.
Vierailija:
Tuskin sille nyt mitään traumoja tuollaisesta jää, mutta tuleepahan selväksi, kuka käskee.
kun nukkuma-aika tulee.
niin ei pidä antaa periksi. Ja jos luette noita aikasempia vastauksia niin huomaatte että kommentoin niissä annettuihin toimintamalleihin.
31
Vierailija:
niin ei pidä antaa periksi. Ja jos luette noita aikasempia vastauksia niin huomaatte että kommentoin niissä annettuihin toimintamalleihin.
31
Jos aikuinen istuttaa lasta tunteja, se on vastuun sysäämistä - tässä tapauksessa 3 vuotiaalle - tilanteen ratkaisemiseksi. Aikuinen ratkaisu voi olla tehdä juomisesta kilpailu, leikki, tai sitten sanoa " ota yksi kulaus, sitten pääset leikkimään" . Sillä tavalla molemmat voivat olla tyytyväisiä.
Ei kotona, koulussa, pk:ssa, perhepäivähoidossa, mummolassa. Ei kerrassaan missään!
Itse olen pph ja lapsi saa valita ottaako maitoa vai vettä ruuan kanssa. Laitan puoli lasia aluksi ja sitten saa lisää jos maistuu. Joku lapsi on sellainen että ei joisi koko päivän aikana mitään, joku taas joisi lasitolkulla maitoa ruoka-aikana.
Olen " vaatinut" että lapsi juo jotakin ruuan kanssa, edes vähän. Mutta jos ei jaksa/halua juoda sitä puoltakaan mukia niin sitten ei ole pakko. Kyllähän lapsesta näkee pelleileekö ja testaako vai eikö oikeasti nyt vain maistu.
Säännöstelen myös lapsen maidonjuontia. Yksi lasillinen maitoa riittää ateriaa kohti, sen jälkeen otetaan vettä. Samat säännöt koskee sekä minua, omia lapsia että hoitolapsia. Maitoa ei tarvitse rillittää asiaksi asti. Yksi joisi pelkkää maitoa ja ruoka olisi sitten koskematta. Halvemmaksihan se minulle tulisi jos antaisin juoda lasitolkulla maitoa, mutta kun se ei ole terveellistä että vain maidolla eletään niin meillä on sovittu säännöt sitä varten.
Minä en ymmärrä että vielä 2000-luvulla hoitopaikoissa PAKOTETAAN syömään tai että lautanen on pakko syödä tyhjäksi tai muki juoda tyhjäksi. Päivähoidossa lapset ei yleensä saa edes itse annostella eli on hoitajan varassa miten paljon laitetaan. Jos on liikaa, niin se on liikaa ja sillä selvä. Turha tehdä numeroa asiasta.
Maitoa en pysty juomaan, meni monta vuotta etten syönyt ollenkaan jukurtteja, juustoa tms. On varmaan luut tosi hyvässä kunnossa :(
kuulostaa ihan kamalalta. Jos joku lapsi joutuu päiväkodissa kärsimään sen takia, että hänen vanhempansa on ottanut jonkun epäkohdan esiin, niin ei ole ihan tervettä!
Minä kyllä veisin asiaa eteenpäin vaikka ylimpään asteeseen, jos pienet lapset joutuvat kokemaan pahempaa simputusta kuin armeijassa.