Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mites sais pienellä rahalla ihanan joulun...??

Vierailija
21.11.2008 |

Tänä jouluna köyhempi kuin koskaan... En ole muutenkaan kulustus juhla ihminen, mutta joulu olisi kuitenkin lapseni mieleen ja jotain olisi laittaa... Mutta miten saisi...Toinen kuitenkin odottaa joulupukkia, lahjoja, jouluruokaa, kuusta ja kaikkee ja kaikki maksaa... Onko hyviä vinkkejä???

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei osaa neuvoo tai halua...??

Muilla siis ei tod näk samaa ongelmaa....

Köyhät kyykkyyn menttaliteetillä...

Vierailija
2/35 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itse ajattelin seuraavaa: leivo lapsen kanssa, tehkää joulupipareita. Teet taikinan itse lapsen kanssa, leivotte yhdessä, katsotte kun piparit paistuvat. Poltatte muutamaa kynttilääkin. Kaupan joulutorttutaikinakaan ei maksa just mitään, sitä paketti ja hilloa myös. Tämän ihmeempiä leivonnaisia ei jouluksi todellakaan tarvitse tehdä. Vähän voit lisäksi ostaa karkkia, vaikka jotain lapsen suosikkeja (jos lapsesi vielä karkkia syö).

Jouluruokaankaan ei hirveitä summia tarvitse laittaa.Pari rasiaa valmislaatikkoa (tai teet itse), jos lanttu tai porkkanalaatikko ei uppoa niin sitten vaikka makaronilaatikko :) Aamulla keität riisipuuron, sen kanssa vähän leipää. Rosollia voi olla, samoin jotain kinkkuviipaleita voit ostaa muutaman, ei tarvitse kokonaista kinkkua todellakaan olla. Ehkä pieni pala jotain kalaa. Näillä tulee kyllä lapsen masu täyteen, jälkkäriksi sitten vaikka glögiä ja niitä itse tehtyjä pipareita, torttuja ja karkkia. Luette yhdessä kirjoja, pelaatte jotain peliä. Kynttilät luovat tunnelmaa. Kuuntelette musiikkia ja valvotte vähän pidempään. Uskon että saat lapselle mukavan joulun aikaan näillä.

Kuusen "virkaa" voi vallan hyvin toimittaa muutama iso kuusenoksa (voitte lähteä itse niitä hakemaan lähimetsästä, "tänä jouluna meillä on minikuusi että oraville jää enemmän puita metsään"). Isket oksat maljakkoon, niitä voi hyvin koristellä kevyesti.

Lahja-asian suhteen tuli mieleen, että onko lapsi saamassa keneltäkään sukulaiselta lahjoja? Tämä voisi ratkaista hieman sitä puolta. Eihän lapsi oikeasti tarvitse kuin pari pientä lahjaa (no ei yhtään jos oikein saivarrellaan), ne voivat olla jotain hassuja pieniä ylläreitä. Kirpparilta voit löytää jotain kivaa myös. Sitten tietysti kirkon diakoniatyöntekijään voisit ottaa yhteyttä, heidän kauttaan voisi jotain jouluapua järjestyä. Pukki on aivan turhaa rahastusta. Sitä ei hyvään jouluun tarvita. Tärkeintä on yhdessä oleminen ja tekeminen.

Ja vielä sellainen ajatus että jos asutte muualla suomessa kuin täällä lumettomalla pk-seudulla, menet lapsen kanssa pulkan kanssa mäkeen, lumiselle seikkailuretkelle metsään (mukaan mehua ja pipareita), kyllä näillä varmasti annat lapselle hyvän joulun!

Kaikkea hyvää sinulle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

me on aina vietetty aika "köyhä" joulu.

Mä olen pyrkinyt tekemään itse niin paljon kuin mahdollista lahjoista ruokiin ja koristeisiin.

Eli olen tehnyt pehmoleluja ja nukkekotikalusteita itse, samoin vaatteita lapsille (ja aikuisillekin).

Jos teitä on vain 2 tai 3 niin ette te myöskään montaa porkkanalatikkoa ja lanttulaatikkoa tarvi eikä ne ole pikkulaatikot ole paria euroa enempää vaikka ostaisikin, niiden lisäksi tavallista perunaa ja raastetta ja kastiketta. Pitääkö olla kinkku? Ostakaa vaan sellainen valmispalvattu pala, ei sitä kuitenkaan noin pienellä porukalla tulisi syötyä isompaa. Kalat on kalliimpia, mutta asettelu ja tarjolle pano niillääkin on se isompi juttu. Kirjolohta saa halvallakin.

Me olen tehnyt myös koristeet itse vanhoista kankaanpaloista ja langanpätkistä. Kuusi meille on saatu vanhemmilta maalta, mutta välttämätönhän sellainen ei oikeasti ole. Tunnelma tulee muutenkin koristeilla ja siivoamalla ja parilla kynttilällä. Vaikka yhtenä vuonna ennen lapsia me kyllä koristeltiin isohko kiinanruusu kuusenkoristeilla...

Vierailija
4/35 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia vihjeitä kaipaat?

Perinteinen jouluruoka ei ole kovin kallista ja itsekin voi laittaa laatikot ja pienen kinkuntapaisen, piparit ja tietysti riisipuuroa.

Saako joulupukiksi jonkun naapurista tai muuten tutun?

Kuusiakin saa halvalla viime tinkaan aattoaamuna (hankalaa toki).

Lahjoista on tälläkin palstalla ollut useita ketjuja "lahjoja pienellä rahalla". Aloita vaikka uusi keskustelu, mitä saisi halvalla / ilmaiseksi juuri sinun lapsesi ikäiselle. Joskus vauva-lehden kirpparillakin näkee esim. uusia leluja myynnissä - edullisesti saisi aika hyviä lahjoja. Ilmoita "ostetaan"-palstalla siitä, mikä olisi tosi mieluisaa. Jos lapsi on pieni, vaatimattomatkin lahjat ovat iso ilo! Jos mahdollista, kierrä kirppareita ja myyjäisiä.

Vierailija
5/35 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli ihan itku kun tekstiäsi luin, voi kiitos, sait niin hyvän mielen minulle...

Oikein kaunista ja ihanaa joulua myös sinne!!

Vierailija
6/35 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkisin pienen kuusen, joka koristeltaisiin lapsen kanssa. Koristeet lapsi voisi tehdä pääasiassa itse, lisäksi omenia/pipareita, jotka voi sitten jouluna syödä.

Jouluruoka on yllättävän edullista, erityisesti jos ne tekee itse. Lanttu-, peruna- ja porkkanalaatikoita, rosollia, pieni kinkku/kinkunpala, joulupuuro, pipareita. Siinähän sitä jo on yllin kyllin. Lisäksi muutama kynttilä joulupöytään tunnelmaa antamaan ja joululaulut soimaan

Pukkia ei tarvita, ellet saa jotain ystävää käymään. Meillä tontut tuovat lahjat, ja onnistuvat aina tekemään sen kun lapsi on jossain muualla kuin olkkarissa.

Jos lapsi saa lahjoja sukulaisilta, niin niihinkään ei tarvitse investoida suuria summia. Toisaalta jotain pientä voi olla kiva antaa lahjaksi, mutta ei kaikki kiva ole kallista.

Jos joulu on valkoinen, niin ulkoilua paljon ja lisäksi rauhallista lukemista ja yhdessäoloa. Ei se joulu mitään kummempaa kaipaa.

Vierailija
7/35 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa ostaa vaan muutama jouluruokajuttu. Käsitin että sulla on yksi lapsi, joten ei tosiaankaan saa edes syötyä mitään seitsemän sortin sörsseleitä. Sekähedelmäkiisseli on tosi halpaa ja se tuo ainakin mulle ihan joulufiiliksen.

Kirjastosta saa ilmaiseksi joululevyjä ja leffoja. Kirppareilta tosiaan kannattaa hakea lahjoja, siellä on monesti ihan uutta kamaa myynnissä, samoin huuto.netistä esim dvd-levyjä tms.

Kyllä se onnistuu=) Piparitarvikkeet, torttutaikinaa ja hilloa ja sekähedelmäpussi, pari laatikkoa ja lihaa/kalaa (voi olla myös vaikka lihapullia) sekä rosolli ja glögi sekä riisipuurohiutaleet maksaa kaupassa yhteensä noin 15 e mutta niistä syö koko pyhän ajan ja tulee takuulla joulumieli=)

Vierailija
8/35 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai oikeastaan "kahdeksi pieneksi pukin apulaistontuksi jotka nyt käyvät meillä jakamassa lahjat kun pukki ei joka paikkaan kerkiä". Leikistä on tullut perinne, jota on sitten jatkettu vielä nytkin kun rahaa tavallaan olisi, mutta eihän me enää haluta ketää ulkopuolista kotiimme jouluna, edes pukkia.

Ei ole tullut sitäkään viahetta jossa lapset pettyneenä tajuaisivat, ettei joulupukkia oikeasti olekaan, kun ovat tienneet sen aina.

Vierailija
9/35 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tekemällä saa suht edullisesti ruokaa. Perunat, porkkanat ja lantut eivät paljon maksa. Tee muutamaa ruokalajia, ei tarvitse olla tuhatta sorttia ja niin paljon, että loput menee roskiin.

Kata pöytä kauniiksi. Laita pöytäliina ja kynttilät, taittele servietit, kata viinilasit (vaikka joisitte vain vettä), hämärrä valaistusta. Tästä syntyy jo juhlatunnelma.

Siivoa koti kauniiksi ja jos teillä on joulukoristeita laita ne esille. Osta pieni kuusi tai tuo muutama kuusenoksa metsästä idea oli myös hyvä.

Yksikin lahja lapselle tuo joulumielen. Lapsi ei useinkaan välitä siitä minkä hintainen lahja on, kunhan on jotain. Yhteinen aika on tärkeää. Tehkää jotakin mukavaa yhdessä. Ulkoilkaa, katselkaa telkkua, käykää hautuumaalla tai joulukirkossa (jos se sopii maailmankatsomukseesi)

Onko teillä mukavia naapureita? Voisiko joku naapurin setä tulla joulupukiksi tai sukulainen?

Vierailija
10/35 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukkina ollaan itse, kuusi haetaan naapurimetsästä (siellä on sähkölinja, jonka alta on suorastaan suositeltavaa hakea kuuset pois kasvamasta; lupa maanomistajalta tietty) ja jouluruoat jos jokin on mielestäni halpaa. Teen aina laatikot itse - tykkään niiden tekemisestä - vaikka eivätpä ne paljoa maksa valmiinakaan. Lisäksi simppeli valikoima muita jouluruokia.

Kirpparilta sinuna hankkisin lahjoja ja sukulaisten kanssa sopisin jotain valmiiksi. Hyvä joulu teille tulee!

Vierailija
11/35 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapsille ei saa mukavaa joulua!Miten sanoa pienelle lapselle, että joulupukki vaan ei just meille kurvaa? Ihan hirveetä!Sitten jotkut rypevät rahassa. Koeta jostakin saada se Hyvä Joulumieli-projektin lahjakortti. Sanokaa te muut mistä, sen voi hakea? Hei, kysy myös kirkon diakoniatyön apua. Me saatiin ruoka-apua tosi vaikeina aikoina (soskun kääntäessä selkänsä) ja olen ikuisesti kiitollinen heille!

Vierailija
12/35 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset ovat saaneet joka vuosi kirpparilta hankittuja lahjoja (ja uusina ostettujakin lahjoja) ja mieluisuus ei ole mitenkään kiinni ostopaikasta! Kannustan edullisiin lahjahankintoihin nettikirpparilta tai oikealta kirpparilta!

Kynttilät tekevät minulle tunnelman, piparit ja suklaa ja joululaulut. Hyvä idea, että kirjastosta saa niitäkin.

Vierailija
13/35 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapsille ei saa mukavaa joulua!Miten sanoa pienelle lapselle, että joulupukki vaan ei just meille kurvaa? Ihan hirveetä!Sitten jotkut rypevät rahassa. Koeta jostakin saada se Hyvä Joulumieli-projektin lahjakortti. Sanokaa te muut mistä, sen voi hakea? Hei, kysy myös kirkon diakoniatyön apua. Me saatiin ruoka-apua tosi vaikeina aikoina (soskun kääntäessä selkänsä) ja olen ikuisesti kiitollinen heille!

Mä itse asun ulkomailla, joten ei voi oikein muuten auttaa suomalaisia. Olen sitten joka vuosi laittanut tuohon Joulupatakeräykseen netin kautta muutaman kymmenen euroa - ja ne menee mun mielestäni joulun järjestämiseen vähävaraisille eli tässä tuolta Pelastusarmeijan sivuilta:

"Joulupadan varojen jakaminen

Joulupadan varat jaetaan heti Joulun läheisyydessä ruokana, vaatteina ja lahjakortteina vähäosaisille lapsiperheille ja muille syrjäytyneille ihmisille, jotka tulevat sitä itse pyytämään tai joiden läheiset ovat toivoneet heille apua. Suuri osa avusta jaetaan Pelastusarmeijan Joulujuhlissa ympäri Suomea suoraan ruokana ja muina tuotteina."

Toivottavasti saatte hyvän joulun!

Vierailija
14/35 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

me ollaan 3 henkinen perhe ja meillä se menee näin:

-"sinkkukinkku" (poika ja isä tykkäävät kinkusta paljon)

-valmisporkkanalaatikko

-valmis imelletty perunalaatikko

-teen itse jauhelihalaatikon (jossa jauhelihaa,perunaa,porkkanaa)

-pikku rasia valmis rosollia

Jälkkäriksi itse torttuja ja pipareita,pipareita paistellaan pitkin joulunalusviikkoa.

Kuusi meillä on,ostettiin yks vuosi "ikikuusi" ja se meillä kelpaa,ei meillä joka vuosi olis varaa ostaa aitoa... aitoja havunoksia pistetään kyllä maljakkoon ja pojan huoneeseen toiseen maljakkoon,pojan huoneeseen muutama koriste niihin oksiin myös. Koristeitakaan meillä ei ole paljoa,muutama pallo,valot ja tähti,loput tehdään joka vuosi itse :)

Ikkunoihin askarrellaan tonttuja ja lumitähtiä ja ostan ison halvan pussin tuikkuja,poltellaan niitä.

Lahjaksi ollaan aikuisille (mulle ja miehelle) oikein toivotto suklaata,muuten ei meillä sitä oiskaan,mut nyt mummut ostaa pari rasiaa.

Lapsi saa isovanhemmiltaan legolahjat ja meiltä vanhemmilta villasukat ja lapaset (neuloin,samoin kuin isälle) ja jouluisen dvd (oli cittarissa 9e,shrekin joulu),lisäksi löysin kirpparilta pari lasten kirjaa 2e/kpl,kyllä nuo lahjat minusta lapselle riittääkin :)

Vierailija
15/35 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiukalla budjetilla täälläkin mennään. Aijon silti tehdä oikean joulun lapsille. Ei siihen ihmeellistä krääsää tarvita.

Katso netistä askartelu ohjeita ja hae soveltaen tarvikkeet kirpparilta. Punaisia kankaita ja koristeita löytyy. Tähän aikaan vuodesta myös trokarit myyvät ihan ehtoja leluja alkuperäisissä paketeissaan kirpparilla.

Marttaliiton sivuilta löytyy ruokaohjeita jotka on edullisia tehdä.

Jos et pysty naapurin metsästä joulukuusta "lainaamaan" niin iso tukku kuusenhavujakin maljakossa riittää. Tulee tuoksua ja saa jotain koristella.

Katso netistä tai lehdistä ideoita ja sovella omaan budjettiin.

Vierailija
16/35 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. pyörii keskustelu, kun joku haluaisi antaa lahjaksi sian, jonka lahoittaa ulkomaan apuun.. Ihan, kuin kotimaassa ei olisi apua tarvitsevia riittämiin!

Vierailija
17/35 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä muutamia:

- tästä nousee varmaan av.lla haloo,mutta kuusen voi varastaa lähimetsästä. se on itseasiassa meillä ollut lapsuudenkodista saakka se juttu mikä tuo joulutunnelmaa :)

- koristeeksi kelpaa piparit esim. ja vaikka ihan kuusenkynttilät siihen lisäksi.

- tosiaan pipareita kun leipoo niin muita leivonnaisia ei tarvitse ja saa siitä ne kuusenkin koristeet samalla.

- peruna ja porkkanalaatikko maksaa kaupassa n.1€/laatikko, eli edullisesti saa joulun tuoksua yms. kinkkua voi ostaa pari viipaletta, itse voi tehdä makaronilaatikon(edullista tosiaan), glögiä saa 1€/ prk ja siitä tulee ihanat jouluhajut, samalla kun keittää makaronia laatikkoon, keittää sen verran enempi että tekee ruokaisan makaroni-kinkku-majoneesi salaatin. mitäs muuta sitä sitten tarvitseekaan? ja kattaushan se juhlan tunnun tekee , eli servetit pöytään ja pari tuikkua vaikka. ja noita ruokiahan syö sitten monta päivää, joten edullista mielestäni.

- hautausmaalla käynti pimeään aikaan on ihana joulutunnelman luoja, kun näkyy kynttilämeri.

- hae havuja metsästä ja tee itse asetelma amppeliin tai ruukkuun, sekaan vaikka jäkälää ja tonttulakki pilkistämään ruukunreunalta( vanhasta paidasta helppo tehdä)

- joulupukin puuttumisen voi selittää niin ,että kun käy hautausmaalla,niin sillä välin pukki onkin jo jättänyt lahjat kuusen alle. ja jos lasta harmittaa niin selittää että pukilla on niin kiire,että ei voinut jäädä odottamaan yms.

- lapsen iästä riippuen on helppo ostaa halpoja lahjoja; esim. muistipeli on pari euroa, pallo pari euroa, yleensäkin lautapelit on edullisia, väritys/puuhakirjat alle 3€ , kynät yms. riippu tietenkin minkäikäinen lapsi.

siinä muutamia. toivon teille lämmintä joulua, tunnelmaa ei tuo määrä vaan se laatu ja tunnelma:)

Vierailija
18/35 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

viestin ja siinä oli tosi hyviä ajatuksia.

Itse olin ennen sitä ehdottamassa myös, että kuusen oksia maljakkoon, ne antavat hyvää tuoksua. Glögi ja riisipuuro eivät paljoa maksa, eivätkä piparit itse leivottuina. Pullakin on itse leivottuna edullista jouluhyvää, samoin tortut. Kinkku on halpaa kilohinnaltaan. Voisitko ostaa kinkun puoliksi jonkun tutun kanssa? Maksaa parhaimmillaan noin 3 euroa kilo! Ja perunasta muusia tai laatikkoa. Porkkanaraastetta tai itse tehtyjä laatikoita, ovat halpoja.

Tärkeintä joulussa on yhdessä tekeminen. Lainaa kirjastosta iso kasa kirjoja molemmille, ja dvd-levyjä ja ehkä cd-romppuja. Lahjoja kirpparilta, tai voit tehdä itse. Minkähän ikäinen lapsi on.

Ja yhdessä sitten käytte jouluna ulkoilemassa, kuuntelette kynttilän valossa joululauluja ja nautitte yhdessäolosta. Siinä se joulu on.

Vierailija
19/35 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi saada MLL:n ruokalahjakortin

Vierailija
20/35 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähillä varoilla VOI TODELLAKIN saada ihan mainion joulun. Tosi hyviä vinkkejä ja neuvoja onkin tullut jo tosi paljon :) Mun mielestä kans seikat et koti on siivottu, valaistusta vähennetty ja kynttilät palaa, joulumusiikki soi tuo jo ihanan fiiliksen.

Ruuista vielä, tee vaikka hiukan paksumpaa perunamuusia johon lorautat hiukan siirappia tai fariinisokeria (tavallinenkin sokeri käy) ja saat mainion perunalaatikon korvikkeen helpolla. Porkkanaraastetta johon rusinoita mukaan, ostat laatikollisen rosollia ja kinkuksi käy vaikka ihan tavallinen voileipäkinkkusiivut nätisti tarjolle rullattuina. Lapsi ehkä tuskin kalasta kauheasti välittää? Lihapullat toimii joulupöydässä myös hyvin, ostat tarjouksesta nauta-sikaa ja teet itse tai ostat valmiina. Riisipuuroa ja mehukeittoa tai kiisseliä saat myös helposti ja halvalla tehtyä. Ja niitä joulupipareita, jo ihan vaikka vaan jouluisen tuoksun takia! :)

Joulupukkia ei kaipaa kukaan, ikkunoihin itsetehdyt lumihiutalekoristeet ja pumpulista tehdyt "luminyörit". Haet lähipuiston kuusesta (tämä nyt sallittakoon) ;) muutaman oksan maljakkoon, tulee ihana tuoksu siitäkin. Osta 100kpl:n pussi tuikkukynttilöitä, maksaa n. 3,5e ja riittää ensi jouluunkin. Jo joulun odotukseenkin saat monista kaupoista suklaa-adventtikalenterin eurolla, lisäksi jotkut kaupat ja tahot jakaa ilmaisia kuvakalentereita.

Lahjoista; (joita ei lapselle tarvi olla montaa) mulla olisi yksi idea jos vaan kiinnostut. Mä toimin meidän seurakunnassa vapaaehtoisena apuna diakoniatyössä ja me otetaan vastaan pitkin syksyä lelulahjoituksia joita jaetaan vähävaraisten perheiden lapsille joululahjoiksi. Lelujen pitää olla ehjiä ja puhtaita. Mistäpäin ap mahdat olla? Voisin lähettääkin sulle muutamia leluja postitse jos annat/laitat tähän jonkun yhteystiedon/meiliosoitteen, jotta saataisiin yhteystietoja vaihdettua. Tai sitten kysy läheisestä seurakunnastasi onko heillä vastaavaa toimintaa! :) Paljon tsemppiä ja hyvää mieltä Sinulle!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi