Lääkäri ei suostunut tekemään sterilisaatiota. Voinko tehdä valituksen?
Vetosi siihen, että olen niin nuori (28v), mutta koska minulla on 3 lasta niin eikös se riitä syyksi!!?
Kommentit (79)
lapsia on entuudestaan kaksi, enkä lisää halua sillä:
-olen yh, eikä uutta miestä ole kuvioissa
-elämä näiden kahden kanssa on ollut niin rankkaa, etten halua ottaa sitä enää uusiksi
-ikäero lasteni kanssa tulisi liian suureksi
-olen itsekäs ja haluan elää myös omaa elämääni
-haluan panostaa uraan
-minulle on jo kerran tehty abortti kun kaksinkertainen ehkäisy petti
-kierukka ei sovi minulle (valkovuotoa tulee litratolkulla -ei tulehduksia)
Kun olen tämän päätöksen tehnyt, EI minun enää tarvitse edes harkita lapsia VAIKKA uusi mies astuisikin kuvioihin.
Ei sillä, että siinä olisi jotain väärää, jokainen tyylillään, mutta minä en sitä halua. Jos siis joskus eroaisin miehestäni niin en hankkisi lapsia enää muiden kanssa ja se on varma. Minä haluan, että kaikki lapseni ovat samalla viivalla ja että heillä on sama isä.
Ja käskevät odottamaan vielä kaksi vuotta. Ap:lla on jo ne vaadittavat kolme lasta, joten hän on oikeutettu sterilisaatioon jo nyt. Hänen ei tarvitse odottaa kahta vuotta.
halusin nimenomaan sterilisaation, lääkäri puhui ja puhui kierukkaan. kierukka laitettiin sitten, onhan se helpompi operaatio kyllä ja 100% varma ehkäisy meillä, ei nimittäin olla sekstailtu kertaakaan sen jälkeen. Ei tee mieli seksiä ei sitten ollenkaan. Haluan edelleen sterilisaation. Aionkin pyytää toisen lääkärin enkä samaa kuin viimeksi.
Ja minä olen yli 30 ja mulla on 3 lasta.
Kyllä lääkärin pitää sterilisaatio sinulle tehdä jos vaadit. Selvät pykälät asiaan olemassa ja sinä täytät yhden kriteerin. Itse teetin sterilisaation 24 vuotiaana kolmannen lapsen synnytyksen jälkeen ja päivääkään en ole katunut. Nyt siis ikää jo 31v.
lasta, ja sain siis terveyskeskuslääkäriltäni suoraan (haastattelun jälkeen)
lähetteen julkisen puolen sterilisaatioon.
Naisten strelisiaatio voidaan tehdä nykyään uudella menetelmällä, jossa ei käytetä nukutusta eikä sitä voi myöskään purkaa. Otapa selvää asioista ja vaadi itsellesi sterilisaatio, koska olet siihen oikeutettu.
Aika pitkät jonot on ainakin Espoossa (odotin terkkalääkärin jälkeen kutsua Jorviin ensikäynnille puoli vuotta, mikä siis normaali aika, ja nyt olen menossa keväällä srerilisatioon.) Käytännössä saa odottaa reilusta puolesta vuodesta vuoteen kokonaisuudessaan ennen kuin lääkärin pöydälle pääsee!
Minusta muiden kommentteja ei tarvitse noteerata, jos kerran olet itse asiasta päättänyt. Ja käytännössä miettimisaikaa julkisella puolella tulee ihan luonnostaan, eli ei sinne todellakaan heti joudu!
Sterilisaatio on jokaisen henkilökohtainen asia (vaikka tietyt kriteerit tulee täyttää, mitkä sinä siis täytät), joten sinä päätät. Saamani esitteen mukaan 2% kaikista sterilisaation tehneistä naisista katuu sterilisaatiotaan myöhemmin. Ja tällä uudella menetelmällä tehtyä sterilisaatiota ei siis voi purkaa. Kyllähän siinä " vanhassakin" menetelmässä purku on n. 30% luokkaa, eli sen varaan ei siis ikinä saa laskea.
Tsemppiä ja vaadi itsellesi se mihin olet oikeutettu!
Nuo teidän " lääkärin on pakko tehdä" kommentit on niiiin syvältä!
Sterilisaatio naiselle vaatii laparoskopia-leikkauksen. Jos on kiinnikkeinen vatsa tai joku verisuonipoikkeavuus, laparoskopiaan voi kuolla! Ei lääkäri ihan tollaisen mukavuus asian takia kuin raskauden ehkäisy on, saata potilastaan hengenvaaraan jos tietää että ko. potilaalle toimenpide on hengenvaarallinen.
Voihan olla että te joille ei oo suosotuttu tekemään olette jotain yli 100kg joille toimenpide on todella vaikea tai vatsaa on leikelty jo monesti. Tai on runsaat menkat joihin kuitenkin vuoden päästä tarttisitte sen hormoonikierukan.
Että ei se noin pyhän yksinkertaista ole että sterilisaatio tehdään aina jos potilas haluaa ja lakipykälät täyttyy- pitää järkeäkin käyttää.
t lekuri
Ei siis välttämättä uusi mies kuvioihin vaan menettääkin osan tai kaikki lapsensa. Uusi ei tietenkään korvaa entistä mutta lohduttaa.
Tiedän erään jonka sterilisaatio purettiin tuosta syystä.
Ja tiedän myös että lääkärit saa paljon kyselyitä tuohon purkuun.
että onneksi on olemassa myös muita lääkäreitä kuin tuollaisia puoskareita kuin sinä!
Menepä nyt ja päivitä itsesi nykyaikaan pikku-puoskari, kun siihen naisten sterilisaatioon ei enää tarvita sitä leikkausta.
Ärsyttää kun tullaan tänne " lääkäreilemään" eikä edes tiedetä aisioita. Onneksi en ole sun urpon asiakas.
T. 50, joka menossa sterilisaatioon, mutta en leikkaukseen
Entä jos ehkäisy pettääkin, tulee raskaaksi ja kuolee synnytykseen. Sterilisaatio ehdottomasti varmempi valinta!
Hysteroskooppinen Essure-ehkäisy ei ole läheskään yhtä luotettava kuin oikea sterilisaatio---
siihenkin voi joku joutua turvautumaan jos ei mikään muu käy.
jos itse on asiasta varma japuoliso myös ei siihen " anota" mitään lupia. MInä menin mieheni kanssa läääkäriin heti kun olin täyttänyt 30, meillä 2 lasta. Sitten lääkäriltä läheta Keskussairaalan gynelle, hän pisti leikkausjonoon. n 3kk kesti päästä sinne. Jos itse on varama, satavarma asiasta ja ymmärtää että päätös on LOPULLINEN, niin nuo kriteerit kun täyttää niin pitäsi päästä. KEhotan myös vaihtamaan lääkäriä. Kyllä mullekin Tk lääkäri yritti " kääntää päätä" mut ei auttanut..
Tiedän koska minulle se tehtiin juuri kun täytin 30.
Kaksi raskaaksi, tuhat käyttäjää.
Tiedetään ettei noin pieni tutkimus riitä tehon osoittamiseen. Itse olen nähnyt rtg-kuvia joissa varjoaine menee läpi--- toki silloin siittiökin voi mennä.
Tiedäm kun minulle ko operaatio tehty kun täytin 30.
en ole ap mutta pakko kommentoida. mitä sitten vaikka olisi 100 vuotta aikaa tehdä lapsia jos niitä Eienää halua. Minulle tuli samanlainen kommentti kun suunnittelin sterilisaatiota. Ei kaikki ole tuuliviiriä...
Mä en käsitä näitä entä-jos elämää viettäviä ihmisiä! Itsellä syyt jotka johtivat siihen että halusin sterilisaation, eivät poistu vaikka mieheni kuolis, lapseni kuolisi, menisin uusiin naimisiin tms! Todellakin me ainakin mietimme KAIKKI ásiat ennenkuin minulle tehtiin tuo operaatio. Pitää olla varma että vaikka mitä sattuisi, niin tuo on LOPUKKINEN päätös.
Onneksi lääkäri on viisaampi. T 52
se on jokaisen oma asia kunhan pystyy ratkaisunsa kanssa elämään eikä ole katumapäälle tullessaan vailla ilmaisia hoitoja.