Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkäri ei suostunut tekemään sterilisaatiota. Voinko tehdä valituksen?

Vierailija
14.02.2008 |

Vetosi siihen, että olen niin nuori (28v), mutta koska minulla on 3 lasta niin eikös se riitä syyksi!!?

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aikuinen ihminen ei käsitä, että toimenpide on periaatteessa lopullinen, niin omapahan on vikansa.

Vierailija
22/79 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä kun on aika hankala mennä vannomaan etteivät mielipiteet ja tilanteet elämässä koskaan muutu, siksi.

Ja miksi se purku pitäisi kieltää, kun joillain joskus on siihen ihan hyvä syykin. Miksei sen sterilisaation saamista voi pitää suht hankalana, kun kerran tilastot kertovat tosiasiaa varsinkin nuorille ja vähälapsisille tehdyistä sterilisaatioista.

Morre:

Jos kaduttaa, niin purku pitäisi kieltää tai sen saisi hoitaa omakustanteisesti yksityisellä.

Turha siitä on rankaista niitä, jotka osaavat suunnitella lapsilukunsa ja pitää siitä kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sitä kyllä monessa muussakaan asiassa voi luottaa ihmisten terävään järkeen, ihmiset on keskimäärin järjettömän tyhmiä...

Vierailija
24/79 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikein halutaan kärjistää, niin kaupassa käyntiäkin pitäisi vaikeuttaa, koska kaupoista varastetaan niin paljon. Eli kun muutama mokaa, niin kaikkia rangaistaan.

Ja jos se purku tosiaan tapahtuu yksityisellä ja omalla kustannuksella, niin mitäs väliä sillä sitten on? Itsepähän on rumbaan lähtenyt.

Julkisella puolella niitä ei pitäisi tehdäkään, paitsi joistakin erityisen painavista syistä.

Vierailija
25/79 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierukka ei ole 100 % varma ehkäisykeino, kuten ei ole mikään muukaan kuin seksistä pidättäytyminen.

Vierailija
26/79 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohdunpoisto, tai munasarjojen poisto.

Vierailija
27/79 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä niitä sterilisaatioita ei sen takia tehdä niin helpolla terveille nuorille naisille, kun se ei ole mitenkään välttämätön toimenpide, vaan sille on myös vaihtoehtoja. Ja tosiaan sittne jos se alkaakin kaduttaa, niin siitä seuraa aika paljon inhimillistä tuskaa. Jotkut kun tekevät sen sterilisaation tosiaan esim. huonossa suhteessa, koska kokevat, että eivät jaksaisi enää yhtään lasta.

Ja sittne kun löytyykin se elämän mies, jota ei koskaan odottanutkaan, niin siinähän ollaan pulassa. Tai jotain vastaavaa.

Mutta onhan se yleisestikin niin, että kun yksi mokaa, niin kaikkia rangaistaan. Vähän kaikessa. En mäkään varasta kaupasta koskaan, mutta silti siellä on ne portit ja vartijat kyttäämässä...

Morre:

Jos oikein halutaan kärjistää, niin kaupassa käyntiäkin pitäisi vaikeuttaa, koska kaupoista varastetaan niin paljon. Eli kun muutama mokaa, niin kaikkia rangaistaan.

Ja jos se purku tosiaan tapahtuu yksityisellä ja omalla kustannuksella, niin mitäs väliä sillä sitten on? Itsepähän on rumbaan lähtenyt.

Julkisella puolella niitä ei pitäisi tehdäkään, paitsi joistakin erityisen painavista syistä.

Vierailija
28/79 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan olin koko sterilisaatiolakia vastaan (ts. se on jokaisen oma asia, eikä lakijuttu), mutta on sille hyvä olla noita rajoiteitakin. Lähinnä siis vastustan noiden rajoitteiden tiukentamista (minusta ne on nyt ihan ok) ja sitä, että lääkärit aina niin kovasti hannaa sitä vastaan.

Äidilläni oli aikanaan tuosta kokemusta. Hän oli 47-vuotias ja neljän lapsen äiti. Siltikin lääkäri oli vastahakoinen...

Vierailija
29/79 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska olet noin nuori. Eli et voi tehdä valitusta.

Vierailija
30/79 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahdollisiin komplikaatioihin tarkemmin + lainsäädäntöön.

Vierailija
31/79 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut nyt vähän yli vuoden ja eipä ole kuukautisiakaan enää ollut 8 kk:een. Loistava !!!

Mulla oli aikaisemmin kipeet ja jättivuotomenkat. Hormonikierukka kun laitettiin, niin mulla tuli kerran kuussa semmoset " menkat" että pikkuhousunsuojalla pärjäsin, eli parin päivän ajan tuli semmosia pisaroita. Sit tosiaan noin puolen vuoden päästä loppu nekin.

Ja tän pitäs olla yhtä varma kun sterilisaation.

Sä olet kuitenkin niin nuori vielä, että mistä sä tiedät vaikka sä vielä joskus haluaisit tehdä iltatähden?

Vierailija
32/79 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta se on kyllä lähes sama kuin 28 v (tuli vaan tosta nuoruus-kommentista mieleen)

Vierailija
33/79 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kuule riitä, että on MELKEIN 30 vuotta, jos se ikäraja on 30. Mun tietääkseni se on 35v.

Vierailija
34/79 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja laitan sen nytkin, JOS en sitä sterilisaatiota saa.

Olen vaan AINA tiennyt haluavani 3 lasta ja mieskin on samaa mieltä. Nyt meillä on pojat 9v ja 2v sekä pikkuinen tyttö, tasan vuoden ikäinen.

Olen VARMA, etten enää lapsia halua, en vaikka maailma heittelis ja mieskin vaihtuisi.

AP

Vierailija
35/79 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain lapsettomuushoitoja 37-vuotiaana, kun oletkin löytänyt uuden rakkauden. Hyvä, ettei lääkäri suostunut.

Vierailija
36/79 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ei se kuule riitä, että on MELKEIN 30 vuotta, jos se ikäraja on 30. Mun tietääkseni se on 35v.

Vierailija
37/79 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottelen vielä pari vuotta ja katson sitten mitä sanovat. Olen halunnut sterilisaation kuopuksen syntymästä lähtien. Kun olen 30v, kuopus on 7v. Luulis riittävän moinen harkinta-aika. Ukoilla ei ole mitään rajoituksia. Kamalaa holhousta.

Vierailija
38/79 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ja laitan sen nytkin, JOS en sitä sterilisaatiota saa.

Olen vaan AINA tiennyt haluavani 3 lasta ja mieskin on samaa mieltä. Nyt meillä on pojat 9v ja 2v sekä pikkuinen tyttö, tasan vuoden ikäinen.

Olen VARMA, etten enää lapsia halua, en vaikka maailma heittelis ja mieskin vaihtuisi.

AP

Olisi muutenkin helpompi operaatio.

Vierailija
39/79 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

30v tai 3 lasta. Nih! Enkä tiedä ketään sterilisaatioon kuollutta naista Suomessa.

Vierailija
40/79 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Perhesuunnittelusivut sanoo että sterilisaatiota hakevan pitää täyttää vähintään yksi seuraavista

1. Hakijalla on yksin tai yhdessä aviopuolisonsa kanssa yhteensä kolme alaikäistä lasta

2. Hakija on täyttänyt 30 vuotta

3. Raskaus vaarantaisi hakijan hengen tai terveyden

4. Hakijan mahdollisuudet muulla tavoin ehkäistä raskaus ovat epätavallisen huonot

5. On syytä otaksua, että hakijan jälkeläisillä olisi tai heille kehittyisi vaikea sairaus tai ruumiinvika

6. Hakijan sairaus tai muu siihen verrattava syy vakavasti rajoittaisi hänen kykyänsä hoitaa lapsia