Miten voi lähteä jos mies uhkaa 'viedä lapset'?
Ei varmaankaan ole oikee aika tällästä nyt kysyä mutta mun mitta on ihan kohta täynnä tätä kauheeta ihmissuhdetta! Mies on laittanut mut henkisesti niin alas että mulla ei oo ekää mitään..ei kavereita, suku asuu satojen kilometrien päässä, ei pankkitiliä tai töitä...ja jos uskallan valittaa että tämä suhde ei toimi niin uhkailee että jos lähden niin hän tekee kaikkensa että en koskaan enää näe lapsia. Ja hänellä on kuitenkin vaikutusvaltanen suku ja hyvä yhteiskunnallinen asema..mitä ihmettä voin tehdä?? Mihin otan yhteyttä?
Kommentit (39)
Hanki lakimies ihan ensimmäisenä. Nyt tarvitset vahvistusta ja uskoa ihan laillisesta näkökulmasta. Ei Suomessa lapsia oteta keneltäkään vanhemmuuteen kykenevältä suvun tai aseman turvin. Erilaisia auttavia puhelimia on myös jos haluat jutella, turvakodeilla esim. Kriisipuhelimet.
Luota itseesi edes hetki että pääset alkuun.
Joka päivä kerään rohkeutta soittaa johonkin, numeroita on jo valmiina etsittynäkin, mutta sitten aina mietin että miten voin laittaa lapset sellaiseen ruljanssiin, että isä tekee kaikkensa että äiti ei näkisi lapsia ja äiti pakokauhun vallassa koittaa pyörittää muutamaa elämää...ahdistaa :( ap
Itselläni on lähes sama tilanne! Mies uhkailee että jos lähden hän tekee elämästäni helvettiä ja ottaa vauvan itselleen, enkä koskaan saisi nähdä lastani. Surettaa ja ahdistaa miten onkaan päätynyt noin sairaan ja hullun ihmisen matkaan.. Itse olen myös menettänyt ystäväni miehen takia.
Turvataloon. Vai onko se kaukana. Sieltä saa hyviä neuvoja, ei tarvitse olla edes pakoreissulla.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 03:59"]
Itselläni on lähes sama tilanne! Mies uhkailee että jos lähden hän tekee elämästäni helvettiä ja ottaa vauvan itselleen, enkä koskaan saisi nähdä lastani. Surettaa ja ahdistaa miten onkaan päätynyt noin sairaan ja hullun ihmisen matkaan.. Itse olen myös menettänyt ystäväni miehen takia.
[/quote]
Tuo on henkistä väkivaltaa, hakeudu turvakotiin. Vauvoja ei todellakaan oteta äidiltä pois, miehesi valehtelee. Mies siinä huoltajuuden suhteen pulassa on, jos eroatte, et sinä.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 03:05"]
Ei varmaankaan ole oikee aika tällästä nyt kysyä mutta mun mitta on ihan kohta täynnä tätä kauheeta ihmissuhdetta! Mies on laittanut mut henkisesti niin alas että mulla ei oo ekää mitään..ei kavereita, suku asuu satojen kilometrien päässä, ei pankkitiliä tai töitä...ja jos uskallan valittaa että tämä suhde ei toimi niin uhkailee että jos lähden niin hän tekee kaikkensa että en koskaan enää näe lapsia. Ja hänellä on kuitenkin vaikutusvaltanen suku ja hyvä yhteiskunnallinen asema..mitä ihmettä voin tehdä?? Mihin otan yhteyttä?
[/quote]
Miehesi on henkisesti väkivaltainen ja valehtelee. Hanki nyt eka se oma pankkitili, et sä siihen miehen lupaa tartte. Pyydä vaikka omilta vanhemmiltasi apua,myös talodellisesti, voivat laittaa sulle vähän rahaa tilillesi. Hakeudu turvakotiin lasten kanssa. Ilmoita Kelaan että lapsilisät laittavat jatkossa sinun tilillesin, kerta lapset ovat sinun huollossasi. Tee ite sitten alusta asti selväksi sosiaalityöntekijöille ja lastenvalvojille miehesi henkinen painostus lasten näkemisen suhteen. Sen jälkeen eivät vaan noin vaan usko sitä, mitä miehesi sinusta satuilee.
Mä en kyl oikeesti kestä tota että sulla ei oo omaa tiliä eikä tuloja... Sattuu... Siis ihan oikeasti naiset, kun jäätte kotiin hoitamaan lapsia, teillä on se oma henkilökohtainen tili, jonne äitiyspäivärahanne ja lasten lapsilisät tulevat. Lapsilisät on tarkoitettu vanhemmille tasaamaan talodellista menetystä, mikä syntyy töistä pois jäämisestä ja nainen kantaa tästä taloudellisesta menetyksesta suuremman hinnan. Ettekä suostu mihinkään "kaikki maksetaan 50-50" -järjestelmään jos ja kun on yhteisiä lapsia ja toinen on töissä ja toinen täysin tukien varassa. Ette anna miehelle mahdolllisuutta kiristää teitä taloudellisesti. Suomen lainkin mukaan parempituloinen on elatusvelvollinen huonompituloiseen nähden.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 03:05"]
[/quote]
mene ensimmäisenä pankkin avaamaan se tili. Hae asuntoa itsellesi. Seuraavaksi yhteys asianajajaan. Kotivakuutus korvaa kulut jos on oikeusturvavakuutuus.
Tosi asia on se, että sä voit lähteä yhteisestä kodista, mutta lasten osoitetta et pysty muuttamaan ilman toisenkin huoltajan suostumusta. Lastenvalvojakin vain vahvistaa vanhempien yhdessä tekemän sopimuksen, siis jos ette ole yksimielisiä, asumisesta, huoltajuudesta ja tapaamisista päättää käräjäoikeus sosiaalitoimen selvityksen perusteella.
Käytännössä siis, jos lähdet kotoa, lapset jäävät. Turvakoti on hyvä tilapäinen ratkaisu, mikäli miestäsi pelkäät. Sinne voit mennä yhdessä lasten kanssa, saat tukea ja käytännön neuvoja siihen miten toimia.
Suomessa sossut on 99% sitä mieltä että lapset kuuluu äidille. Ei mieheltä mitään kysytä. Jos sossut päätyy siihen että lapset jää isälle, niin silloin ihan varmasti se on lapsille paras ratkaisu. Usein lasten olisi parempi jäädä isälle, mutta äiti saa ne jos haluaa. Näin se mnee.
Hanki nyt ainakin se oma pankkitili ja ala keräämään rahaa, etsi työpaikka jne. Lähteminen on helpompaa kun et ole mihestä niin riippuvainen.
Tuon, ettei sinulla ole edes pankkitiliä, voit ottaa esille sitten kun olet päässyt turvaan. Pakene nyt ihmeessä sinne sukusi turvaan.
Voit mennä pankkiin huomenna ja avata oman pankkitilin. Ota myös pankkitunnukset, JOITA ET KOSKAAN ETKÄ MISSÄÄN TILANTEESSA ANNA MIEHELLE.
Toiseksi hanki puhelin, jossa on tallennusmahdollisuus. Äänitä miehesi uhkailut todisteeksi, joita esität tarvittaessa vaikka oikeudessa.
Aikuisten oikeasti, miehellä pitää olla todella vahvat todisteet siitä, että äiti ei sovellu huoltajaksi, jotta pystyy saamaan huoltajuuden ja estämään jopa tapaamiset. Paljon merkintöjä poliisin tiedoissa, alkoholiongelmia ja muuta sellaista. Hyvä ja vaikutusvaltainen suku ei todellakaan riitä. Siitähän sinä pääset muuttamalla toiselle paikkakunnalle.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 09:08"]
Voit mennä pankkiin huomenna ja avata oman pankkitilin. Ota myös pankkitunnukset, JOITA ET KOSKAAN ETKÄ MISSÄÄN TILANTEESSA ANNA MIEHELLE.
Toiseksi hanki puhelin, jossa on tallennusmahdollisuus. Äänitä miehesi uhkailut todisteeksi, joita esität tarvittaessa vaikka oikeudessa.
Aikuisten oikeasti, miehellä pitää olla todella vahvat todisteet siitä, että äiti ei sovellu huoltajaksi, jotta pystyy saamaan huoltajuuden ja estämään jopa tapaamiset. Paljon merkintöjä poliisin tiedoissa, alkoholiongelmia ja muuta sellaista. Hyvä ja vaikutusvaltainen suku ei todellakaan riitä. Siitähän sinä pääset muuttamalla toiselle paikkakunnalle.
[/quote]
Itse asiassa tuo ei kyllä pidä paikkaansa. lain edessä molemmat vanhemmat ovatlähtökohtaisesti samassa asemassa.
11, väärin! Ei todellakaan ole pakko jättää lapsia! Ottaa vain lapset mukaa ja venyttää lastenvalvojalla käymistä. Sitten kun lopulta sinne päädytään, niin lapset ollut äidillä (ja uudessa hoidossa, koulussa jne.) niin eipä sitä aleta vaihtamaan! Tästä ihan käytännössä lähipiirissä kokemus.
Sitäpaitsi ei kaikissa kaupungeissa kysytä toisen vanhemman lupaa. Olen asunut 4ssä kaupungissa ja kahteen muuttaessa oli tullut isälle lappu et suostuuko lapsen osoitteen muuttamiseen. Silloin kun muutin lapsen kanssa alunperin, ei häneltä kysytty mitään. Minä vain vaihdoin kirjat mukanani.
Ja ennenkuin kukaan ehtii ajatella, niin olen esikoiseni isän kanssa hyvissä väleissä ja lapsi näkee kyllä isäänsä. Molemmat uusissa naimisissa ja lapsiakin..
Eikä se lastenvalvoja mikään jumala ole. Se vain ehdottaasopimuksia. Käräjät vasta päättää jos ei sopuun päästä.
Miksi ap:n pitäisi turvakotiin mennä, eihän mies väkivaltainen ole. On vain sanonut, että jos tulee ero, hän haluaa lapset.
Suunnittelet lähdön huolellisesti.
Varaa aika neuvolaan (jos lapsesi ovat vielä pieniä) ja kerro tilanteesi. Sieltä annetaan yhteystiedot ja neuvotaan, mihin sinun pitää ottaa yhteyttä. Kaikki miehesi uhkailut tulee saada kirjattua ylös ja viranomaisten tietoon.
Avaa oma pankkitili ja ala keräämään sinne rahaa. Ota yhteys omiin sukulaisiisi ja pyydä apua. Sukulaisiltasi saat lainattua rahaa lähtöäsi varten. Tarvitset myös paikan minne mennä tai ainakin henkistä tukea.
Jos miehesi on väkivaltainen, voi olla paras mennä turvakotiin. Mutta keskustele tästä neuvolan tai sosiaaliviranomaisten kanssa, mikä olisi paras ratkaisu.
Kun olet yhteydessä heihin, se turvaa asemaasi jatkossa lasten huoltajuusasioissa. Osoitat, että hoidat asiasi oikein ja kunnolla.
Olet alistetussa asemassa ja miehesi ei vaikuta rakastavalta. Ei kenenkään tulisi joutua elämään noin.
Vaikka nyt tuntuu vaikealle, niin valoa näkyy jo tunnelin päässä. Suunnittele kaikki huolella ja ota apu vastaan, mutta älä kerro miehellesi vielä mitään. Tulevaisuuskin pitää vielä suunnitella. Miten lapset tapaisivat isäänsä ja niin poispäin. Jos miehesi on kovin kahjo, hänen tilanteensa voi olla huonompikin lasten suhteen. Myös sinä ja lapsenne voivat olla vaarassa. Hänen "vaikutusvaltainen sukunsa" ei merkitse tilanteessa mitään.
Henkinen väkivalta ja alistaminen saavat ihmisen lamaantumaan, mutta avun kanssa selviät tilanteesta. Ette ole ainut eroperhe tässä maassa. Monet muutkin ovat selvinneet.
Ei niitä lapsia iahn "niin vaan viedä". Lastenvalvojalle aika.