Onnistuuko opiskelu 2 lapsen äidiltä?
Kokemuksia kuulisin mielelläni!
Miten raha-asiat?
Missä lapset hoidossa?
Kommentit (2)
Eli mulla on lapset 11/05 ja 4/07, ja kesällä olisi tarkoitus valmistua ammattikorkeakoulusta. Opiskelut olen aloittanut jo ennen lapsia. Eli mulla on onnistunut, ja opiskelut on sujuneet oikeastaan jopa paremmin lasten synnyttyä, se on sellainen oma juttu ja aika :) Raha-asiat nyt ei ikinä ole tarpeeksi hyvin.. Opintotukea vähän saan, mutta senkin kanssa saa olla tosi tarkkana ettei vain mitkään rajat ylity, ettei joudu makselemaan takaisin. Mies käy töissä, ja itse olen nyt hoitovapaalla eli mihinkään ylimääräiseen ei ole rahaa, mutta kyllä sitä pärjätty ollaan näinkin :)
Mahtoiko tästä nyt olla mitään apua.. :)
amk opinnot jotka kestävät 3,5-5 v. Vakkari työpaikka on josta en halua luopua. Opintotukea töistä saa max 2 vuotta jos menee päiväopintolinjalle. Iltaopiskelut olisi ollut melko rankkoja töiden lisäksi. Eli silloin kun lapset nukkuvat. Päivät olisivat tietty hoidossa ja minä töissä. Opintotukea en saa kelasta ellen ole päiväopiskelija. Myöskään aikuisopintorahaan mulla ei ole oikeutta. Jos menisin päiväopiskelijaksi eli en olisi töissä juuri ollenkaan niin mistä ratkeamme rahaksi? Asuntolaina, kolme lasta ja isot kulut isossa ok talossa. Kaitpa sitä aina hetken kituuttais ja pärjäis mutta ei 5 vuotta. Mulla siis tyssäsi opinnot siihen. Aion kyllä todennäköisesti opiskella sitten kun lapset isompia.
Rippuu siis paljon mitä opiskelee, kauanko se kestää, tulot ja mahdolline työpaikka ja miten opiskelee. Iltasin vai päivisin. Jos mulla olsi kyse jostain vuoden-parin opinnoista niin se menisi vaikka päällään seisten ; ) Mutta kun kyse on vähintään 3,5 vuodesta näillä kuluilla ja menoilla niin...saan unohtaa toistaseksi. Vaikka 3,5 vuotta on lyhyt aika ihmisen elämässä niin se tuntuu pitkältä kun ei ole rahaa edes välttämättömään.