Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rautaristi

Vierailija
12.02.2008 |

Onko rautaristi jotenkin aatteellinen?

Mitä se kertoo käyttäjästään?

Lapseni sai rautaristi t-paidan, mietin vaan että kehtaako sitä käyttää ollenkaan.

Olen tosi heikko maailman ja suomen historiassa joten rautaristin menneisyys in minulle outo.

Selventäisitkö sinä minulle?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
12.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en käyttäisi, liittyy kuitenkin natseihin jonkin verran.

Vierailija
2/10 |
12.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautaristi on tosi vanha sotilaallisista ansioista myönnettävä ansiomerkki (vertaa meillä esim. mannerheim-ristiin), jota tietenkin sitten myös natsit sotaponnisteluista jakoivat. Rautaristi-kunniamerkki on siis perinteinen (kuten hakaristikin esim. Suomen lennostossa) symboli, ei millään lailla natsien luoma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/10 |
12.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

*hih* Olis ihan hassua kun ne pöntöt ei tajua että hakaristi oli Suomen lentokoneiden tunnus jo kauan ennen natseja :D

Vierailija
4/10 |
12.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hakaristikään ole alunperin natsien keksimä, mutta en silti laittaisi lapselle edes paitaa jossa on se vanha Suomen ilmavoimien tunnus. Ja rautaristi on saksalainen kunniamerkki, miksi kukaan suomalainen sellaista edes pitäisi paidassaan? Toisen maailmansodan aikana sitä myönnettiin suomalaisillekin, jopa kolmelle juutalaiselle jotka yllättäen kieltäytyivät ottamasta sitä vastaan.

Vierailija
5/10 |
12.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monestihan kuulee myös kommentoitava, että " mitä toi natsisymboli" tekee noissa Suomen armeijan varusteissa??" . Kun kyse on yksinkertaisesti vanhoista symboleista, jotka natsit (muiden ohella) ovat vaan ottaneet käyttöönsä, mahdollisesti muokanneet hieman.

Kyllä tuota lapsella voi mielestäni pitää, mutta kommenttia siitä saattaa kuulla. Itse toisaalta en pidä lapsilla myöskään mitään Mannerheim-paitoja tai " Kiitos veteraaneille" - paitoja, joten en varmaankaan pitäisi myöskään rautaristi-paitaa, mutta paljonhan noita näkee, varsinkin kun rautaristi on valjastettu myös useiden bändien käyttöön. Symboli muiden joukossa.

Vierailija
6/10 |
12.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain äärioikeistolaisia white trasheja.

Vierailija
7/10 |
12.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on osa Suomen historiaa, eikä siihen liity natsit...

Vierailija
8/10 |
12.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kyllä tuota lapsella voi mielestäni pitää, mutta kommenttia siitä saattaa kuulla. Itse toisaalta en pidä lapsilla myöskään mitään Mannerheim-paitoja tai " Kiitos veteraaneille" - paitoja, joten en varmaankaan pitäisi myöskään rautaristi-paitaa, mutta paljonhan noita näkee, varsinkin kun rautaristi on valjastettu myös useiden bändien käyttöön. Symboli muiden joukossa.

Miksi suomalainen pitäisi sellaista paitaa, ellei taustalla olisi viimeisen sodan ihailu? Bändipaidat erikseen.

Vierailija
9/10 |
12.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Se on osa Suomen historiaa, eikä siihen liity natsit...

Vierailija
10/10 |
12.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tajunnut tuoksi mitaliksi.... luulin jotenkin, että kyseessä rautasormuksen kuva (jossa siis hakaristi).

En välttämättä käyttäisi itsekään.