emätintulehduksen toteaminen?kokemuksia!
Miten teillä tuo emätintulehdus on tullut ilmi? Kun neuvolassa siitä puhuin, kun kuullut siitä kauheita kauhutarinoita, niin sanoivat, että ei voi todeta tavallisella bakteeriviljelyllä, eli sillä pumpulipuikkonäytteellä vaan että lääkäri toteaa sen jotenkin eritteiden perusteella!? Onko se todella näin? Itse kun tänään menossa tuohon bakteeriviljelyyn saagaa varten, niin onko se todella niin että siinä samalla ei voi tutkia tuota mahdollista emätintulehdusta? Eikö näyte voi antaa mitään viitteitä siitä, vaan ettäkö ihan silmämääräisesti eritteistä todetaan?
Mitä oireita teillä ollut emätintulehduksessa?
Kommentit (9)
Lisääntynyt valkovuoto, joka oli sellaista tympeän kalamaisen hajuista. Ei siis auttanut pesut eikä mitkään siihen. Lisäksi mulla oli vihlontaa kohdunsuulla aika paljon noihin aikoihin.
mut neuvolassa sanovat ettei tarvitse tutkia:(Kävitkö sä yksityisellä gynellä vai neuvolan kautta?
mulla todettiin rv.19 ihan pissanäytteen perusteella emätintulehdus..
Olin siis valitellut oireitani ja runsasta valkovuotoa ym pidemmän aikaa. Labrasta sitten soittivat, että plussaa näytti joku pissanäyte. Sain saman tein respan emätintulehdukseen.
ihan yksityisellä molemmilla kerroilla. Olin kyllä neuvolassa asiasta puhunut jo sitä ennen, mutta terkkari meinasi vaan, että katsotaan nyt ja myöhemmin voidaan varata aika neuvolalääkärille. No, mua ei vastaus tyydyttänyt, enkä todellakaan aikonut jäädä odottelemaan, joten marssin yksityiselle.
Pikkupapu:
ihan yksityisellä molemmilla kerroilla. Olin kyllä neuvolassa asiasta puhunut jo sitä ennen, mutta terkkari meinasi vaan, että katsotaan nyt ja myöhemmin voidaan varata aika neuvolalääkärille. No, mua ei vastaus tyydyttänyt, enkä todellakaan aikonut jäädä odottelemaan, joten marssin yksityiselle.
Joo no varmaan pitää munkin yksityiselle mennä, kun kerta ei mua neuvolassa ota yhtään tosissaan=( muistatko/osaako joku sanoa, mitä tuo yksityisellä käynti maksaa, jos pyytää sen pikanäytteen, mikä näyttää emätintulehduksen?
Labrassakin muuten kävin eilen ihan muissa asioissa ja sitä samalla kysyin, niin terkka sanoi, et heillä ei sellaista testiä, joka osottaa tuon emätintulehduksen. Kuulema olikohan clue tai jotain sinnepäin soluja olis tarkotus tutkia siinä ja niitä ei automaattisesti katsota siä missään testissä. Ainoastaan heillä joku bakteerivärjäys, joka osottaa tulehduksen, mut siinäkään ei noita clue soluja katsota, jollei erikseen pyydetä.
Mulla on valitettavasti kokemusta kyseisestä vaivasta. Neuvolasta oon pyytänyt terkkaria laittamaan lähetteen labraan hiivaa ja clue-soluja varten. Nuo clue-solut kertovat bakteerivaginoosista. Näyte on mulla otettu kolmella pumpulipuikolla, joista yksi sivellään aluslasille ja siitä mun ymmärtääkseni katsotaan mikroskoopilla nuo clue-solut ja vastaus tulee parissa tunnissa. Muista tikuista katsotaan sekä alustavat vastaukset että viljelyt hiivasta ja trikomonaksesta. Viljelyvastauksen saaminen kestää pari päivää. Näin ainakin mulla on tutkittu. Mutta oon kyllä joka kerta muistanut myös erikseen pyytää noita clue-solujen tutkimista.
Oireena mulla on ollut kutina ja välillä on supistellut/ollut menkkamaista kipuakin. Bakteerivaginoosi voi pahimmassa tapauksessa kypsyttää kohdunsuuta ja aiheuttaa ennenaikaisen synnytyksen. Siksi se on parasta hoitaa raskaana ollessa. Törmäsin kyllä yhteen neuvolalääkäriin, joka väitti että bakteerivaginoosi ei voi aiheuttaa yhtään mitään ja että ois yhtä harmiton kuin hiiva. Ja vain streptokokki b voisi aiheuttaa ennenaikaisuutta. Sitä ennen olin kuitenkin jutellut useamman lääkärin kanssa ja kaikki olivat sitä mieltä, että raskauden aikana bakteerivaginoosi on varminta hoitaa. Niinpä osasin vaatia tältä yheltä lääkäriltä reseptiä ja onneksi sen sitten suostui kirjoittamaankin. Mulla siis valitettavasti bakteerivaginoosi ollut raskauden aikana sitkeä ja uusiutuva vaiva.
valokki ja pikkuneiti 12vrk
Pitääkin nyt sit vaatia lähete noiden clue-solujen tutkimukseen! Se b-streptokokki ja hiiva multa tutkittiin keskiviikkona ja jos niissä ei ole mitään poikkeavaa, niin menen kyllä sitten varmistamaan myös tuon emätintulehduksen vaikka kuinka mullekin neuvolassa vaan väittävät että se on harmiton,eikä voi muka todeta, kun lääkäri tutkimuksillaan silmämääräsesti vuodon perusteella.KUMMALLISTA!!!
Eli mulla oli kyseinen vaiva rv 14+ jotain ja olin käynyt gynellä asian vuoksi. Itse epäilin bakteerivaginoosia, (olin esikoista odottaessa sen sairastanut, joten tiesin oireet) ja puhuinkin siitä gynelle. Tämä teki sisätutkimuksen ja totesi ettei mitään tulehdusta näy limakalvoilla, joten kaikki kunnossa. En saanut mitään hoitoa.
En kuitenkaan uskonut gyneä, vaan tilasin ajan toiselle. Tällekin kerroin omista tuntemuksistani ja epäilyksistäni ja hän teki sellaisen pikatestin. Tulos oli positiivinen eli bakteerivaginoosi oli diagnoosi. Sain reseptin vaivaan ja viikon hoidon jälkeen oireetkin hävisivät. Eli mun kokemuksen mukaan pelkästään katsomalla on gynen tuota bakteerivaginoosia hyvin vaikea todeta. Kannattaa olla tiukkana vaan ja vaatia testausta jos itsestä siltä tuntuu.
Nyt rv 29+1