4-vuotiaan uhma. Onko sitä olemassa, vai onko tuo, joka meillä asuu joku hirviö???
Hirveää tappelua, nelivuotias on niin MINÄMINÄMINÄMIKSNUOMUUTMUTTENMINÄ!! Ei minkäänlaista sympatiaa tai empatiaa, se on vaan aina MINÄ.
Ja tasantarkkaan kaikki ovata samanarvoisia, mutta hän vaan kokee, että MINÄ.
Koko perhe kärsii yhden pikkupirun takia.
Meidän kaikki 4 lasta on kasvatettu saman kaavan mukaan, mutta tämä yksi, joka koettelee koko perheen hermoja on NIIN VAIKEA....
Kommentit (11)
Meillä 4½-vuotias on se joka hermoja kiristää ja se josta saadaan huonoa palautetta päiväkodissa. Mun kaksi muuta lasta ei ole yhtään samanlaisia. Mutta tämä 4½-vuotias on yhtä uhmaa aamusta iltaan, riidan haastamista, nimittelyä, potkimista ja mitähän vielä. :(
Lisäksi käskyjen kuuntelu ja totteleminen on ylimaallisen vaikeaa, ei auta ystävällinen kehoitus tai naama punaisena karjuminen: korvia ei yksinkertaisesti löydy!
Onpa huojentavaa kuulla, että muuallakin.
Meillä myös 4,5 v. Ei noita oireita, mutta kaipaa ihan HIRVITTÄVÄSTI huomaamista, kehuja, hyväksyntää, hellyyttä. On keskimmäinen lapsi.
Meillä nyt 4,5v esikoinen huusi syntymän jälkeen pää punaisena. Kätilö antoi vauvalle kipulääkettä epäillen vauvan pää sattuvan nopean ja rajun synnytyksen vuoksi. Seuraavan vuorokauden nukkui. 3 ekaa viikkoa kotona meni kivasti, sitten se iski: koliikki ja sitä kesti 6kk. Koliikki loppui ja tilalle tuli tyytymättömyys, koko ajan piti kiikuttaa sylissä, näyttää paikkoja, huusi turhautuneena, kun ei osannut vielä liikkua haluamallaan tavalla ja päässyt itse minne halusi. Sitten alkoi uhma ja jatkuu edelleen. Vähitellen tässä on alkanut nostaa kädet pystyy ja on pakko todeta, että yksi meidän lapsista on vaan valitettavasti siunattu aika hemmetin hankalalla luonteella. Toivottavasti iän myötä edes hiukan helpottuisi ja saisi edes muutaman ystävän joskus.
lohdullista kuulla,että muillakin yhtä hankala lapsi.
Meillä lapsi huutaa,haukkuu,puhuu rumia ja raivoaa..ei usko mitään :(
Tosin jotkut piirteet voivat johtua myös temperamentin ja kasvatuksen yhteensopimattomuudesta - erilaisia lapsia tulee kasvattaa eri tavoin.
Meillä asuu hirviö ja olen miettinyt pääni puhki missä on mennyt näin vikaan.
Temperamentiltaan ihan kuin minä mutten silti aina ymmärrä.
Puhuu rumia, potkii, huutaa ja raivoaa...
Meillä ei ole ikinä mitään 2v uhmaa ollutkaan, 4v sen sijaan oli helvetillinen ikä. Mutta jaksakaa rakastaa ja rajoittaa niitä koltiaisianne, kyllä niistä hyviä tulee :)
9,11 ja 14 v poikien äiti
4 ikävuoden tienoille eikä ole 5 ikävuoteen mennessä laantunut:), kyseessä esikoistyttö. En nyt sanoisi että on mitenkään haastava temperamentti, tuo taisi olla ensimmäinen kunnon uhmakausi tytöllä, sitä ennen on ollut todella kiltti, kun seuraa muiden lapsia. Toisaalta on edelleen kovin touhukas, reipas ja veljestään huolehtiva neitokainen.
On kyllä ollut sitä jo kaksivuotiaasta, pelkkää uhmaikää :(