Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

*** Tammitenavat vk 7 ***

11.02.2008 |

Tehdäänpäs uusi pino uudelle viikolle. Edellinen viikko täällä:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=12362226&p=&mpage=1&tmode…

Onnea Siiricata!

Anjuskan: :) Se vaaleanpunainen neuvolakortti on kieltämättä aika oudon näköinen. Uutta on meille tosin myös tuo uusi taitto. Vanhoissa korteissa selkämys oli kapeammalla sivulla.

Ametisti: Liikuttavia nämä pienet todentotta ovat! Nappisilmät katsovat tarkkaavaisesti samalla kun poskissa näkyy imemisliike. " Käsityötä" näissä on paljon enemmän kuin noissa isoissa, mutta pienen ongelmat on paljon helpompia ratkaista. Koululaisten elämä on niin paljon monimutkaisempaa jo...

Milla: Tarkkaavaisesti katselee meidänkin tyttö jo. Ei leluja, mutta kasvot kiinnostavat - ja niitä tässä porukassa riittää katsottavaksi. Mahallaan en ole paljon pitänyt, mutta yrittää kyllä nostaa päätään. Ei mun puolesta olisi niin kova kiire kehittyä.

Täällä on ollut jonkinasteista kaaosta. Mies on isyyslomalla, mutta loma menee ihan harakoille. On ollut kipeä jo neljä päivää. Mies laittaa meillä muutenkin yleensä ruoat ja mä en oikein edes osaa. Mun vanhemmat on auttaneet isompien harrastuksissa ja eilen äitini kävi tekemässä ruoankin. Vauva nukahti tavallista myöhemmin - nukkuu usein yhdet liki viiden tunnin päikkärit - ja mä olisin päässyt aloittelemaan ruoanlaittoa vasta pitkällä iltapäivällä. Tuo esikoinen on avulias ja pelastanut monta tilannetta. Yritän vaan pitää varani, ettei esikoinen pääse ottamaan liikaa vastuuta...

Heti kun kirjoitin, ettei tyttö ole pissannut hoitopöydälle, niin johan tepsi. Sen jälkeen onkin sitten pissattu hoitopöydälle, lattialle matkalla pesulle, mun housuille jne. Ensimmäinen kylpykin on nyt koettu. Mukavaa oli; siihen asti kunnes äiti nosti pois vedestä.

Strutsi ja neiti 310108

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa mammat!

Ja onnittelut uusista vauvoista!

Allergioista ja masuvaivoista on ollut puhetta. Mistä tietää, ovatko iho-oireet hormoninäppylää vai allergiaa? Meidän tytöllä oli viime viikolla kauhean näköinen ihottuma poskissa ja korvilla ja olin varma, että hänellä on allergiaa. Mitään en kuitenkaan ehtinyt tehdä ja ihottuma hävisi itsestäänlähes kokonaan. Mahavaivojakin on ollut, varsinkin iltapäivisin, mutta tiedä häntä, ovatko ne ' tavallisia' pikkuvauvojen vaivoja vai allergiaa.. Joskus tulee vihreää kakkaa, neuvolantäti sanoi sen olevan normaalia. Mutta milloin sitten on aiheellista epäillä allergiaa? mikä kuuluu asiaan, mikä ei?

Sammermanni:olisin itsekin halunnut höpsöytyä alennusmyynneissä ja ostaa vauvalle kaikkea ihanaa, mutta en ole uskaltanut lähteä vauvan kanssa vielä kaupungille. Oikein harmittaa, kun nyt voisin kerrankin ostaa niitä usein hiplaamiani vauvanvaatteita, mutta tyttö viihtyy niin vaihtelevaisti vaunuissa, etten koskaan osaa ennustaa, miten ulkoilumme sujuu. Joskus olen joutunut kantamaan punaisena karjuvaa vauvaa ja työntämään vaunuja mahalla...

Ei muuta tälllä kertaa, vauva heräilee.

Voimia kaikille vähän nukkuville!

-bough ja tyttö 171207

Vierailija
2/61 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bough, kannattaa tarkkailla jos vielä tulee ihottumaa, se on melko varma allergia.Jos meni tuolla ohi, selvisitte säikähdyksellä. Jos imetyksen jälkeen vauvan kasvoille lehahataa näppyä, punotusta tai ihottumaa, kannattaa tarkkailla tuleeko se jostain tietystä ruoka-aineesta esim.maidosta tai suklaasta.

Minä olen nyt vihdoin oppinut sitomaan kantoliinan oikein ja se helpottaa arkea huomattavasti!!!Vauva nukahtaa siihen takuuvarmasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ITKUISTA olitte keskustelleet ja pähkäilleet, mistä erottaa minkäkin itkun... Juu, tämä yksilö on kans semmoinen ettei aina oikein tiedä mikä on hätänä. Vaipan tarkistan joka kerta, ei ole kiva olla kakkapöksy, toisaalta taas neidin kakkaamisen kyllä kuulee sillä se tulee aika kovalla paineella, valitettavasti =/

Vauva saattaa myös hamuta ihan masukipuaan, sillä imeminen rauhoittaa pientä kummasti vaikka nälkä ei olisikaan. Viisaimmat ovat kertoneet että syöttöjen välissä olisi hyvä pitää ainakin parin tunnin välit sillä jatkuva tankkaaminen vain ärsyttää mahalaukkua entisestään ja näin kierre on valmis =/ Maha kipeä -> imetys -> maha kipeä -> uusi imetys jne. Meillä neiti onneksi syö aina hyvin, joten voin hyvillä mielin olla antamatta rintaa jokaiseen itkuun, pahempi tietenkin jos lapsi ei oikein syö...

Joihinkin äkinöihin ja itkuihin meillä auttaa kun lasta kantaa niin, että pää on kyynärpääpuolella ja masu menee kättä pitkin niin, että kämmen on haarojen välissä kantamassa ja toisella kädellä voi taputella pepulle. Tämä on meillä oikeestaan parhain asento, jossa vauva röyhtäisee hyvästi ja nopsaan ;)

ALLERGIOISTA olikin Sammermanni jo antanut hyviä neuvoja, kerron meidän reagoinnit ja aineet, joita vältän. Eli kaikki mahdolliset maitoa sisältävät tuotteet kuten juustot, jogurtit, jäätelö (nyyh), suklaa, keksit jne. Lisäksi pannassa on pavut, herneet, sipuli, kananmuna, paprika, pähkinät ja vielä sitrushedelmät. Näistä on tullut oireita eli naaman lehahdus välittömästi syömisen jälkeen kun olen imettänyt, todella äkäiset ilta/yöhuudot, kamala pungertaminen ja pingertäminen sekä piereminen + pinkeä vatsa =/ Kakka ei meillä ole näistä oireista huolimatta ollut koskaan vihreää ei edes vihertävää ja hyvä niin! Kovasti jos alkaa vetämään vihreäksi + limaiseksi niin se on kyllä jo tosissaan allergian oire ja kannattaa silloin miettiä, mitä on tullut viimeisen seitsemän tunnin aikana nautituksi. Ruoka-aineet kun sulavat eri osissa ruoansulatusjärjestelmää, 7 tuntia on se pisin aika minkä elimistö tarvitsee ruokien pilkkomiseen ja oireet vauvalle saattavat tulla siis näinkin myöhään...

PESUAINEET kannattaa myös tarkistaa, hoksasin itse että neidin pesuaine sisälsi maitoproteiinia joka ei kuitenkaan luojankiitos aiheuttanut oireita, neiti reagoi siis vain maitosokeriin eli laktoosiin...

DISFLATYL aiheutti meillekin oireita ja lopetinkin sen käytön parin päivän kokeilun jälkeen. Ohjeissa suositellaan annettavaksi 3 kertaa vuorokaudessa ja näinhän se on että vain säännöllisesti otettu lääke auttaa. Meillä ei kyllä auttanut siitä huolimattakaan... =/

Tulipas juttua, toivottavasti jotain apua olisi näistä jorinoista...

-Allu ja Neea 21122007

Vierailija
4/61 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Justus, meillä on muuten samanlainen vauvakirja kuin teilläkin. Siellä on just noita, paljonko maksaa maitopurkki ja vaippapaketti.. saatiin tuo vauvakirja ristiäislahjaksi ja olen sitä ihan innolla täytellyt.

Meillä on tänään vähän huonompi päivä näköjään, vauva on kitissyt lähes koko päivän.. yökin meni taas huutaessa.. tuntuu, ettei oikein mikään auta.. normaalisti tissi kelpaa vaivaan kuin vaivaan, mutta tänään ei tunnu sekään kelpaavan.. tai kelpaa, mutta sen jälkeen itku ja kitinä taas jatkuu.

Mihin vaivaan noita Rela-tippoja ja muita muuten annetaan? Meillä kun poika piereskelee tosi paljon, niin auttaisko ne siihenkin?

Meillä kans poika puklailee paljon, tänäänkin olen omat vaatteet ja hiukset pessy kahteen kertaan kun jätkä puklas ne niin totaalisesti.

Kaura ja poitsu s.24.12.2007

Vierailija
5/61 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja Bough, meillä on siis aivan sama tilanne kuin teillä eli haluisin kovasti lähteä kaupoille, mutta en oo pahemmin uskaltanu kun tota pikkumiestä on niin vaikea ennustaa. Itsekin olen välillä työntänyt vaunuja ja kantanut parkuvaa lasta.. ei kovin kivaa kauppakeskuksessa. Välillä hän viihtyy loistavasti vaunuissa, välillä ei ollenkaan ja se on tosi ikävää, jos ollaan jossain muualla kun kodin lähellä. Ja nukkumistakin on ihan mahdoton ennustaa. Hyvässä lykyssä hän nukkuu pari tuntia, sitten taas voi olla puolen tunninkin uni ja sitten alkaa huuto. Sen takia me ollaankin aika paljon vaan kotosalla.

Vitsit kohta alkaa mennä hermo, kitinä ja huuto täällä vaan jatkuu..

Vierailija
6/61 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kans pikkuneiti tuntuu koko ajan ähisevän vatsaansa ja itellä kamala olo kun ei tiedä miten helpottaisi toisen oloa. Hyvin harvoin ja vähän aikaa tyttö on tyytyväinen hereillä ollessaan, aika pian alkaa kipristään itseään ja ähiseen ja puhiseen ja jopa muriseen, jonkin ajan päästä tulee itku. Itku ei (aina) ole mitään mahdottoman kovaa, lähinnä sellaista tuskaista. Eniten surettaa kun vauvan on saanu nukahtamaan vaikka sitteriin, niin aika pian tyttö herää kouristaan masuaan ja sit on kiukkunen kun on väsynyt ja unensaanti uudestaan on yleensä työn takana...

Onko teidän muiden vauvat paljon hereillä ja ovatko tyytyväisiä??

Me ollaan käytetty rela-tippoja sillä uskon niiden tasapainottavan vatsan toimintaa ja muutenkin pitävän lapsen terveenä mutta nyt jätän ne hetkeksi ihan vaan kokeillaakseni miten vaikuttaa... Meillä tytön vatsa on toiminut kyllä koko ajan useamman kerran päivässä, piereskeelekin jonkin verran ja röyhtäisee hienosti melki joka syönnin jälkeen mutta noikaan ei tunnu helpottavan hänen oloaan vaan tuskaisuus jatkuu siitäkin huolimatta vaikka olisi juuri tehnyt ison lastin vaippaan.

Allergiat on käyny munkin mielessä kun esikoisellakin niitä oli mutta kun kakka on ollu normaalia (paitsi tänä iltana tuli muuten parit vihreet kakat mutta ajattelin että johtuisko siitä kun relat on jätetty pois?) ja ihokin aika hyvä. Hormoninäppyjä tytöllä on ja välillä punoittavat enemmän (yleensä silloin jos tyttö hankaa naamaansa, itkee kovasti tai on ollu tissillä kauan), välillä niitä tuskin huomaa. Esikoisella meni posket tosi pahaksi hormoninäppyjen myötä ja jälkeenpäin ajatellen johtui varmasti osaksi allergiasta (kananmuna-allergia todettiin 3kk:n iässä) mutta myös ihan siitäkin että tytöllä on tosi herkkä iho noin muutenkin. Vieläkin jos hällä on vaikka flunssa, saattaa iholle nousta nokkosrokon näköistä ihottumaa. Tällä pikkuisella ainakin toistaiseksi iho vaikuttaa paremmalta kuin mitä esikoisella oli vauvana mutta saa nähdä mihin suuntaan mennään.

Kantoliina on muuten meilläkin ihan ehdoton. Usein siinä ollessaan tyttö myös röyhtäilee ja piereskelee joten uskon olevan avuksi myös masuvaivoihin.

Hienosti tyttö on kasvanut rintamaidolla joten ainakin siinä mielessä meillä kaikki hyvin. Ekat hymyt saatiin reilu viikko sitten mutta eipä vielä kovin paljon jakele hymyjä, tuntuu olevan enemmän murheita hällä kuin hymyn aiheita... =( Saisipa vaan tytölle unen maistumaan niin että edes joskus nukkuisi pidemmä siivun. Yötkin on ollut nyt rikkonaisia, päivistä puhumattakaan. Tänään sain vaunuissa nukkumaan pari tuntia mutta silloinkin piti käydä ainakin 4 kertaa hytkyttämässä vaunuja kun heräili...

Itsekin oon ollu tosi väsynyt ja itkuinen mutta olen hakenut ja saanutkin apua, siinä mielessä olen itsestäni ylpeä. Täytyy muistaa pitää itsestäänkin huolta, muistakaahan te muutkin se!

Tyttö nukahti taas liinaan, taidan mennä sohvalle nuokkumaan itsekin, nukahtaa ei tän liinan kanssa kyllä oikeen voi,vai miten teillä muilla jotka käytätte liinaa?

Mukava jakaa teidän muiden kanssa masuvaivojen pähkäilyä, mutta tietysti toivon että meillä ja teillä ne vaivat saisi pikku hiljaa jäädä jo pois....

Rauhallista yötä toivoen,

miina-liina ja tyttö pian 6vkoa

Vierailija
7/61 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa taas pitkä jakso etten ole ehtinyt käydä edes lukemassa, tämän pinon ehdin kuitenkin lukea kokonaan. Meillä oli tänään rauhallisempi päivä masuvaivojen osalta. Olen lopettanut maitotuotteiden käytön kokonaan, ja kävimme perjantaina vyöhyketerapiassa. Hieronnan jälkeen vauva nukkui koko illan tyytyväisenä ja olemme jatkaneet hierontaa kotonakin. Esikoisella oli paha koliikki ja hän huusi PALJON, eli lähes kaiken hereillä oloajan eikä siihen auttanut mikään muu kuin aika, valitettavasti.

Eli koliikin " raja" taisi olla se että huutaa enemmän kuin kolme tuntia päivässä...

Minulla ahdisti myös kovasti silloin kun tyttö itki, nytkin ahdistaa jos olen todella väsynyt tai itku jatkuu kauan.

Camomilla tee on hyvä rentouttaja unentulon auttaja, suosittelen!

Meillä on aika tiivistahtista tämä elämä täällä mutta yritän seurata teidän kaikkien kuulumisia.

Onkohan kaikki nyt sitten jo siirtyneet tälle puolen?

Vyöhyketerapeutti muuten sanoi että hänellä on käynyt nyt paljon vauvoja jotka ovat syntyneet vuoden alussa, ja joilla on ollut paljon ilmavaivoja. Mikä lie tähtien asento vaikuttanut????

Nyt meidän vauveli taas kitistelee joten mentävä on...

Hyviä vointeja ja yöunia kaikille toivottelee

Mantelihammas ja poika 4,1

Vierailija
8/61 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

Kyllä se on surku, kun pieni ihminen huutaa. Myönnän itken joskus myös itse mukana. Tänään on ollut melko helppo päivä, vain vähän itkua ja parkua mahan takia. Vauva on nukkunut kolmen tunnin jaksoja ja sitten syönyt. Tissille nukahtaa takuuvarmasti.

Minä en ole käyttänyt mitään tippoja; rela, cuplaton yms. En ole muistanut niiden olemassaoloa ja sitten huutoa on ollut siedettävä määrä.

Joku mainitsi korvikkeet myös mahavaivojen aiheuttajana, jokin korvike aiheutti enemmän mahavaivoja kuin toinen. Olemme nyt käyttäneet Semperiä.

Onko kenellekään toiselle tullut näitä järkkyjä ja kivuliaita " jälkisuppareita" , sisäelimet vaihtavat paikkaa ja sattuu ihan järkyttävästi? Mulla on nyt viikon verran ollut näitä koko vatsan kipuja, ihan kun menkkakipuja tai synnytyskipuja, käveleminen on hankalaa, ja ulostaminen myös sattuu. Ilmeisesti sisäpuolen limakalvot ovat myös turvoksissa tai endometrioosia on kilometreittäin. Maha on myös vielä todella iso. Syön nyt panacodia, kolme tablettia päivässä. Lääkkeen avulla olen pystynyt olemaan pystyssä. Lääkkeitä huolimatta sattuu. Täytynee taas soittaa naikkarille, vaikka ei ne kai mitään uutta keksi näihin kipuihin.

Onko kellään kokemusta näistä? Mulla meni pari viikkoa ihan hyvin tuossa välissä, pystyin kävelemään ulkona vaunujen kanssa yms. Kauankohan tämä olotila voi kestää?

Olen myös edelleen turvoksissa esim. kädet.

Tänään tuli vauvan kelakortti. Hauska nähdä vauva nimi virallisesti kirjoitettuna. Meillähän on kaste lauantaina, kirkko ei ole valtionkirkko, joten vauva on jo ilmoitettu siviilirekisteriin. Ristiäisiin on tulossa yli 40 henkeä. Toivottavsti olisin paremmassa kunnossa lauantaina. Olisi kiva seurustella kaikkien kavereitten kanssa ja nauttia juhlasta.

Ostin meille sen " kohtuammeen" , siinä kylvettäminen pitäisi rauhoittaa vauvaa. Täytyy kokeilla, kunhan jaksan.

Voimia ja pitkää pinnaa masuvaivaisten vauvojen kanssa!

Ametisti ja vauva tasan 1kk

Vierailija
9/61 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette tulleet minulle ystäviksi, oi virtuaalimammat=)

Viime yönä vauva jälleen otti 5,5h unta kuten jo kolmena yönä peräkkäin.On alkanut vakiintua rytmi, jossa hän menee klo 23-24 nukkumaan omaan koppaan ja siitä nukkuu sen viitisen tuntia.Se on oikeastaan aivan ruhtinaallisesti yhtäjaksoista unta tässä vaiheessa.

Kuulostaa oudolta ametisti tuo sinun kipuilu.Oli minullakin hirveät jälkisupparit, joiden aikana ei voinut kuin pidättää tuskan kyyneliä, mutta ne jäi jo laitokselle. Panacod muuten aiheuttaa kovaa vatsaa eli ei ole ihme jos iso hätä sattuu.Omituisinta on että kivut oli sulla jo pois mutta tuli takaisin.Oliko niin että kaikki oli jo tutkittu? Itse hakeutuisin uudelleen tutkimuksiin, ei tuo normaalilta kuulosta.Tietenkin jos kaikki on juuri hiljan tutkittu...

Meillä tänään vauvan lääkäri ja mun jälkitarkastus.Vuotoa ei ole ollut kahteen-kolmeen viikkoon ja muutenkin olen toipunut hienosti alun kankeuden jälkeen.Ainoastaan jos olen survoutunut farkkuihin, ne hieman kiristää vatsan alueelta ja tekee hiukan häijyä.En viitsisi ostaa isompia vaatteita kun on vakaa aikomus päästä näistä raskauskiloista haipakkaa eroon.

Vierailija
10/61 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa

minä täällä taas jakelen neuvoja. masuvaivat ja näppylät ovatkin meidän vauvan erikoisalaa - joten niiden kanssa on neuvoja sadellut muilta kokeneilta äideiltä.

poskilla, kovissa, kaulassa ja päänahassa olevat nokkosrokkoa muistuttavat vierivieressä olevat näppylät voivat muuttua karheaksi " matoksi" mutta edelleen on kyseessä hormooninäpyt. Meillä terkkari sanoi, että toisilla tulee näitä näppyjä näin paljon ja voi kestää parikin viikkoa. Ei tarvitse tehdä mitään, ei rasvata tms. Eikä välttämättä johdu äidin ruokavaliosta (en ole syönyt suklaata, sitrushedelmiä tms). Mutta voi johtua, jos äiti popsii suuria määriä allergisoivia ruoka-aineita. Mtuta silloin ihottumaa on koko kropassa.

masuvaivoihin, meillä ilmenevät syönnin jälkeen. Kovasti röyhtäyttää, tulee puklauksia ja hirveä määrä kirkumista vaikka kuinka yrittän löytää parempaa asentoa vauvalle. Väsyneenä hän nukahtaa hetkeksi ja herää sitten ja kirkuu korkealla äänellä ja naama kuin paviaanin peräpää.

- avuksi olen ottanut sammermannin (muistaakseni) mainitsema mahan hieronta kellon suuntaan ympäri navan. Eilen illalla sain ystävättäreltä neuvon antaa kamilla teetä, jossa on ihan pikkuisen sokeria. Kokeilin ja se hiljensi meidän tytön ja saimme nukutuksi ekaa kertaa 4,5 tunnin yöpätkän. Aamulla heräsimme siihen kun hän väänsi kakkaa itku kurkussa. Joten tuli sitten sekä pierut että kakat ulos kerralla. En oikein tiedä annostelua, joten annoin noin 20ml ruoan jälkeen (kun oli röyhtäilty ja kiljuttu hetken).

Itse olen antanut nyt d-vitamiinitippoja aamulla ennen kuin hän nukkuu pidemmät unet, mutta edelleen saa noita maha vaivoja tipoista. Muistkaa, että ne tipat, jotka säilytetään jääkaapissa voivat jo pelkästään kylmyytensä vuoksi aiheuttaa mahaväänteitä. kokeile huoneenlämmössä säilytettäviä, jos auttaisi.

Lisäksi kannattaa varoa jo aiemmin mainitsemaani yli syöttöä, jos vauva puklaa maitoa ulos on hän syönyt liikaa. Ja mitä enemmän annat ruokaä sitä isommaksi mahalaukku venyy. Sitten alkaa vauvan maha muistuttaa banjoa kun ei tavara pysty liikkumaan tarpeaksi nopeasti läpi suoliston. Meidän vauva söisi syömistään kunnes repeää. Mutta yleensä jos hänellä on röyhtäisy kiusana ¨hän vain nuoleskelee tissiä, muttei syö. Mahakipuun kyllä syö ja tilanne tulee vain entistä pahemmaksi jälkeenpäin. Mutta syömishetkellä hän rauhoittuu ja on tyytyväinen. Sitten alkaakin kiljumishelvetti kun väsyttää mutta mahavaivat kiusaavat. Vuorotelen rauhoittuu tutilla ja sitten taas kiljuu.

Itse en anna mitään tippoja mahavaivoihin juuri sen takia, että poikien kanssa niistä oli enemmän haittaa kuin hyötyä. Yritän nyt luomuna tämän viikon vielä ja sitten aloitan vyöhyketerapian hänen kanssaan, jos ei kotikonstit auta.

Joten ottakaan rauhallisesti ja kokeilkaa varovasti eri vaihtoehtoja. Onnea matkaan.

t. Pia ja Maria 100108

Vierailija
11/61 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Stage kirjoitteli näpyistä ja masusta. Meillä on pojalla vain muutama " finni" leuassa, ei edes mitään karstaa missään.

Mahan hierontaan on Weledalla sellainen vauvaöljy. Esikoisen kanssa hain vaihtoehtolääkäriltä mahan hierontaa kuparivoidetta, se auttoi. Viime yönä sitten valvoin pojan kanssa 2,5 tuntia. Syötiin ja syötiin, jättipulautukset kaaressa matolle, kitinää, kitinää. Mulla on nuha ja en haistanut kakkavaippaa. Onneksi älysin kurkata vaippaan, sitten vaipan vaihdon jälkeen nukuinmme taas 6.30 lähtien.

Sammermanni: Nytkin juilii selkää ja mahaa, aivan kun kuukautiset olisi alkamassa. Lauantaina kävin ensin päivystyksessä labrassa ja toteamassa, että kyseessä ei ole mahatauti. Sieltä saadulla lähetteellä menin sitten Naikkarille. Uudet labrat, ei tulehdusta. Lääkäri ultrasi vielä kohdun ja vatsan haavan kohdalta, ei veripurkaumia. Ei taaskaan mitään vikaa, vaikka kivut on ikävät. Lauantaina ennen lääkäriä vaan istuin sohvalla ja itkin.

Lääkäri vain totesi, että leikkauksesta on niin lyhyt aika, että nämä on ilmeisesti " jälkisuppareita" , että joskus käy näin, on tälläisia kipuja. Siinä vaan arvottiin sitten sopivaa lääkitystä. Lääkäri tosin sanoi, että soita/tule uudelleen alkuviikosta, jos kivut jatkuvat. Nämä kivut nyt jatkuu.....

Olen tosi väsynyt noista lääkkeistä ja kivuista. Tämä minun raihnainen ruumis ei ole tarkoitettu raskauksiin, synnytyksiin tai imettämiseen.

Vauva önisee kehdossaan, saas nähdä vaivaako maha?

T. Ametisti ja vauva

Vierailija
12/61 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksamista kaikille masuvaivaisten vauvojen äideille. Nyt sitä vasta tajuaa lukiessaan teidän juttuja, miten helpolla sitä pääsee... Meillä vauvan ainoat itkut (ainakin tähän mennessä) ovat olleet nälkäitkuja tai tissiraivareita, no silloin ääntä lähteekin enemmän kuin pienestä pitäjästä =) D-vitamiinit neidille aloitettiin jo sairaalassa vastasyntyneiden teholla, joten niitäkin menee jo 5 quttaa, eikä niistäkään ole oireita tullut. Onnekkaita olemme olleet vanhempienkin lasten kanssa, heilläkään ei ole ollut mitään mahavaivoja. Keskimmäisellä tosin on taipumus atopiaan, mutta se on puhjennut vasta vauva-ajan jälkeen, alkoi kananmuna-allergialla noin vuoden iässä. Hassua sinänsä että minkään muun ei ole todettu allergisoivan.

Vyöhyketerapiaa kannattaa kyllä kokeilla. Siskon vauva sai siitä avun jo parin käyntikerran jälkeen ja huudot loppuivat siihen.

Ajattelin laittaa muutamia hyväksi havaittuja vauvanhoitovinkkejä jakoon. Meillä kun on tämä minikokoinen vauva, jonka lämmönsäätely ei vielä oikein toimi, tuppasi hän heräämään aina kun siirsin omaan sänkyyn. Avun toi lämmitettävä kaurapussi, luovuttaa lämpöä jopa kolme tuntia! Ihonhoitoon olen löytänyt apteekista ACO:n tuotesarjan, löytyy kylpyöljyä, vaahtomaista saippuaa, ja todella hyvä kosteusvoide Miniderm. Kaikki ovat hajusteettomia. Ja vielä yksi: MAM:n ns. koliikkituttipullot, joissa pohjassa on ilma-aukot. Vauva syö huomattavasti enemmän ja nopeammin noista pulloista eikä joudu nielemään ilmaa. Juu, eli ei vieläkään meidän neiti ole päässyt jyvälle tissittelystä... Alkaa jo usko loppua. Hamuaa kyllä rinnan suuhun, mutta nukahtaa siihen ja hereille havahduttuaan sylkee tissin ja maidot ja huuto alkaa. Tappelee, raapii ja puree... eli hyvin naisellista käytöstä meidän emännältä pienestä pitäen!

Viime yö oli yhtä tuskaa, neiti tankkasi ensin illalla 200ml maitoa tunnin aikana! Ajattelin toiveikkaana, että nukkuisi ainakin viisi tuntia, mutta mitä vielä, kolmen tunnin päästä heräsi ja imi taas 100ml ja siitä kahden tunnin päästä jne. En käsitä mihin mahaan tuolla kolmikiloisella äkäpussilla uppoaa tuollainen määrä. Ei pulauttele tms. ja syönninvälit nukkuu rauhallisesti. Ei kai tässä muuten mitään hätää olisi, mutta sairastuin itse influenssaan ja yöllä kuume nousi pilviin. Onneksi ei tarvinnut peiton alta poistua kun mies kävi lämmittämässä maidon. Aamulla vain oli tissit niin pakissa että kipeää teki, kun en ollut lypsänyt kymmeneen tuntiin.

Ametistille vielä: ei minustakaan nuo sinun kivut kuulosta normaalilta, inhottavaa että joudut tuollaisesta kärsimään, hankalahan se on nauttia tästä vauva-ajastakaan kun itse on kauhean kipeä.

Ristiäispäivä sovittiin, niitä juhlitaan 15.3 täällä kotona. Sain työni kautta tutun sairaalapapin kastamaan. Lastenvalvojalla käynti meinasi aivan unohtua, sinne tuntuu olevan ruuhkaa, sillä ajan sai vasta ensi viikon perjantaille. Kun vielä sen nimen keksisi...

Jaksamista univelkaisille!

aksiina ja " Justiina" 280108

Vierailija
13/61 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iloista Ystävänpäivää!

Kiirettä pukkaa...

Vauva huusi eilen illalla n.20min kuin syötävä. Ei taida kuitenkaan olla ihan koliikkia, kun noin vähän aikaa kesti. Vai voikohan alkaa lyhyemmillä huudoilla? Yö meni nukkuessa. Tai siis itse en saanu nukuttua enää neljän jälkeen, plaah.

Vierailija
14/61 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karstaa vauvalla ei vielä ole päänahassa eikä kulmakarvoissakaan. Sen sijaan mulla itselläni kuivuu naama. Saman muistan kolmosen imetyksestä. Normaalisti mä en tarvitse mitään kosteusrasvoja lainkaan, mutta nyt on pakko rasvata kasvoja. Vauva imee multa rasvat naamasta, mutta ottaisi mieluummin tuolta alavatsasta tai reisistä!

Itkuista ollut puhetta. Meidän neidillä (kop kop) ei ole juuri mitään masuvaivoja ollut. Itkee vaan kun on nälkä, vaipoistakaan ei ilmeisesti niin väliksi, märät ja likaisetkaan ei tunnu pahemmin häiritsevän. Jekovit aloitettiin myös, mutta ei sekään vaikuta mitään oiretta aiheuttavan. Ensimmäinen Jekovit-tippa kyllä palkittiin ikimuistettavalla irvistyksellä.

Nälkäitkua on nyt ollut vähän enemmän taas. Alun maidonnousun jälkeen homma tasaantui, mutta nyt sitten taitaa tulla neidin makuun vähän liian vähän maitoa, joten lisätilaus tehdään. Onneksi kuitenkin nukkuu hirmuisten imusessioitten välissä kunnon unetkin...

Hereillä ollessaan neiti on aika tyytyväinen. Viihtyy hetken sitterissä tai selällään/kyljellään jossain, mutta enimmäkseen haluaa kuitenkin olla sylissä. Äidin lisäksi onneksi kelpaavat isän ja isoveljienkin sylit.

Vauvakirjana meillä on kaikilla lapsilla perinteinen Kulta-aika lapsuuden. Neidin kirjaa en vielä ole aloittanut täyttää. Poikien kirjoja on täytetty vähän vaihtelevasti, mutta kaikilla sentään jotensakin. Mulla on noista kirjoista siinä mielessä jonkinlainen stressi, että mulle itselleni ei tuollaista kirjaa ole tehty. Isommalla isoveljellä on sellainen aika hyvin täytettynä, toisella isoveljelläni on kirja, mutta täyttäminen on jäänyt, mutta mulle mun vanhemmat eivät sitten edes hankkineet koko kirjaa. ;) Yritän siis olla vanhempiani parempi tuossa kohdassa.

Magda_lena: Mä taas olen välillä ajatellut, että olen huono äiti, kun annan vauvan joskus vaan itkeä sen hetken, kun käyn vessassa tai jotain. Useamman lapsen myötä on jotenkin " kovettunut" (?): kaikkea itkua ei voi välttää ja huuto menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Onneksi on sylissäpitäjiä monta, niin on aika vähän niitä hetkiä kun on pakko vaan antaa pienen huutaa. Toivottavasti sun oma ylikierroksilla käyminen pikkuhiljaa helpottaa kunhan hormonipölly laimenee ja vauva kasvaa.

Ametisti: Kakkonen söi Semperiä ihan tyytyväisenä, mutta kolmoselle se meillä aiheutti mahavaivoja ja hillitöntä pulauttelua. Kolmoselle kävi Nan paremmin, tosin kolmonen sai korviketta vasta 7kk iässä.

Ristiäispäiväksi ollaan kaavailtu samaa 15.3. kuin Aksiinakin, mutta tsekataan vielä, että sopii kummeillekin ennen kuin lyödään lukkoon. Kummit on siis nyt selvillä. Oma kummityttöni ei kirkkolain mukaan kummiksi pääse, koska konfirmaatio olisi hänellä vasta toukokuussa vaikka leirin ehtiikin käydä. Nimikin taitaa olla valittu, ainakin päädymme aina samaan vaihtoehtoon.

Neuvolassa käytiin eilen. Vauva oli kasvanut viikossa 135g, joten ihan ok, vaikka itse olisin luullut, että olisi tullut hieman enemmän. Sain pari neuvoa, jotka kuulostaa musta hieman oudoilta. Vauva nukkuu yleensä kaksi kertaa vuorokaudessa pitkät unet, jotka kerran yöllä oli jopa seitsemän tuntia. Tämäpä ei sitten olekaan hyvä juttu, vaan ei saisi antaa nukkua yli neljää tuntia vaan herättää syömään. Höh, päivällä olen kyllä alkanut herätellä, jos on nukkunut kauhean pitkään, mutta yöllä tyttö on nukkunut sen minkä on nukkunut. Mä luulin, että vain alle kolmekiloisia kehotetaan herättämään kolmen tunnin välein syömään. Neidillä pyrkii myös nivusista iho menemään rikki. Bepanthenilla olen hoitanut ja vähän löyhytellyt ilmaa vaipanvaihdon yhteydessä. Terkkari sanoi, että pari kertaa päivässä kymmenen minuuttia kerrallaan hiustenkuivaajalla puhaltaminen olisi hyväksi. Enpä ole ennen vauvojen takapuolia föönannut! Pitänee kokeilla kun kerkiän.

Strutsi ja neiti 2vk

Vierailija
15/61 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää ystävänpäivää!

Aksiina: oletko yrittänyt syöttää vauvaa niin että hän on pelkässä vaipassa, eli ihokontaktissa sinun kanssasi? Näin meidän esikoisneiti alkoi syömään, aluksi hänkin vain nukahti rinnalle. Tosin hän ei syönyt pulloa ollenkaan mutta sai sairaalassa lisämaitoa hörpytysmukista. Hän on myös ollut luontteeltaan aina pippurinen :).

Pikaterkuin Mantelihammas

Vierailija
16/61 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Strutsi - aika käsittämättömiä kommentteja sait neuvolasta. Mulle nimenomaan ainakin sanottiin synnärillä, että vauva saa nukkua niin pitkään kun nukkuu, ei tarvitse herätellä syömään vaikka nukkuis 8 h putkeen. Tuntuu ihan oudolta että neuvolassa väitetään muuta. Itse - jos olisin sinä - antaisin vaan nukkua, kyllä vauva sitten ilmottaa jos on nälkä. Mä voin vaan haaveilla, että vaavi nukkuis seitsemän tunnin unia, meillä 2,5 tuntia on öisin se maksimi..

Mäkin olen kyllä vaan kylmästi antanu vauvan huutaa, jos vaikka tarvii käydä vessassa tms. Ei se parin minuutin huutoon kuole:)

Tänään meillä olikin parempi päivä, uskallettin lähteä jopa kaupungille katselemaan penkkariajeluja. Vauva ei kitissyt juuri ollenkaan, jihuu. Kyllä tässä pikkuhiljaa rohkenee itsekin liikkumaan vauvan kanssa, olen ihan ylpeä itsestäni:) Ja bussillakin uskallan jo matkustaa ihan hyvin, alussa sekin oli kamalaa ja jokainen bussimatka jännitti hirveästi etukäteen. Mutta näköjään sitä oppii kaikenlaista:)

Vierailija
17/61 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Strutsi, se 4 tunnin välein syöttely oli joskus 70-luvulla vissii.silloin ei saanut antaa tissiä useammin, vaan jos vauva oli nälissään vaikka parin tunnin jälkeen piti kellosta kytätä että tulis 4h täys!!! Ja sit taas jos vauva olis nukkunu yli 4h ,hänet piti herättää syömään!! Kauheita kidutusohjeita!!!

Meidän tytöllä oli joku afrikkalainen lääkäri joka ei oikein osannu suomeakaan.oli inha asioida hänen kanssaan kun en saanut kunnolla itseäni ilmaistua. Esim.allegioista hän ei oikein tajunnut.Kysyi esim.onko Nan lehmänmaitoa8-0 Muuten siis ilmeisesti kaikki hyvin. Ja oma toipuminen kunnossa.

Nyt ruuanlaitto oottaa...

sammermanni ja tintti huomenna 7vkoa

Vierailija
18/61 |
15.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole " joutanut" tänne vauva-puolelle paljon kuin silmäilemään teidän kuulumisia. Aina olis jollekin kommentoitavaa ja paljon olis omia kuulumisia joten tästä voi tulla päätalon koko iijoki-sarja!

Eli meidän tyttö päätti syntyä kuitenkin hyvissä ajoin tammikuun puolella vaikka lääkäri väitti lasketun ajan olevan vasta helmikuun 4.

Supistuksia tuli 20.päivä, sunnuntaita vasten yöllä muutamia kipeitä joihin heräsin. Sama jatkui koko sunnuntai päivän ja olin jo menettää toivoni kun ei niistä tullut mitään valmista. Kävin pitkällä kävelylenkilläkin mutta ei ne siitä ymmärtäneet alkaa tihentymään.

Maanantaiaamuyöstä puoli neljän aikaan heräsin taas kipeään supistukseen ja riemukseni seuraava tuli jo 15 minuutin päästä. Siitä sitten seuraava 8 minuuttia. Mies onneton heräsi heti ensimmäisiin supistuksiin ja senhän tietää että se höpöttää vain, joko lähdetään, kyllä ne nyt tihenee niin että eikö jo lähdetä. Kuuden aikaan sitten suostuin vaikkei ollut edes pakottava tarve. Matkalla supistukset olivat aivan sietämättömän kipeitä.

Olin vain 5 cm auki kun tultiin sairaalaan ja supistukset hiipuivat niinku aina minulla kun tullaan sairaalaan. Pääsin heti synnytyssaliin ja saatiin ihana kätilökin joka oli koko ajan meidän kans kun virallisesti vuorossa oleva kätilö hoiteli äitiä toisessa salissa. Supistukset olivat aika lyhyitä mutta kyllä niissä ähisemistä oli. Vietin aikaa lempipaikassani, pallon päällä.

Kun olin 7cm auki, sain spinaalin joka oli taas se " taivas" . Samalla puhkaistiin kalvot ja siinä kun kätilö niitä puhkaisi ja kaiveli vesiä ulos ja auttoi vauvaa siten laskeutumaan niin hän työnsä lopuksi sanoi että olet 9cm auki. Jonkin aikaa keinuttelin siinä pallolla ja sanoin kätilölle että vähän tuntuu jännää kipua tuossa alamahassa. No, hän kehotti käymään vessassa. Ja herttileijaa jos olisin alkanut siinä sitä pissaa tekemään tekemällä. Onneksi tajusin olla pissaamatta ja palasin pallon päälle, odotin muutaman supistuksen ja ilmoitin kätilölle että tuo kipu on ponnistamisen tarvetta.

Pääsin heti jakkaralle ja kätilö sanoi että vauva on tulossa, ähkäise vähän. Tästä vaiheesta olisi voinut tehdä ponnistustekniikkavideon, oli se niin hienoa yhteistyötä kätilön, minun ja vauvan välillä. Tai ei se kyllä ollut mitään ponnistamista vaan vauvan ulosauttoa. Vauva sai itse laskeutua minun välillä vain ähkäisemällä sitä auttaen kätilön käskystä. Siinä tuli vain ajatus että on tämä vauvan teko ihanaa!! Tuntea miten se sieltä pikku hiljaa päättäväisesti tulee hienolla yhteistyöllä. En siis tuntenut kipua mutta paineen missä pää oli tulossa.

9 pisteen tyttö syntyi sitten klo 10,30 ja painoa oli 2930g ja pituutta 46cm.

Tyttö on aivan ihana mustatukka ja hurmannut meidät aivan höperöiksi. Tosin nyt ilman kuumetta uudesta vauvasta. Ehkä nautitaan nyt sitten ainakin tällä hetkellä tästä pienestä.

Vauvalla oli ongelmia sokeriarvojen kans osastolla, mutta suurin syyllinen ovat vauvalan hoitajat, joihin olen todella pettynyt. Samoin vauvalla oli imemisongelma, väärä imuote toisesta rinnasta.

Vauva on ollut tosi tyytyväinen, meille ovat aivan vieraita nuo itkujutut. Kun tyttö herää, hän haluaa heti eikä hetken päästä tissiä ja on sen jälkeen tyytyväinen. KUkahan se kyseli että ketkä saavat niitä vauvoja jotka nukahtavat itsekseen, me saatiin sellainen!! Pitäs kyllä koputtaa tässä vaiheessa puuta ja napakasti.

Ristiäiset ovat 27 päivä. Nimi on vielä miettimättä, sen lisäksi oli kummitkin niin hukassa että ei olla vieläkään kaikkia kysytty. Ei kait se auta ku jotkut valita.

Alkuun meni pari viikkoa taistellessa sen vauvan oikean imuotteen kans. Ja täytyy sanoa ettei sitä voi kaikkea tietää imetyksestä vaikka olis jo kuudes lapsi. Kun jokainen lapsi on erilainen. Vauva hylki tuota rintaa koska siinä on vähän " löysempi" nänni. Sinnikkäästi taistelin ja päätin voittaa vauvan vaikka välillä rinnan päästä lähti aina puolen sentin nahkaretkalekin imetyksen yhteydessä kun rinnan pää oli aivan rikki. Siinä vaiheessa mies oli jo aivan huolissaan koko touhusta. Luuli kait että tämä vauva syö hänen rouvaltaan koko rintavärkit!

Maitomäärä kärsi tuosta toisesta rinnasta kyllä tosi paljon. Nyt olen pikku hiljaa saanut siihenkin maitoa nousemaan. tyttö on edelleen välillä vähän laiska sen kans mutta kyllä me vielä sinnitellään!

Mutta hyvin oli tyttö kasvanut kahdessa viikossa pääsääntöisesti yhden rinnan syötöllä, syntymäpaino oli saavutettu alle kahdessa viikossa.

Tällaista meidän vauva arjesta.

Justusko se taisteli peräpukamien kans ja hädensa voiteen kans.

Minullehan tuli viikkoa ennen kuin vauva syntyi aivan mielettömän kipeä ulkoinen peräpukama joka sitten puhkesi. Ja käytin tuota hädensa voidetta. Tästä tuli meille miehen kans niin hyvä vitsi jo että sai minutkin jopa niissä kivuissa nauramaan. Luin vinkkejä netistä peräpukamiin ja joku kertoi puuduttavansa pukamiaan jääpalalla. No minähän miehelle harmittelemaan että on niin lauha ilma ettei ole jääpuikkoja, sehän olis kätevä siihen hommaan. Hain samana iltana hädensaa ja voi sitä tuskaa!!! Tulin miehelle sätkimään että nyt se jääpuikko on just sielä itessään!!! Se tuska oli aivan mieletöntä mutta meni noin puolessa tunnissa ohi. Mutta täytyy tunnustaa että se oli melkein tuskallisempaa kuin itse vaiva. Sun kannattaa kysyä varmaan niitä muita voiteita, kun muistelen että oli joitain vaihtoehtoisiakin juttuja. Toivottavasti tuo vaiva helpottaa pian. Minä sain sanoa jo samana iltana synnytyspäivänä että olen paremmassa kunnossa alapään suhteen kuin viikko sitten raskaana!!

Onnittelut vielä kaikille vauvansa saaneille!

Nyt neiti tahtoo ruokaa!

Iuiu ja tytteli reilu 3 vk

Vierailija
19/61 |
15.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en varmaan saanut tarpeeksi pitkää tuosta viestistäni...

Ei kun tuli yksi asia mieleen kun haluaa auttaa teitä joilla on vaikeaa.

Nukahtamisongelmaan olis yksi vinkki.

Meidän edellinen vauva oli tosi vaikea päivisin saada nukkumaan, heräsi aina heti kun laski sylistä pois. Sitten keksi kääriä hänet fleecepeittoon ja sen sisällä poika nukkui kuin tukki. Eli fleece on myös sellainen materiaali joka on aina lämpimän tuntuinen, joku antoikin vinkin lämpimästä kaurapussista.

Tein heti eka iltana nyt kun tulin sairaalasta kotiin vauvalle sellaisen kork n. 50cm ja leveys n 90 cm fleecepeiton johon käärin vauvan.

Sen sisällä hän on aina kun syötän ja hoidan häntä. Isommalle vauvalle voi tehdä isomman, meidän pieni nyytti mahtuu tuonne hyvin vieläkin ja sen saa aika napakasti ympärille.

JOs vauva on levoton ja uneton, kannattaa kokeilla myös kääriä häntä kapaloon. JOtkut vauvat tykkäävät siitäkin. Täällä sairaalassakin kääritään vauva kapaloon jos hän on levoton.

Kannattaa kokeilla, ainakin yöllä tuo fleecepeitto on hyvä niin ei tule sitä lämpöeroa mihin vauva herää usein. Laitan itse siihen päälle vielä kaksinkerroin äitiyspakkauksen peiton ja kun vauva nukkuu äitiyspakkauslaatikossa niin on siellä kylllä aika napakassa paketissa öisin.

Nyt häivyn takavasemmalle ja jätän tilaa muillekin...

Iuiu

Vierailija
20/61 |
15.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iuiu:lle tervetulotoivotus tälle puolelle!

En pysty kauaa istumaan tässä koneella, on päässyt sen verran pahaksi tuo alapää. Sain siihen eilen antibioottikuurin! Joulukuussa sain siis diagnoosin, että mulla olis peräpukamia. Eilen kuitenkin vahvistui, etät se olikin haavauma ja sitä tietty hoidetaan hieman eri tavalla kuin pukamia. Viime yönä nukuin 2h, kun oli niin kovat kivut :(.

Pojan masuvaivoista piti vain tulla kirjoittelemaan. Viimeiset kaksi päivää ovat olleet loistavia (koputan taas puuta). Jätettiin siis se Disflatyl pois ja eilen vielä Relatkin. ke-iltana vauva itki jonkin verran, mutta ei niin korkealta ja kovaa kuin ennen. Eilen illalla itkua oli about 10min, kunnes tajusin viedä vauvan kylpyyn. Siihen loppuivat itkut ja uni maistui koko yöksi. Joka yö on kyllän pari syöttöä. Eilen päivällä poika nukkui puoli kymmenestä ilta seitsemään (häntä on kuskattua kummitädiltä penkkariajelua seuraamaan, kotiin, raksalle ja taas kotiin), heräten vain syömään! Tänäänkin on nukkunut ulkona aamu yhdeksästä lähtien (eli 5,5h), välillä vain syöden kerran, silloinkin ulkovaatteet päällä!

Niinhän se on, että jos lapsi nukkuu hyvin päivällä, niin yöunetkin ovat hyvät. Eli huonojen unien kierre tulee helposti ja siitä on vaikea päästä eroon. Jaksamista siis kaikille huonosti nukkuvien lasten vanhemmille!

Minä suosittelen myös fleeceä lapsille ja myös aikuisille, on kyllä loistava keksintö. Mulla on kaksi eri kokoista fllece kapalovaatetta vauvalle (kirpparilta) ja hyvin maittaa uni. Meilläkin siis ihan selvästi nukkuu paremmin sisällä, jos on koko ajan tasainen lämpö.

Iloista viikonloppua!

Justus ja poju 14.1.