Miksi jotkut perheet asuvat niin HIRVITTÄVÄN sotkuisissa ja likaisissa kodeissa?
Tiptop siistiä ei tarvitse olla, mutta kyllä jokaisen vanhemman velvollisuus on tarjota lapsilleen edes peruspuhdas koti. Mikä siinä imuriin ja rättiin tarttumisessa on niin vaikeaa? Tai siinä, että edes JOSKUS veisitte tavarat paikoilleen?
Kommentit (30)
Vierailija:
jostain syystä meillä ei vain pysy siistinä.
Vaikka oltais edellisenä päivänä siivottu perinpohjin niin jo seuraavapäivänä saattaa olla kauhea kaaos.
Ja pyritään kyllä siivoamaan mutta aina ei kerkiä...Puhdasta kyllä on. Useimmiten ainakin
Ei siitä niin mitään tulekaan että alkaa tehdä jotain hommaa ja keskenkaiken jotain toista ja sitten huomaa kolmannen.
kirjoittakaa vaikka lista itsellenne missä järjestyksessä mitkä asiat tehdään, ja tehkää ne kerralla loppuun. Esim 1. tavaroiden paikalleen laittaminen (ja sitten ne tavarat järjestetään eikä aleta tehdä välillä muuta) Sen jälkeen 2. imurointi (imuroidaan joka kohta eikä keskeytetä välillä jonkun muun ouuhan takia) jne.
Kyllä pitäisi onnistua!
Kaksi lasta löytyy ja työssä käydään molemmat vanhemmat... Silti on siistiä ja etenkin puhdasta aina. Mutta mulla onkin tiukka systeemi, jonka perusteella koti pysyy kunnossa.
Ikinä en mene nukkumaan ennen kuin keittiö on siisti. Ja koska se tieto jyskää takaraivossa, niin tosi nopeasti tulee keittiö siistiksi päivällisen ja iltapalan jälkeen...
Samoin lelut ja muut irtotavarat kerätään illalla pois. Ei jää lojumaan mitään lattioille.
Petit petataan joka aamu.
Imuroin ja pesen keittiön ja eteisen lattiat tiettyinä päivinä viikosta, vie 10 minuuttia. Samoin vessanpesu on tiettyjen päivien ohjelmassa, siinä menee max. 5 minuuttia.
Siivouspäivänä (perjantai, olen sen päivän kotona lasten kanssa) tehdään viikkosiivot ja viedään lehdet, metallit, lasit jne. keräykseen, vaihdetaan lakanat, järjestetään lelut paremmin paikoilleen jne.
Pyykkiä pesen koneellisen joka ilta, samalla käärin kuivat kaappeihin. Ei kerry pyykkivuorta.
Meillä minä hoidan imuroinnit ja muun puhtaanapidon, mies ja lapset osallistuu aktiivisesti järjestämiseen ja pyykkihuoltoon. Koko perhe (tai no ei ehkä kuopus 1,5v...) on sitoutunut pitämään kodin siistinä, me viihdytään paljon paremmin silloin kaikki. Niin ja vaikka ehkä mun lista kuulostaa pitkältä ja tulee tunne, että voi raukkaa, tuo nainen ei tee muuta kuin siivoaa... Niin ei se ole ihan niin. Koska meillä on aina perussiistiä eikä tavarat keräänny pitkin nurkkia eikä pölyt ja lika kerry viikkotolkulla, niin siivous ja järjestely käy nopeaa!
siivoilemme silloin, kun on vapaata, tai lyhyemmat paivat.
johtuu ihan siitä että palkattiin kotiin lapsillemme hoitaja. Niinpä on illalla pakko laittaa paikat kuntoon koska hoitajalle ei tietenkään voi jättää siivottavaksi meidän edellisen illan sotkuja. hoitajan kanssa ollaan sovittu että siivoavat lasten kanssa omat päivän mittaan syntyneet sotkunsa, joten koti on siisti kun minä ja mies tullaan kotiin. pakkohan se on olla samassa kunnossa aamulla kun hoitaja taas tulee.
t. entinen sotkukodin hengetär
Mua ei yksinkertaisesti häiritse tiskikasat tai villakoirat, ei edes tahrat keittiön pöydän alla. Eikä meillä ainakaan terveyteen haitallisesti ole epäsiisteys vaikuttanut; mitään allergioita ei ole kenelläkään, enkä tunne yhtään perhettä, missä sairastettaisiin infektioita yhtä vähän kuin meillä.
Kummankaan miehet eivät pahemmin osallistu siivoukseen, valittavat kyllä siitä että on paskaista. Äidit eivät ole masentuneita, vaan yksinkertaisesti laiskoja. Näin olen päätellyt, koska heidän kotinsa ovat aina olleet sotkuisia.
Puhtaudestaa onneksi pitävät huolta, joten heitä voi tavata jossain muualla kuin heidän kotonaan. En nimittääin tykkää käydä heillä kotona kylässä.
ei vaan pysty, oksettaa jo heti ovella, joskus olen jopa joutunut kääntymään takasin kotiin.
meillä käy siivooja kerran viikossa ja itse siivoan myös päivittäin.
miten jotkut tosiaan voi olla pesemättä esim. kerran viikossa lattioita jne? mistä metsästä te oikeen olette tulleet?
kun se olisikin niin helppoa.
Kun perjantaisiivouksessa käytät matot ulkona ja peset lattiat, lauantaina puoleenpäivään mennessä koti näyttää siltä kuin koko siivous olisi jätetty väliin.
Sama ikkunoidenpesussa, yläreunat saattavat pysyä puhtaina (siitä ylöspäin minne lapset eivät yletä..), ja likapyykkikori täyttyy hetkessä vaikka kuinka pyykkäisit. Sama koskee tiskejä ja keittiön tasot täyttyvät kuin itsestään.
Eteisen saat imuroida ainakin kuudesti päivässä.. hiekkaa ja rapaa riittää. Pölyt meillä pyyhitään normaalisti, se on AINOA asia josta tulokset sentään pysyvät jonkun aikaa.
nimimerkkinä kuuden 0-10v lapsen äiti ottaa vastaan pysyviä siivousvinkkejä
Meillä on kolme lasta ja kaikki harrastavat melko paljon. Itse harrastan liikuntaa 4-5 kertaa viikossa iltaisin töiden jälkeen. Luulisi, että tuolla harrastamisella olisi energiaa pitää koti kunnossa, mutta ongelma on se, etten jaksa innostua kodin töistä.
Tänään minulla on vapaapäivä. Olen siivoillut keittiötä ja vähän järjestellyt paikkoja, mutta siistiä... sitä meillä ei ole. Ei edes puhdasta. Keittiön lattia on niin huonoa ja vanhaa parkettia, että sitä pitäisi olla joka päivä jynssäilemässä kun lika tarttuu siihen niin helposti.
Huomasin juuri, etten ole pyyhkinyt olohuoneen astiakaapista pölyjä lähes kolmeen vuoteen. Kyllä hävettää...