Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut perheet asuvat niin HIRVITTÄVÄN sotkuisissa ja likaisissa kodeissa?

Vierailija
10.02.2008 |

Tiptop siistiä ei tarvitse olla, mutta kyllä jokaisen vanhemman velvollisuus on tarjota lapsilleen edes peruspuhdas koti. Mikä siinä imuriin ja rättiin tarttumisessa on niin vaikeaa? Tai siinä, että edes JOSKUS veisitte tavarat paikoilleen?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
10.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä lapsiperheessä, ainakin meillä, JOSKUS viedään tavarat paikoilleen, eri asia on sitten että kauan ne pysyvät paikoillaan ;)

Ja imuriin tarttuminen on siksi hankalaa kun on tuota tavaraa levällään niin paljon ettei oikein voi imuroida ;)

No rättiin tulee tartuttua jos lattialle tai seinään tai oveen rosikuu tai putoaa jotain värillistä, esim punajuurta :)

Vierailija
2/30 |
10.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jostain syystä meillä ei vain pysy siistinä.

Vaikka oltais edellisenä päivänä siivottu perinpohjin niin jo seuraavapäivänä saattaa olla kauhea kaaos.

Ja pyritään kyllä siivoamaan mutta aina ei kerkiä...

Puhdasta kyllä on. Useimmiten ainakin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
10.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitinsä jopa siivosi kaverini ja poikaystävänsä käytetyt kondomit ja paskaviiruiset alushousut nurkista sanomatta sanaakaan. Kertaakaan ei tarvinnut neidin edes pestä astioita, kun mutsi palveli kuin prinsessaa. Joten oma koti on kuin kaatopaikka, ja villakoirat lentelee nurkissa. Nykyään sillä käy siivooja, mutta silti paikka on kuin pommin jäljiltä.

Vierailija
4/30 |
10.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen (äiti) sairastaa adhd-syndroomaa, joten on kuin tuuliviiri koko ajan. Voi aloittaa siivoamisen, mutta unohtaa sen pian ja onkin jo leipomassa pullaa jne. Kaikki kasaantuu kasoiksi sinne tänne. Aika kamalan näköistä, mutta tosiaan, eipä äiti asialle mitään voi ja on yh, joten ei ole toista aikuista auttamassa.

Toisen kaverini puolustuksena ei ole minkäänlainen sairaus, tyyppi on plain laiska ja järjestelmällisyys puuttuu täysin. Katsoo väsyvänsä niin helposti, että normaali arkinen ponnistelu ottaa koville. Ruoan laittaa, mutta siivota ei jaksa. 3 lasta, 3 koiraa ja mies paljon töissä. Lisäksi pariskunnan ongelmana on himo hamstrata tavaraa - onkohan heillä jotain 8 sohvaa talossa. Aina kun uusi kaluste ostetaan, vanha työnnetään vain vähän sivummalle. Olkkarissa yksin on 3 kalustoa...mutta on aika iso olkkarikin (meille ei mahtuisi edes kahta).

Vierailija
5/30 |
10.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi seinää vaihtoi väriä, samoin keittiön kaapit ja kaikki ovet. Käytin tolua ja rättiä eikä edes hinkata tarvinnut. Siivousfirma on hoitanut lattiat, koska niissä oli niin monta kerrosta vahaa (liat välissä tietenkin), että vaalean siniharmaasta lattiasta oli tullut lähinnä sinappikakan värinen.

Vierailija
6/30 |
10.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos jotain on kerätty johonkin omalle paikalleen niin ei kestä kuin yks punanen minuutti niin joku kaataa sen ja levittelee pitkin lattioita.

Vierailija
7/30 |
10.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun naapuri on klassinen tapaus: on vaikka minkälaista elukkaa, koiraa, kissaa, gerbiiliä ja muita talo täynnä, ja se eläinten kusen ja paskan lemu on kaikkialla. Vaalea nahkasohva on pinttynyt mustaksi, lasipöytä on tahmea ja pölyinen. Nurkissa lojuu vaippoja kasassa, keittiön pöydät täynnä astioita ja ruokaa, puhdasta kuppia ei löydy kaapista. Vessa lemuaa paskalle, pönttö pinttynyt paskanaarmuista ruskeaksi, vaatteita kuivuu ovien päällä ja pattereilla, vaatteita kasoina keittiön pöydällä aamiaisastioiden vieressä. Keittiön tuoleista on vapaana vain se mihin emäntä peränsä parkkeeraa kahvinsa kanssa.... voisin jatkaa vaikka kuinka pitkään... Pihalla jatkuu se romun ja roskan määrä.

Vierailija
8/30 |
10.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän pitää suht puhtaana kuitenkin. Etenkin vessan, muuten ei tunnu kovin kivalta. Ongelmana on se että olen lasten kanssa yksin ja pitää vähän priorisoida. Isommalle yritän antaa aikaa kun pienempi on päikkäreillä, en voi sitä aikaa käyttää siivoamiseen kun joskus. Tiskit ja pyykit joskus kasaantuvat ja kun oikein paha siivo pääsee kertymään niin taltuttaminen kestää kauan. Sitten pitäisi käyttää jo koko aamupäivä siivoamiseen...Mutta yritän ettei näin kävisi ja tehdä jatkuvasti pientä ylläpitosiivousta.

Vierailija
9/30 |
10.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vertaan meidän kotiamme Muumitaloon, se on hauska ja pölyinen!;)

Vierailija
10/30 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin ei kodinkaan siisteys ole ollut ensimmäinen huolenaihe. Koti kertoo paljon siellä asuvien henkisestäkin hyvinvoinnista. Kun voin hyvin sekä henkisesti että fyysisesti, jaksan pitää kodistakin huolta.

Tällä hetkellä meillä on melko sotkuista, emmekä ole jaksaneet siivota niin usein kuin haluaisimme. Syynä se, että kärsin tosi voimakkaasta väsymyksestä, ja miehelläkin on poikkeuksellisesti terveydellisiä ongelmia. Kyllä tästä taas noustaan; eikä kukaan vieras muutenkaan yleensä näe kotiamme tässä kunnossa, sen verran vieraskoreita ollaan;)

Vierailija
11/30 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei meillä kyllä ole ihan noin pahasti likainen koti kuin tuossa yhdessä tämän ketjun viestissä annetaan ymmärtää

Vierailija
12/30 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaas lemmikin omistajat kuinka usein joudutte imuroimaan. Meillä pitäis päivittäin kun kaks kissaa ja koira. Huh sitä karvan määrää.

Vierailija
13/30 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tälläinen tapaus.

Teknisesti osaan siivota, tiedän missä järjestyksessä pitäisi pyyhkiä pölyt, imuroida jne. Osaan monta kikkaa millä puhdistaa uuni, palanut maito kattilasta, punaviini pöytäliinasta jne. jne. mutta KÄYTÄNTÖ ei vain toimi.

Tai siis jos on se uuni mikä pitää puhdistaa, se kyllä onnistuu;) mutta koko asunnon siivous ei, ei kerralla tai siten että joka päivä tekisi jotain.

Minulla ei ole ADHD:ta tai tietääkseni muitakaan " sairauksia" . Olen suurpiirteinen ihminen. Hahmotan paremmin laajoja kokonaisuuksia, ja vaikka voin keskittyä tunteja putkeen hyvään kirjaan, niin ikäviin puuhiin en osaa keskittyä.

Kun siivoan, aloitan yhden kohdan. Sitten teenkin toista, ja kappas kolmaskin pyörii siinä. Turhaudun helposti!

Asunto ei ole kaaoksessa, mutta siistimpikin se voisi olla. Minulta vaan puuttuu järjestelmällisyys...!

Muutenkin huomaan, että jos minä siivoan asunnon, niin VAIKKA ylimääräistä tavaraa ei ole, ja VAIKKA kaikelle on oma paikkansa, niin asunto ei ole niin siisti mitä mitä esim. siskoni siivottua (käynyt pari kertaa auttamassa minua esim. " Nimpparilahjaksi tulen siivoamaan teille ennen kahveja" , hän pitää siivoamisesta;)

Minun jäljiltäni voi sohvan alla olla pölypallo, olen unohtanut putsata keittiön kaapinovet, palauuspullot ovat keittiönnurkassa eivätkä siivouskaapissa kauppaan menoa odottamassa, helmalakana repsottaa yhdestä kulmasta jne.

En vain ole niin huolellinen kun esim. siskoni.

Muutenkin olemme eri luonteisia:)

Mutta pähkinänkuoressa;

Kaikki eivät osaa kutoa, kaikki eivät osaa laittaa ruokaa, kaikki eivät osaa korjata autoja jne. jne.

On jotenkin hyväkayttävämpää jos ei osaa kutoa sukkaa, tai vaikka miten seuraisi keittokirjan ohjeita, aina polttaa ruoka pohjaan, mitä se ettei osaa siivota.

" KAIKKIHAN osaavat siivota!" Totta, mutta osa paremmin osa huonommin... Minä huonommin...

Vierailija
14/30 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina pitänyt itseäni varsin suurpiirteisenä ihmisenä, siis että kotona saa olla muutama pölykoira ja tavaroiden ei tarvitse olla tiptop järjestyksessä.

Vaan tulipa sitten mullakin raja vastaan eräässä kodissa vieraillessani Veikkaan tosin, että taustalla jonkinlainen masennus? Joka tapauksessa, lattioita peitti pinttynyt likakerros, siis niin että näki oikein mistä käveltiin eniten... Keittiössä hellalla varmaan puolen sentin kerros palanutta karstaa, lattialla isoja länttejä tahmaista kuivunutta kahvia, johon tarttunut pölyjä ja muruja. Keittiön työtasot paksun muru- ja kahvitahmakerroksen peitossa, tavaroiden alta saattoi löytyä hometta. Keittiön kaappeihin laitettu pesemättömiä astioita jotka olleet siellä useita kuukausia... Kylppärin lattia pölyn ja tunnistamattoman lian peitossa, myös sitä punertavaa hometta mitä kylppäreissä kasvaa...

Vierailija
15/30 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmäni eivät yksinkertaisesti " aukea" näkemään kaikkea, mihin pitäisi tarttua. Sitten, kun esim. tulee vieraita, saatan huomata likaisen sukan keskellä olohuoneen lattiaa tms. aivan käsittämätöntä.

Minua myös ahdistaa se, että vaikka kuinka siivoan, niin kuluu vain hetki ja joku paikka on taas sotkussa. Siivoaminen tai siistissä asunnossa asuminen eivät ole minulle niin tärkeitä asioita, että jaksaisin joka päivä niiden parissa touhuta. Olemme aktiivisesti harrastava perhe ja saattaa olla päiviä, että koko perhe on kotona vasta joskus seitsemän jälkeen. Siinä vaiheessa energiaa riittää tasan sen verran, että saa perheen ruokittua, sen jälkeen kirja tai joku TV-ohjelma vie kyllä yleensä mukanaan ja pyykit ja tiskit saavat odottaa seuraavaan päivään - tai sitä seuraavaan.

Vierailija
16/30 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...eikä kaikki ehkä sitten osaakaan siivota. Mutta mun mielestä kuitenkin alkaa joku raja mennä siinä, jos sotkuisuus on sitä lajia, että siitä voi jo seurata terveysongelmia ja perheen muutettua pois asunnossa on pakko tehkä täysi remontti pelkästään siivoamattomuuden takia...

Vierailija
17/30 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi ettei minulla ole siskoa. ;D

Vierailija
18/30 |
12.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylläpitosiivous, ylläpitosiivous ja ylläpitosiivous!

Jos olette perjantaina tehneet viikkosiivot, niin oletettavasti lauantaina on vielä puhdasta? Epäsiistin vaikutelman aiheuttavat siis tavarat, jotka eivät ole paikoillaan! Koko perhe puhutteluun ja sovitte yhteiset pelisäännöt! Jokainen laittaa heti käyttämänsä tavarat oikeille paikoille! Vaatteita ei riisuta olkkariin, kahvimuki ei jää eteisen pöydälle, pelikortit ei kuulu keittiön pöydälle levälleen jne.

Sinulla on kai jo vanhimmat lapset sen ikäiset, että heiltä voi odottaa jonkinlaista osallistumista? Sellainen juttu (sopii jo leikki-ikäisille) on hyvä, että ennen nukkumaanmenoa kerätään kaikki lattioilta pois. Lelut, pelit, vaatekasat, kirjat, lehdet... Omille paikoilleen.

Saman teet sinä miehen kanssa pienempien tavaroille.

Keittiö aina illalla siistiksi. Kun tiskaat HETI sen ison kulhon, joka ei mahdu koneeseen, niin tiskivuori ei kasva. Pikahomma, menee minuutti! Iltaisin keittiön tasoilta kaikki ylimääräinen pois, tiskit tiskikoneeseen, sitten tasojen pyyhkiminen ja siistiä on.

Eteisen imurointi ei vie aikaa kuin hetken, ehkä kuitenkin kerran päivässä riittää... Ja imurointivuoroja voi jakaa isommille lapsille.

Ja joka päivä 1-2 koneellista pyykkiä pesuun, kuivumaan ja samalla edellisen päivän pyykkien viikkaus kaappeihin.

nimimerkkinä kuuden 0-10v lapsen äiti ottaa vastaan pysyviä siivousvinkkejä

[/quote]

Vierailija
19/30 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siivoaminen tietyn rajan jälkeen/ yli ole mikään itseisarvo, kunhan nyt ei ihan terveyshaittojen asteelle mennä :-)

Meidän kotimme pitää puhtaana joka toinen viikko käyvä siivooja. Siinä välissä me hoidamme tiskit ja yritämme pitää tavarat suht. paikoillaan- tähän osallistuu koko perhe, myös mies ja lapsi!

Meidän suurin ongelmamme taitaa olla posti: työni takia meille tulee kotiin suurin osa Suomen aikakaulehdistä, ja niitä on aina kasoina joka paikassa....

Vierailija
20/30 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

omamme, ja kyllä meilläkin siivotaan. En vain jaksa pingottaa joka asiasta, ja neljän lapsen kanssa esim mattojen vienti ulos ei kauhean usein onnistu. Niin että perussiivous on minulla imurointi, vessojen pesu ja keittiön siivous. Jonkinlaista raivausta tehdään päivittäin, muu siivous kerran/pari viikossa.

Tuntuu että missä tahansa käyn kylässä, kaikki on täysin tahratonta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän