Mitkä vauvatarvikkeet on ihan must juttuja??! Neuvokaa äidiksi tulevaa. :)
Kertokaa kaikki oleellisen tarpeellinen, ja sit tietenkin jos on jotain mitä ei missään nimessä kannata hankkia.
Kommentit (57)
Esikoiselle en ostanut ja se olisi kyllä ollut aivan ihana hankinta.
Mulla kertyi parhaimmillaan pikkupullollinen päivässä pelkästään tällä menetelmällä. Ja ihan mukavuussyistä se oli hyvä, muuten olisin ollut minä, vaatteet sekä sänky usein läpimärkiä:)
korvakuumemittari todella pienllä lapsella ei näytä todellista lämpöä, näin ainakin sairaalassa sanottiin.
Sieltä opastetaan vain ostamaan ne.
Muistathan myös hankkia itsellesi esim. liivinsuojuksia ja siteitä.
vaan hommata perusjutut (itse lukisin niiksi sängyn, rattaat, vaatteet, turvaistuimen, harsot, vaipat, joku rasva/öljy, amme... mitähän vielä). Kun tarve tulee, tavaraa voi hakea kaupasta. Ehkä hoitopöytä vois olla hyvä olemassa tai paikka, mihin lapsi laskea vaipanvaihdon ajaksi (pehmuste pesukoneen päällä ajaa hyvin asian).
saa apteekista nykyään kätevässä kovassa rasiassa. nyt kakkosella menee maito usein nenään ja turskuttaa räkää, siihenkin hyvä. älä osta sitä pikkuniistäjää.
bodyt, pitkähihaiset mieluiten.
yleensäkin VAATTEISSA katso ettei ole nappeja selässä/niskassa, painaa ikävästi pientä. lisäki hankala pukea.
joku kevyt myssy sisällä pidettäväksi , vauvalla varsinkin vastasyntyneellä haihtuu valtavasti kehon lämpöä just pään kautta, itse pidin yötäpäivää talvivauvalla hattua sisällä. kätilökin sanoi että hattu rauhoittaa vauvaa.
lisäksi meillä oli pieni flanellinen vauvapeitto, jonka sisään _kapaloin_ vauvan, nukkui näin suloisia lämpöisiä unia.
Vierailija:
... joku kevyt myssy sisällä pidettäväksi , vauvalla varsinkin vastasyntyneellä haihtuu valtavasti kehon lämpöä just pään kautta, itse pidin yötäpäivää talvivauvalla hattua sisällä. kätilökin sanoi että hattu rauhoittaa vauvaa.
ihan helpostihan se ei sitä välttämättä huoli. vanhempien laiskuutta kun sanotaan että ei huoli. ei tietenkään huoli jos heti tarjotaan tissi. meillä meni pari kk ennen kuin tutti kelpas.
siis jos joudutte ottamaan ne sisälle.
Hoitopöytä on meilläkin ollut IHAN YKKÖNEN.
Lapsi nyt 1v3kk ja kertaakaan kotona ollessa ei olla vielä vaihdettu vaippoja kun siinä.
Se on niin kätsy.
Muuntuu sitten tavalliseksi lipastoksi kun ei enää hoitarina tarvi.
Nenäniistäjää ei olla tarvittu koskaan (sitä ei ole kyllä hankittukaan onneksi)
sisällä, hattu ja just peittton käärittynä aina tai makuupussiin rauhoittaa tosi paljon. eihän vauvalla ole mitään lämmönsäätelykykyä!
peittoja pussilakanoineen varaisin 3 kpl ainakin. meillä meni usein pukluun/maitoon/vaippa falskasi niin oli hyvä olla varalla. pussilakanoita omepelin tumpelona itse vanhoista, pehmeäksi kuluneista lakanoista.
eurokankaasta saa ainakin. tosi kätevää kun on pari ylimäärästä, saa silloinkin laitettua jos on se yksi likaantunut.
Hyvä kun joku muistutti, kolmatta odottelen, unohtunut. Ilman maidonkerääjää olisin minäkin ollut ihan pulassa!
Hoitopöytää ei meillä käytetty. Pesukoneen tai sängyn päällä sujui ihan kätevästi.
Kevyehköt isopyöräiset rattaat ostetaan meille nyt tälle kolmannelle, ei enää painavia yhdistelmiä.
Konetiskiaine on emäksistä, syövyttävää ainetta ja se polttaa ruoansulatuskanavan limakalvon. Lääkehiilen käyttö on ehdottomasti kiellettyä, jos vauva/lapsi on niellyt konetiskiainetta. Kotikonstina ensiapuna vain runsas ja välitön vedellä huuhtelu.
Ovat pitkäikäiset käytössä eikä ylimääräiset osat vie tilaa varastossa, kopasta saa vielä tehtyä lämpöpussin myöhemmin. Meillä Emmaljungan Classic Sport ja olen ollut todella tyytyväinen.
BB:n rintareppu oli turhista turhin, Kanga ja BaBu sen sijaan molemmat olivat kovassa käytössä, Kangaa käytin yli 1½v asti.
Hoitopöytä lienee makuasia, meillä oli kyllä kovassa käytössä ekan vuoden. Kannatan sellaista mallia jonka saa kylppäriin vesipisteen lähelle. Meillä oli hoitotason alla vielä amme josta tykkäsin kovasti, helppo kylvettäjälle kun ei tarvi kyykkiä. Toki jos on edestä ladattava pesukone mutta ei tornia niin siihen päälle laitettava hoitoalusta on tosi kätevä.
Mielestäni rintapumput, maidonkerääjät ym ehtii ostaa myöhemminkin jos/kun sellaisia tarvii. Kaikki eivät kuitenkaan tarvitse.
Rintapumppua ja pulloja tai tuttelia en käyttänyt ollenkaan, koska täysimetin ja olin aina vauvojeni lähellä.
Järkyttävään rintojen pakotukseen, kun maito nousee, suosittelen käyttämään kaalinlehtiä.
Oikeastaan mikään vauvanhoitotarvike ei ole tarpeellinen, ellei niistä itselleen tee sellaisia.
Rattaat, joista saa selkänojan (lähes) alas on ihan kätevät olla olemassa. Vaunut sinällään on tarpeettomat. Kantoliinan olen omalla kohdallani kokenut erinomaisen hyväksi, mutta ilman sitäkin oisimme pärjänneet.
Muutamia vaatteita, kuten ihmisellä yleensäkin on tarpeen olla ja hyvät hoitorasvat (perusvoide, sinkkivoide) on kätevät olla olemassa.
Autoilevalle perheelle TARPEELLINEN on oikeasti kunnollinen turvakaukalo tai -istuin.
Esikoisen kohdalla kuvittelin tarvitsevani jos jotakin hilavitkutinta. Nyt kolmannen lapsen kohdalla tärkeimmäksi olen havainnut riittävän ajan ja oman sylin.
Onnea!
..kannattaa laittaa myös omalle puolelle sänkyäsi että sen petari ei mene ihan maitoon..
ikeasta saa parilla eurolla 3 on hyvä määrä, yks vauvalle, yks sulle ja yks vaihto.
Hoitoalusta (ei erillistä hoitopöytää)
maidonkerääjät (jos nämä ovat " vauvatarvikkeita" )
Rintareppu/kantoliina (vauva ei aina viihtynyt vaunuissa)
Vaunut (ilmankin pärjää jos haluaa, itse tykkäsin)
Pinnasänky (perhepeti ei toiminut meillä)
Korvakuumemittari (voi käyttää lapsen nukkuessakin)
Syöttötuoli
Turhaa meillä olivat korvikkeet ja rintapumppu, tutitkin melkein. Emme myöskään kaivanneet imetystyynyä, kävelytukea tai itkuhälytintä, sitteriä (turvakaukalo korvasi meillä). Toisille nämä taas olisivat välttämättömiä.
Tärkeitä:
sitteri
hoitopöytä
yhdistelmävaunut
rintapumppu
ei käyttöä:
tuttipullot
Tiedän tapauksen jossa muutaman kk:n ikäinen vauva sai suuhunsa konetiskiainetta.