Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin on mielestäsi kohtuullista aloittaa joulukoristelu?

Vierailija
20.11.2008 |

Itse ihmettelen aina, miksi joku laittaa joulukoristeita tai valoja ikkunoihin jo marraskuussa. Ei kai vappupallojakaan laiteta kuukausia etukäteen, ja rairuohoa ja pääsiäistipusia kuukausia ennen pääsiäistä :D Minulle tulee ainakin jonkinlainen yliannostus joulua, jos vieton aloittaa liian aikaisin. Kaupatkin aloittaa joulun mainostuksen aina vaan aiemmin.

Milloin teillä laitetaan valoja ja muita koristeita esille?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...laitoin valot terassin joulukuuseen. Lapset tahtoivat, ja itsekin nautin jo joulutunnelmasta.

Vierailija
2/24 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

valoja loka-marraskuussa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne ikkunavalot ja pensaisiin ripustettavat valosarjat, kynttilät, lyhdyt jne ei ole joulukoristeita vaan talvikoristeita. Niitä saa laittaa heti kun on sen verran hämärää, että ne johonkin näkyvät.

Vierailija
4/24 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkona on jo TALVIvaloja luomassa iloa tähän pimeään aikaan.

Joulukoristeista ajattelin puolet laittaa perinteisesti joulukuun ekalla viikolla jonne sattuu sopivasti synttärit sekä itsenäisyyspäivä. Sitten noin viikko ennen joulua lisätään loput koristeista. Joulukoristeet otetaan pois uudenvuoden jälkeen, en jaksa katsella niitä enää kovin pitkään.

TALVIvalot otetaan lähempänä tammikuun loppua pois.

Vierailija
5/24 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En miellä niitä vain jouluvaloiksi. Minusta on mukavaa kun pimeässä on valoja.

Varsinainen joulukoristelu eli tontut ikkunaan jne. meille tulee joulukuun alussa.

Vierailija
6/24 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamat valot olen laittanut sisälle ja ulos. Pikku hiljaa laitellaan valoja lisää sisälle, sekä ulos.

Seuraavaksi verhot ja matto keittiöön ja kynttilät. En oo tarkka ajankohdasta.

Valoja rakastan, kun on niin pimeetä ja valot piristää kummasti.

Vierailija
7/24 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä miellän "talvivaloiksi" sellaset neutraalit pikkuvalot, ja jouluvaloiksi kaikki värikkäät valot:) Ja tietysti ne kolmionmuotoiset ikkunakynttelitköt ;)

Vierailija
8/24 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän pimeyden keskellä lisävaloa kaivataan. Tykkään, kun iltakävelylläkin voi ihastella toisten valoja, esim. pensasaidoissa jne.

Vierailija
9/24 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valoja voi laitella parisen viikkoa ennen, mutta en sitä aiemmin edes Jouluvaloja laittelisi. Täsyin Jouluiset koristeet sitten pari päivää ennen aattoa.

Vierailija
10/24 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jonkun mielestä joku on laittanut jouluvalot liian aikaisin?

Ei kai siitä vielä mitään lakia ole,relatkaa nyt pikkuisen. Mä ainakin laitan just silloin kun siltä tuntuu/jaksan.

Vierailija
11/24 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulukuussa aletaan vasta hömpöttämään joulukoristeita. Jos olis jotain normi talvivaloja, niin niitä vois jo laittaa, kun on niin pimeätä.

Vierailija
12/24 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Havuja ja kranssi pihalle joulukuun alussa, samoin silloin alan polttaa kynttilöitä (niitä tosin poltan sitten koko talven). Joulukukkia ja joulupuun (meillä ei kuusta vaan iso ruukkuhavu) ostan njoulunalusviikolla, joulukoristeet laitan aatonaattona illalla.

Värittömät pihavalot esim. pensaissa ei minua häiritse, koska miellän ne vaan pihavaloiksi enkä nimenomaan jouluvaloiksi. Värivalot taas miellän enemmän jouluvaloiksi, samoin kaikki koristehahmot ym. härpäkkeet.

Vierailija
13/24 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinaiset JOULUkoristeet yleensä hetkeä ennen joulua, siivouksen yhteydessä.

Vierailija
14/24 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulunaika alkaa ekasta adventista, tänä vuonna su 30.11. mutta laitoin viime viikolla kirkkaat valot pihapuuhun.

Vierailija
15/24 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse joulu on sitten ainakin nyt pienten lasten kanssa ja mummujen toiveiden ristipaineessa lähinnä suorittamista. Tietysti lasten jännitys on ihanaa katseltavaa mutta paras hetki on myöhäinen aattoilta kynttilänvalossa, rauhallista joulumusiikkia kuunnelle glögin ja suklaan kanssa, lapset tuisemassa omissa sängyissään :)

Valot ulos marraskuun puolivälissä, sitten pikkuhiljaa laitan esille vähemmän jouluisia koristeita kuten lasipalloja ikkunaan, joulkalenteri tietysti joulukuun alussa. Hyllyjen päällysasetelmat pikkuhiljaa jouluisemmiksi, kynttilöitä esiin. Jossain vaiheessa joulukukka, amaryllis mielellään.

Lähempänä joulua sitten ihan jouluiset koristeet kuten tonttuja lasten iloksi. Ja kuusi tietysti aatonaattona sisään, koristelu aattoaamuna.

Vierailija
16/24 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOULUKUUssa joka alkaa 1.12 viimeistään on kohtuullista alkaa joulukoristamaan kotia.

PIHAVALOT, VALOSARJAT, ULKOVALOT ja PIMEÄNAJANVALOT voi laittaa kun on sen verran pimeää että ne palaessaan erottuvat, oli kuukausi mikä tahansa.

JOULUVALOT, kuten lampuista koostuva joulupukkifiguuri, kuuluu mielestäni joulukoristeisiin ja vasta joulukuun puolelle.

Huomaa myös, että seuraavat asiat eivät ole mitenkään sidottu jouluun, vaan esim. talveen tai pimeään:

Tähti

Kynttilä

Lumihiutale

Havunoksat

Ovikoristekranssit

Lyhty

Valosarja

Tähtisadetikut

Ja pilkunviilaus vielä päälle. Onko marraskuun puoliväli sinusta KUUKAUSIA ennen joulua? Joulunodotus alkaa virallisesti joulukuun ensimmäisenä TAI ensimmäisenä adventtina, kumpi nyt ennemmin sattuu olemaan. Minusta pari viikkoa ei ole mitenkään kamalan etukäteen. Ja pitäähän se rairuohokin laittamaan itämään reilut viikkoa ennen pääsiäistä jos itse pääsiäispäivänä haluaa katsella ruohoa siementen sijasta.

Vierailija
17/24 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poltetaan kynttilöitä joskus myös lopputalvesta, keväällä ja kesälläkin, sekä syksyllä. Ehkä meillä on ap:n mielestä joulu läpi vuoden.. :D

Mutta, pihavalot laitetaan kun ne pimeästä erottuvat. Eilen etsin ne varastosta. Joulukoristeita ja kynttelikkö laitetaan vähän joulukuun alussa, ja sitten kun on joulusiivousta saatu hoidettua, niin loputkin esille.

Vierailija
18/24 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin eilen. Jokainen tehköön omassa kodissaan niin kuin parhaaksi katsoo. Kirkollinen adventti-touhu ei muutenkaan ole minun juttuni. Laitan aina sillon kun huvittaa, naapurit eläköön omaa elämäänsä.

Vierailija
19/24 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisenä adventtina,tai jos joulukuu alkaa sitä ennen, voi aloittaa joulukuun alussa. Hitaasti, ja vasta aattona kuusi sisään ja kaikki koristeet esille. Valoja suunnittelen kyllä laittavani jo, kun on niin saakelin pimeetä, mutta tähdet ja kyntteliköt ikkunoille vasta 29.11. Ja vasta nuuttina pois.

Vierailija
20/24 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsuudessa laitettiin aina joulutähti tai kyntteliköt ikkunoille vasta Itsenäisyyspäivänä.

Se tuntuu minusta ja meidän perheestä vieläkin oikealta ajankohdalta. Jokainen saa laittaa milloin haluaa, ja tuolloin :)

Minusta koko joulu "vesittyy" liian aikaisesta ja todella pitkästä joulukoristeiden esillä olosta. Kun laitamme vasta 6.12 niin silloin meistä tuntuu, että JOULU ON OIKEESTI LÄHELLÄ :)

Kai jotkut polttavat Juhannuskokonkin jo 1.6  !  ja joillakin on joulukoristeet AINA esillä.

Mikäpäs siinä jos itse viihtyy sellaisessa. Mielestäni kaikella on aina aikansa ja paikkansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi