yöllä veden anto yösyönnin lopettamisessa?
Hei,
olisi kiva kuulla kokemuksia yösyönnin (rintamaidon) lopettamisesta. Olen kuullut, että veden antaminen olisi yksi keino. Mutta siirtyykö vain tavasta toiseen? Pitäisikö vain kieltäytyä antamasta mitään ja kanniskella yöt läpeensä? Miten monta yötä on mennyt, että vauva vihdoin luovuttaa ja oppii uudelle tavalle, eli nukkumaan läpi yön?
Taas paljon kysymyksiä,
ja vastauksista kiitollisena Rasmuson : )
Kommentit (5)
Minä aikoinani sorruin tuohon vedenanto ohjeeseen. Seurauksena oli että vauva tosiaan lopetti maidonjuonnin yöllä mutta joi sitten sitä vettä. Ja sitä veden litkimistä öisin jatkui yli kolme vuotiaaksi. Meidän poikamme tykkäsi vedestä vauvasta saakka. Ja nopeasti oppi siihen että kun yöllä havahtui hereille niin vettä piti saada. Jos siis haluaa päästä yösyötöistä eroon niin parasta on olla tarjoamatta mitään syömistä/juomista ja vaikka tosiaan kanniskella tai muuten rauhoitella. Mutta tämä nyt on tietysti vaan minun kokemukseni.
Meiän tyttö kohta 7 kk ja on syönyt nyt pari kuukautta 2-3 kertaa yössä. Syksyllä söi vaan kerran aamuyöllä, josta päättelin ettei yöllä enää tarvitse maitoa ja varsinkin kun nyt vielä syö hyvin itapuuron!
Odotin että tytön flunssa on ohi ja päätin aloittaa lempeän unikoulun...
Mitään unikouluja ei tarvittu, kun tytölle kelpaskin tutti.
Ekana yönä nukkui23.30-9.45, tuttia laitoin klo 3, ja tissiä annoin 4.30 ja 6.00.
Tokana yönä 22.30-9.30, tuttia 03 ja 05, tissiä klo 06.
Kolmantena yönä 22-7.30, tuttia ja tissiä 4.30-5.30, tuttia 06 aikaan
Neljäntenä yönä 20.50-8, tuttia 00.30, tissiä 05.50
Näin siis meillä. Harmittaa ehkä etten aiemmin kokeill7ut, mutta siis meiän tyttö on siis syöny siks että oon aina ottanu sen syömään. Toivon että jatkuu yhtä hyvin tätä menoa..ja edelleen pitää muistuttaa itseäni etten ota syömään vanhan tavan mukaan:)
Meillä molemmat lapset on vieroitettu yösyömisestä nimenomaan vesipullon kanssa, muutamana yönä ovat vielä heräneet juomaan vettä, mutta sitten ovat kai päättäneet, ettei veden takia viitsi elämöidä :) Molemmat lapset olleet vierotusvaiheessa n. 11 kk. Siihen asti ovat syöneet kerran yössä (poika) tai kolmekin kertaa yössä (tyttö). Muu ei meillä auttanut. Koitin hyssytellä, silitellä, kanniskella, mutta karjuminen vain jatkui. Vesipullo toi sitten avun. Olen molempia imettänyt 8 kk ikään asti ja molemmat oli pakko siirtää noin puolivuotiaina omaan huoneeseen nukkumaan, koska heräilivät ihan jatkuvasti, jos minä esim. käännyin sängyssäni. Nukkuivat ihan vauvoina siis pinniksessä meidän sängyn vieressä. Eli meillä vesi on toiminut. Jotkut tekee sen niin, että lisäävät aina veden määrää, laimentavat siis maitoa vähitellen.
Itse en pitänyt mitään kiirettä yösyötön lopettamisessa, vaan vähensin syöttöjä n. 9 kk iästä alkaen yksi kerrallaan, eli hyssyttelin ja (tunnustan kyllä) nukutin viereen. Yöksi vedin päälle rintaliivit ja melko tiukan t-paidan, ettei vauva päässyt omin luvin jääkaapille. Näillä eväillä yösyötöt loppui meillä melko helposti. Melko helposti näin jälkeenpäin sanottuna. Vauva on nyt 11 kk eikä edes yritä mitään yöruokailua tms.. Silloin alkuvaiheessa kyllä oli itkua ja hermojen kiristystä. Eli yritän tässä lähinnä lohduttaa, että jos tuntuu vaikealta, niin SE MENEE OHI.
Vesipulloa en lähtisi tarjoamaan, koska yleensä yösyöminen on vanhemmalla vauvalla tapa, ja tarkoitus on päästä tuosta tavasta eroon (oli pullossa mitä tahansa).
Meillä päästiin eroon yösyömisistä vähä ennen 7kk:n ikää juuri vesipullon avulla. Poitsu söi siinä iässä kerran yössä, ja silloin tarjottiin rinnan sijasta vettä tuttipullosta. Muutaman yön joi vettä, mutta sitten lopetti senkin kokonaan. Ajattelin aluksi vain kokeilla, toimiiko meillä, ja nopeasti + helposti päästiin eroon yösyömisistä=) Mutta onhan tuo tietysti yksilöllistä, että miten lapset reagoivat. Kannattaa kuiteski kokeilla!
Hippux ja poitsu 9kk