Rintakehän yöhikoilu -???
Heippa!
Onko kenellekään tuttu ilmiö sellainen, että imetysaikana rintakehä hikoilee joskus öisin? Mistä moinen mahtaa johtua, liittyykö jotenkin erityisesti imetykseen ja miksi? Kyse ei ole maidon kastelemasta paidasta vaan nimenomaan hikoilusta.
Kommentit (5)
Itse olen vasta raskaana 25+5 ja olen hikoillut rintakehästä useamman viikon ajan valtavasti. Kuinkakohan mahtaa kun vauva syntyy ;)
Pahin hikoilukausi oli sairaalassa, synnytyksen jälkeen kun maito alkoi nousta. Toisen kohdalla huomasin lisäksi, että tuli turvotusta. Sen jälkeenkin on ollut hikoilua normaalia enemmän. Nyt oon juonut kotikaljaa ristiäisten jälkeen (siellä tarjolla): Kotikaljalasin jälkeen hikoilu voimustuu selvästi, samoin rintoihin nousee liää maitoa, pissalla pitää käydä ja turvotusta tulee (kasvot, sormet, varpaat ainakin). Ihmejuttu.
Mulla on loppuraskaudessa ja nyt edelleen iho ollut huonossa kunnossa. Olen atoopikko. Nyt keksin, että saattaakin johtua hikoilusta tuo ihon oireilu. En tosin muista loppuraskaudessa hikoilua, mutta saattoihan se mennä huomaamatta, kun oli muita raskaampia oireita..
johtuu varmaan siitä hormoonimäärästä synnytyksen jälkeen. Esikoisen syntymän jälkeen oli mulla vielä voimakkaampaa kuin seuraavan kanssa. Jouduin vaihtamaan yöpaitaa joka krt kun heräsin imettämään yöllä, kun olin hikoillu aivan märäksi. Sitä ei kestäny kuin alle 2kk. Ja sitten muutenkin tuntui hormonit taas tasoittuneen normaaleiksi. Vaikka siis vauva edelleen täysimetyksessä.
kuukautta kaikilla kolmella kerralla. Hiki oikein lainehti öisin rintakehällä ja yöpaita + peitto oli ihan märkänä aina.
Alkuun hikoilin (molemmilta lapsilta) ihan älyttömän paljon, aina ihan märkä peitto ja rintsikat, hiuksetkin monesti. Hikoilu oli voimakkainta nimenomaan rintakehällä/kaulassa. Hikoilu on vähentynyt paljon, mutta hikoilen kyllä vieläkin melkein joka yö " tissit märäksi" ;) Kuopus on 1 v 2 kk ja imetän vielä... Mä olen liittänyt asian maidon määrään, mitä enemmän maitoa olen tuottanut, sitä enemmän hikoilen. Hormonit siis syynä ;)