Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

yli 6kk täysimettäneet

21.01.2007 |

Pikaisesti raapustelen...

Onko täällä ketään jotka ovat täysimettäneet yli 6 kk:n ikäistä vauvaa. Itselläni rintamaito tuntuu riittävän ja vauva kasvaa hienosti. Yöt menevät kahdella syötöllä (n 11h yöunta) ja vauva tuntuu muutenkin tyytyväiseltä. Tyhmänä nyt kyselen, että onko tuohon täysimetyksen kuuden kuukauden rajaan jokin " syy" vai voinko jatkaa täysimetystä vielä niin pitkään kun se tuntuu lapselle riittävän.

Itse en ole kokenut että lisäruuan antaminen helpottaisi elämää vaan päinvastoin, sillä kaksi edellistä lasta oli pahasti allergisia ja lisäruoan antaminen aloitti semmoisen shown, että paremmasta väliä. Kakkosta imetin melkein 6kk:n ikään asti, mutta imetysdieetin takia oma paino putosi mahdottomasti, joten sen takia oli pakko aloittaa kiinteät vauvalle, jotta ei aivan imisi minua tyhjiin.

Mutta, mutta onko siis täysimetyksen jatkumisella yli 6 kk:n ikäiseksi katsottu olevan mitään haittaa lapsen kehitykselle? Siis onko ravitsemuksellisista syistä parempi aloittaa kiinteät kyseisessä 6 kk:n iässä?

Sekavasti raapustellen Marusha

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mainitsi asiasta ihan tässä lähipäivinä jossain ketjussa ja sanoi kirjankin nimen, kirja oli muistaakseni joku Imetä ja hoivaa.

Itse kyselin asiaa sen tiimoilta, että tarvitseeko huolestua jos soseet ei heti ala maistua (meidän tyttö nyt 6kk eli kuukauden päästä aletaan maistella). Sain ainakin pari vastausta, että oli 10-12kk täysimetettyjä vauvoja, kun soseet eivät olleet maistuneet. Ja eihän niitä voi väkisin syöttääkään.

Tosin se minua yhä mietityttää, että mihin tuo 6kk suositus perustuu täysimetyksen osalta - onko se vähimmäissuositus, eli olisiko tosiaan vauvan kannalta ok imettää vaikka se 8, 10 tai 12kk..

Harmittaa, jos jonain päivänä myöhemmin itselle selviäisi, että olisi voinut täysimettää pitempäänkin. Täytyy etsiä itsekin tuo kirja käsiinsä, että mitä siellä asiasta sanotaan.

Huomaahan sen toki sitten omasta vauvastakin eli jos soseet maistuu, ok, mutta jos eivät, nin voihan niitä tarjoilla mutta ei ainakaan tarvitse huolestua jos eivät maistu. Tuskinpa joku sose yhtäkkiä rintamaidosta voittoa veisikään ;)

Vierailija
2/18 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen täysimetänyt 6kk, käytännössä 9kk.

Ekan kerran tarjosin maissinaksuja puolivuotiaalle. 6-8 kuukautiselle maistatin jotakin sormiruokaa suunnilleen kerran viikossa.

Aloitin päivittäisen sormiruuan tarjoamisen vasta 9 kuukautiselle. Silloin vauvaa alkoi naksut kiinnostamaan. 10 kuukautisena vauva alkoi syödä riisipuuroa hyvällä ruokahalulla.

Tuo 6 kk perustuu kai siihen, että on hyvä aloittaa totuttelu kiinteisiin pikkuhiljaa ennen 1-vuotta, se kun ei tapahdu aina ihan hetkessä.

9-10 kuukauden ikäinen vauva kyllä usein pyytää ja tarvitseekin kiinteitä ruokia ja makuelämyksiä. Sormin syöminen kehittää myös motoriikkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni syy tuohon että kiinteät pitäisi aloittaa viim. 6 kk iässä on se että lapsen istukan kautta saamat rautavarastot ehtyvät suunnilleen tuossa puolen vuoden iässä, ja anemian riski lisääntyy jos vauva on pelkällä (rinta)maidolla. Toinen syy on toki se että suolisto alkaa olla riittävän kehittynyt uusille ruoka-aineille ja alkaa olla jo ihan suotavaakin tarjoilla niitä esim. suun motoriikan kehityksen takia.

Vierailija
4/18 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysimetin edellistä lastani 7kk1vko. Syy tuohon puolen vuoden täysimetyssuositukseen on raudan saanti eli sitä pitäisi alkaa saada muualtakin puolen vuoden jälkeen.

Käytännössä asia ei ole ihan noin mustavalkoinen, sillä jos kiinteät aloitetaan 6kk, ei rautaa sisältävät ruoka-aineet ole niitä ensimmäisiä maisteltavia. Ja äidinmaito on kuitenkin lapsen pääasiallinen ruoka ensimmäisen vuoden ja rautaa on äidinmaidossakin, siitä imeytyy muistaakseni jopa 70%.

Tähän hätään en muista missä oli juttua, mutta on ollut puhetta siitä, että täysimetyssuositus saatettaisiin joskus nostaa kahdeksaan kuukauteen.

Meillä keskimmäinen alkoi maistelut tuolloin 7kk1vko iässä ja kolmen viikon päästä kiinteitä alkoi mennä enemmän eli voisi sanoa, että maistelu muuttui syömiseksi. Äidinmaitoa tyttö sai aina ennen aterioita eli pidimme sen pääruokana vuoteen asti. Nykyään tyttö syö hyvin, kasvaa kohisten ja käy rinnalla kerran päivässä nuoremman siskonsa ohella :)

Porenn ja tytöt

Vierailija
5/18 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on huomenna 5kk neuvola ja aiemman perusteella neuvolan terkalta ei juuri mitään imetystietoutta saa.. joten olisikin kiva tietää, mistä on esim. peräisin tuo täysimetyssuositus 8kk? Erittäin kiitollisia tiedosta olisimme :)

Vierailija
6/18 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta kasvavan imeväisen ei tarvitse syödä kasvismössöjä, koska niistä ei saa mitään, mitä ämmasta ei saisi. Lisäksi mössöt ovat tosi kevyttä kamaa ämmaan verrattuna. Miksi siis antaa kovasti kasvavalle vauvalle laihduttajan eväitä?

Toisekseen, vauva ei tajunnut avata suutaan lusikan lähestyessä, tai jos maistoikin, yökki, eikä avannut suutaan toista kertaa.

Aloitin riisipuuron syöttämisen 9 kuiselle. Silloin se jo maistui.

Ekan kerran vauva " söi" ruokaa sen verran, että annos korvasi yhden imetyskerran 10 kuukautisena.

Vierailija
7/18 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Syy" oli tosin se, että hän ei suostunut, ei millään keinolla syömään muuta kuin ÄM:a tuohon asti. Kahta ekaa lasta täysimetin sen 6kk ja sitten hiljalleen alotin kiinteät.

Pikkuhiljaa kuopus suostui soseisiin mutta en voi väittää että koskaan olisi ollut järin ihastunut niihin ja annokset oli tosi pieniä. Kun hän oli 10kk tuli taas täydellinen soselakko (suu oli niin kun vetoketjulla kiinni ja kädet ja huito ja pää pyöri). Tuolloin tyttö sitten siirtyi tavalliseen kotiruokaan jota ei missään nimessä saanut soseuttaa, ja hän halusi itse syödä.

Tyttö on nyt 1v9kk ja syö aivan mitä tahansa valtavia annoksia. Mahtava ruokahalu vaikka on hoikka tytsä. En jaksa mitenkään päin uskoa että pitkästä täysimetyksestä olisi ollut jotakin haittaa.

Vierailija
8/18 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori että sekaannun, kun ei ole omakohtaista kokemusta. Mutta sellaista tietoa on, että siihen puolen vuoden paikkeille ajoittuu usein herkkyyskausi, jolloin suun motoriikan puolesta on hyvä alkaa harjoitella kiinteämmän ruoan nielemistä. Lapsi ei enää työnnä kaikkea maitoa karkeampaa kielellään suusta ulos ;)

Totuttelua ei kannata liikaa lykätä, koska pikku hiljaa kasvavan lapsen pitää saada enemmän rautaa ja proteiinia. Tarve ei synny simsalabim justiinsa 6 kk:n kohdalla, mutta sitten kun kropan on jo aika saada tuhdimpaa tavaraa, on hyvä, jos syöminen jo sujuu.

Mietin sitäkin, mistä vanhemmat tietävät, että maito varmasti riittää ravinnonlähteeksi. Siinä vaiheessa kun lapsen kasvu hidastuu, rautavarastot voivat olla jo aika heikot. Pelkkä hemoglobiini ei sitä kerro. Ja raudanpuute ei ole Suomessa lapsilla edes kovin harvinaista.

Mun mielestäni kaikella on aikansa. Imetys osaa olla ihanaa, täysimetys on hieno homma, mutta en usko, että puolivuotiaalle kiinteiden antaminen olisi haitallista. Riskejä sen sijaan on, jos kiinteitä lykkää liian pitkälle. Ja edelleenhän maito on pääravintoa ainakin sinne ekaan ikävuoteen asti.

Vierailija
9/18 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta

moni tuskailee, kun 7-8 kuinen ei syö mössöjä (itsekin stressasin esikon kanssa aikoinaan), se on minusta ihan turhaa.

Pienen empiirisen tutkimuksen mukaan kaikki vauvat rupeavat syömään ennen 1-vuotis synttäreitä. Meillä ei pahemmin harjoiteltu, kun ei maistunut, vaan molemmat alkoivat syömään 9-10 kuisina, ihan yllättäen yksi kaunis päivä.

Vierailija
10/18 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään olisi sitten neuvola ja arvelin kysellä sieltäkin mielipidettä, vaikka tähän mennessä sieltä en ole juuri apuja kysymyksiini saanut...

Itse uskon että rintamaito on silloin riittävää, kun lapsi on tyytyväinen eikä syö alvariinsa. Meillä syöttövälit on vielä pitkiä ja painoa tullut viidessä ja puolessa kuukaudessa 5,5 kg. Mulla ei ainakaan mielestäni ole mitään intohimoista suhtautumista imetykseen, vaan mietin itsekseni sitä voisiko imetystä jatkaa jos se tuntuu ainoaksi ravinnoksi riittävän. Järjellä kun miettii, niin mitäpä noissa kasvissoseissa on enemmän kuin rintamaidossa...

Tuota suun motoriikkapuolta itsekin mietin, mutta tuskin sen herkkyyskausi olisi niin lyhyt että muutamissa viikoissa menisi ohi. Itse asiassa kys:n allergiapolin lääkärit useammatkin ovat sanoneet että jo pelkästään kuuden kuukauden täysimetys hidastaa usein kiinteiden aloitusta tai siis sitä että lapsi alkaa syömään kiinteitä.

Teidän kommentteja lukiessani olen vähän kallistunut siihen suuntaan, että en kiirehdi noiden mössöjen antamista. Mutta sitten kyssäreitä kehiin...

Joku teistä mainitsi että imetti aina ennen soseen syöttämistä. Tarjositko maitoa juuri ennen ateriaa vai jokin aika ennen sitä? Itse kun aikanaan sain noottia siitä, että niin EI saisi tehdä, koska se vähentää ruokahalua. Huomasitko vaikutusta ruokahaluun? Meillä tosin kiinteät ei mennyt alas sen paremmin vaikka aikanaan tavasta luovuinkin lääkärin käskystä. Vauva oli vain itkuisempi syönnin ajan ja syönnin päälle oli kova kiire saada maitoa.

Sitten sormiruuan tarjoajalle. Millaista sormiruokaa tarjosit vauvalle? Itse olen ollut tosi arka tarjoamaan sormiruokaa kun serkkupoika meinasi aikanaan tukehtua moiseen ja oma muksu vähän isompana kakoi pehmeää leipää kerran toosi hartaasti, joten olen kammoinen vähän sormiruuan suhteen ;) Asumme muuten maalla, jossa kukaan tuskin on kuullutkaan vauvojen maissinaksuista ts. niitä ei täältä saa.

Emilyn oletkos sinäkin saanut muksusi elokuussa? Taisi olla sinun ketju tuo vvv-juttu. Itse pissitin kakkosta hyvin tuloksin, mutta nyt kolmosella se on vain jäänyt liian vähälle. Hassua kun täällä palstalla erehtyy tollaisesta asiasta sanomaan niin heti leimautuu joksikin hörhöksi... Sama on tämä imetys, kuten varmaan olet jo huomannutkin. Itsellä imetyksen takana on suurimmaksi osaksi laiskuus, en jaksa tookata nuiden pullojen kanssa ja kiinteidenkin annossa on oma hommansa (toki ne ilolla lapselleni valmistan kun niitä tarvitaan) Imetys on vain ollut itselleni nyt niin helppoa. Se näistä omista ideologioista ;)

-marusha yksikätisenä

Vierailija
11/18 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse tarjosin 6-8 kuiselle suunnilleen kerran viikossa naksuja, päärynää, kovaa näkkäriä (8 kk), riisikakkuja, bataattia, vähäsuolaista kinkkuleikettä (8 kk), yhtä kerrallaan, kerran viikossa, että mahdolliset allergiat selviää helpommin.

Vierailija
12/18 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jo yksi kirjoittaja aiemmin totesikin, yleisin syy, mihin neuvolat vetoavat, on tuo raudan saanti. Sen lisäksi vedotaan erinäisiin herkkyyskausiin kiinteiden syömisen oppimisessa.

Itse imetin vauvaani 7 kuukauden ikään ihan vain sen takia, että en jaksanut alkaa syöttämään kiinteitä. Koska vauva kasvoi plussakäyrällä ja oli kehitykseltään muutenkin normaali, en nähnyt mitään syytä kiirehtiä kiinteiden kanssa. Yhtä tuttavaäitiä aikoinaan suorastaan kehoitettiin jatkamaan imetystä peräti 8 kk:n ikään, koska vauva oli allerginen ja äiti oli motivoitunut jatkamaan imetysdiettiä vielä parilla kuukaudella. Vauvan hemoglobiiniarvoja seurattiin verikokein, mutta se säilyivät normaaleina pidentyneestä imetyksestä huolimatta.

Vierailija
13/18 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä siitä taisin kirjoitella. Eli koska äidinmaito on lapsen ensisijainen ruoka vuoden ikään asti, annoin aina maidon ennen soseita. Riippui hieman päivästä, miten pitkä väli imetyksestä oli ruokaan, mutta ihan heti en sosetta tarjonnut.

Kolmisen viikkoa maisteltiin, sitten annosmäärä nousi desiin ja vähän ylikin, vaikka maitoa ensin syötiinkin :) Äidinmaidon ravintoarvoja ei kuitenkaan soseet pysty ylittämään, siksikin tarjosin maidon aina ensin.

Tosiaan, ei nuo herkkyyskaudet yhtäkkiä lopu, niitä tulee aina tietyin väliajoin ja toiset ovat herkempiä kuin toiset.

Täysimetetylle lapselle tulee pieni notkahdus kasvussa usein 4-5kk iässä, mutta se ei tarkoita, että sen vuoksi pitäisi alkaa kiinteät.

Mukavia imetyshetkiä ja sosehetkiä sitten, kun päätät ne aloittaa!

Vierailija
14/18 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkuin jotkut muut ovat jo ketjussa aiemmin vastanneet, niin vaikka maitoa riittäisi määrällisesti, niin se maito itsessään ei välttämättä enää riitä pelkästään ravinnoksi. Olen tästä keskustellut useamman imetysmyönteisen lastenlääkärin kanssa ja luotan kyllä tähän tietoon enemmän kuin esimerkiksi joidenkin imetysohjaajien puheisiin. Kannattaa muistaa, että poikkeustilanteissa, kuten jos kyseessä on hyvin allerginen lapsi voidaan pakon edessä mennä äidinmaidolla pitempään (hyvin paljonkin), mutta näissä tapauksissa kasvua ja kehitystä seuraa allergologi/lastenlääkäri ja usein vielä ravitsemusterapeutti ja lapselle annetaan tarvittaessa vitamiinineja ja lisäravinteita. Ja näillekin lapsille kyllä kokeillaan tilanteen aina salliessa kiinteitä. Mikään ei pakota sinua aloittamaan vauhdilla kiinteitä, vaan hiljakseen maistellen ja sopivia etsiskellen. Jos on allerginen tausta kannattaa aloittaa tunnetusti harvoin allergiaa aiheuttavista ruoka-aineista ja maltilla. Jos on viitteitä siitä, että lapsi on allerginen voi ensimmäisen sopivan ruoka-aineen etsimiseen mennä aikaa, joten ilman lääkärin ohjeita sitä ei kannata kyllä lykätä tuosta 6kk ikärajasta. Samaten siihen voi mennä kauan, että lapsi ylipäätään syö kiinteää ruokaa. Allergian ja imetyksen yhteydestä on aika ristiriitaisia tutkimuksia ja ihan luotettavia sellaisia, toisaalta imetys näyttäisi suojaavan allergioilta ja toisaalta pitkä imetys voi jopa (tietyissä tapauksissa) lisätä allergiaa. Se, että joku kokee kiinteiden antamisen vaivalloiseksi tai imetyksen niin ihanaksi, että tämän vuoksi lykkää terveen lapsen kiinteiden aloitusta, ei saa minulta kyllä ymmärrystä. Kaikella on aikansa, niin täysimetykselläkin. Tämä kommentti ei kuitenkaan ap:lle, koska ymmärrän hyvin tuon allergian ja kiinteiden aiheuttaman ahdistuksen. Toivottavasti teillä sujuu tällä kertaa kiinteiden aloitus paremmin.

Vierailija
15/18 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetys voi altistaa vauvan allergioille jos äiti kärsii imettäessään _hoitamattomista_ vakavista allergioista.

Minä taas en usko etteikö alle yksivuotias saisi äidinmaidosta kaikkea tarvitsemaansa, eikö se WHO:n suositus sano, että äidinmaito on lapsen pääasiallinen ravinto 1-vuotiaaksi asti ja tuo puoli vuotta (eli kun lapsi on 6kk - 12kk) on nimenomaan totuttelua kiinteisiin ruokiin. Mutta mä toisaalta uskon vauvan herkkyyskauteen eli sen takia en tahallani ihan kauheasti lykkäisi kiinteiden maistelua.

Hyvää sormiruokaa on pehmeät keitetyt kasvikset, sitten ite höyläsin esim juustohöylällä omenasiivuja lapselle mutustektavaksi.

Vierailija
16/18 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse sitten niin, että tarjoilen niitä, mutten ota mitään stressiä siitä jos eivät maistu. Varmasti vauva alkaa niitä sitten aikanaan maistella ja syödä enemmänkin, tuskin ihmislapsi itseään nälkään tappaa :)

Minähän olen oikein hörhöjen kuningatar näissä jutuissa :D ..se on hassua, miten ihmisiin on iskostunut joku tietty ajattelutapa ja sitä ei sitten voida edes ajatella eri kantilta. Helpompaa on haukkua ja arvostella toisin tekevää, kuin kyseenalaistaa omat tapansa.. ja minä itse olen kyseenalaistanut monetkin tapani ja tarpeen mukaan voin tehdä niin edelleenkin - tosin tuskin näistä, mitkä ovat itselläni muuttuneet, enää entiseen palaan. Esim. itse pidin aiemmin outona taaperoimetystä - nyt minusta olisi erittäin outoa kaataa lapselle lehmänmaitoa purkista, jos sitä omasta takaakin on mahdollista tarjota. jne..

Vierailija
17/18 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa käytiin ja neuvolan täti oli ehdottomasti sitä mieltä, että kiinteät kehiin. Olisi kuulemma pitänyt jo aloittaa kun tyttö on noin iso. (Ei ole kuussa paino noussut kuin vain kilon) No joo, pitänee aloitella sitten jossain vaiheessa. Kiitos teille vastanneille, sain paljon asiallista tietoa!

Pakkasterveisin (-28) Marusha

JA SITTEN EMILYN...

olisi kiva jakaa ajatuksia kanssasi sähköpostitse. Minun osoite sellainen, että en kehtaa laittaa kaiken kansan tietoon... Olisiko sulla halua kirjoitella ja sellainen osoite, että kehtaisit laittaa tänne nähtäväksi.

Mulla on melkoinen hulabaloo näiden muksujen kanssa, mutta kyllä sitä aina välillä ehtii kirjoittelemaan.

Vierailija
18/18 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

..että kiirehtii kiinteitten kanssa siksi, että tyttösi on niin iso - jos hän on kerta tissimaidolla isoksi kasvanut, niin tuskin se mitään laihaa ravintoa tosiaankaan on ;)

Sitä näköjään asutaan jossain pohjoisemmassa, jos pakkasmittari tuollaisia lukemia näyttää *hui* Tosin itse asuin lapsuuteni itäsuomessa, jossa kolmenkympin pakkaset olivat tuttuja, nyt etelässä asuneena sitä on jo melkein kerennyt unohtaa sellaiset kelit. Tosin ei ne kovin kylmiltä tunnu, jos joskus kohdalle osuukin.

Osoitetta löytyy, irenyl@suomi24.fi Postia odotellessa :)