Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkyttävää! Muuttolaatikkofirma suositti vuokraamaan 100 muuttolaatikkoa

Vierailija
23.06.2014 |

Muutimme juuri noin 90 neliöisestä talosta 120 neliöiseen taloon. Perheessä kaksi aikuista ja kolme kouluikäistä lasta. Mietimme muuttolaatikoiden vuokraamista ja soitin vuokrafirmaan. Edustajan arvion mukaan laatikoiden tarve tämän kokoisella perheellä on 100 laatikkoa. Tuohan on ihan järkyttävän paljon.

Loppujen lopuksi emme vuokranneet yhtään laatikkoa. Vaatteet pakattiin kasseihin ja jätesäkkeihin. Tavara meillä on kaapeissakin säilytyslaatikoissa ja varastossa banaanilaatikoissa. http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/20224283/

Lopulta tarvitsimme vain muutamia laatikoita kirjoille (suurimman osan niistäkin olemme myyneet) ja astioille. 

Eikö ihmisillä ole hieman liikaa tavaraa, jos tarvitaan 100 muuttolaatikkoa? Sehän tarkoittaa 20 laatikkoa / henkilö.

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä totta että ihmisillä on nykyisin ihan hurjat määrät tavaraa. Meilläkin oli ennen, mutta muutimme ulkomaille (kalustettuun asuntoon, huonekalut oli muttei esim. liinavaatteita ja astioita) minimimäärällä kamaa ja tavaraa karsiutui paljon. Joka kerta Suomessa käydessä käydään varastossa olevia kamoja läpi ja aina lähtee tavaraa kiertoon, en tajua miksi olemme moisen tavaramäärän alunperinkään haalineet. Nyt jo rasittaa ajatus että jossain vaiheessa nei kaikki pitää käydä läpi. Ja iso osa on tarpeetonta, vaikkakin käyttökamaa. Ei meidän kolmihenkinen perhe esim. tarvitse 6 lakanasettiä per naama, nyt on ollut käytössä 3 ja siitä on rittänyt omalle porukalle ja yövieraille. Astiastoja on yksi (8 hlölle) eikä enää ole esim. erillisiä valko- ja punaviinilaseja. Yleisesti ottaen ollaan todettu että tällä nykyiselläkin irtaimistomäärällä pärjää oikein hyvin ja ennen tavaraa oli ihan liikaa, ei joka asialle tarvitse olla omaa spesiaalierikoisjuttua.

Mutta joo, 100 laatikkoa kuulostaa paljolta mutta kyllä meillä se ennen olisi varmana mennyt. En tosin pakkaisi niihin esim. peittoja tai vaatteita, peitot, tyynyt yms. menevät minusta kätevämmin pusseisa ja vaatteet kasseissa, matkalaukuissa yms. Ja tietty laatikkomäärä riippuu siitä miten taloudellisesti pakkaa, eli laitetaanko sisäkkäin (esim. astioita kattiloiden sisään) jne. Ei sillä nyt tietenkään laatikkomäärää puoliteta mutta jonkun verran sillä tilaa säästää verrattuna "pikapakkaamiseen" jos kaikki tavarat vaan nostellaan eikä yritetä "tetristellä". Mikä ei tietenkään ole pakollista, joillekin tärkeämpää on tilansäästö, toisille ajansäästö :)

Vierailija
42/100 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, itse voin sanoa että meidän muuttoon 80 neliöisestä kolmiosta seuraavaan auntoon ei tarvita muuttolaatikoita kuin ehkä 30. Olen hävittänyt kaiken ylimääräisen roinan. Kirjojakaan ei ole kuin muutama, niitä kun saa kirjastosta. Lapsella melko vähän leluja, kun ei enää niillä leiki. Aarteeni, eli Arabian ja Iittalan astiat pakkaan omiin suljettaviin pahvilaatikoihin ja kuljetan itse henkilöautolla. Vaatteet menevät jätesäkeissä koska niitäkin on vähän. Joillakin ihmisillä sitä roinaa vaan on vähemmän kuin toisilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 16:39"]

No, itse voin sanoa että meidän muuttoon 80 neliöisestä kolmiosta seuraavaan auntoon ei tarvita muuttolaatikoita kuin ehkä 30. Olen hävittänyt kaiken ylimääräisen roinan. Kirjojakaan ei ole kuin muutama, niitä kun saa kirjastosta. Lapsella melko vähän leluja, kun ei enää niillä leiki. Aarteeni, eli Arabian ja Iittalan astiat pakkaan omiin suljettaviin pahvilaatikoihin ja kuljetan itse henkilöautolla. Vaatteet menevät jätesäkeissä koska niitäkin on vähän. Joillakin ihmisillä sitä roinaa vaan on vähemmän kuin toisilla.

[/quote]

Joko siis olet pakannut ne nykyiset tavarasi ja todennut että 30 laatikkoa riittää? Monesti ei ikinä uskoisikaan kuinka paljon tavaraa todella omistaakaan. Itsekin luulin heittäneeni kaiken tarpeettoman pois, mutta niin vaan meidän 75 neliön asunnosta lähti noin 60 muuttolaatikkoa. Eikä meillä ole edes lapsia, vaan nuo koostuivat kodin ja kahden aikuisen ihmisen tavaroista.

Vierailija
44/100 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttolaatikot helpottavat ja nopeuttavat pakkaamista, laatikkojen kantoa, autoon lastaamista ja purkua. Kerran kun kokeilee "riittävästi muuttolaatikoita" -muuttoa, ei pahvilaatikkoihin ole paluuta. Auton saa myös ihan eri tavalla täyteen, mikä voi säästää aikaa ja/tai rahaa. Tavaroiden heittely laatikoihin on käytännössä myös paljon nopeampaa kuin "pakkaaminen" pahvilaatikkoihin. Jätesäkit on toki ihan ok pehmeille ja kevyille tavaroille.

Vierailija
45/100 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon myös järkyttynyt ihmisten tavaran paljoudesta! Minne ihmeeseen ne kaikki edes mahtuu, jos tulee laatikko per neliö?

Meillä kaksi aikuista + kaksi alle 2 - vuotiasta ja muutto 78 neliöisestä kolmiosta 60 neliöiseen kolmioon kun oli niin paljon hukkatilaa. Laatikoita tuli vajaa 30.

Meillä on kaikki tarpeellinen kyllä ja ollaan miehen kanssa onneksi molemmat sellaisia, että halutaan kaikki turha pois kaapeista pyörimästä. Noin vuoden välein käydään läpi kaikki kaapit ja heitetään pois mitä ei tarvita.

Vierailija
46/100 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin kaksiosta kaksioon, neliöitä 59. Muuttolaatikoita tuli 60 eikä ollut yhtään liikaa!

Muuttofirman muuttajat ei edes halua kantaa mitään hajoavia pahvilaatikoita tai epämääräisiä jätesäkkejä. Muuttolaatikoita menee hyvin 4 kpl päällekkäin nokkakärryilla kun eivät ole pakattu yli laidan.

Ja tulee nopeasti purettua laatikot kun jokainen ylimääräinen päivä maksaa...

Vierailija
47/100 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille sanottiin että normaalin nelihenkisen perheen yli 100 neliön kodin muuttotarpeeseen menee yleensä lähemmäs 200 laatikkoa. 50 täyttyy varastotavarasta jota ihmiset eivät tajua itse edes laskea eli 100 laatikkoa on alakanttiin jo valmiiksi arvioitu. Ihmiset anyway arvailevat tavaramääränsä puoleen siitä mitä se on. Noiden nyssykkämuuttojen turvin pysytään hyvin hallusinaatioissa edelleen:)

Vierailija
48/100 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikääs kuinka paljon sinne keittiön kaappeihin on pesiytynyt tavaraa:) Tai vaatekaappeihin ja varastoon...Mahtuuko teidän astiat 140 cm ruokapöydälle hieman pinottuina, jos ei niin niitä varten saa varata jo 6 laatikkoa...

Vierailija
49/100 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tavarani mahtuu kahteen isohkoon matkalaukkuun.

Vierailija
50/100 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 17:07"]Mä oon myös järkyttynyt ihmisten tavaran paljoudesta! Minne ihmeeseen ne kaikki edes mahtuu, jos tulee laatikko per neliö?

Meillä kaksi aikuista + kaksi alle 2 - vuotiasta ja muutto 78 neliöisestä kolmiosta 60 neliöiseen kolmioon kun oli niin paljon hukkatilaa. Laatikoita tuli vajaa 30.

Meillä on kaikki tarpeellinen kyllä ja ollaan miehen kanssa onneksi molemmat sellaisia, että halutaan kaikki turha pois kaapeista pyörimästä. Noin vuoden välein käydään läpi kaikki kaapit ja heitetään pois mitä ei tarvita.

[/quote]miten teille voi joka vuosi kertyä kuitenkin "turhaa" tavaraa? Ostatteko aina uudelleen jos tuleekin tarvetta vaikka kahden vuoden päästä?

Vierailija
51/100 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä laatikoita tungeta täyteen. Se juuri nopeuttaa kun ei tarvitse ahtaa ja miettiä, vaan laitetaan tavaroita laatikkoon ja heti seuraava samankokoinen laatikko pinosta perään. Laatikoita tarvitsee enemmän kuin täyteen ahtaessa, mutta toisaalta eivät sitten paina liikaa.

Vierailija
52/100 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh ku on kyllä JÄRKYTTÄVÄÄ! Hohhoijaa...

Vierailija
53/100 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 17:24"][quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 17:07"]Mä oon myös järkyttynyt ihmisten tavaran paljoudesta! Minne ihmeeseen ne kaikki edes mahtuu, jos tulee laatikko per neliö?

[/quote]miten teille voi joka vuosi kertyä kuitenkin "turhaa" tavaraa? Ostatteko aina uudelleen jos tuleekin tarvetta vaikka kahden vuoden päästä?

[/quote]

Ei mutta joskus aina tulee jätettyä jotain, mitä ei sitte n kuitenkaan tarvitse. Myös jotain vaatetta, verhoja yms. tulee ostettua välillä uutta ja huomaa sitten että vanhoille ei enää oo käyttöä. :)

Vierailija
54/100 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 16:53"]

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 16:39"]

[/quote]

Joko siis olet pakannut ne nykyiset tavarasi ja todennut että 30 laatikkoa riittää? Monesti ei ikinä uskoisikaan kuinka paljon tavaraa todella omistaakaan. Itsekin luulin heittäneeni kaiken tarpeettoman pois, mutta niin vaan meidän 75 neliön asunnosta lähti noin 60 muuttolaatikkoa. Eikä meillä ole edes lapsia, vaan nuo koostuivat kodin ja kahden aikuisen ihmisen tavaroista.

[/quote]

En ole pakannut eikä muuttoa ole vielä tiedossakaan. Viimeksi muuttaessamme tähän meillä oli 50 muuttolaatikkoa jotka tulivat täyteen, jätesäkkejä oli tuhottomasti samoin kaiken maailman nyssäköitä. Laitoin tavararoita paikoilleen ja tajusin että lähes puoleen tavaroista ei ole edes koskettu moneen vuoteen muuten kuin silloin kun muutetaan. Kaapit pullistelivat, ja kaikki nurkat notkuivat täynnä romua.

Aloitin järjestelmällisen tavaran hävityksen, nyt kaapit ovat noin puolillaan, eikä nurkissa ole mitään ylimääräistä. Kirpputorilla myyty satojen eurojen edestä tavaraa ja loput viety kierrätykseen tai annettu pois. Olen elänyt todella köyhän lapsuuden mistä johtuen tapanani oli säilytellä varmuuden vuoksi kaikkea mahdollista.

Juuri eilen laitoin vanhat modeemit, pleikkarit ja rikkinäiset läppärit isoon kassiin odottamaan Gigantin kierrätyspisteeseen vientiä. Parittomat mukit, monta kertaa katsotut DVD:t, videot, luetut kirjat, epäsopivat vaatteet, turhat matot, verhot, koristekrääsä ja epäkäytännölliset huonekalut ovat kaikki saaneet lähtöpassit.

Nyt voi taas hengittää eikä aika mene tavaroiden järjestämiseen. Mutta joo, edelleen uhoan että 30 laatikkoa riittää, jos ei riitä niin laitetaan riittämään :D

Vierailija
55/100 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, myös varasto on perattu ylimääräisestä roinasta ja palvelee lähinnä auton- ja mopon varastointipaikkana. Lisäksi sieltä löytyy muovikuusi ja talviurheiluvälineet. T: nro. 55

Vierailija
56/100 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis renkaiden varastointipaikkana, ei itse auton ja mopon :D

Vierailija
57/100 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

41: "Pieni lähikauppani nimittäin ilmoitti, etteivät he pysty keräämään pahvilaatikoita asiakkaiden muuttoja varten, koska liikkeessä ei yksinkertaisesti ole siihen tilaa."

Ei tarvitse edes olla pieni lähikauppa. Pari vuotta sitten halusin muutamia laatikoita siivouksen avuksi, ja kiersin neljä kauppaa Helsingissä. Kaikissa sanottiin, että he pyrkivät litistämään laatikot heti takahuoneessa ja jos satun tulemaan ajoissa, niin saan kokonaisia laatikoita. Hedelmälaatikoissa saattaa muutenkin olla kaikenlaisia tahroja eikä niitä mielellään ota käyttöön.

46: "Meillä kaksi aikuista + kaksi alle 2 - vuotiasta ja muutto 78 neliöisestä kolmiosta 60 neliöiseen kolmioon kun oli niin paljon hukkatilaa."

En nyt välttämättä usko tuota todeksi, mutta jos on, niin aika erikoista muuttaa pienempään kasvavien lasten kanssa. Aiotteko ehkä yksiöön siinä vaiheessa, kun lapset tulevat teini-ikään? ;)  Tosin asunnon pohjasta riippuen, joskus pienempi voi vaikuttaa tilavammalta (vaikka tuskin silloin, kun muutetaan lähes 20 neliötä pienempään). Esim. itse en maksaisi isosta eteisestä.

Vierailija
58/100 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo siis meillä oli iso eteinen ja Yli 20 neliöinen olohuone joka ammotti tyhjyyttään. Tää pienempi on paljon siistimpi myös ja hyvä pohja.

Ei tässä ajateltu koko loppu ikää asua vaan jossain vaiheessa ollaan toki isompaan muuttamassa. Silloin nimenomaan lisähuoneen tarvetta. :)

Vierailija
59/100 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että tuossa aikaisemmassa asunnossamme siis kaikui kun tavaraa niin vähän isossa tilassa. Ei haluttu kuitenkaan enempää huonekaluja, kun mitä me vaikka jollain lipastoilla tai hyllyköillä oltais tehty, kun ei mitään mitä niihin laittaa. Liian iso asunto ei myöskään ole kodikas. Monen unelma varmaan erittäin suuri ja valoisa olohuone, mutta me tykätään enemmän "intiimimmästä", lämpimästä ja kodikkaasta. :)

Vierailija
60/100 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään meidän asunnon valaisimet vie 5 muuttolaatikkoa. Niiden kanssa voi laittaa vähän tekstiilejä joukkoon korkeintaan. Mutta tsemppiä vaan 30 laatikon kanssa muuttajat. Laitoin just yhden laatikon pelkästään luistimia ja monoja täyteen (meitä 5 henkeä). Eli vaikka jokaisella vain 3 kengät, niin siitäkin saa sitten jo pari laatikkoa jne....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi