Kokemuksia parvorokosta odotusaikana?
Siis onko perheessä esim. muilla lapsilla ollut rokkoa kun olet odottanut lasta? saitko tartunnan? Mitäs siitä seurasi? Kertokaa kokemuksia.. kiitos!
Kommentit (61)
Ilokseni voin kertoa että minulta löytyi vasta-aineet. Tai siis aiemmin sairastettu parvorokko. En ole vaan muistanut tulla tänne sitä kertomaan.. niin, joku kyseli että oliko ammatti-ihminen nähnyt lapseni ihottuma aikana, kyllä vaan kävimme lääkärillä, mutta hänkin vain epäili parvoa, ei osannut sanoa varmaksi kun oireet hyvin epämääräiset ja lapsikin vasta hieman alle 3v. No, oli tai ei, minulla ja sikiöllä ei onneksi hätää. huh.
Oikein paljon jaksuja teille joilla todettu parvo odotusaikana!! Toivottavasti sikiö välttyy tartunnalta!
Kuinka kauan muilla on kestänyt vastausten saaminen? Meillä labrassa sanottiin kestoajaksi 1-5 vrk.
Olen kipeänä nyt koko ajan, mutta voi hyvin olla tavallista flunssaakin. Jotenkin vähän silti huolettaa.
Nope rv 20
selleni, kun mitään en voi tehdä... saa siis ainakin kuulla vielä pari krt sydänäänet ennen kuin pääsee ultraan...
...jouduin juoksemaan viikottain labrassa vasta-ainekokeissa, koska isompien lasten päiväkodissa oli tautia liikkellä ja minulta ei verestä löytynyt vasta-aineita. Jouduin siis käymään kontrollissa viikoittain, olenko saanut tartunnan. Kaikki meni onneksi hyvin, en saanut tartuntaa. Nyt olen taas raskaana ja sama hieman pelottaa, päiväkodissa on alkanut taas olla parvorokkoa...
menoriskikin on olemassa vkolle 25, mutta on harvinaista. itse ei vo ikun odottaa ja toivoa, että kaikki menee hyvin. jos muilla kokemuksia, olisin myös kiinnostunut kuulemaan lisää kokemuksia.
Poika 7 v. sairasti parvorokon kun olin rv. 15. 4-vuotiaalle tytölle ei tarttunut ollenkaan. Itseltä löytyi vasta-aineet onneksi verestä, mutta verikokeen tuloksia odotellessa sai kyllä olla huolissaan... Tartuntaa on lasten kanssa aika hankala varoa, meillä esim. poika oli todella kipeä 39,5 c kuumetta ja kaipasi jatkuvasti läheisyyttä - nukuttiin päiväunetkin käsi kädessä kun olin kotona hoitamassa. Ei toiselle voinut sanoa, että pysy nyt kaukana ettei äiti sairastu.
Nallekas (?), miten huomasit saaneesi tartunnan? Tuliko sinulle myös flunssa yms., entäs ihottumaa? Onko sinulla lapsia jo ennestään, ja oliko heillä myös parvorokko?
Mietin, kun meidän pojan tarhassa on nyt ollut parvorokkoa ja poika itse on flunssassa jo toista viikkoa. Tänään olin näkeväni toisessa suunpielessä/poskessa punaista ihottumaa. En tosin yhtään tiedä, miltä parvorokko näyttää ja tuleeko sitä kasvoihin kauttaaltaan ja paljon vai voisiko tuo nyt olla sitä. Pelottaa! Toivon vaan kovasti, että selvitään säikähdyksellä! Itseltäni on otettu vasta-ainekokeet, tulokset tulevat ensi viikolla. Toistaiseksi en ole saanut edes pientä flunssaa, mutta mietityttää, voisinko sittenkin olla jo saanut mahdollisen tartunnan.
-Q- 14+5
anut taudin jo kauan aikaa sitten tai että on tuore tartunta. ja valitettavasti näin kävi.
lääkärit ovat kuitenkin positiivisella mielellä. mutta ei tietty mitään varmaa voida sanoa.. odottaa vaan ja toivoa..
se on todella harvinaista että saa tartunnan rask.aikana.ketään muuta en tiedä kuin itseni..
ja minulla on lapsia, he eivät ainakaan tietääkseni ole saaneet tartuntaa... tai en tiedä, kun ei niitä oireita välttämättä tule heillekään, kai?
itse sain sen töistä, työskentelen lasten parissa...
olen edelleen kiinnostunut, jos jolllain jotain kokemusta..
Tosi kurjaa, että sait tartunnan. Toivotaan, että kaikki menee kuitenkin hyvin!
Kiitos myös, kun tulit vielä kertomaan omasta kokemuksestasi. Minä, samoin kuin plätykkä, odotan vielä verikokeen tuloksia. Alkoi kyllä taas pelottaa enemmän, kun kerran mitään oireita eikä edes flunssaakaan tarvitse olla ja silti se on mahdollista. :/
Toivotaan parasta meille kaikille!
-Q-
plättykkä:
Onnekseni ainakaan täällä ei taida kovin usealla olla pahoja kokemuksia.. Nallekas! Tsemppia sulle! Toivottavasti kaikki menee hyvin.
Minä odotan juuri verikokeiden tuloksia vasta-aineista. Lapsellamme on parvorokko epäily. =(
Näkikö joku ammatti-ihminen lapsesi? Meillä todettiin minun kuvauksen perusteella parvorokoksi ja mietityttää hermoilenko turhaan, jos ei olekaan sitä. Tiedättekö kuinka yleistä, ettei aikuinen ole sitä sairastanut?
AIkuisväestöstä 50% on sairastanut parvorokon jo lapsena, usein ihan huomaamattaan.
Ja päiväkodeissa ja kouluissa parvorokon tarttuvuus 10-60% luokkaa ja sitten perheiden sisällä 50% luokkaa. Jos nyt siis muistan oikein nuo lääkärin kertomat lukemat. Mutta jotakin tähän suuntaan. Itse odottelen tuloksia tänään... :/
-Q-
Ja mulla on ollut parvorokko aikaisemmin! Ei siis hätää, jee!
-Q-
Sain juuri tietää, että minulla tuore parvorokkotartunta, rv 22. Äitiyspolin lääkäri ei ollut lähetettä vielä lukenut ja kätilö ei suostunut sanomaan muuta kuin, että odota kutsua ultraan eikä voinut sanoa edes arviota siitä tuleeko se ensi viikolla vai myöhemmin. Mitään muutakaan tiedonjyvää ei siitä irti saanut. Joku tieto asiasta olisi näin viikonlopun alla vähän rauhoittanut mieltä.
Nallekas, voisitko kertoa jotain seurannasta, en tiedä muuta kuin että siis säännöllinen ultraseuranta.
Aventura
En tiedä itsekään oikeastaan muuta kuin että tarkempi ultraseuranta. Mutta uskoisin ettei sulla enää hätää ole! keskenmenoriski on rv 25 asti. Mulle sanoi Tyksin erikoislääkäri että se keskenmeno on todella harvinaista! ja jos kesken menee, se menee usein silloin kun saa sen parvotartunnan, harvemmin enää sen jälkeen.. mutta riski tietty olemassa.. mulla ens kerran ultra vasta just ennen pääsiäistä, eli itse olen PIINASSA siihen saakka. Silloin seurataan onko sikiö saanut tartunnan. Se kuulemma myös harvinaista, että saa tartunnan.. mutta jos saa, se voi aiheuttaa sikiölle anemian. Sitä sitten voidaan hoitaa antamalla sikiölle punasoluja alkaen rv 20. eli sun tapauksessa sitten jo pian, jos sikiö saanut tartunnan. mutta muista että se on TOSI harvinaista ja onneksi sitä voidaan hoitaa. Tiedän hyvin tunteesi, mutta itse yritän vaan ajatella positiivisesti ja toivon että aika menee nopeasti..
kerrohan kuulumisia!
milloin pääset ultraan ja mitä tehtiin yms.
tsemppiä!
...ja rv17 raskaus keskeytyi =/ toki ei välttämättä siitä johtunut...
ttuu, mutta yritän olla posit mielellä..
No tulin vahingossa aloittaneeksi uuden keskustelun, mutta kopioinpa nyt oikeaan paikkaan. Harmittaa olla pelkän netistä löytyneen tiedon varassa, lähete mennyt äitiyspolille, mutta mäntti kätilö ei voinut kertoa seurannasta mitään, koska lääkäri ei ollut lukenut lähetettä vielä. Kai se nyt jotain olisi voinut kertoa, mutta ei onnistunut. Käski vain odotella ultrakutsua, eikä tietenkään mitään tietoa tuleeko se ensi, seuraavalla vai millä viikolla.
Kai tässä hermoilee, kun jossain luki, että 30% sikiöistä saa tartunnan ja 5% menehtyy sen aiheuttamaan yleisinfektioon, eikä kuulemma anemiatapauksessa verensiirtokaan auta läheskään kaikilla. Anemian kuulemma saisi 30%, ei toki kaikki vakavia tapauksia. Mutta enhän minä tiedä, mitä noista jutuista voi uskoa. Sinun saamasi arviot kuulostivat paljon paremmilta.
Maanantaina soitan äitiyspolille uudestaan ja VAADIN tietoa, oli lääkäri sitten lukenut lähetteen tai ei.
No, onneksi edes saamme seurantaa, on paikkakuntia, joilla ei saa mitään seurantaa.
Sain ultra-ajan äpkl:lle perjantaiksi, harmi ettei ollut aikoja alkuviikosta. Sen verran sain tivattua, että jatkokontrollit 4-8 viikon välein. Aika harvoin, vaikka eipä sinullakaan näytä niitä kovin tiuhaan olevan. Vähän kyllä harmittaa, kun tässä olen netistä tietoa odotellessani etsinyt ja varsinkin jenkkilähteissä suositellaan kaikissa ultrakontrollia 1-2 viikon välein 8-12 viikon ajan. Ja on Suomessakin tuo käytäntö ainakin joillakin paikkakunnilla. Katsotaan mitä perjantaina sanovat, harkitsen, että käyn lisäksi yksityisellä. Kolme epäonnista raskautta takana, niin kai tässä hermoilee.
ahaa..
hyvä, että pääset jo pe. mikshän niin harvoin niitä seurantoja? mä kyllä ymmärsin, että mun tapauksessa seur kert kun ultrataan on rvkolla 19, koska mahd- hoidot voisi aloittaa vasta rvkolla 20. Mitenkähän usein niitä hoitoja annetaan yms? en tiedä.. on tosi pitkä aika vaan odottaa sitä ultraa. kuukausi vielä..
laita taas pe kuulumiset. =)
t. nallekas
Soitin jo yksit. lääkärilleni ja suositteli, että käyn väleissä hänen luonaan, jos tosiaan kovin harvan kontrollin saa. Ehdottomasti pätevä, eikä turhan takia juoksuta luonaan. Mutta katsotaan tosiaan mitä pe sanovat. Hoidoista tiedän sen, että vakavassa anemiatapauksessa sikiölle voidaan antaa punasoluja napasuonipunktiolla. Jonkun jenkkitutkimuksen mukaan 60% onnistuu. En tiedä, onko tuohon luottamista.