Kokemuksia parvorokosta odotusaikana?
Siis onko perheessä esim. muilla lapsilla ollut rokkoa kun olet odottanut lasta? saitko tartunnan? Mitäs siitä seurasi? Kertokaa kokemuksia.. kiitos!
Kommentit (61)
Lisään vielä, että minäkin kärsin vuodenvaihteeseen saakka karmeasta pääosin vuorokauden ympärikestävästä pahoinvoinnista, sitten myös lv-punktiostressi (sain tosin tulokset runsaassa kahdessa viikossa), niin ymmärrän paremmin kuin hyvin, kun riesaksi tulee vielä tämä parvorokkostressi. Kirottu kylkiluu tosin saanut parvorokon vähän unohtumaan.
Kerro kokemuksistasi sitten, kun seurantasi alkaa. Itse olen ollut suht tyytymätön Naistenklinikkaan, vaikka kai ne seurannan osaa tehdä. On vain osunnut kohdalle todella ikäviä ja kommunikointikyvyttömiä lääkäreitä. Ensin kätilö sanoi puhelimessa, että seuranta 4-8 viikon välein, sitten ensimmäinen ultraava lääkäri sanoi, että ultraseuranta on joka viikko seuraavat 8-12 viikkoa, seuraavalla viikolla olin yksityisellä 4-D:ssä ja teki samalla parvokontrollin, joten en ollut sillä viikolla äpkl:lla ja tänään taas olin. Nyt eri lääkäri, tämä sanoi, että seuraava kerta kahden viikon päästä ja se on viimeinen kerta, jos mitään ei ilmene. Yritin kysyä, että miksi edellinen lääkäri sanoi että joka tapauksessa joka viikko 8 viikkoa, mahd. 12 viikkoa, mutta tämä mäntti ei edes vastannut siihen. Jossain välissä sanoi, että riskit hyvin pienet, kun sairastanut rokon 24 viikon jälkeen. Vaikka juuri olin kertonut, että minulla oli rokko n. viikolla 20 ja nyt olen viikolla 25. Edelliseltä lääkäriltä yritin kysyä, kuinka yleistä on, että sikiön anemia menee vakavaksi, niin vastaus oli " Yksilön kohdalla riski on nollan ja 100% välillä" . Ihan totta, tosi informatiivista. Kaiken kaikkiaan vastaustyylit ylimielisiä, jopa pilkallisia tai ei mitään vastauksia. Olen ennen ajatellut, että minulla ilmeisesti huono tuuri kun olen tavannut tosi ikäviä lääkäreitä äpkl:lla, mutta kohta alkaa tuntua, ettei siellä muita olekaan. Erityisesti kuitenkin häiritsee eri lääkäreiden toisistaan täysin poikkeavat vastaukset. Yksi sanoi, että 50% väestöstä sairastanut rokon, tänään se olikin 70%. Vaikka mitä se minua enää kiinnostaa, kun jo selvää, että minulla tuore tartunta. Varsin erilaiset näkemykset seurannan pituudesta häiritsee eniten.
Toivotaan parasta meille kummallekin.
Kohtalotoveri, minäkin mursin kylkiluuni yskimällä. Ensin luulin että revähti joku lihas, mutta kun kipu ei yhtään alkanut hellittää kävin työpaikkalääkärillä joka sanoi kylkiluun murtuneen.
Pahinta on kun yskä tietysti jatkuu edelleen muttei kerta kaikkiaan voi yskiä. Kyyneleet tulee silmiin ja silmissä kipunoi.
Ja lääkäri sanoi että voin ottaa pelkkää Panadolia, mutta se ei kyllä auta mitään. En pysty nukkumaankaan kun kyljen kääntäminen sattuu niin tajuttomasti ja makuulla ollessa yskittää enemmän. Otin selvää että Panacodia saisi kyllä käyttää mutta eihän mulla siihen reseptiä tietenkään ole.
Kvaak rv 22
Myötätuntoa! Tiedän juuri tuon tunteen kun yskii ja vedet tulee silmiin kun sattuu niin älyttömästi. Vähän outoa, ettet saanut Panacod-reseptiä, minä kyllä sain, tosin ensin sanottiin, että 1 tabletti 3xvrk ja se ei vaikuttanut mitään, ei sen enempää kuin Panadol. Sitten sanottiin, että ota aina kaksi kerrallaan ja se kyllä tehoaa jonkin aikaa, lisäksi Panacodin kodeiini vähentää yskimistä jonkin verran. En mä kyllä senkään kanssa paljoa nukuttua saa. Nukun puoli-istuvassa asennossa, mutta kyllä siinäkin yskittää, mutta täysin makuullaan on niin paha, että yskin taukoamatta. Panacodin huono puoli on, että tuosta 2 tabletista minulle tulee pahoinvointia.
Yritä saada lääkäriltäsi puhelinaika ja pyydä, että se laittaisi puhelinreseptillä sinulle Panacodia. Ei nimittäin ole sekään kivaa, jos kamala yskänkohtaus pahentaa murtumaa, minulle nimittäin kävi niin toisena yönä murtuman jälkeen. Silloin otin vielä sitä yhtä Panacodia kerrallaan.
Heippa!Toiko lapset päivähoidosta parvon?Onko kokemusta kuinka kauan tällainen epidemia voi kestää päiväkodissa?Meidän lasten päiväkotiin ilmesty eka tapaus viimeviikolla...onneks ollaan oltu tää viikko talvilomalla mut nyt toden teolla pelottaa viedä lapset maanantaina hoitoon!!Mitä teen?Terkka sano kun soittelin että pakko vaan uskaltaa!Ite en ole siis parvoa sairastanu...olen itekkin päiväkodissa töissä mutta IKINÄ työurani aikana en ole tähän törmännyt!Onneks nää parvotapaukset oli eri ryhmässä mut kuitenkin pelottaa!!!mitä teen??Olen siis viikolla 15 ja kolmatta odottelen,muutenkin sairastanu jo monta flunssaa tän talven aikana ja niin viime syksynä myös enterorokon,et kyllä meikäläiseen tuo parvokin varmaan iskis!
Sinuna en veisi lapsia sinne, tosin epidemia voi kestää kun osalla oireeton ja tietenkin tarttuminen tapahtuu ennen kuin ihottuma ilmestyy. Menisin sinuna niin pian kuin mahdollista (heti hu jos pääset) vasta-aine testiin, jos vaikka olisit sairastanut sen tietämättäsi, minullakin oli oireeton. Niin sitten voisit viedä lapset huoletta hoitoon. Tai enhän minä tiedä mistä päättelit ettet ole sairastanut, ehkä oletkin ollut testissä joskus aiemmin. Rv 20 asti riskit suurimmat, senkin vuoksi en ottaisi turhia riskejä. Mutta ymmärrän, ettei sinulla ehkä ole muita vaíhtoehtoja kuin viedä lapset hoitoon ja onneksi on sentään eri ryhmässä, niin onhan tartuntariski paljon pienempi. Mutta testiin menisin joka tapauksessa, jos sitä ei ole tehty.
Tämä nyt oli vain minun mielipiteeni, ehkä ylireagoin kun ollut niin paljon murhetta raskauksista
Olen käynyt testeissä ja tulos oli etten ole sairastanut...kävin työni puolesta kun terkka laitto kun olen päiväkodissa itekkin töissä ja kävin siellä just!Että hyvään saumaan!yritän pitää lapset ainakin ens viikon kotona jollain tavalla...eiiköhän muutama viikko jo riitä?Onko kokemuksia?tietysti tuo itämisaika voi olla pidempikin...rasittavaa ja stressaava tämä on!!!!Päivähidosta ei tosiaan tultu yhtään vastaan.On tässä sekin puoli että naapurin lapset on samassa tarhassa ja juuri siinä ryhmässä jossa tautia ollut ja eilen leikkivät tuossa pihalla yhdessämeidän ja naapurin lapset,eihän sellaista voi kieltää!Ja tietysti voinhan saada sen vaikka kaupasta huonolla tuurilla mutta tosiaan ei viittis itseään kyllä tarjottimellekaan laittaa!HIRVEETÄ!
lapsivedessä ei ole parvovirusta, mutta yhtä aikaa otettiin se verikoe, eli mulla on vielä se tuore parvo! =( No nyt sitten sanottiin, että sellainen on käytäntö, että noin 2 vkon välein ultrataan ja katsotaan tilanne noin 3 kk tartunnan saamisesta..
itse en tiedä milloin olen tartunnan saanut, verikokeessa kävin tammikuun lopulla, joten se laskettiin siitä. käyn siis huhtikuun loppuun saakka parin kon välein ultrassa, ja sitten se voidaan lopettaa... pitkä piina vielä edessä..
ja kun ei ole näitä ainoita ongelmia.. odotan lapsivesipunktion tuloksia, TOSI PIINAAVAA... olen sairaslomalla, kun supistelee niin paljon ja rv vasta 17+..
loppuraskaudessa tulossa tod näk raskaushepatoosi (ollut aiemmissakin), joten mun piina kestää loppuun saakka... =( Toivottavasti tämä palkitaan lopulta hyvin! =)
Tiedän tunteesi, itse sain sen parvon myös töistä (lasten parista). oli kauheaa olla töissä, kun odotin testin tuloksia, mutten poiskaan voinut olla ja sen sitten sain..
Mutta se mikä on positiivista ainakin vielä, ettei ole tarttunut sikiöön! toivon mukaan ei tartukaan! Sitä nyt sitten seurataan...
se on kyllä totta, että sen parvon voi saada vaikka kaupastakin..
mutta onko sulla mahdollisuutta viedä lapsia jonnekin muualle hoitoon siks aikaa, useammaks vkoks... meillä töissä se jylläs noin kk.. mutta tarttui vain muutamaan lapseen tai mistä tiedän, jos lapsetkin sen saaneet jotenkin piilevänä?!?
minä sen sairastin jotenkin piilevänä, en tuonut tartuntaa omiin lapsiini..
tsemppiä!
Eivät tulleet päivähoidosta yhtään vastaan kun kyselin et jos sais lapset sijaishoitoon jonnekkin,mut ei kuulemma käy...yritän jotenkin ainakin ensviikon järjestää ja nyt näyttäs hyvältä et vanhemmalla neidillä nenukka vuotaa et kipeeks olis tulossa et edes kerranki ois lasten sairastumisesta hyötyä!Ite oon ollu flunssassa koko viikon et kumma jo muksut säilyis...no ei auta kuin toivoa et asiat kääntys niin et uusia tartuntoja ei tulisi!Voin vain kuvitella miltä tuntuu itse saada tietää saanensa parvo...karmeelta!koska muullon vaan voin sen sairastaa mut ei nyt!Toivotaan nyt et säästytään...sanotaanhan et tuo parvo 5-15v. tauti,mulla tytöt n.4v ja 2v. mut eipä tuokaan auta mielenrauhaa tuomaan!
Onpa tosi ikävää, että sinultakin löytyi tuore tartunta. On sinullakin piinaa kerrakseen, toivottavasti sentään lv-punktion tulos tulee olemaan ok. Minun parvopiina loppuu periaatteessa vajaan kahden viikon päästä, mikäli silloin kaikki ok, mutta kyllähän tässä hitusen huolestuttaa riittääkö tuo seuranta varmasti (tulee siis olemaan vain 5 viikkoa) kun vielä viime kerralla puhuttiin 2-3 kuukaudesta, kuten tuolla aiemmassa viestissäni kerroinkin. Eikä näiden käyntien välillä mikään ole sinänsä muuttunut, paitsi lääkäri.
Murtunut kylkiluu paremman puolella, mutta tilalla karmea selkäsärky, alkuillasta lähtien ei voi tehdä muuta kuin makoilla eikä päivälläkään montaa korttelia mielellään kulje. Lisäksi joku käsittämätön vatsakipu tiistaista lähtien, joka iltapäivästä alkaen tosi kivulias. Tutkivat sitä tänään äitiyspolilla, mutta mitään selitystä ei löytynyt, pitivät tosi outona. Pääasia tietysti, että vauva kunnossa, mutta jos näiden vaivojen kanssa saa koko loppuraskauden olla, kyllä tässä hermot kiristyy, kun syksykin meni enempi sängyn pohjalla.
Käsittämätöntä joustamattomuutta, ettei sijaishoitoa tuossa tilanteessa edes yritetä järjestää. Sehän se harmi on kun itämisaika voi pisimmillään olla kolmekin viikkoa. Meidän 3-v poika ainoa päiväkodissaan, joka rokon sairasti, en tiedä, mistä sen oli saanut, mutta ainakaan vielä ei ole löytynyt uusia tartuntoja. Mutta osahan niistä jää huomaamatta. Onneksi ilmeisesti ei ole kaikesta herkin tauti tarttumaan, mutta ymmärrän silti murheesi, tosi kurjaa ottaa tietoinen riski.
MOi
hyvä, että sun osaltasi parvo piina pian ohi.. milloinkas saitkaan positiivisen tuloksen? Itsekin mietin sitä, että mistä voi tietää ettei varmasti enää tartu.. mut täällä puhuttiin siitä 3kk seurannasta.. ja sain jo kaikki ultra-ajat huhtikuun loppuun 2 vkon välein, jolloin mulla tulee 3 kk tartunnan saamisesta..
itse mietin, että voisko esim pyytää verikoetta.. jos se näyttäisi edelleen silloin 3 kk tartunnan saamisen jälk, että on tuore tulos, niin sitte kyllä haluais lisää ultria.. ymmärsin joskus, että tuore tulos viittaa tartuntaan, jos se on alle 3kk.. eli periaatteessa kun nyt vähä aikaa sitte kävin uudestaan siinä verikokeessa oli kulunut siitä tartunnasta n.1½kk, joten tietty näytti sen tuoreen tuloksen.. mä niin silti toivoin että oliskin jo ollu ns vanha tulos..=(
Mutta tosiaan ainakaan tällä hetkellä se ei ole vielä tarttunut, mutta piina jatkuu vielä...
tsemppiä sullekin ja laitellaan taas kuulumisia! =)
Sain positiivisen testituloksen 15.2. ja oletettavasti olen siis sairastanut rokon paria viikkoa ennen (oireita ei ollut). Vasta-aineiden muodostuminen kai kun kestää pari viikkoa ja niillä hujakoilla lapsellammekin se vasta oli. Tai ehkä olenkin sattumalta saanut sen muualta tai sitten vasta-aineet vain muodostuivat poikkeuksellisen nopeasti.
Kiva, jos huoli ohi 2 viikon kuluttua, mutta silti vähän huolestuttaa, kun yleensä seuranta tuntuu olevan tuo kolme kuukautta. Ärsyttää, etten saanut mitään erityistä selitystä siihen, että ensimmäinen lääkäri puhui seurannasta aivan toisin. Olisi pitänyt tiukemmin tivata selitystä, niin en tässä turhaan miettisi asiaa. Kysyn kyllä uudestaan ensi kerralla seurannan muutoksesta.
Aventura siinä pitäisi olla, ei mitään käsitystä mistä tuo Nippa sinne tullut.... Ei ole minun nimimerkkini.
niin, kannattaa ilman muuta kysyä.. muistan kyllä jostain kuulleeni/lukeneeni, että se 3 kk siis se yleinen seuranta paitsi että jos raskaus on jo pidemmällä ei tarvii niin kauaa.. muistaakseni oli ettei olis sikiölle enää vaaraa rv 25 jälkeen.. mutta ehkäpä kannattaa kysyä lääkäriltä..
Muakin ärsyttää, kun tuntuu että kaikki lääkärit vähän eri mieltä asiata.. niinpä pyysn jo heti varaamaan ne ajat.. ettei vaan joku toinen lääkäri sano ettei ole tarpeen.. itselle se kuitenkin on tosi tärkeää..
ilmoittele, mitä sulle sanottiin..
Kävin tänään neuvolassa ja samalla sain nuo verikokeen tulokset. Kumpikin oli negatiivinen. Neuvolatäti sanoi että pitää tulla uuteen verikokeeseen jos tulee oireita. Mites tuo sitten mahtaa toimia jos parvo voi olla oireetonkin?!? Jäi pikkasen vaivaamaan tuo asia.
AngelEyes ja masukki 8+6
Eli oletko siis käynyt testissä kaksi kertaa viikon välein? Ymmärrän huolesi oireettomuudesta, mullahan rokko oli oireeton ja th sanoi, että jos eka tulos nega, uudestaan vain jos oireita. Yksityislääkärini taas sanoi, että uudestaan täytyy mennä joka tapauksessa, oireita tai ei. Itämisaikahan voi olla kolmekin viikkoa. Muistelisin, että lääkärini sanoi, että itse asiassa testissä pitäisi käydä vielä kolmannenkin kerran jos toinen nega. Riippuu kai siitäkin, kuinka pitkä aika ollut välissä.
Käsittääkseni kai noin puolet oireettomia (monet joka tapauksessa), ehkä sinuna vaatisin vielä uutta testiä, vaikea sanoa. Ja vasta-aineiden muodostuminen kestää ilmeisesti 2 viikkoa. Koita siitä sitten laskea, mikä todennäköisyys :)
Siis mie oon käyny vaan yhden kerran tuossa verikokeessa. Silloin tuo labranhoitaja sanoi että tarvii ehkä toisen ja nyt terkkari sanoi että toinen otetaan jos on oireita.
Siis eli tarkotin tuolla kumpikin että ei ollut vasta-aineita ja ei myöskään tuoretta tartuntaa. Pitää vähän selventää kun itsekkään ei aina noita kirjoituksia tajua. :P
Minulta ei sentään kylkiluu ole vielä murtunut, mutta yökkäsin kolme kuukautta putkeen eli jouluun asti, jännitin punktion tulosta uuteen vuoteen saakka (odotin tulosta, joka onneksi hyvä, melkein 4 vkoa) ja nyt (vko 27) sain tulokset labrasta, että lasten parvo on minuun tarttunut.
Asun pk-seudulla, eli seuranta varmaan toimii, mutta ihan en vielä tiedä iskeekö paniikki vai luotanko siihen, että kaikki menisi hyvin. Tällä hetkellä v-tuttaa, olisi paljon muutakin mietittävää tällä hetkellä.
Tämä kolmas odotukseni ei siis tule jäämään niitten mukavimpien muistojen joukkoon, mutta pahempaakin tietty voisi olla.
Eipä tässä itsellä hengenvaaraa ole. No, nyt vähän helpotti.