Kokemuksia parvorokosta odotusaikana?
Siis onko perheessä esim. muilla lapsilla ollut rokkoa kun olet odottanut lasta? saitko tartunnan? Mitäs siitä seurasi? Kertokaa kokemuksia.. kiitos!
Kommentit (61)
Nope:
Muistaako joku, minä viikonpäivänä sai tulokset, ts. minä viikonpäivänä tutkivat näytteet?
Minä sain perjantaina, tiistaina kun näyte otettiin, sanottiin tosin, että kestää viikon.
ja jatkuu kerran viikossa 8-12 viikon ajan. Ihan heti ei huolesta eroon pääse.
Lääkäri siis ultrassa katsoi ainakin aivojen alueella verisuonten virtausta ja tsekkasi ettei turvotusta ollut. Tutki aika kauan, mutta ei puhunut juuri mitään, joten en tiedä oliko muuta kuin tuo. Olisin kaivannut enemmän tietoa kaiken kaikkiaan, mutta huomasin aika pian ettei sitä vaan irtoa. Kun kysyin mm. voinko vielä tartuttaa tautia, joutui senkin katsomaan jostain, kun ei tiennyt. Mutta eiköhän ultrauksen ainakin osannut tehdä. Ensi viikolla sama lääkäri, mutta ehkäpä vielä vaihtuu matkan varrella, niin saan muitakin näkemyksiä. Pääasia, että ainakin nyt kaikki hyvin.
mikä' vko nyt menossa? siis käytkö nyt kerran vkossa siellä ultrassa? miks? mitä seurataan? onko tarttunut sikiöön, voiko vielä tarttua?
nallekas:
mikä' vko nyt menossa? siis käytkö nyt kerran vkossa siellä ultrassa? miks? mitä seurataan? onko tarttunut sikiöön, voiko vielä tarttua?
Viikko 24 nyt. Ultra on tosiaan kerran viikossa seur. 8 viikkoa, mahdollisesti 12, ei selvinnyt mikä keston ratkaisee. Näin tiheää seurantaa suositellaan rutiinina, mutta valitettavasti jotkut paikkakunnat säästää, eivätkä tätä tarjoa.
Toistaiseksi ei tietoa, että olisi tarttunut, mutta käsittääkseni tartuntariski ainakin kuukauden päivät vielä, jollei pitempäänkin. Täytyy yrittää saada tuohon tarkennusta ensi kerralla, oli varsin vähäpuheinen lääkäri. Seuraavat sikiön mahdollista turvotusta, jos sitä tullakseen, se kertoo anemiasta, joka vakavana vaatii verensiirron napasuonen kautta. Myös verenkiertoa aivojen alueella seurataan, kertoo kaiketi mahdollisesta anemiasta sekin. Toivottavasti saan joku kerta eri lääkärin, josta saisi vähän enemmän tietoa irti.
ahaa.. missäpäin Suomea asustat? Itse asun Varsinais-Suomessa.. saa nähdä, kuinka usein mulle tulee Tyksin käyntejä. rakenneultra siis vasta 19.3, jolloin saan lisää tietoa omalta kohdaltani.. ilmoittele kuulumisia! =)
Pääkaupunkiseudulla asustelen. Kerro sinäkin sitten Tyksin käytännöistä, kun homma etenee.
Pistän minäkin lusikan tähän pinoon ja kysyisin teiltä että voisiko tälläinen olla parvorokkoa, tässä ketjussahan taisi jonkun lapsella se olla ja itse en löytänyt netistä kunnon kuvaa.
http://www.aijaa.com/v.php?i=1658573.jpg
Elikkä keskimmäiselle nousi tuossa lauantaina ensin tuollaisia punaisia läikkiä naamaan ja sitten kuumetta 38 astetta.
Olen 7. viikolla raskaana ja tässä panikoin nyt että mitä pitäisi tehdä.
AngelEyes ja masukki 6+1
Itse rokkoihottumaa en ole nähnyt.
Meidän pojalla oli parvorokko, kasvoissa oli jonkin verran epämääräistä ihottumaa, ei nyt olennaisesti poikennut sinun lapsesi ihottumasta ja pari päivää myöhemmin myös raajat olivat täynnä ihottumaa, tihua ihottumaa, eri näköistä kuin kasvoissa. Tyypillisesti parvorokon ihottuma kasvoissa on kuitenkin selkeät hehkuvan punaiset läiskät keskellä molempia poskia, olen nähnyt kuvia ja sellaiset meillekin tuli pari viikkoa myöhemmin, ihottumahan voi uusiutua useammankin kerran. Lastenlääkäri ei meidän ensimmäisestä ihottumasta voinut päätellä onko parvorokkoa vai ei, sanoi että voi johtua mistä vain infektiotaudista ja nielunäytteestä tosiaan löytyi streptokokki ja vasta-aineita parvoviruksesta ei otettu. Olipa vaan sittenkin parvorokko samaan aikaan, multahan sitten löytyi tuoreet vasta-aineet.
Kuten edellä sanottiin, ota ihmeessä yhteyttä neuvolaan ja pyydä lähete vasta-ainetestiin, niin ei tarvitse turhan takia miettiä asiaa. Epäilen että sinunkin lapsesi tämänhetkisen ihottuman perusteella voi olla lääkärinkin vaikea sanoa mitä on. Jos eka testi nega, pyydä vielä toista, vasta-aineet kun voivat muodustua varsin hitaasti. Varmuuden vuoksi.
Kiitos vastauksista Nope ja aventura. Tänään kävin aamulla verikokeessa ja viikon päästä saa vastaukset. Labratäti sanoi että ehkä joutuu ottamaan vielä uuden näytteen jos sieltä ei minkään näköisiä vasta-aineita löydy. Eli nyt sit vaan odottelua.
AngelEyes ja masukki 6+2
Olen lueskellut tätä ketjua ja Aventuran kanssa ollaan sivuttu tätä aihetta tuolla kesäkuisten puolellakin. Nyt oli pakko hypätä keskusteluun mukaan!
Meidän lasten päiväkodissa on nyt parvorokkoa. Viime keskiviikkona minulle ja kuopukselle nousi kuume. Mulla ei kuume noussut kovinkaan korkealle mutta niveliä särki pari päivää tosi kovasti. Vasta kuumeen jälkeen meihin molempiin tuli nuhaa ja köhää jota jatkuu edelleen. Kävin maanantaina labrassa otattamassa vasta-ainekokeen. Tuloksia ei ole vielä tullut mutta neuvolasta kerrottiin että mikäli sairastuisin nyt parvorokkoon, mitään ei tehtäisi sillä raskaus on jo turvallisen pitkällä (rv 24+1).
Eilen illalla poskiani alkoi kuumottaa ja tänä aamuna kun heräsin, poskilla oli semmosia sormenpään kokoisia punaisia, kuumottavia laikkuja. Nyt pelkään että tämä on sitä parvorokkoa! Kuopuksella ei ole ollut ainakaan toistaiseksi mitään rokkoon viittaavaa (nukkuu tosin vielä eli tämän päivän tilannetta en osaa vielä sanoa).
Onko kellään tarkempaa tietoa siitä miten tuo tauti etenee, eli onko ensin mahdollisesti kuumetta ja ihottuma vasta sitten vai mitenpäin se menee? Ja jos minulla on nyt todellakin parvorokko tuossa ihottumavaiheessa, näkyisikö tartunta toissapäivänä otetussa verikokeessa?
Tiedän että parvorokon aiheuttama keskenmenoriski ja sikiölle aiheutuvat komplikaatiot ovat tosi harvinaisia, mutta minua huolestuttaa nyt tosi paljon (kolme peräkkäistä alkuraskauden keskenmenoa kokeneena). Varsinkin kun näyttää nuo käytännöt eri puolilla Suomea vaihtelevan tosi paljon, eli joissain paikkakunnilla otetaan heti tarkempaan seurantaan kun taas meilläpäin ei luultavasti seurattaisi mitenkään.
tartunnan pitäisi näkyä verikokeessa, ja jos ei näy, sinulta otetaan vielä uusi varmistusverikoe 1-2 viikon kuluttua ensimmäisestä.
Aika monet lähteet ovat sitä mieltä, että 24 viikon jälkeen tartunta ei enää olisi vaaraksi, sillä sikiön kyky " sairastaa" paranee koko ajan. Rauhoittava tieto on varmaan sekin, että vaikka äiti sairastaisi, silti sikiöistä sairastuu vain 30%.
Teratologinen tietopalvelu (jonne itsekin voit huomenna aamulla soitella), oli sitä mieltä, että kun keskenmenoriski on ohitettu, ei kyseessä ole sikiölle erityisen vaarallinen sairaus. Nykyään seuranta on kai edes jonkinlaista kaikkialla, ja tarvittaessa sikiölle voidaan antaa verensiirto(ja), jos anemia pääsee pahaksi.
Hei!
Olin eilen lapsivesipunktiossa. (veriarvojen takia) Lapsivedestä otettiin myös parvonäyte. sitä ennen ultrattiin, ja kaikki näytti olevan ok. myös uusintaverikoe parvosta otettiin. seur krt 3 vkon päästä.
oletko sinä ollut punktiossa? otettiinko sinultakin parvonäyte?
Meillä alkoi tytöllä oireet lauantaina, maanantaina soitin neuvolaan, josta sanoivat että mennä verikokeisiin vasta n. 2 vk. tartunnan saamisesta, eli siis ens viikon pe voisin mennä. Onko näin vai voinko mennä jo aikaisemmin? Lähette on jo siis laitettu.
Onko ne kaks ihan eri testiä, vasta-ainetesti ja se että onko tartuntaa?? Vai siis mitä?
Calathea rv 29+6
Nallekas: Parvorokkoon liittyen en ole ollut lv-punktiossa (kromosomeihin liittyen kyllä, mutta se oli jo aiemmin. Olisipa kiva tietää, miksi käytännöt vaihtelevat näin paljon eri paikkakunnilla.
Calathea: Yksi ja sama testi, vasta-aineet kertovat, onko mahdollinen tartuna vanha (vaikka lapsena sairastettu) vai tuore. Minun kyllä käskettiin mennä testiin heti kun lapsen tartunta oli todettu. Tämän olen kuvitellut olevan normaali käytäntö, muualtakin muistelen tällaista lukeneeni. Toivottavasti joku muukin vastaa tähän.
pääasia mullakin siihen lv-punktioon oli se kromositestin tulos.. mutta samalla siis otettiin se parvonäyte. sulla ilmeisesti kromosominäyte ok lopulta? toivon mukaan mullakin..
heti vaan testiin ja jos nyt näyttää negat sitten uudestaan esim parin vkon päästä.
mulla oli tuore tulos, mutta silti otettiin uudestaan, jos se pian alkais jo olla ns " vanha" tartunta, silloin ei olis enää haittaa sikiölle..
Joo, olin lv-punktiossa juuri joulun alla ja kaikki oli ok. Kyllä se tuloksen odottelu on aikamoista piinaa.
Nyt sitten parvorokkostressi ja jottei pääsisi liian helpolla, olen ollut viimeiset kaksi viikkoa karmeassa flunssassa & yskässä - viime yönä tuli sitten sellainen yskänkohtaus, että kylkiluu murtui. Sallitut särkylääkkeet eivät tunnu missään ja tämä pahin kipu kestää kuulemma viikon. Viime yönä nukuin tuskalta alle tunnin :( Sietämätön raskauspahoinvointikin kesti 20 viikkoa ja risat. Ilmeisesti joku päättänyt, ettei tässä raskaudessa saa olla yhtäkään normaalia viikkoa...
Muistaako joku, minä viikonpäivänä sai tulokset, ts. minä viikonpäivänä tutkivat näytteet?