Pitäisitkö 3.5- ja 5-vuotiaat päiväkodissa kun uusi vauva tulee?
Auttakaa päätöksessä. Vauva syntyy kun lapset tuon ikäisiä. Eivät ole ehtineet olla kauaa päiväkodissa. Mutta ikääkin jo sen verran, että ainakin isompi kaipaisi seuraa. En ole virikehoidon kannalla noin muuten.
Kommentit (25)
on osaviikkoisina vaikka jään pian äitiyslomalle.
Aiemmin tässä ketjussa jo kerroinkin että osaviikkohoito on meille ilmaista, mutta lisäksi 5v esikoinen itse toivoi päiväkotia koska siellä on hyvä leikkikaveri. Kuopus täyttää keväällä 4v. eikä ole innostunu päiväkodista, mutta eihän mun tartte käyttää kaikkia niitä sopimiani hoitopäiviä - jääköön kotiin jos niin on kaikille hyväksi. Lisäksi osa-viikkohoito on hyvä ratkaisu tässä vaiheessa kun vauvaa odotellaan ja synnytys on tulossa. Voihan se synnytys olla rankka ja siitä toipuminen vaikeaa. Jos on tosissaan rankkaa niin hyvä että isommilla on hoitopaikka. Jos taas on helppoa niin eihän mun tartte käyttää kaikkia sopimiani hoitopäiviä. Sehän on niin että hoitopäivien lukumäärä lasketaan keskimäärin eli helmi- maalis- huhtikuussa esim. 12 hoitopäivää kk:ssa eli vaikka sit niin että jos voin hyvin helmikuussa niin lapset hoidossa 8 pvää, jos haluan maaliskuussa omaa rauhaa niin lapset hoidossa 16 päivää ja huhtikuussa 12.
eli asiaa voi tarkastella niinkin, että paljonko on valmis päivähoidosta maksamaan....ja tämähän riippuu paljolti tuloista, menoista yms. rahatilanteesta
on päivähoidon keskeytys vähintään neljäksi kk:ksi ja se on ilmainen hupi se, tuloista riippumatta. Keskeytystä voi meillä päin pidentää pelkällä puh soitolla ja kunnan pitää antaa hoitopaikka sit heti keskeytyksen jälk. Sama hoitopaikka yleensä kuin ennen keskeytystä jos paluu ajoittuu elokuulle.
3.5v ei vielä välttämättä tarvitse kavereita. mutta toisaalta taas sekin riippuu niin mukulasta...
Eli kyllä varmaan osapäivässä pitäisin. mutta esim lyhyemmällä viikolla.
ehkä n. 15h viikossa?
Eli aion pitää 5-vuotiaan hoidossa 12 pvä/ kk, kuten tähänkin asti on ollut. Miehen työ mahdollistaa sen, ettei lapsen ole koskaan tarvinut olla viittä päivää viikossa hoidossa, vaan aina on riittänyt se 2-3 pvä/ vko.