Mitä kerrotte lapselle kun kysyy että miksi et imettänyt minua?
Ja nyt ei tarkoiteta sairaudesta johtuvaa syytä tai sitä että maitoa ei tullut.
Kommentit (19)
Kuka lapsi muuten kysyy tuollaista ja missä olosuhteissa?
Pitääkö jossain iässä lasta sitten valistaa imetyksensaloista?
ruokkinut. En osaa uskoa että omia lapsianikaan kovin kiinnostaa miten minä olen heidät syöttänyt. Jos kysyvät, kerron totuuden.
kerta ollut mainitsemasi. Sanon lapsilleni että imetin 7kk. Kyllä minä ainakin tiedän kauan minua on imetetty!!
Jos oikeasti kysyisi, vastaus riippuisi tietysti kysyvän lapsen iästä.
6-vuotiaalle sanoisin jotenkin näin: " Kaikki äidit eivät imetä ja siihen on monenlaisia syitä. Vauva kasvaa ja vahvistuu äidinmaidonvastikettakin juomalla. Muutaman kuukauden iässä vauva saa osan ravinnostaan jo soseista. Katsos nyt, tulihan sinustakin noin reipas ja fiksu tyttö!"
olisit kuollut nälkään jos olisit ollut pelkän tissin varassa. Pienelle lapselle muotoilisin asian tietysti kauniimmin.
" Olit niin hätäinen syömään, että imettämisestä ei tullut mitään, koska huusit vaan. Ja koska rakastan sua niin paljon, en kestänyt kuunella pitkään itkuasi, ja annoin pullosta äidinmaidonkorviketta. Sen jälkeen sinusta tuli rauhallinen ja hymyilevä vauva."
Ja oikeesti, ei lapsia yksityiskohtaisesti nämä asiat kiinosta.
Aikuisena saattaa kysellä, ihan näin faktatietona, etenkin tyttöjä ehkä kiinostaa. Poikia/miehiä tuskin kiinostaa senkään verta.
ne harvoin tulee vastaan myöhemmin, edes lapsen itse kysymänä. Eli ainoa tilanne päteä näillä on juuri sillä hetkellä toisille mammoille, jotka ovat itsekin samassa tilanteessa.
Sama kuin nää potta ja tutti-jutut. Vai onko teiltä kenties kysytty työhaastatteluissa, kouluunhakemisissa jne. milloin pääsitte eroon tutista ja koska opitte kuivaksi?
Ja muuten minun vastaukseni molemmille lapsille on, että: yhden vuoden iässä en katsonut enää tarpeelliseksi jatkaa imettämistäsi.
olette olleet niin pieniä rääpäleitä että ette jaksaneet ja pystyneet syömään kunnolla alussa edes pullosta, saati sitten rintaa.
Vastasi, että 2 viikkoa jonka jälkeen ei maitoa tullut. Asiasta ei puhuttu sen enempää, vaikka tiedän, että tuolloin on tiheän imun kausi.
Enkä kysynyt katkerana, vaan ihan mielenkiinnosta oman lapseni synnyttyä.
Olisin hieman huolestunut lapsestani, jos oikeasti alkaisi muuten imetyksestään kysellä. Vastaus olisi, että suositus oli täysimettää se puoli vuotta ja että sinulle ei sitten 10 kuukautta vanhana rinta kelvannut, joten imetys loppui.
Itse en edes odottaessani omaani tullut kysyneeksi imetyksestä äidiltäni, vaikka muuten juteltiin hänen raskauksistaan ja synnytyksistään ja siitä millaisia minä ja sisarukseni olimme vauvoina.
kyselleet, vanhimmalla ikää 26v......
Minä olen ainakin jutellut äitini kanssa imetyksestä ja tiedän, että äitini imetti minua puoli vuotta. Ei minusta mitenkään outoa.
nyt on? Syytä en muista miksi se tuli puheeksi, oltaisko nähty joku imettämässa tms.
tiedän, että äiti imetti minua osittain 2,5 kk. On kertonut, että kun vuonna 1981 sai minut, esikoisensa, hoitohenkilökuntakaan ei niin arvostanut imetystä. Kun yritti imettää minua kätilöopistolla, hoitaja oli tarttunut rinnasta ja sanonut että eihän täältä mitään tule, pulloa vaan ettei lapsi kärsi. ei sitten imetys lähtenyt oikein käyntiin, hyvin olen tuttelilla kasvanut ja aina olen ollut terve.
...sen sijaan 3 nuorempaa rintaruokittua sisarustani ovat minua pidempiä ja kookkampia!
jos tuollaista nyt edes kyselisi