Siis oikeesti, saako elatuksmaksuista jotain verovähennyksiä?
Miten ne lasketaan ja mistä vähennetään? Mites toi vähennys suhtautuu lähivanhemman lapsista saataviin vähennyksiin, onko sellaisia edes? Alijäämähyvityksen lapsikorotus pahasti velkaantuneille joo, mutta onko tuloverotuksen puolella mitään?
Kommentit (15)
Eli tuostahan on aina puhuttu, että miksi ihmeessä elatusvelvolliset saavat tuon vähennyksen, kun eivät lähivanhemmatkaan saa. Mutta kun on summana todella pieni, niin ei sitä kai sitten ole viitsitty lähteä poistamaankaan. Kuitenkin täysin järjetön vähennys.
Siis toi 80e on täysin symbolinen, eikä mitenkään lähivanhemmalta pois. Itse maksan ihan iloisesti 200e / kk. Kuitenkin etävanhemman täytyy (ilman lapsilisiä tietty) järjestää omakin asumisensa niin, että lapsi tai lapset voivat siellä elää.
t. toinen etä-äiti
Vähintään puolet maksetuista elareista tulisi olla verovähennyskelpoisia. Sen verran paljon meidänkin perheen rahoja menee miehen ex-vaimolle vuosittain. Olen usein miettinyt mitä tekisimme rahoilla jos ne olisivat käytössämme kuten oikeus ja kohtuus olisi.
Vierailija:
Vähintään puolet maksetuista elareista tulisi olla verovähennyskelpoisia. Sen verran paljon meidänkin perheen rahoja menee miehen ex-vaimolle vuosittain. Olen usein miettinyt mitä tekisimme rahoilla jos ne olisivat käytössämme kuten oikeus ja kohtuus olisi.
Olet käsittänyt jotain väärin. Tarkistapa seuraavan kerran verolippusi. Ja muille kysymys: miksi mielestänne valtion pitäisi myöntää verotuksessa vähennys elatusvelvolliselle? Joutuuhan se lähivanhempikin kaikkea hankkimaan, ei siitäkään vähennystä myönnetä. Kyllä se kuulkaa kalliimmaksi tulee olla lähivanhempi.
Vierailija:
Olet käsittänyt jotain väärin. Tarkistapa seuraavan kerran verolippusi. Ja muille kysymys: miksi mielestänne valtion pitäisi myöntää verotuksessa vähennys elatusvelvolliselle? Joutuuhan se lähivanhempikin kaikkea hankkimaan, ei siitäkään vähennystä myönnetä. Kyllä se kuulkaa kalliimmaksi tulee olla lähivanhempi.
Ja tohon sun jälkimmäiseen lauseeseesi. Mun mielestä ex saisi maksaa mulle, että sai lapsen!
Ja muutos on tullut ihan äsken (jos on).
Ehkä nyt nimenomaan niitä lapsen kanssa eläviä aikuisia pitäisi tukea. Pitääpä jutella oman ehdokkaan kanssa ennen seuraavia ek-vaaleja. ;)
Vierailija:
Ehkä nyt nimenomaan niitä lapsen kanssa eläviä aikuisia pitäisi tukea. Pitääpä jutella oman ehdokkaan kanssa ennen seuraavia ek-vaaleja. ;)
Onnea vaan!
Verottajaa ei kiinnosta maksetut määrät tai onko maksettu mitään, tarvitaan vain todistus elatusvelvollisuudesta ja tuon 80¿ verovähennyksen saa. Ja tämä on siis TIETO.
Sillä summalla tuo 5%:tia on n.80¿.
Vierailija:
Sillä summalla tuo 5%:tia on n.80¿.
No, olen maksanut jo 10 vuotta ja markka-aikaan se ainakin oli tuon 5%, joten en tiedä koska on muutettu.
Eikä liity mitenkään siihen mitä maksaa vaan on kaikille sama.