Maanis-depressiivinen?
Minkälaiset on maanis-depressiivisyyden oireet? Minulla on herännyt epäilys että saattaisin kärsiä tuosta. Minulla on kaksi olotilaa, masentunut ja ahdistunut sekä ylienerginen ja aktiivinen. Eilen tunsin oikein miten tuo parempi vaihde humahti päähän ja tänään tunnen oloni ihan eri ihmiseksi. Kaikki ahdistus mikä vielä eilen vaivasi on kadonnut kuin tuhka tuuleen, jaksan lapsien kitinöitä paremmin, jaksan taas siivota kotia, ei istu hetkeäkään paikallaan vaan touhuan koko ajan kaikenlaista.
Pitäisikö huolestua?
Kommentit (6)
Yleensä tosin maanis-depressiivisyydessä kai kerto on paljon hitaampaa. Eli mania tulee esim. 4 kertaa vuodessa tms. Googleta... On myös nopeakiertoisia muotoja.
olen masentunut useammin mutta ainakin kerran kuukaudessa tai parissa on yksi parempi jakso ja se kestää ehkä parisen viikkoa.
minulla on itseasiassa nuoruudessa diagnosoitu lievä persoonallisuushäiriö. Voiko sellainen tila pahentua? Pitäisiköhän hankkia jotain apua..
jokin trauma voi laukaista tuon personaalisuus häiriön uudestaan ja manian vimmassa voit voimiesi äärirajoilla tehdä jotain tyhmää, tai depresiossa jopa ajutua itsemurhaan
Käy lääkärissä, siellä se selviää.
Ihan " hullu" ei huomaa lainkaan olevansa hullu :-)
Kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön liittyvät masennusjaksot ovat oireiltaan samankaltaisia kuin muut masennusjaksot, eikä tavallista masennusjaksoa voi oireiden perusteella erottaa bipolaarihäiriöön liittyvästä depressiosta. Masennusjakson aikana henkilö kärsii hellittämättömän masentuneesta mielialasta, väsymyksestä, mielihyväkokemusten puutteesta, unihäiriöistä, ruokahaluttomuudesta, joskus lisääntyneestä ruokahalusta, keskittymisvaikeuksista, päättämättömyydestä, syyllisyyden ja arvottomuuden tunteista, toivottomuudesta ja itsetuhoajatuksista. Vaikeisiin ja pitkäaikaisiin masennusjaksoihin liittyy huomattava itsemurhayrityksen ja merkittävä itsemurhakuoleman riski.
Maniajaksojen aikana henkilön tavanomainen tunnevire muuttuu kiihkeän hyvän olon tai ärtyisyyden sävyttämäksi poikkeavaksi mielialaksi. Mielialaan liittyy voimakas energisyys ja aktiivisuus, vahvasti vähentynyt unentarve, lakkaamaton aktiviteetti, vuolaspuheisuus, estottomuus ja harkitsematon heittäytyminen hetken mielijohteesta välitöntä mielihyvää tuottavien toimintojen pariin. Maniasta kärsivän henkilön ajatustoiminta on kiihtynyttä ja hänen todellisuudentajunsa on usein vääristynyt. Maniatilassa henkilö käyttää usein runsaasti päihteitä, antautuu seksuaalisiin suhteisiin ja käyttää rahaa tuhlailevasti kykenemättä näkemään toimintansa haitallisia seurauksia.