Maitoallergisten imettävät äidit!
Hei!
Vauvallamme (5kk) todettiin altistuksessa maitoallergia.Lisäksi verikokeen perusteella muna-allergia.Nan-korviketta annoimme satunnaisesti n.1 kk:n iästä lähtien.Oireillut lähinnä iholla,mutta jonkin verran myös suolioireita ollut (ummetusta,pukluja,pahanhajuisia pieruja).Ennen altistusta olin neljä viikkoa maidottomalla-munattomalla dieetillä(korvikkeen annon tajusimme onneksi lopettaa jo aiemmin).Tuolloin ihon yleisilme parani jonkin verran,mutta punoituksia ja näppylöitä tuli ja meni dieetistä huolimatta.Parantuivat aina parissa päivässä kortisonilla.
Lääkärin mukaan minun ei tule enää jatkaa totaalista maidotonta dieettiä,vaan pikkuhiljaa testata minkä verran maitotuotteita voin käyttää.On kuulemma jopa parempi niin,että en täydellisesti vältä maitoa/munaa.Lapsen ruokavalioon noita ei kuitenkaan tule ottaa ennen vuoden ikää.
Nyt olen vähän sormi suussa,kun jostain luin,että allergiat (ja oireet) voivat jopa pahentua ja laajeta,jos välttäminen ei ole totaalista.
Minkälaista tietoa teille muille on annettu asian tiimoilta?
Kiitollisena vastauksista,
kökkönen
Kommentit (25)
Tuntuu tosiaan melkoiselta viidakolta sopivien ruokien löytäminen...Varsinkin kun tuntuu ettei ammatti-ihmiseltä saa konkreettista apua...kuin " kokeile maidoton-munaton-diettiä" ...Huh...
Oon täällä aikaisemmin tainnut asiasta kysyä, mutta kun tuntuu että usko loppuu/kyseenalaistaa jo välillä omat mietteensä allergian mahdollisuudesta...SIIS mitä olet/olette mieltä voiko meidän vaivat olla ihan norm. vauva-arkea...VAI...viittaako teidän milestä enemmän allergioihin...
Unet siis AINA alle tunnin jaksoisia päivisin(syntymästä saakka), öisin saattavat olla pidempia(vaihtelee tosi paljon), Saattaa siis sikeästä unesta käydä heti kirkumaan, hyssyttelyllä voi rauhoittua, mutta melko pian taas kirkuu uudestaan (tätä voi jatkua 10-20 kertaakin)ja lopulta avaa silmät ja herää. Tämä siis SUURIN ongelmamme, koska vaikuttaa ihan kaikkeen...(alle tunti unta,1-2h valveilla, taas alle tunnin unet jne.) välillä vauva on tosi tyytyväinen ja muutenkin aktiivinen, mutta tosi nop. vaihtuu itkuiluun...joka yltyy helposti kirkumiseen...Oon miettinyt voisiko itkuisuus olla myös syytä vähäisestä unen määrästä...Mutta MIKÄ aiheuttaa tuon unesta heräämisen???Itku selvästi kipuitkumaista..
Kakkaus nykyisin 1-2 vkon välein-pahanhajuisia pieruja tulee koko ajan
Pulauttelu runsasta n. 1-2h syönnin jälkeen...
Ihottumia ei enää ole(vain yksi 3vkon jakso)
Paino nla:ssa omalla käyrällä laskusuuntainen viim. 2kk:tta, mutta kuulemma voi olla ihan normaaliakin rintaruokituilla. 0-käyrällä muuten.
Kauheeta miten sitä miettii päänsä puhki näitä asioita yksinään...eikä oikein tiiä onko itse " vainoharhainen" jos vauva onkin " vain" temperamentiltaan tälläinen... Nyt siis oon tuolla dietillä, mutta onko se ainoa oikea tapa edetä...
Heippa!
Olen itse tällä allergiataipaleella tosi " tuore" , mutta mun kokemuksia lyhyeltä ajalta.
Meidän 2kk neiti oireillut 2vrk:n iästä kovilla vatsakivuilla (huutoa 12,5h/yö), pieruilla jne. Ja syyksi paljastumassa erilaiset allergiat. Aloitin itse maidottomalla ja munattomalla dietillä ja vauvan vointi koheni, ei kuitenkaan kokonaan parantunut. Allergologi käski jättää myös soijan pois. Meillä tilanne ei vielä siihenkään parantunut, koitettiin laittaa imetys tauolle (onneksi lääkäri käski pitää maidontuotantoa yllä lypsämällä) ja niin vaan meidän vauvalle ei käynyt mikään Hermionen mainitsemista korvikkeista. :( Eli kaikille ei sopivaa korvikettakaan löydy. :(
Allergia-asiat on tosi monimutkaisia ennen kuin saa kiinni sen, mikä oireita aiheuttaa. Mulla oli ap:n kanssa ihan samat huonot fiilikset siitä, että oma maito tekee vauvan niin kipeäksi ja olisin ehdottomasti siirtänyt neidin korvikkeelle, jos sopiva olisi löytynyt. Toisaalta nyt syön itse 5 ruokalajia ainoastaan ja hissukseen vauva tuntuu toipuvan (kopkop) ja olen tosi tyytyväinen, että imetys jatkuu, vaikka alkushokki oli melkoinen. Allergeenien poistumiseen elimistöstä voi mennä parikin viikkoa (vaikka yleensä vaivat helpottaakin muutamissa päivissä), joten on tosi vaikea saada kiinni, mikä oireita aiheuttaa. Siksi ainakin alkuvaiheessa musta ehdoton välttäminen on ainoa tapa saada selville mikä oireita aiheuttaa. Meillä lääkäri käski mut tiukalle dietille, jota koitetaan laajentaa hissukseen. Tätä ei kenellekään voi suositella ilman lääkärin valvontaa. Mutta ehdottomasti kannattaa hakeutua hyvän lääkärin hoitoon, meillä meni turhan kauan, kun oltiin " väärän" lääkärin hoidossa.
Tulipa sekava sepustus, mutta: maito, muna ja soija on vielä loppupeleissä helppoa dietattavaa, kunhan alkuun pääsee. Itse olen saanut hyviä vinkkejä: www.histamiini.com
Tsemppiä teille, toivottavasti pian helpottaa!
-Terppari
Ruuteliäiskä (meniköhän nicki oikein?), kuvauksesi oli ihan kuin meidän pojasta n. vuosi sitten! Ihan samanlaiset oireet oli pojalla, juuri tuo tunnin välein heräily kovaan itkuun, pulauttelut, ilmavaivat jne.. Oireet alkoi 3kk iässä. Kävimme hyvällä yksityisellä allergioihin perehtyneellä lääkärillä, jonka avulla asiat alkoivat etenemään. Aloitin maidottoman ja munattoman dietin jonka avulla vauvan olo helpottui jonkinverran, pahimmat itkut loppuivat. Poika allergisoitui useammallekin kiinteälle kun niitä varoen aloitettiin 5kk iässä kokeilemaan. Imetin 10kk ikäiseksi, ja koska oireita jonkin verran oli vieläkin, sain ohjeeksi lopettaa imetyksen. Siihen loppui meilläkin loputkin oireilut. Korvikkeista kokeiltiin ensin Almironia, joka ei sopinut. Sitten saimme reseptin Profylaciin, joka onneksi sopi. Kun poika täytti 1v, kokeiltiin lääkärin kehotuksesta Nutri-Soijaa, ja sekin sopi. Nyt 1v3kk iässä poika käyttää Nutri-Soijaa, muuten kaikki ruoka-aineet jo sopii, paitsi naudanliha ja maito. Elämä on nykyään niin helppoa verrattuna pojan ensimmäiseen puolee vuoteen, tai oikeastaan 10kk:een, kun allergia oli jatkuvasti huolenaiheena. Pähkäiltiin mikä aiheuttaa mitäkin, ja valvottiin öitä itkuisen vauvan kanssa.. Siitä kuitenkin hengissä selvittiin, ja näin jälkeen päin voi sanoa, että äkkiähän tuo aika kuitenkin meni, vaikkei se silloin siltä tuntunut.
Pulauttelusta ja takaisinvirtauksesta vielä, meillä se ei loppunut kiinteiden aloittamisen myötä. Pulautukset olivat vaan entistä paksumpaa tavaraa. Pulauttelu ja takaisinvirtaus loppui oikeastaan vasta tuossa 10kk iässä, kun allergiat oli saatu jotensakin kuriin.
Allergioiden selvittely voi olla tosi hankalaa ja raskasta, ja toivotan kovasti voimia ja jaksamista kaikille allergioiden kanssa painiskeleville!!
Viipero
Ruuteliäiskälle, minäkin mietin kauan, että josko meidän poitsu vaan on temperamenttinen ja vaativa tapaus. No, kyllähän hän sitäkin on, edelleen, mutta kun allergiaoireet saatiin kuriin, näki selvän eron, eli itkuisuus johtui todellakin allergiasta. Voihan se olla, että temperamenttisemmat tapaukset reagoi muita vielä herkemmin vatsan väänteisiin ym., mutta kokonaan se ei itkua ja oireilua selitä.
kökkönen:
Refluksiin ei nykyään enää kovin helposti kiinteitä suositella, sillä vaarana on tukehtuminen, jos pulautusta joutuu henkitorveen. Lisäksi vauvan on mukavampi pulauttaa maitoa kuin kiinteämpää ruokaa. Mutta koska olette jo aloittaneet, niin mitä sitä lopettamaan :)
Tuo riisi voi muuten olla pahis...