Maitoallergisten imettävät äidit!
Hei!
Vauvallamme (5kk) todettiin altistuksessa maitoallergia.Lisäksi verikokeen perusteella muna-allergia.Nan-korviketta annoimme satunnaisesti n.1 kk:n iästä lähtien.Oireillut lähinnä iholla,mutta jonkin verran myös suolioireita ollut (ummetusta,pukluja,pahanhajuisia pieruja).Ennen altistusta olin neljä viikkoa maidottomalla-munattomalla dieetillä(korvikkeen annon tajusimme onneksi lopettaa jo aiemmin).Tuolloin ihon yleisilme parani jonkin verran,mutta punoituksia ja näppylöitä tuli ja meni dieetistä huolimatta.Parantuivat aina parissa päivässä kortisonilla.
Lääkärin mukaan minun ei tule enää jatkaa totaalista maidotonta dieettiä,vaan pikkuhiljaa testata minkä verran maitotuotteita voin käyttää.On kuulemma jopa parempi niin,että en täydellisesti vältä maitoa/munaa.Lapsen ruokavalioon noita ei kuitenkaan tule ottaa ennen vuoden ikää.
Nyt olen vähän sormi suussa,kun jostain luin,että allergiat (ja oireet) voivat jopa pahentua ja laajeta,jos välttäminen ei ole totaalista.
Minkälaista tietoa teille muille on annettu asian tiimoilta?
Kiitollisena vastauksista,
kökkönen
Kommentit (25)
Pakko oli tulla kertomaan, että eka yö kun vauva ei kiprunnut masua nukkuessaan.Eilen vaihdoimme Almironiin.
Itse olen tiukasti maidottomalla ja suklaattomalla, muita ruokia ei ole ainakaan vielä rajoitettu. Onneksi on hirmu hyviä maidottomia tuotteita, esim.kaurajugurtit ja-maidot jne.Eilen tein jopa lettuja kauramaitoon tehdystä valmistaikinapakkauksesta=)
Se on harmi, että Kela määrää että soija pitää olla kokeiltu puolen vuoden ikäiseltä vauvalta, ennen kuin saa korvattavuuden mihinkään erikoiskorvikkeseen. Sen takia lääkärit määräävät 5 kuiselle vauvalle ensin kokeiluun tuon soijan, että päästää sitten kokeilemaan muita ja kirjoittamaan b-todistus kelaa varten. Koska juuri kohta 5 kuinen vauva on6kk ja kela voi antaa negatiivisen päätöksen esim. almiron tai neocate korvattavuudesta jos soijaa ei ole kokeiltu. Ja se taas tulee vanhemmille kalliiksi maksaa täytttähintaa korvikepurkeista.
Oma käsitykseni ja kokemukseni on, että on aivan sama syökä äiti vain vähän maitoa vai enemmän maitoa. Äidin tehtävä on matkia äidin syömän ruoan proteineja äidin maidossa ja sen takia on vaikea hallinta kuinkapaljon äidinmaidossa on sitten niitä " pahis" proteineja. Joten itse ole täydellisen välttämisen kannalla imetysdietissä, mutta aika-ajoin on hyväs sitten myöhemmin kokeilla maitotuotteita miniannnoksilla. (kun sen aika on n vuoden kieppeillä).
Varsinkin suolioireisessa allergiassa tärkeintä on saada suoli rauhoittumaan ennen kuin uusia tai noita pahaksi todettuja ruoka-aineita ruoka-aineita on kannattaa edes harkita kokeiltavaksi.
Allergiahoitajan mukaan meidän tulisi saada ruokalistalle yksi aine kustakin ryhmästä (hedelmä,marja,kasvis,liha,vilja) ja niillä mennä jonkin aikaa,että näkee reaktiot.En nyt ehkä viitsi niiden antamista lopettaa ellei jostain syystä ole pakko.Vauva nimittäin ottaa soseita tosi innoissaan!
Cloe vinkkasit,että riisi vois olla pahis.Olisko kaura parempi vaihtoehto vai kannataisiko kokeilla hirssiä tms.?Itse asiassa nyt kun on annettu parina päivänä Muksun maidotonta riisipuuroa,yöt on olleet yhtä kiemurtelua ja heräilyä.Pitänee jättää se riisi odottamaan parempia aikoja...
kökkönen
Rosa, mitä nutri soija aiheutti teillä?
Meillä maito- ja kaakaoallergaiepäily. Eilen aloin antaa Nutri Soijaa ja tuntuu että tyttö 6 vkoa on nyt vatsavaivaisempi kuin ennen. Hän on oireilut eniten iholla, mutta nyt on vatsa pingertelyä enemmän kuin ennen.
kökkönen:
Cloe vinkkasit,että riisi vois olla pahis.Olisko kaura parempi vaihtoehto vai kannataisiko kokeilla hirssiä tms.?
Ehkä jokin harvinaisempi vilja voisi olla parempi kuin kaura. Hirssi tai peräti quinoa. Niissä ei kummassakaan ole gluteenia (eikä kaurassakaan yhtä paljon kuin muissa kotimaisissa viljoissa), jos haluaa pelata varman päälle. Tai sitten jättää viljat vielä väliin, kun teillä kerran tuo liha on jo kuvioissa.
Mutta näistä kannattaa ihan oikeasti keskustella hoitavan lääkärin ja ravitsemusterapeutin kanssa.
Minun maito allergikko on jo 3v mutta imetin häntä melkein 3v.
Neuvoisin itse välttämään omankokemukseni pohjalta; kaikkia maitotuotteita ja tuotteita missä on maito proteiineja tai esim. heraa ja laktoosia. Huomasin rintalapseni reagoivan myös jos itse olin syönyt naudanlihaa koska lihassahan on samaa proteiinia ja se imeytyi äidin maitoon. Huom jos aikoo imettää.
Minulle ei ollut vaikeaa itselleni olla maidoton ja oli mielestäni aika helppoa " testata" ½vuoden välein onko allergia ennallaan vaiko parantumaan päin syömällä itse vaikka pulla jossa maitoa ja nähdä sitten kasvoilla reaktio ja vaipassa löysä kakka.
Meillä oli myös muita allergioita ja testaaminen niidenkin osalta oli helppoa edelliseen tapaan. Mainittakoon että nuorimmaiseni ei suostu ollenkaan laittamaan suuhunsa niitä ruoka-aineita joille on allerginen joten kotikonstein en olisi muutoin tiennyt mikä aiheutti jotain ja mikä ei.
Meillä ennen ruskea kakka muuttui vihreäksi ja limaiseksi. Ja kakkaamiskertoja tullut vaan lisää. Sekä yöllä itkun kanssa kakan tekeminen, jota ei ole koskaan aiemmin ollut. Puklaaminen tosin loppui kokonaan....
Nyt viisi päivää oltu ilman soijaa eikä olla vieläkään tilanteessa missä oltiin ennen soijaa.
T.Rosa
Meillä ei ole ollut ollenkaan iho-oireita ennen soijaa, mutta sitten tuli suun viereen punaista ihottumaa...Joka on nyt sitten hävinnyt
Ikäväkyllä en voi auttaa sinua, mutta asiat myös meillä pinnalla...epäily maitoallergiasta jo pitkään pinnalla, nyt vaavi 4kk...kovat itkut, masun purut, ummetus, vihertävät ihon polttavat kakat, pulauttelu...iho tosin nyt ollut ok, välillä sekin oli syheröihottumalla.
Monenlaista ohjetta olen saanut ja itsekin välillä aivan pyörryksissä niiden kanssa...Mut osaisitko auttaa minua tuon maidoton-munaton dietin toteuttamisessa? Missä kaikessa on ns. piilomaitoa... Tuntuu tod. vaikealta lähteä rankkaamaan maitoa ja munaa pois, koska tuntuu et niitä on " kaikessa" , Huh,varsinkin kun omat voimat muutenkin vähissä itkujen kanssa....
Kertoisitko ihan konkreettisesti mitä itse syöt???
Kiitollinen oisin kaikista vinkeistä...
Ikävä kuulla,että teilläkin saattaa olla allergiaa!
Siitä dieetistä.Munaa ja maitoa on tosiaankin vähän joka paikassa ja tarkkana saapi olla noitten tuoteselosteiden kanssa.Tietenkin kaikki juustot,jogurtit,kermat,vanukkaat,rahkat,voi ym.täytyy karsia pois.Piilomaitoja ovat mm.laktalbumiini,hera,heraproteiini,kaseiini ja kaseinaatti.
Levitteenä,ruuanlaitossa ja leivonnassa käytän tummansinistä Keijua;on muuten ihan maukastakin.Monet leivistä ja sämpylöistä on maidottomia(huomaa,että maitoproteiinia voi olla myös kasvirasvassa).Jogurtit olen korvannut Yosa-merkkisillä kauravalmisteilla ja ovat ihan hyvänmakuisia.Herkutellut olen soijavanukkailla tai Kalev:in tummalla suklaalla.Kermaa tms. ei tietenkään voi ruuanlaitossa käyttää.Jotkut käyttävät kaura/soijavalmisteita kerman sijaan,mutta minä en ole vielä niitä kokeillut.Kahviin en ole löytänyt hyvää valkaisuainetta,joten olen siirtynyt teelinjalle.Kekseistä taitaa ainakin Kantolan kaurakeksit olla maidottomia ja jotkut vohvelit.Valmisruuista syön joskus Saarioisten lihakeittoa.
Aluksi tuntui tosi hankalalta ja ajattelin,että eihän tässä voi syödä enää mitään.Nyt alkaa jo sujumaan.(Sympatiani niille,jotka ovat todella ankaralla dieetillä malliin 10 sallittua ruoka-ainetta)
Sinäkin varmasti löydät pian ' omat tuotteesi' ja kaupassakäynti ja ruuanlaitto alkavat sujumaan entiseen malliin.Karikkopaikkoja ovat sitten kyläilyt ym.kun ei välttämättä tiedä mitä isäntä/emäntä on keitoksiin laittanut.
Niin,ja laktoositon ei tietenkään ole sama kuin maidoton,mutta laktoositon tuote voi olla MYÖS maidoton.
On rankkaa,kun oma lapsi voi huonosti eikä tiedä mistä se johtuu.Meilläkin on valvottu öitä ja valvotaan vieläkin,mutta onneksi ainakin joku selvyys on saatu allergioista.Pelottaa vaan,mitä vielä löytyy.
Olettehan vieneet asiaa jo eteenpäin ja tilanneet lääkäriajan?
Jaksamista!
Näin mulle on sanonut kaikki Allergologit. Vauvan elimistön täytyy saada parantua kunnolla.
Meidän pojalla on aikalailla samanlaiset oireet kun teidän vauvalla. Meillä ei auttanut edes dieetti joten jouduin lopettamaan imetyksen pojan ollessa 4.5kk ikäinen. Lääkärit varoittelivat myös siitä että imetyksen jatkaminen olisi saanut pojan vain enemmän allergisoitumaan kaikelle.
No tänä päivänä kun poika täyttää huomenna vuoden, on sopivia ruoka aineita vain kolme. Allergiat on todella ennalta arvaamattomia. Tsemppiä allergiaviidakossa rämpimiseen!
Kaksi lasta olleet maitoallergisia ja kummankin kanssa olen ollut pitkään maidottomalla dieetillä. Eka allergisoitui myös soijalle (kun sillä korvailin monia maitojuttuja...) ja toinen on myös munalle allerginen (ei selvinnyt vielä imetysvaiheessa).
Olin alkuun allergian toteamisen jälkeen (eka 3 kk ja toka 2 kk iässä) useamman kuukauden kokonaan maidottomalla dieetillä. Koska oireet helpottivat (tokalla oli silloin tällöin vielä lehahtelevaa ihottumaa, mutta iho kuitenkin selkeästi parempi) maidottoman dieetin johdosta, niin lääkärin ohjeen mukaan kokeilin pikkuhiljaa lapsen kasvaessa reagoiko vielä maitoon. Eka ei reagoinut enää n. 9kk ikäisenä, toka n. 7-8kk ikäisenä minun syömiini pieniin maitotuotemääriin. Eli siis kun söivät jo reilusti muutakin kuin pelkkää äidinmaitoa. " Itse syötynä" ovat alkaneet sietää lehmänmaitoa kunnolla vasta 3+ vuotiaina. Mutta meillä ei siis muita merkittäviä allergioita ja oireet selkeästi hävisivät dieetin myötä. Lisäksi lapset oireilivat vain iholla ja suolistolla, eivät saaneet mitään " vakavia" oireita (anafylaktinen shokki...). Moniallergisten ja dieetistä huolimatta oireilevien lasten kanssa olisin itse tarkempi, koska on tietysti suuri vaara allergisoitua useammillekin ruoka-aineille.
On hyvin yksilöllistä milloin allergia helpottaa, joillakin jo alle 1v iässä, joillain ei kunnolla isompanakaan. Ja tietysti lääkäreilläkin on koulukuntansa... Luin itse aikoinani aika paljon kirjallisuutta (lääketieteellisiä tutkimuksia) aiheesta, koska ihmettelin tuota lääkärimme " lepsua" asennetta täydelliseen välttämiseen. Lukemissani tutkimuksissa viesti tuntui olevan, ettei totaalinen välttäminen ole aina tarpeellista. Joissain tutkimuksissa totaalisen välttämisen todettiin hieman nopeuttavan (ero viikkoja) allergian paranemista, mutta ei kovin merkittävästi. Tärkeintä pitää lapsi (lähes) oireettomana. Jos yksi äidin silloin tällöin nauttima kakun tai pizzanpala ei aiheuta lapselle merkittäviä oireita, niin pitkäaikaisesta totaalisesta välttämisdieetistä ei välttämättä ole lapselle merkittävää hyötyä. Aluksi kuitenkin pitäisin ainakin pari kuukautta ihan tiukkaa diettiä, että oireet häviävät ja katsoisin sitten reagoiko lapsi hyvin pieniin määriin. Joskus lapsen sietokyky paranee merkittävästi kun suolisto pääsee paranemaan. Kannattaa jutella oman lääkärin kanssa vaihtoehdoista.
Ja siis puhun tässä pitkän aikavälin dieetistä, olin itse kummankin allergikkolapseni kanssa yli vuoden maidottomalla imetysdieetillä - alkuun tiukalla, sitten isompana " lipsahdin" silloin tällöin pizzanpalaan ym. :) Parin viikon/kuukauden dieettikokeilut täytyy tietysti tehdä ehdottoman maidottomina (munattomina... ym.) muuten ei niistä ole mitään hyötyä.
Olisi tärkeää saada allergiat kuriin ennen kiinteiden ruokien aloitusta/uusien ruokien kokeilua. Koska hoitamaton allergia aiheuttaa lapsen suolistossa tulehdustilan, allergisoituu tällainen lapsi helpommin uusille ruoka-aineille kuin lapsi jonka suolisto on terve. Tämän takia olisin hyvin varovainen esim kiiteiden ruokien aloituksessa lapsen kanssa, jolla on selkeitä allergisia oireita. Tuosta totaalisesta (maidon, munan...) välttämisdieetistä en luopuisi ennen kuin lapsi on kokonaan oireeton. Jos oireet tulevat ja menevät, voi syynä olla lisäksi muita hoitamattomia allergioita. Tällöin on mahdoton/vaikea havaita esim uudesta ruoka-aineesta johtuvaa allergista reagtiota. Joka tapauksessa suoliston täytyisi päästä paranemaan. Toki lapsella voi olla myös atooppista ihottumaa, joka vaikeuttaa allergisten reaktioiden havaitsemista...
Auuttavat allergioiden kanssa. Esim. Relatipat ja GefilusPlus-kapselit (sekoita äidinmaitolusikalliseen).
Maidottomia ja munattomia pullia löytää gluteenittomien osastolta kaupasta. Jauhelihakeitto, lihapullat jne. on sopivia maidottomia.
Päätin sitten jatkaa maidotonta/munatonta.Niitä on kuitenkin vielä kohtalaisen kivutonta vältellä ( ainoa mikä oikeasti risoo,on aamukahvin puute - siihen kun en ole keksinyt hyvää valkaisijaa ja mustana ei maistu ).
Jos oireet edelleen jatkuu dieetistä huolimatta,taidan kallistua imetyksen lopetuksen suuntaan.Toisaalta harmittaa sekin jo etukäteen,koska maitoa tulee tosi hyvin ja sopivan korvikkeen löytäminen voi viedä aikansa.Mutta rasittavaa kuitenkin koko ajan arvailla,mikä syömisissäni aiheuttaa vauvan pahan olon.Ja olis kiva,jos yötkin joskus rauhoittuisivat.Alkaa väsy painaa.
Meillä on resepti Nutrisoijasta,mutta olen ymmärtänyt,että monet maitoallergikot herkistyvät myös soijalle..?Onko kellään kokemuksia tuosta korvikkeesta?Käsittääkseni alle puolivuotiaille ei soijapohjaisia edes määrätä,joten yritän senkin takia sinnitellä imetystä ainakin puolen vuoden ikään.
Kiinteiden aloituksesta vielä sen verran,että lääkäri suositteli aloittelemaan heti,varovasti kuitenkin (1 aine/vko ).Vauvallamme on refluksioireita ( pukluja jonnii verran,mutta enemmänkin nieleskelyä,hikkaa ja limaisuutta ) ja lääkärin mukaan kiinteämpi ravinto voisi auttaa tässä ts. pysyisi paremmin masussa.Tällä hetkellä meillä on ruokalistalla bataatti,persikka,mustikka,possu ja riisi.
Yön pimeinä tunteina joskus mietityttää,että olenkohan itse ' aiheuttanut' lapselleni allergian,kun raskausaikana ja vauvan synnyttyä käytin todella paljon maitotuotteita ( joo,kuulostaa ihan älyttömältä omissakin korvissa ).Sitten vielä annoimme raukalle korvikettakin,vaikka todennäköisesti oma maitoni olisi riittänyt ihan hyvin.Ja antibioottikuurinkin jouduin syömään aika pian synnytyksen jälkeen,josta pikkuinen sai masuvaivat.Ehkä sekin osaltaan heikensi suoliston kuntoa niin,että allergia puhkesi helpommin...Tää on tietysti täysin hedelmätöntä spekulointia,mutta väsyneenä sitä miettii mitä kummallisempia asioita.
Noista maitohappobakteereista,että pitääkö maitoallergiselle olla jotkut ' maidottomat' versiot ja onko ylipäätään sellaisia olemassa?
Kiitollisena ottaisin edelleen vastaan mitä tahansa kokemuksia ja tietoa asiaan liittyen.
kökkönen
Itselläkin kokemusta imetysdietistä parin muksun kanssa...
Käytin/käytän maidon korvikkeena kahvissa Rice Dream riisimaitoa. Ihan tavallisesta kaupasta saa, maksaa n. 2.5 e litra. Sitä voi muutenkin käyttää leivontaan, riisimurojen kanssa ym.
Sitä ei tosiaan suositella alle puolivuotiaille. Itse en antaisi sitä lainkaan alle vuoden ikäiselle. Meidän moniallergikko poika sai Nutri-soija reseptin 5kk ikäisenä, söi sitä alle kuukauden ja allergisoitui sille. Se on tosi helposti allergisoivaa. Mutta joillekin se sopii ja joillekkin ei. Ei voi tietää etukäteen. Mutta kun on allergiasta/allergioista kyse niin pelaisin varmanpäälle.
Itse et ole voinut aiheuttaa allergiaa lapselle. Se on vain jotakin kohtalon arpapeliä. Me ei olla kumpikaan mieheni kanssa allergisia millekkään ja silti meidän poika on moniallergikko. Ja koko raskausajan elin todella terveelistä elämää. Ja allergiat ovat pohjoismaiden yleinen ongelma. Kehitysmaissa ei paljon allergioita tavata.
Maitohappobakteereista. Allergologit suosittelevat Gefilus Plus kapseleita. Ne ovat maitoproteiinittomia ja muutenkin pitäisi sopia parhaiten herkälle mahalle.
Meidän pojan oireet katosivat heti kun imetys lopetettiin. Mulla oli hirveän pahamieli kun jouduin sen niin aikaisin lopettamaan, poika oli silloin 4,5kk. Mutta kun näin kuinka hyvin poika voi sen jälkeen niin ei kaduttanut enää yhtään.
Toivottavasti sinä löydät hyvän dieetin ja pystyt jatkamaan imetystä, mutta jos niin käy että päädyt sen lopettamaan niinälä morkkaa siitä itseäsi. Kuitenkin aina löytyy sopiva korvike. Jos Almiron ja Nutramigen ei sovi niin sitten on aminohappopohjainen Neocate, jossa ei ole yhtään maitoa missään muodossa.
Toivottavasti tästä sepustuksesta on sinulle jotain apua :)
Terveisin Hermione
Meillä vauvan (5kk +) vointi paheni Nutri-Soijasta huomattavasti!!!
Sinuna en antaisi sitä. Voi kun olisin itse asian tiennyt olisi säästytty monelta itkulta.
Nyt Profylac kokeilussa ja jo parempi (koputan puuta). Ainakin uni maistuu paremmin ja kakkakin saanut vihreän joukkoon ruskeita sävyjä.
T.Rosa
Meidän esikoisella helpotti maitoallergia vasta kun jätin omasta ruokavaliostani pois myös naudanlihan. Muutama kuukausi sen jälkeen (8kk iässä siis) tytöllä kyllä todettiin monia muita allergioita, koska alkoi taas ilmetä alergiaoireita kun muutama kuukausi oli mennyt hyvin.
Vuoden ikään asti imetin ja sen jälkeen siirryttiin Nutri-Junior-maitoon ja nyt tyttö käyttää kauramaitoa, koska on jo 6v.
Itse et ole mitenkään allergioita voinut aiheuttaa, kuten jo joku muukin sanoi, ne tulevat jos ovat tullakseen. Toki siihen vaikuttaa jonkin verran perimä siis jos vanhemmilla allergioita tai atooppinen iho niin lapsella isompi riski saaha ne, muttei sekään sano, että hälle allergioita silti tulee.
Nyt meille on toinen lapsi tulossa ja mielenkiinnolla odotan, että onko sama rumba edessä. Toivottavasti teillä kuitenkin helpottaisi ne masuvaivat. Meille on tytön allergioiden suhteen sanottu, että jos hän sietäisi nyt esim. pienen määrän jotain allergeenia niin ei sitä tarvitsisi enää täysin välttää, mutta pienellä vauvalla pitäisi täysin välttää, jotta elimistö saisi parantua eikä olisi ns. hälytystilassa koko ajan.
meidän oli pakko lopettaa se nutri soija jo heti alkuun,vrk ehdittiin antaa.Tuli kovaa kipruilua vatsaan ja kakka meni jumiin.Iho-oireet paheni erittäin paljon eli koko kasvojen alue lehahti täyteen röhelöä. Vaihdoimme lennosta Almiron Peptiin.Nyt ei ole vauva kipruillut, vaan nukkuu (varmaan tuli univelkaa hänellekin, kun ei saanut sen nutri soijan kans nukuttua).