Mikä vaivaa miestä, joka ei mene kihloihin tai naimisiin,
mutta lapsen tekee?
Minä olen hieman vanhanaikainen ja en ainakaan omalle kohdalle ymmärrä, joten voisitteko kertoa sellaiset, joilla on asiasta näkemys?
Kommentit (55)
mies ei halua naimisiin..se on kuulemma turhaa. vuosia 5 takana ja 1 lapsi. haluaisin tosi paljon naimisiin. siinä on juridiset puolensa ja haluaisin saman sukunimen ja lujuutta suhteeseen
Ja sitä en varsinkaan ymmärrä, että kun on lapsia ja asunto ja muuta omaisuutta, ei vieläkään mennä naimisiin. Siinä tilanteessa minä menisin naimisiin vaikka ihan kuoleman varalta, turvatakseni puolison ja lapsen kodin säilymisen ja siksi, ettei jäljellejääneet joutuisi älyttömiin kiemuroihin ja rahansiirtosysteemeihin.
Käytännössä kristillinen avioliitto on solmittu silloin, kun mies ja nainen yhtyvyät eli ovat sängyssä keskenään. Tämän jälkeen he ovat naimisissa ja Raamatun mukaan he eivät saisi enää erota.
Eli jos oikeasti haluat olla suomalaisittain vanhaikainen, niin ensin menet naimisiin ja sitten vasta sänkyyn.
Jos taas haluat olla Aataminaikuisesti vanhanaikainen, niin ensimmäinen mies, jonka kanssa menit sänkyyn, on myös aviomiehesi.
Kyllä ihmettelen jos lapsia on ettei voida virallistaa suhdetta. Ihan juridisessa mielessä se on mielestäni tärkeää tai sitten pitää tosi tarkkaan tehdä testamentit ym jotta lapset ja avopuoliso ei joudu pulaan esim yllättävän kuolemantapauksen kohdatessa.
Ovat olleet yhdessä ihan teineistä saakka... kerran kuulemma menivät kihloihin, mutta sitten tuli paha riita ja sormukset lensi järveen/mereen/ jokeen... tai johonkin muuhun märkään. Sen jälkeen avoliitossa ilman sormuksia...
Vanhin lapsi on jo päässyt ripille ja iltatähti on 5vee... tässä välissä on vielä siis yksi lapsi.
Ei heitä mikään vaivaa ;)
Tämän perheen mies sanoi mun miehelle, kun olimme menossa naimisiin, että " mieti nyt vielä tarkkaan, menee sun loppukin vapaus" . Naurettiin tuon perheen äidin kanssa, että ei se heidän mies ole yhtään sen vapaampi kuin munkaan ukkoni, vaikkei sormuksia olekaan... Eikä hän missään nimessä perhettään jättäisi, eikä petä vaimoaan (tämä kuitenkin tulee joillekin ekana meleen)... Kai hän vaan kuvittelee, että on jotenkin " vapaampi" , kun ei ole sitä rengasta...
Heh, ne miehet.. ne miehet... tosin eipä tuo perheen äitikään ainakaan meille ole puhunut, että naimisiin tahtoisi. Heille tuo sopii...
Me oltiin vanhanaikaisia: kosittiin polvillaan, mentiin naimisiin ja nyt meillä on lapsi jo... Ihan samanlaiset " ydinperheet" meillä mun mielestä on, paitsi että tällä avopariskunnalla on jo lapsiluku täynnä, meillä ei... toivottavasti ainakaan ;)
Vierailija:
mies ei halua naimisiin..se on kuulemma turhaa. vuosia 5 takana ja 1 lapsi. haluaisin tosi paljon naimisiin. siinä on juridiset puolensa ja haluaisin saman sukunimen ja lujuutta suhteeseen
Ei sillä papin aamenella ole mitään merkitystä tässä vaiheessa. Suhde on luja, kun on lapsia ja koti yhdessä. Jos teillä on perintöä tiedossa, jonka haluatte jättää toisillenne, niin silloin voi papin aamenella olla joku merkitys. Mutta jos teillä ei ole perintöä, niin turha hajoittaa perhettä sen takia, että toinen ei halua mennä papin eteen.
vaan ne osaa ajatella omilla aivoillaan.
Sä elät jotain 12-vuotiaiden Barbi-prinsessa unelmaa, kun on IHAN PAKKO päästä naimisiin. Eikä ole.
Naimisiin meneminen ei ole enää JUTTU.
ja kolme vai kaksi mukulaa sen Vanessan kanssa.
Ei se paperilappu tai killutin sormessa mitään takaa.
Mä en näe mitään syytä mennä naimisiin ja olen nainen. Samaa sukunimeä en kuitenkaan ottaisi. Meillä on lapsi, joka perii meidät molemmat ollaan sitten naimisissa tai ei. Aviopuoliso ei ole oikeutettu perimään yhtään sen enempää kun avopuolisokaan, jos on lapsia. Suhteemme on jo luja, ei avioliitto sitä tästä enää lujittaisi.
no mä en haaveile mistää prinsessa jutuista...maistraattiki kävis... T: 3
Oltu yhdessä yli 10 vuotta ja 2 lasta. Vaan nyt on alkanut asiasta vihjailemaan ja puhumaan...ehkä se vaan ottaa joillakin yksilöillä aikaa :o).
Kyse ei ole minun miehestäni. Me mentiin heti alkuunsa naimisiin, koska meillä on sellaiset arvot. Ystäväni haluaisi naimisiin, mutta hänen miehensä ei. En koskaan kehtaa kysyä, miksi ei halua jne. Siksi ajattelin täältä kysäistä.
ap
kysyn itseltäni mikä minua vaivasi että menin avoliittoon ja tein lapset, eikä hääpäivää vieläkään.... Toki miehellä on avioliittokammo, omien vanhempiensa eron takia. Kihloihin ku mentiin, niin tavalliset sileät sormukset ei hänelle kelvannu " koska niin moni joilla on sellaiset eroaa" Olen joskus ollut aatamin aikuisesti vanhanaikainen, mutta sitten tuli mutkia matkaan ja nyt olen vain omalla tavallani vanhanaikainen. En ole mieheni kanssa rahan takia, joten en kaipaa omistamastamme talosta toista puolikasta mikäli hän kuolisi nyt. (sitäpaitsi se osa menisi hänen äidilleen/minun ja avomiehen lapsille jolloin minulla olisi jonkinlaiset neuvottelumahdollisuudet asumisestani edelleen ko. talossa) Muuten minulla taitaakin olla samat edut kuin aviovaimolla.
miksi niille, joiden mielestä " naimisiinmeno ei muuttaisi mitään, olemme jo muutenkin täysin sitoutuneita" on aina kumminkin niin ehdottoman tärkeää olla menemättä naimisiin? Ei vahingossakaan niin että " voisi kai tässä naimisiinkin mennä" .
Nimimerkillä " olenpahan usein ihmetellyt" .
Kuule 19:
Miksi pitää mennä naimisiin? Siksi koska voi mennäkin??? PLIIIIIS! :)
Joo, me ollaan oltu 10 vuotta avoliitossa. Ei olla kihloissa koska sitten pitäisi mennä naimisiin.. Me ajatellaan noin! :))
Yhdessä ollaan, rakastetaan. Eiköhän toi ole selvää? Vai pitäiskö tarkentaa MUILLE menemällä naimisiin? Naimisiin mennään, mutta ei vielä. Uusi lapsi (kolmas) suunnitteilla ja jos nyt ei iske joku häävimma niin saa kirkko odottaa meitä, mmmmm ehkä vielä 3 vuotta?
Me kunnioitetaan toisiamme, tämä on yhteinen päätös ja sietäisi muidenkin kunnioittavan tätä.
Jos haluaa elämältä eri asiaa kuin kumppani niin ei siihen auta kun tehdä kompromissi, tehdä kuten toinen haluaa tai erota.
1. se on patriarkaalinen instituutio: yleensä nainen jopa ottaa miehen nimen! Juuei.
2. haluan käyttää rahat muuhun
3. mä en keksi yhtään syytä liuhotella Barbipuvussa kaikkien töllisteltävänä ja kätellä puolituttuja sukulaisia
4. se on tylsää, ennalta-arvattavaa, keskiluokkaista ja mielikuvituksetonta
5. mä olen tyytyväinen näin
6. olen 40 vee. Olen jo nähnyt aika monta eroa. 50 % avioliitoista päättyy eroon joka tapauksessa. Minusta on noloa järkätä kermakakkuhäät kymmenen vuoden välein!
7. mä vihaan naisia, jotka hössöttää jostain jonninjoutavista niin kuin se olisi tärkeää. Muistatko minkä väriset kukat oli edellisissä häissä, joissa olit tai millainen bändi?
Vaikka tunteet ovatkin ihan samat oli avoliitossa tai avioliitossa, se ei juridisesti ole sama, etenkään kuoleman hetkellä! Ei myöskään erotilanteessa!
Lapsia ja heidän tulevaisuuttaan ajatellen olisi järkevää mennä naimisiin, vaikka lapset aina eläkkeen saavatkin.. Myös aviopuolison saama eläke ja erotilanteissa asunnon turva olisivat tärkeitä.
Minusta lapsien teko pitäisi olla jo syy mennä naimisiin! Sillä turvataan vielä tässä yhteiskunnassa voimassa olevat perinteiset ajattelumallit juuri eron tai kuoleman sattuessa!
Eikä laki katso avoliitossa vietettyjä vuosia..
Ja olenko mää nyt kuolemassa? Tai mieheni? Mää elän elämääni nyt mieheni kanssa niinkuin halutaan. Naimisiin voidaan mennä kesällä jos halutaan. Mutta ei ole kiire. Rahasta en mene naimisiin.
21
Sillä turvataan vielä tässä yhteiskunnassa voimassa olevat perinteiset ajattelumallit juuri eron tai kuoleman sattuessa!
Mä en näe siinä mitään mielenkiintoista. Se on pölyttynyt patriarkaalinen perinne.
Viisas on sun miehes. Osaa miettiä omilla aivoilla!