Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olette ihmisestä joka vie 4-vuotiaan lapsen autolla hoitoon,

Vierailija
04.02.2008 |

matkaa hoitopaikkaan reilu kilomrtri ja siitä töihin 2km lisää, eli hoitopaikka ihan työmatkan varrella.

Eikö 4v:n pitäisi jo pystyä tuollainen matka kävelemään, millaiseksi sohvaperunaksi hänet opetetaan kun joka aamu vaan istutetaan autoon ja menoksi? Pahimmillaan tulee samanlainen kuin äidistään, joka kulki nuo työmatkat autolla jo ennen lasta. Sääliksi käy tuollainen :(

Niin ja lisäksi autolla mennään muutkin alle 3km matkat kaupuolle, kylään, asioille jne.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
04.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muussa tapauksessa pitäisi varata tuhottomasti aikaa työmatkaan.

Vierailija
2/23 |
04.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei edes ole kuin yksi auto, joten enimmäkseen joko kävelen, pyöräilen tai kuljen niillä vähillä julkisilla, mitä täällä korvessa kulkee. Silti en jaksa tuohtua siitä, jos joku toinen toimii toisin. On maailmassa isompiakin ympäristöuhkia kuin tuollainen 5-6 kilsan automatka... Ja liikkuahan voi muutenkin kuin työmatkalla. Aika on rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
04.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietän sen tunnin mielummin lapsen kanssa kotona. ulkoillaan illat ja viikonloput.

Vierailija
4/23 |
04.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sullakin säälin aiheet...

Vierailija
5/23 |
04.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miettikää nyt hyvät ihmiset millaisen maailman haluatte jättää niille lapsillenne. Ostakaa potkukelkka!

Vierailija
6/23 |
04.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset on 4 ja 6.. Ja osaavat toki kävellä. Mutta huomattavasti helpompaa on viedä autolla.

Vierailija
7/23 |
04.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.5 kilsan matkan. Ja vaihtaisin vaikka oikean käteni autokyytiin =).

Meillä menee tuohon matkaan minun tahtiini (lapsi siis, kääk, istuu rattaissa...) n. 15 minuuttia. Lapsen kävellessä menisi ainakin 30 minuuttia, vaikka käveleekin tosi reippaasti.

Minä jatkan tuosta vielä töihin. Työmatkaani kuluu yhteensä reilu tunti. Auton kanssa koko keikaukseen menisi noin 35 minuuttia.

Joten autoilevana säästyisi päivästä perheelleni tunnin verran aikaa. Joka päivä. Viikossa siis 5 tuntia enemmän aikaa yhdessä oloon.

Oletan, että heilläki tuohon yhteensä 3 kilsaa menisi päivässä noin tunti (puoli tuntia 3 kilometriin on ihan suhteellisen normaalia kävelyvauhtia) ja autolla koko hommaan menee hujaus. Eli äiti voi olla lapsensa kanssa melkein tunnin enemmän per vrk noin. (Ei olisi matkaa lapsen kanssa, koska 2 km oli äidin työmatkaa.)

Että näin.

Itse tein sen ratkaisun, että lapsi vaihtaa päiväkotia lähemmäs minun työpaikkaani. Siten olen ainakin lapsen kanssa, vaikka bussissa, edes osan tuosta tunnin matkastani. Aikaa sekin.

Vierailija
8/23 |
04.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylilyöntejäkin toki on: Asumme 300 metrin päässä koululta. Kun koululla oli juhlat me mentiin perheen kanssa kävellen, mutta kahdet naapurit tuli autolla. :)

Vierailija
9/23 |
04.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin nyt rupesi oikeasti huvittamaan kun en ole ksokaan kuullut kenenkään arvostelevan minua tuosta, mutta jos veisin saman 4v:ni rattailla hoitoon niin kaikki palstamammat olisivat kimpussani.

Jännä juttu muuten, tässä voin ilman syyllistämisiä sanoa että 4v:ni on niin aamu-uninen ja matka ottaisi aikaa että helpommalla päästään kaikki kun mennään autolla. Jos taas rattaissa kulkeva 4v on aamu-uninen on jotain vialla.

Vierailija
10/23 |
04.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei ehdi kävellä niin autolla vienti on erittäin hyvä vaihtoehto. Kunhan et vaan vie rattailla!!! Siinähän saattaisi saada jopa liikuntaa ja raitista ilmaa. Hui! Sehän saattaisi olla jopa nopein vaihtoehto ainakin keskustassa (vrt. lasten kävely tai autolla liikennevaloissa seisominen). Sehän voisi olla luontoystävällisin vaihtoehto myös... Mutta älä herranjumala vaan vie rattailla: Ainakaan jos lapsesi on yli 1v. Hänestähän tulee laiska ja läski tai leimataan välintään vammaiseksi, jos ei itse kävele klo 7 aamulla räntäsateessa!

Vierailija
11/23 |
04.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä on 3 km työpaikalle. Vien 4-vuotiaan aina autolla, koska jatkan siitä autolla töihinkin. Jos menisimme kävellen ja julkisilla, aikaa menisi sen verran kauemmin, että mieluummin käytän senkin ajan aamulla nukkumiseen tai illalla lapsen kanssa olemiseen.

Silloin en tietenkään käytä autoa, jos esimerkiksi jään kotiin tekemään etätyöpäivää, tai jos mennään vaikkapa päiväkodin juhliin.

Vierailija
12/23 |
04.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyydyn nyt peesailemaan.

T: autoton, laiska äiti jonka 4v kulkee yhä satunnaisesti (huonot kelit, tosi aikaiset aamut jne) rattailla hoitoon. Ajatelkaa miten reipas ja hyvä äiti minusta tulisi jos saisin auton ja voisin reippaasti viedä lapseni sillä hoitoon!

Vierailija
13/23 |
04.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei 30 eikä edes 13. Käyttävätkö kaikki tosissaan autoja tuollaisilla matkoilla?

Minulla työmatka nykyään 5km, aiemmin 10 enkä ole autoa tuohon tarvinut koskaan. Pyörällä matkat taituvat todella nopeasti, kävellen ja juosten taas saa vähän kuntoilua samassa. Työmatkan ollessa 10km saatoin pahimmilla keleillä taittaa osan siitä julkisilla mutta muuten pärjäsin ilman. Meillä lapsi kulki vhän vajaan kilometrin hoitomatkan pääasiassa rattailla vielä 3v asti ja sen jälkeen päätti ruveta isoksi tytöksi ja on kävellyt itse.

En tiedä mikä kiire teillä on jan kanssa, meillä lapsen kanssa kävellyt tai pyöräillyt matkat ovat sitä yhteistä aikaa ja hoitopaikalta töihin jatkaminen minun omaa kuntoilu, eli harrastusaikaa. Ei sitten tarvitse iltaisin enää lähteä minnekään.

Vierailija
14/23 |
04.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai väsynyt äiti?

Sairas äiti?

Jokaisella on kai omat syynsä..

SINÄ varmaan haluat vastaukseksi LAISKA äiti.

Vierailija
15/23 |
04.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja samalla matkalla 2v. ja 4v. lapset 1,5km:n päässä kotoa olevaan päiväkotiin. Mukana kaikki omat ja lasten päivän aikana tarvitsemat tavarat. Ja oma työpäivä alkaa klo 8?

Kertoisitko ihan konkreettisesti miten tämä on mahdollista?

Ellet pysty, mieti vähän ennen kuin alat muita arvostelemaan!

Vierailija
16/23 |
04.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autolla nyt kulkee aikuisetkin ihmiset, ihan normaali ja kätevä apuväline liikkumiseen ja arjen helpottamiseen.

Rattaat taas ovat vauvoja ja pieniä varten, ei niillä kuulu isompien lasten enää liikkua. Eli jos autoa ei ole käytössä eikä lapsi jaksa kävellä päiväkotimatkoja niin kannattaa ottaa vaikka bussi tai ratikka, missä nyt satuttekin asumaan. Lapsi oppii noin liikkumaan ikäistään vastaavalla tavalla eikä jää rattaisiin makaamaan.

Vierailija
17/23 |
04.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ei 30 eikä edes 13. Käyttävätkö kaikki tosissaan autoja tuollaisilla matkoilla?

Minulla työmatka nykyään 5km, aiemmin 10 enkä ole autoa tuohon tarvinut koskaan. Pyörällä matkat taituvat todella nopeasti, kävellen ja juosten taas saa vähän kuntoilua samassa.

Minun työmatkani taitaapi olla sellaiset 20 ja risat kilometriä :-), tarkkaan en ole mitannut.

Mutta vaikka olisi 10 km, tai 5 km, en kulkisi pyörällä. Siitä hyvin yksinkertaisesta syystä, että olen ns. jakkupuku-töissä. Jos kulkisin pyörällä, joutuisin kuljettamaan myös vaihtovaatteet (ison käsilaukun + läppärin + lapsen tarharepun lisäksi), sekä mm. käymään suihkussa. Juu kiitos, ei kiitos.

Tosin en kulje autolla, vaan julkisilla. Mutta halusin vain sanoa, että ihan joka hommassa pyöräily töihin nyt vaan ei ole näppärä vaihtoehto.

Vierailija
18/23 |
04.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Autolla nyt kulkee aikuisetkin ihmiset, ihan normaali ja kätevä apuväline liikkumiseen ja arjen helpottamiseen.

Rattaat taas ovat vauvoja ja pieniä varten, ei niillä kuulu isompien lasten enää liikkua. Eli jos autoa ei ole käytössä eikä lapsi jaksa kävellä päiväkotimatkoja niin kannattaa ottaa vaikka bussi tai ratikka, missä nyt satuttekin asumaan. Lapsi oppii noin liikkumaan ikäistään vastaavalla tavalla eikä jää rattaisiin makaamaan.

Meillä ei päiväkotiin päin (1.5 km) kulje bussi, ei ratikka. (Ei juna, ei lentokone, ei edes lentävä matto.)

Joten vaihtoehto on kävely/pyörä. Ja juuri 4 vuotta täyttänyt tasan kulkee rattaissakin, koska muuten matkaan kuluun tosiaan se 30-60 minuuttia. Vaikka kävelee reippaasti ja vaikka muita matkoja taittaakin kävellen. En ryhdy aamuväsynyttä / päiväkotiväsynyttä kävelyttämään rauhalliseen tahtiin, kun haku pkodista on 16.30 maissa ja kotona odottavat isommat (koululaiset) ruokaa jne. Eli ilman rattaita olisimme kotona n. 17.15 maissa, jos sittenkään.

Ratikka *tuhahtelee*....

Vierailija
19/23 |
04.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ja samalla matkalla 2v. ja 4v. lapset 1,5km:n päässä kotoa olevaan päiväkotiin. Mukana kaikki omat ja lasten päivän aikana tarvitsemat tavarat. Ja oma työpäivä alkaa klo 8?

Kertoisitko ihan konkreettisesti miten tämä on mahdollista?

Ellet pysty, mieti vähän ennen kuin alat muita arvostelemaan!

Meillä ei töihin eikä hoitoon tarvitse koko omaisutta kuljettaa mukana, eli reppuihin ja tavaratelineille mahtuu kyllä kevyesti se mitä tarvitaan. Jos tuossa nyt olisi se 2v mukana niin hän sitten istuisi todennäköisesti pyörän istuimessa. Itsellä tuo 10km matka menee hyvin puoleen tuntiin ajaen, tietty lapsen kanssa alku (meillä siis vajaa 1km) vähän hitaammin. Kyllä meillä ollaan noin päästy liikkeelle silloinkin kun työpäivä on alkanut klo 7 tai 7.30.

Jokainen tyylillään, mutta kuten varmasti huomasit, en tässä ihmetellyt ihmisiä jotka taittavat tuon 10km matkan autolla, vaan niitä joille auto on ehdoton ja 3km matkoillekin ja ap:n esimerkin mukaan kaikkeen liikkumiseen. Oikeasti tuntuu että ihmiset ovat todella laiskistuneet kun jokainen askeleen ottaminen on tehty niin hankalaksi.

Vierailija
20/23 |
04.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen niin periaatteen ihminen, että kulkisin kesät talvet nuo matkat kävellen tai pyörällä. Kantaisin vaikka ne lapset (joita kaksi kappaletta).

Jos ei ole lämmintä autotallia, niin onhan sekin oma hommansa lämmittää se auto, raapata se talvella puhtaaksi ja kiinnittää kaksi lasta turvaistuimiinsa. Äh, jäisi tekemättä, siinä ajassa jo lennättäisin kainalossa ne muksut sinne kilsan päähän!

Ja jos joku väittää että lapsi ei suostu kävelemään, tietysti on huonoja päiviä, mutta yleensä ottaen ainakin meidän lapset on suostuneet, kun ne on saanut lahjottua. Vaikka polkupyörällä, pulkalla. Leikkien. Matkaan voi varata ylimääräistä aikaa. Eikä aina pitää niin helvetinmoista kiirettä!