Hoitajan tupakointi
Taidan olla tosi nipo, mutta ärsyynnyin tänä aamuna:
päiväkotimme hoitaja poltteli avoimesti tupakkaa bussipysäkillä, kun aamulla olimme päiväkotiin menossa. Menemme siis joka aamu samalla bussilla samaan kellonaikaan juuri ennen päiväkodin aukeamista.
Tietysti nuo 10-15 min. ennen työn alkua ovat hänen vapaa-aikaansa, ja vapaassa maassa saa tehdä mitä haluaa, mutta olisko liikaa vaadittu että menisi polttamaan päiväkodin lähellä olevaan salapaikkaan jossa tiedän muidenkin hoitajien käyvän.
Kyseessä siis päiväkotimme ainoa mieshoitaja ja poikamme idoli. Tekisi mieli mainita päiväkodin johtajalle asiasta, siis niin etten nyt hoitajan nimeä mainitse.
Kommentit (12)
Muistathan että silloin teilläkään ei kai polteta ikinä lapsen nähden, ei oteta edes viiniä aterialla, ei kiroilla jne. Et ikinä pysty suojelemaan lastasi niin ettei hän jonkun näe polttavan tai juovan tms. Viimeistään yläasteiässä hän todennäköisesti tulee ainakin kokeilemaan tupakkaa, oltiin kotona poltettu tai ei. kaveripiirillä on niin suuri vaikutus.
Sitten kun lapsi huomaa että hänen idolihoitajansa polttaa, niin voitte keskustella siitä pahasta mitä tupakka terveydelle tekee. Ja jos lapsi hoidossa toistaa hoitajalle kertomasi ja tämä ottaa pahalla, niin voi voi. Tosihan se on että tupakka ei hyvästä ole!
sori nyt vaan, ne hoitajatkin ovat ihmisiä, saattavat tupakoida, juoda alkoholia, sekstailla ja käyvät p***lla.
Jos et halua lapsesi näkevänt tupakointia tms. on parempi hoitaa lapsi kotona. Mä luulen et pk:n johtajaa hymyilyttää jos asioikseen soittelet siitä. Mitäs jos hoitaja on vapaalla, sinä soittelet ja rollit tupakan poltosta.
Anteeksi vaahtous, mutta ihmisten niuhotus menee joskus ihan liian pitkälle. Niin ja itse en polta, enkä kiinnittäis mitään huomiota jos hoitaja polttaa.
En siis ole mihinkään soittamassa: päiväkodin johtaja/ lto on yksi poikamme ryhmän hoitajista, jota näen päivittäin ja siten olisi helppo ottaa tupakointi puheeksi lasta hakiessa (niin ettei lapset kuule).
Päiväkodin henkilöstö eläköön normaalia elämää työn ulkopuolella, mutta tässä tilanteessa tupakointi tapahtui juuri ennen työn aloitusta ja lasten vastaanottamista.
Tupakointi ei ole minulle mikään kauhea mörkö vaikken itse poltakaan (tai kiroile;), mutta toivoisin päiväkodin henkilökunnan edes yrittävän näyttää hyvää esimerkkiä niissä puitteissa kuin se on mahdollista.
Mutta ehkä se on liikaa vaadittu, jos tupakointi yhtä tärkeä toimenpide kuin vessassa käyminen...
Vastoin näitä muita mielipiteitä, haluan sanoa että ymmärrän ihan hyvin ärsyyntymisesi. Meillä on kotonakin aiheesta puhuttu paljon koska mies polttaa ja itse olen ärsyyntynyt & huolissani esimerkistä jonka poikamme näin saa. Ollaan sovittu että lapsen nähden hän ei polta mutta ärsyttää se silti eikä sitä tietenkään ikuisuuksia pysty salaamaan. Toivon että pystyisi edes vähentämään. Olenkin kysynyt että miten hän meinaa myöhemmin selittää pojalle että ei kannata polttaa kun se on terveydelle niin pahaksi ym...??
Tiedän että tämä on joidenkin mielestä nipottamista mutta omasta mielestäni on täysin oikein ajatella näin. Mun ainakin tekee pahaa nähdä kun vanhemmat röyhyttelee pienen lapsen vieressä. Moukkamaista!
Barbirella:
Päiväkodin henkilöstö eläköön normaalia elämää työn ulkopuolella, mutta tässä tilanteessa tupakointi tapahtui juuri ennen työn aloitusta ja lasten vastaanottamista.
Niin, hoitajahan tässä tosiaan poltti työajan ulkopuolella.
Ei sitten tullut mieleen keskustella asiasta suoraan pojan idolin kanssa, ajattelit heti ensimmäiseksi kieliä esimiehelle?
KL.
Miksi ap et selitä pojallesi, jos hän tupakointia ihmettelee että ihmiset ovat erilaisia. Jotkut tupakoi jotkut ei. Eikä siihen tarvitse sen kummemmin kiinnittää huomiota. Jos siitä hyssytellään tai tehdään salaa tai jyrkästi kielletään sekä teilataan niin sehän on entistä kiinnostavampi asia, eikö kaikki kielletty ole kiinnostavampaa??
Minun mieheni polttaa, lapsemme ovat nähneet ja tulevat näkemään sitä edelleen. Ei meidän 2 v tyttö kiinnitä siihen mitään huomiota, ei toitota tupakasta mitään. Ja silti iskä on Idoli.
Minusta on täysin eri asia, jos isä polttaa kenties koko lapsen kasvuiän kuin että päiväkodin hoitaja polttaa satunnaisesti.
Itsekään en siedä näkyä, kun vanhempi polttaa lapsen vieressä tai jopa autossa, se näyttää kammottavalta.
On ihan todistettu juttu, että vanhempien polttaminen lisää nuorten polttamista, koska se on ns. normaalijuttu eikä vanhemmatkaan siihen niin herkästi puutu.
Mutta kuten aiempi kirjoittaja totesi, lapsen kanssa voi hyvin keskustella asiasta ja maailmassa on paljon ihmisiä, jotka tekevät typeriä asioita ja ne joutuu lapselle joka tapauksessa selittämään.
vapaa-ajallaan hoitaja tietysti saa tehdä mitä haluaa ja bussipysäkillä polttelu ei ihan ole sama kuin jos päiväkodin portilla polttaisi. Ennemmin kuin juttelisin pk-johtajan kanssa sanoisin hoitajalle itselleen lapsesi nähneen tupakoinnin ja sen kenties askarruttaneen häntä. Ei sinun mielestäni tarvitse lapselle selitellä hoitajan toimia vaan hän voi itsekin tehdä sen JOS lapsi asiaan merkittävästi huomiota kiinnitti.
Mutta mutta... itseä tupakanhajukin jo ärsyttää ja etoo suuresti enkä itsekään tahtoisi lastani viedä hoitajalle joka on juuri tullut tupakalta (enkä että tätä tapahtuu pitkin päivää kun hoitaja käy sauhuilla ja palaa taas lasten pariin). Tuon hajun takia on minusta ihan sama näkeekö lapsi tupakoinnin kun kuitenkin hajusta tietää niin tapahtuneen.
Kotikaupungissani on koulut, kaupungintalo+kirjasto ja käsittääkseni siis myös päiväkodit savuttomia eli myöskään niiden alueella ei ole tupakointipaikkoja ja roskiksia eli tupakointi on siellä kielletty. Ruokatunnilla saavat työntekijät mennä aika kauas, jotta ehtisivät pikaiset sauhunsa vetäistä sallitulla paikalla ja tiedän monen vähentäneen sauhuttelunsa työajan ulkopuolelle tämän seurauksena. Tämä on siis kaupungin työnantajana tekemä periaatepäätös joten eikun kansalaisaloitetta väsäämään :-)
läheisen kaljakuppilan terassilla työpäivän jälkeen lämpiminä syysiltoina/-iltapäivinä. Mietin, menisinkö myös ottamaan yhdet ja juttelemaan niitä näitä... Hieman mietitytti, olikohan aamulla krapulaa...
No, tehkööt mitä haluaa, mutta olisi mennyt edes vähän kauempana oleville terasseille, ettei me nipot menetetä yönia asiaa pohtiessa.
sanoo tupakoitsijan lapsi, josta ei koskaan tullut tupakoitsijaa itsestä. Äitini poltti koko raskauden ajan ja koko lapsuuteni ja polttaa edelleen, sisätiloissa takan ääressä. Minusta on kasvanut (ihan normaalipitkä ja siedettävän viksu) ihminen, joka suhtautuu tupakointiin luontevasti ja sietää sitä lähipiirissään, mutta ei itse halua sitä harrastaa koska haju on paha ja maku vielä pahempi ja keuhoissa kehno olo monta päivää.
Nyt äitini jostain syystä on saanut jonkun myöhäisen moraaliherätyksen eikä ole polttanut lapsenlapsensa nähden, mikä tuottaa hänelle suhteellisen suurta tuskaa jos on esim. koko päivän lapsenvahtina. Ja meidän puolesta ihan ok niin, mutta ei meillä olisi mitään sitä vastaan vaikka polttaisi lapsen nähdenkin, lapsi näkee kuitenkin kaupungilla ja bussipysäkeillä ja siellä täällä sauhuttelevia ihmisiä.
Meillä raja menee siinä, että lasta ei viedä tupakansavuiseen tilaan oleskelemaan. Minusta on hänen oma asiansa isona valita tupakoiko vai ei sen pohjalta mitä tietää ja mitä tupakan haitoista kerrotaan, ja mitkä sitten ovatkaan hänen syynsä mahdollisesti tupakoida. Vanhempien kurinpidollisista toimista kun ei tuossa vaiheessa taida olla enää paljoa apua. Mutta niin kauan kun me päätämme hänen puolestaan, emme halua että hän altistuu savulle koska se on epäterveellistä.
Pointti ehkä on, että tupakoivia ihmisiä tulee aina olemaan lasten elämässä, joko vanhempia, isovanhempia, naapureita, teini-iän idoleita tai yläasteen luokkakavereita. Vanhempien suuri tehtävä ei mielestäni ole yrittää estää heitä olemasta olemassa - se ei ole mahdollista - vaan yrittää parhaansa mukaan antaa lapselle asialliset eväät ja tarpeeksi tietoa, jotta lapsi voi tehdä hyviä valintoja. Sama pätee mielestäni myös esim. seksiin ja sukupuolitauteihin, alkoholiin, huumeisiin jne. Omalta kohdaltani paras huumevalistus ikinä oli kun eräs sukulainen jota ihannoin kertoi polttaneensa nuoruudessaan pilveä, mutta " se ei ollut kovin hyvää, siitä tuli lähinnä yrjöttävä olo, pidemmän päälle huomasi, että puhe alkoi tylsyä, eikä se oikeasti maksanut vaivaa" .
Hei
Ymmärrän tilanteesi hyvin, mutta ehkä sittenkin hieman ylireagoit. Itse en tupakoi enkä siedä sitä, mutta kyllä hoitajalla on oikeus vapaa-ajallaan polttaa, sitä ei voi kukaan häneltä kieltää. Tuskin päiväkodin johtajakaan siihen puuttuisi.
Mitä tarkalleen ottaen pelkäät -sitä, että päiväkoti-ikäinen lapsesi alkaisi hoitajan esimerkin vuoksi polttaa tupakkaa? Itse pitäisin huolestuttavampana, jos teinien idolit polttavat.