Taskuvaipoista
Neuvoja kaipailisin teiltä viisaammilta ja kokeneimmilta!
Olen aloitellut kestoilua vauvan ollessa n. 3 kk. Innostuin näistä taskuvaipoista ja ostin Prismasta tarrallisen Muksut -taskuvaipan. Joka kerta vaippa falskaa reisistä, jo vartin sisään! Missähän vika? Koko pitäisi olla kohdillaan (S/M-koko), vauva on nyt 5,5 kg, mutta hoikka. Imuina olen kokeillut mm. Bambu fold-it:iä sekä tsi frotee imuja. Eikö vaippa vaan sovi meille. Mikä olis hyvä taskuvaippa, jota kokeilisin seuraavaksi, vinkkejä?
Kommentit (10)
Meillä tarralliset Muksut ovat portaattoman säädön vuoksi kyllä toimineet, nepilliset eivät niinkään. Oman kokemukseni perusteella sanoisin, että toki mikä tahansa vaippa, mutta erityisesti taskut ja aiot ovat sellaisia, joissa vauvan muodoista riippuu ihan hirveän paljon (sisä-kuorivaippayhdistelmät saa helpommin viriteltyä pitäväksi vauvan mallista riippumatta). Olen saanut omat Muksuni toimimaan erilaisia imuja testaamalla (siihen saitkin jo hyviä vinkkejä), aluksi kyllä tuli ohivuotoja. Mutta ihan sama juttu Fuzzin ja muidenkin kokeilemieni taskujen kanssa (DreamNappy ja Ummalulla), oikeasta imuttamisesta on paljon kiinni. Mutta jos Muksu ei vaan kerta kaikkiaan teillä istu, niin siihen ei kyllä sitten mikään auta. Kannattaa tosiaan ensin kokeilla erilaisilla/eri tavoin asetelluilla imuilla ja ellei parane, vaippa kiertoon!
Meillä muuten on vieläkin Muksujen S-M koko käytössä vaikka poika 7 kk ja 9 kg. 3-kuisena en vielä edes voinut käyttää taskuja meidän rimppakintullamme vaan vasta kun hän vähän rotevoitui.
Jos nuo PUL-taskut (=sellaisenaan käytettevät, jossa on siis päällikangas kosteudenpitävää) falskaavat kaikesta huolimatta, niin kannattaa ehkä harkita sisävaippoja. Niitähän on myös taskumallisina. Niiden päälle jos laittaa hyvät villahousut, niin mielestäni pitävät kosteuden sellaisenaan käytettäviä taskuvaippoja paremmin. Tai siis nämä saattavat kyllä tihkuttaa kosteutta myös vähitellen lävitseen, mutta eivät vuoda suoranaisen märiksi, paitsi tietysti silloin, jos imuja on liian vähän tai villahousujen lanoliinitus ei ole riittävä. No joo, on se vähän monimutkaisempaa alkuun..
Meillä on niitä Fuzzejakin. Minä tykkään kyllä niistäkin. Neppareiden hyvä puoli on siinä, että ne ei paina. Varsinkin liikkuvalle vauvalle sopivat siksi hyvin. Toisaalta myöskään tarrat eivät vahingossakaan raavi ihoa. Mutta säätömahdolllisuudet on huonommat verrattuna portaattomaan tarrasäätöön. Meillä on 6,5 kg/60 cm poika, jolla käytetään M-Fuzzeja pienimmillä säädöillä. S-kokokin varmaan menisi vielä.
Olen ostanut niitä koko vaippaiän vaippoja. Noi on olleet riittävän napakoita reisistä meidän rimppakintulle ja kiva kun koon voi säätää neppareilla. Meillä neiti nyt 7,5kk ja noin 7kg. Imuina meillä on ne vaipan mukana tulleet mikrokankaiset. Olen myös itse tehnyt samantyylisiä vaippoja ja hyvin ovat toimineet. Piirsin kaavan,jossa mukailin useampaa vaippamallia. Laitoin vielä verkkovuoren Pul kankaan päälle, että ei Pul joutuisi niin rasitukselle. Mielenkiintoista nähdä pitemmän päälle, onko vuorella merkitystä.
ne on kyllä taskuista ihan ykkösiä. On meillä muitakin, mm. muksuja ja fuzzeja ym, mutta ei oo bg:n voittanutta. Mutta kyllä hurjasti vaikuttaa vauvan koko ja muoto tosiaan vaipan istuvuuteen, meillä mennään esim juuri bg:ssa isoimmalla säädöllä, kun tuota peppua ja reittä löytyy :) ja l-koon muksut ja fuzzit myös. Muksut muuten falskaa paljon helpommin sillä kuivaliinakankaalla olevilla (prismasta ostetut on sitä), kuin muulla sisäpinnalla. Olen huomannut, että juuri kuivaliinavaipassa on tosi tärkeää se imun sijoittelu. Toki muutenkin, mut jotenkin siinä oikein korostuu.
Meilläkin Muksut fuskaa reisistä ja nyt olen muutaman päivän tämän viestiketjun innoittamana kokeillut tuota BumGeniuksen taskua ja se tuntuu todella toimivan myös meillä. Meillä tosin on jo 1v5kk oleva pitkä ja hoikkeliini poika.
Meillä myös hoikkeliini ja vuoto-ongelmat helpottuivat hankittuani reilusti vaan l/xl taskuja. Lisäsäätötarra on käytössä mutta ohivuotoja ei haaruksista tule niin helposti. Tokihan taskussa imukyky tulee vastaan jos on kovin pitkä vaihtoväli mutta tuostahan ei teillä ole kyse. Meidän hoikalle on sopinut tosiaan tuo isompi Muksu-vaippa ja sitten olen tykännyt tosi paljon Swaddlebeesin nepparillisistä l-koon taskuista. Se istuu meidän " reidettömälle" neidille oikein hyvin ja siinä mallissa sieltä reiden kuminauhan ympäriltä puuttuu sellainen tikkaus joka Muksuissa on, eli reiden ympärille tulee jotenkin " enemmän" sitä kangasta kun sitä ei ole tikattu niin tasaiseksi, jos ymmärrät mitä tarkoitan.
Täältä palstalta tuli myös hyvä vinkki siihen imun asetteluun, eli kun sen laittaa enemmän kourulle sinne vaippaan niin pysyy pisut varmemmin sisällä ;) Meillä on nyt toiminut sillä tavalla hyvin.
nummuli ja typy 11kk/n.8kg
lukaise myös läpi tuo " paras imu taskuvappoihin" -ketju, sieltä voi löytyä sullekin apua, aihepiiri liippaa läheltä :)
Yltääkö imu haarovälissä reunasta reunaan, ettei jää pelkkää kuorivaippaa johonkin kohtaan?
Lähimpänä ihoa nopeasti imevä materiaali. Froteen pitäisi olla sellainen, samoin puuvillabambu, harso ja microinsertti. Meidän paljon kerralla pissaaville ei esim. flanelli ja hamppu hitaan imukyvyn takia käyneet.
Jotkut vaipat vaativat useamman pesun ennen kuin alkavat imun puolesta olla parhaimmillaan.
Poika vai tyttö? Pojalle voi taittaa paksumman kohdan eteen.
Meillä nuo falskausongelmat olivat ei kesto- vaan kertavaipoilla erityisesti kyljellään maatessa. Kestovaipat sai yleensä tarpeeksi napakasti myös reisistä.
Kiitos teille!
Meillä siis tyttövauva. Hyviä vinkkejä tuli, täytyypi kokeilla ainakin tuota imun tarkempaa asettelua ja ehkä jotain muita vaippamerkkejä ja kokoja. Liekkö Fuzzit hyviä? Meille on ei-taskuvaipoista sopineet ainakin Muumit, siinä kuorivaipassa on hyvät vuotosuojat eikä ole kertaakaan falskannut. Taskut vaan sopis meille paremmin, sais ehkä miehenkin hyväksymään kestot helpommin =).
Harvoin on falskannut. Meillä hoikkakoipinen poika, on kyllä jo vuoden ikäinen ja n. 9 kg. Imse Vimsen PUL-kuoret falskaa ainaskin meillä.