Vatsan vararengas synnytyksen jälkeen?
Hei!
Nyt kiinnostaisi vielä tietää, miten teillä synnyttäneet naiset (yhden ja etenkin useamman lapsen synnyttäneet) on vatsan seutu palautunut lapsen saannin jälkeen (siis kun synnytyksestä jo n vuosi aikaa). Olen itse suht hoikka (tosin noin 5 kiloa enemmän kuin ennen raskautta, ja tosiaan, ihan kuin se kaikki olisi vatsan kohdalla...) ja myönnän, en ole hirveästi ehtinyt kuntoilla, mitä nyt käyn aika monta kertaa viikossa pitkällä kävelylenkillä ja välillä juoksemassakin, mutta vatsalihaksia vain silloin tällöin telkkarin edessä... ja vatsassa edelleen vähän ylimääräistä. Vararengas ei oikeastaan näy vaatteiden läpi mutta ilman paitaa, etenkin pelkät pikkarit päällä tai farkkujen kanssa vatsa vähän pursuaa. Pääsisköhän tästä vararenkaasta vielä eroon? Vai onko se vaan synnyttäneen naisen tunnusmerkki? Onko edes mahdollista saada se tiukka vatsa, mikä minulla oli ennen raskautta ? (Yritän motivoida itseäni tekemään niitä vatsalihaksia... tuntuu että ei mitään muutosta mahan seudulla vaikka olen yrittänyt silloin tällöin niitä edes vähän tehdä) En nyt siis mikään himokuntoilija ollut ennen raskauttakaan. Miten muilla on vatsan seudun palautuminen sujunut?
Nimim " rinnat pienemmät ja vatsa vastaavasti suurempi kuin ennen..."
Kommentit (11)
Core eli syvätvatsalihakset ovat kapeanvyötärönseudun salaisuus - varsinkin kun ikää ei ole enää se 20v ; )
Pilates on hyvä, samoin Bosu mikään muukaan lihaskuntoasisältävä laji ei ole pahitteeksi.
Eli lihakset tasaisesti töihin (pelkkien vatsojen teko ei itsestään auta) myös ne SYVÄT mukaan : )
Ja aikaa, aikaa ja aikaa.
Tsemppiä, varmasti onnistut (itsekkin uskon taas pääseväni kuntoon kunhan pääsen tästä pallosta ensin siihen " vararenkaaseen : )
Jos katsot vaikka nuoria kadulla, joilla on ylipainoa, mutta ei lapsia. Mistä kohtaa pursuaa?: vyötärön vararenggas. Eli laihduta se sun ylimääräinen 5kg rasvaa pois, niin ei ole enää rengasta.
Mulla on kahdesta ekasta synnytyksestä vatsa palannut aivan entiselleen. Nyt kolmannesta synnytyksestä on vasta 3kk aikaa ja vatsa on jo lähes entisellään. Vähän vielä on löysä, KOSKA mulla on vielä 1,5kg ylimääräistä rasvaa. Vauva on täysimetyksellä joten mulla ei ole ollut mitään kiirettä laihduttaa(15g tuli 9kuukaudessa). Mutta olen varma että kun vippatkin ylimääräiset kilot tippuu tässä muutaman seuraavan kk aikana, niin vatsakin on jälleen entisellään. Näin on käynyt kerta jo 2krt.
Ja lasten kanssa leikkiessä ja lattioilla kontatessa tulee liikuttua niin paljon ettei ole tullut mieleenkään mennä kuntosalille tai jumpaan. Leikkiä voi lihaksiaan käyttäen, eli esim nostelemalla tarkoituksellisesti lasta lihaksia käyttämällä eri asennoissa.
Mulla palautui maha melko hyvin synnytyksen jälkeen. Mutta se johtui varmaan siitä, että olen muutenkin hoikka, ja raskauden aikana tuli vain vajaat 4kg painoa. Synnytyksen jälkeen laihduin vielä vajaat kymmenen kiloa lähtöpainostani (painosta ennen raskautta), joka silloinkin oli ihan normaali ellei alarajoilla. Laihtuakseni en tehnyt yhtään mitään, se vain lähti ihan itsestään, paitsi imetän kyllä, olisiko sillä osaa asiaan.
Lapseni on nyt 8kk ja minä hoikimmillani, imetän yhä. Vatsassa ei ole löysää nahkaa, mutta juuri niinkun edellä sanottiinkin, siihen vaikuttaa varmasti ikä. Itse olen vasta 24 vuotias, joten panen hyvän palautumiseni lähinnä nuoren ikäni piikkiin. :)
No joo, summa summarum, se viisikin kiloa ylimääräistä vaikuttaa aika paljon vatsan ulkonäköön, joten lähtisin ensin sen pudottamaan, ja samalla treenaamaan vatsalihaksia. Sikäli kun se nyt sinua häiritsee.
Itselläni vatsa tuli ihan ennalleen olevaksi. Tosin minulta lähtikin 10 raskauskilon lisäksi imetyksen myötä vielä ylimääräiset 8kg pois, eli siis 18kg synnytyksen jälkeen kun raskauskiloja oli tullut vain 10kg..! Olen siis paljon paremmassa kuosissa kuin ennen synnytystä, vaikka normaalipainoinen olin silloinkin.
Uskon, että paino putoaa ensi kerrallakin yhtä helposti, eikä minua haittaisi vaikka nytkin lähtisi vähän ekstraa :P
E, tyttö 08/06 ja rv5+1
Ok, kiitos kommenteista! En siis nytkään ole mitenkään ylipainoinen, painoineksin mukaan hoikka, lähellä alarajaakin, mutta muutenkin olen hento ja aina ollut tosi laiha. Mutta nyt siis 5 kg enemmän kuin ennen raskautta, ja onhan toisaalta n 10% enemmän kuin ennen, oikeastaan prosenteissa kuulostaa jo aika isolta lukemalta, ja kyllä se varmastikin on syy tuohon ei niin kiinteään vatsaan, eli nyt sain tsemppiä laihduttamiseen! Enkä ole enää mikään kakskymppinen, vaan yli kolmekymmenen, sekin varmaan vaikuttaa asiaan, että aineenvaihdunta ei ole enää kuin nuorena :( . Jos vaikka saisi kesäksi sen entisen kiinteän vatsan takaisin!
Painoni on sama kuin ennen raskautta (toinen raskaus kyseessä), mutta maha pullottaa. Samat vaatteet mahtuu päälle, mutta jos on esim. kireämpi yläosa, näkee, että maha ei ole timmi. Esikoisen kanssa olin jo alle lähtöpainon, kun poika oli 10 päivää. Nyt pari viimeistä kiloa karisi vasta, kun imetys loppui tytön ollessa 8 kk. Olen 174 cm ja painan 62 kg, eli kaiketi ihan normaalipainossa.
Mikäs olisi hyvää jumpaa syville vatsalihaksille? Käyn kerran viikossa tanssitunnilla ja kerran uimassa, jumppaan meno ei oikein ole mahdollista, kun nuokin menot vaatii järkkäilyjä. Jos jumppaisin kotosalla. Tiedän sen kyynärnoja -homman, eli sen jossa ollaan kyynärpäiden ja varpaiden varassa naama kohti lattiaa ja pidetään se asento. (huono selitys mutta tietänette, mitä tarkoitan). Olisiko muita hyviä? Vatsajumppaa olen nyt viime kuukaudet tehnyt, mutta se ei ole ihan tuonut toivottuja tuloksia. Epäilen, että ongelma on just syvemmissä lihaksissa. Ja ikää mullakin yli 30.
Tuo HUUVERI on hyvä juuri syvienvatsalihasten harjoittamiseen (itse asiassa koko vartalon: selkä, käsivarret jne) samoin kaikki tasapainoliikkeet eli seisot yhdellä jalalla ja lähdet esim. liikuttamaan jalkaa sivulle-taake-sivulle jne. vaaka jne. (Syvien) vatsalihasten treenaminen on paljon niiden " ajattelua" eli jos ajattelet huomista ruokalistaa, niin tuloksia tuskin tulee (ainakaan kovin nopeasti) ; )
Hae kirjastosta joku PILATES-kirja tai esim. METHOD PUTKISTO. Niissä on paljon hyviä liikkeitä kotitreeniin.
Tsemppiä treeniin, tuloksia syntyy vain jos niitä OIKEASTI haluaa : )
Huomaattehan, ettei sillä pelkällä vatsalihasten treenaamisella saa yhtä nopeasti / yhtä hyviä tuloksia, kuin jos kiinnittää lisäksi oikeaan ravintoon riittävästi huomiota. Eli mitä tahansa liikuntaa sitten harrastaakin, pitää myös siihen palautumiseen kiinnittää huomiota. (alle puolen tunnin treenaamisesta pitäis nauttia nestemäinen proteiinipitoinen palautumisjuoma, jotta treenaaminen oikeasti kannattaa. En merkkiä ala mainostaa, mutta katsokaa tarkkaan mitä juotte/syötte, synteettiset aina huonompia kuin oikeasta ruuasta valmistetut)
Ravinnossa riittävästi proteiineja (mm. lihasten rakennusaine!) jotka mieluummin kasvis- kuin eläinkunnasta, ja sopivan vähän hiilihydraatteja & rasvoja. Hiilareissakin (kuten rasvoissa) on laadullisia eroja, eli niissäkin tarkkana.
Sillä vaa' an lukemalla ei ole mitään väliä, jos sentit ja rasvaprosentit on siellä missä kuuluukin!
Tsemppiä " urakkaan" , toisilla lyhyempi matka kuin toisilla
nimim. -20 kg ennen raskautumista, tavoitteeseen sitten synnytyksen ja imetyksen jälkeen vielä melkein 30kg.. :)
JN rv28+0
Itse en ole samaa mieltä siitä että painon pudotus takaisi entisen vatsan takaisin.
Itse painan nyt saman verran kuin ennen raskautta (vauva 10kk) ja olen liikkunut 7 kuukautta aktiivisesti (kuntopyöräily, sali, jumpat). Vyötärönympärys ei ole koko aikana valitettavasti pienentynyt senttiäkään (siis liikunnan aloittamisen jälkeen). Paino on pudonnut kyllä lähes 10 kiloa mutta vyötärönympärys on yhä 80 senttiä (ennen vauvaa 70senttiä). Ja irtonahkaa on vatsassa niin että riittää. Valitettavasti näin minulla.........
T Aia 170 senttiä ja 59 kiloa
ekan jälkeen " suli" kaikki pois melkein itsestään, mutta sillloin mulla olkin ikää vaan 21. Seuraava syntyi 10 vuotta myöhemmin, ja elopaino oli muutenkn lisääntynyt vuosien varrella ;-) Aloin kumminkin käymään salilla tytön ollessa 2 kk, ja sen lisäksi pilatestunneilla. Tuo pilates kyllä varmaan oli " se" joka oikeasti sai ihan pahmman vararenkaan katoamaan. Tmmiä ja sutjakkaa musta ei ikinä tule tulemaan, mutta kunhan kolmonen on syntynyt, hakeudun kyllä taas sekä salille että pilates-tunneille!