Isän omistama asunto. Miten asumistuki?
Opiskelemaan lähtevän nuoren isällä on yksiö opiskelukaupungissa, jota nuori voisi käyttää. On nyt tyhjillään. Saako nuori tähän asumistukea vai ei? Ymmärrän, ettei itse omistamaansa asuntoon saa, mutta miten menee tässä tapauksessa?
Kannattaako isän yrittää vuokrata se muille ja nuoren mennä asuntojonoon?
Kommentit (41)
Vielä kun isäsi vuokraa asunnon kalustettuna, saa hän vähentää uusien kalusteiden hinnan vuokratuloista, vanhoissa kalusteissa vähennys on asunnon koosta riippuvainen, (yksiössä 40€/kk) (kolmio 70€/kk)
Mihin nuori tarvitsee asumistukea jos hän asuu ilmaiseksi isänsä omistamassa asunnossa?
Ei saa enää asumistukea, jos muuttaa vanhemman omistamaan asuntoon, eikös tämä muutettu niin
Vierailija kirjoitti:
Tarpeeks halpa vuokra ni saa.
Kelan sivuilta näkee paljonko vuokra on oltava että täyden saa. Ei siinä ole mitään ylärajaa, vaikka 2000€/kk. Mutta tuet saa vaan "kohtuulliseen" määrään. Omassani on tyttöni vuokralla 400€/kk yksiöstä.
Jos isä lahjoittaa asunnon lapselle, menee kova lahjavero.
Pitää tehdä virallinen vuokrasopimus, tällöin opiskelija saa asumistukea.
Muistaakseni Sipilä junaili, niin että opiskelijat saavat asumistuen täytenä vanhempiensa omistamaan asuntoon. Muistan siksi, kun poliitikon jälkikasvu opiskeli... No, lopun arvaatte.
Joutuuhan omistaja maksamaan asunnosta vastikkeet, ehkä vielä lainaakin. Eiköhän asujakin silloin vuokraa maksa. Siksi varmaan se asumistuki. Ei se asunto ole täysin ilmainen. Luulisin.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa enää asumistukea, jos muuttaa vanhemman omistamaan asuntoon, eikös tämä muutettu niin
Lain oli tarkoitus muuttua mutta käsittääkseni tämä muutos ei sitten mennyt läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vielä kun isäsi vuokraa asunnon kalustettuna, saa hän vähentää uusien kalusteiden hinnan vuokratuloista, vanhoissa kalusteissa vähennys on asunnon koosta riippuvainen, (yksiössä 40€/kk) (kolmio 70€/kk)
Mulla vuokrasopimuksessa maininta "vuokraan sisältyy pesukone, tiskikone, mikroaaltouuni. Ostin sitten hiukan myöhemmin uudet pyykkikoneen, tiskikoneen ja mikron niin sain vähennyksiin vuokratulosta. Nuohan ei automaattisesti kuulu muuten.
Vierailija kirjoitti:
Ja näin ne rikkaat rikastuu Suomessa.
Ai miten? No joo opiskelemalla, tietysti.
Ja vastaus, tuliko jo, toistaiseksi saa asumistukea, mutta sekin tulee muuttumaan.
Vierailija kirjoitti:
Mihin tuossa tapauksessa sitä asumistukea tarvitaan?
Katsos kun rikkaiden mielestä köyhät eivät ansaitse tukia, koska eivät maksa verojakaan. Sen sijaan rikkaat ovat oikeutettuja kuppaamaan valtiolta kaiken mikä irti lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lain oli tarkoitus muuttua mutta käsittääkseni tämä muutos ei sitten mennyt läpi.
Kelan näkemyksen mukaan tosiaan jatkossakin saa asumistukea myös vanhempien omistamaan asuntoon. Vuodenvaihteessa päättyy ainoastaan oikeus saada asumistukea itse omistettuun asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan vielä tässä kuussa ole muuttunut. Tyttöni saa asumistuen omistamaani yksiöön. Saahan siitä olla kateellinenkin, mutta omasta persnahastani rahat siihen revin, haalarit päällä hikoilemalla. Mutta maksettu ja velaton olen nyt.
Taisi mennä niin että saa. Googlaa, löysin itse niin vastauksen.