Laihdutusvinkki, joka tepsi minuunkin.
Painoin 6 kk:tta sitten 62 kiloa.
Huomasin eräässä lehden jutun, siitä kuinka eräs nainen laihtui syömällä töissä lounaan sijasta kaurapuuroa (Elovena yksittäispakattuja).
Annoskoko on aika pieni vain 1,5 dl puuroa ja alkuun söin 2 pussia kerrallaan ja kahvitauolla vielä yhden pussin. Lisäksi söin ananaspurkin tai omenan. Aika nopeasti mahalaukku ilmeisesti pieneni ja pienensin annoskokoa yhteen pussiin per kerta. Kaurapuuro pitää näläntunteen hyvin pois ja energiaa riittää ilman entisaikojen lounaan jälkeistä viereystason " notkahdusta" . Ongelmani oli aiemmin paisuneet annoskoot.
Kotona söin/syön ihan normaalin aamiaisen (kahvi/tee ja leipä) ja päivällisen sekä iltapalan.
Tuo kaurapuuro sai kuitenkin aineenvaihdunnan liikkeelle ja pari viikkoa meni aika " kuralla" , kunnes elimistö tottui.
En lisää tähän kaurapuuroon kuin veden, en siis sokeria tai maitoa.
Kahdessa kuukaudessa paino putosi nykyiseen painooni (54 kg) ja tässä lukemassa se onkin pysynyt. En syö/ole syönyt viikonloppuisin kaurapuuroa vain työpäivinä.
Suosittelen!
Kommentit (21)
suosikkini on runsasmarjainen omena, mustikka, vadelma sekoitus.
-Ap
mä en syö lounaalla mitään joten taidan ottaa tuon kaurapuuron syömisen kotiruuaksi, herkutteletko normaalisti? jäikö herkuttelukin pois? lisäsitkö liikuntaa?
Syöt niitä valmispusseja? niissähän on aika paljon suolaa ja sokeria, söitkö maustamatonta vai niitä maustettuja (omena/kaneli, vadelma ym.)?
kiitos :)
Tosin en laihdutusmielessä, vaan laiskuuttani. En jaksa kuletella omia eväitä, aina unohdan, joten puuropusseja kulkee laukussa. Aika halpa lounas myös. Voihan tolla olla sit osansa siinä, et en oo päässy turpoamaan.
Onneks noita on montaa sorttia, niin ei pääse kyllästymään. Vähän vaan epäilyttää, kun joissakin on lisättynä aika määrä lisäaineita, maitojauhetta sun muuta. Mun kestosuosikki on elovenan vadelmapuuro. Siinäkin on kyllä lisättynä vaniljasokeria.
Joskus pilkon omenan tai banaanin puuron päälle.
Syön siis noita Elovena Hetki maustettuja yksittäispakattuja puuroja. Minuun ei ainakaan tuo sokeri ja suola ole vaikuttanut negatiivisesti :o) Kärsin aiemmin korkeasta verenpaineestakin, johon meinattiin aloittaa lääkitys 140-150/95-105 ja tämän laihtumisen jälkeen verenpainekin on laskennut ihanteelliseksi 120/65 viimeksi työterveydessä mitattuna. :o) Eli ei puuron suola ainakaan millään tavalla vaikuttanut verenpaineeseeni.
Liikun erittäin vähän eli en lisännyt kuntoilua millään tavalla, lähinnä viikonloppuisin käyn kävelylenkeillä.
Juon töissä usein energiajuomaakin (juonut jo pitkään), joka on hyvinkin kaloripitoista, eikä tälläkään ole ollut mitään vaikutusta painonputoamiseen.
Lähinnä tuo puuro on saanut aineenvaihdunnan liikkeelle ja isommalla asialla käyn vessassa useammin kuin aiemmin.
Syön ihan kaikenlaista ruokaa kotona, pari kertaa kuukaudessa menee pitsoja ym. En ole koskaan mässäillyt karkeilla tai muilla herkuilla kohtuuttomasti, lähinnä aikoinaan mässäilin normiruualla isoja annoskokoja.
-Ap
Verrattuna siis siihen, että samaa tavaraa saa paljon halvemmallakin. Mutta mä kuljen junalla kouluun ja mulla on aina ihan älytön määrä tavaraa mukana. Oon todennu, että ennemmin ostan noita pusseja kun raahaan mitään ylimääräsiä rasioita pitkin maita ja mantuja aamusta iltaan.
Jos mulla ois koulussa oma kaappi, niin sittenhän ei ois mitään ongelmaa...
Olinkohan mä seiska.
siihen nähden nykyinen lounaani on edullinen. -Ap
Kiva, että joku onnistuu, ja vielä niin yksinkertaisesti (hysteerisesti ruokavaliotaan muuttamatta). Taidampa kokeilla tätä minäkin, tykkään puurosta mutta unohdan sen olemassaolon (asun ulkomailla, enkä ole ihan varma löytyykö täältä puuroaineksia, mutta luulis nyt.)
Nyt painan 70.
Kaurapuurohomma ei toimi mulla koska ei pidä nälkää. Jos syön aamulla kaurapuuroa, viimeistään tunnin päästä on kiljuva nälkä.
Mutta ne, joilla nälkä pysyy tuolla poissa niin heille varmaan toimiva keino.
Olen lihonut 20kiloa tuossa 1,5 vuodessa.
Että ei se varmaan ihan jokaiseen tepsi...
Jos nälkä ei pysy kuin tunnin pois, söisin isompina annoksina kaurapuuroa. Luultavasti mahalaukku olisi silloin " venynyt" ja vaatisi alkuun enemmän " massaa" sisäänsä. :o)
Tuo oma ihannepaino on yksilöllistä, siihen vaikuttaa ruumiinrakenne. Itselleni tämä paino on osoittanut ihanteelliseksi.
innostuneita kaurapuuro-laihduttaja kokelaita :)
Se auttaa, että syö sen ohella/sijasta jotakin muuta kuin nopeaa hiilihydraattia (käsiteltyjä kaurahiutaleita ja sokeria, mitä nuo pikapuurot on).
Kaikki ei voi sietää tuollaista hh-määrää
Lämpimin keventynein terveisin Ap
Sama linja minullakin, paitsi että syön lesepuuroa ja sen kanssa marjoja. Tulee enemmän kuituja, vitamiineja ja kivennäisaineita, vähemmän sokeria ja pitää paremmin nälkää.
Tämä on noin 8000 kcal aina viidessä päivässä (arkilounailla) eli aiemmin lounaasi on ollut noin 1600 kcal enemmän päivässä kuin puuro eli lounaasi on ollut noin 1800 kcal. Olet siis syönyt esim. 2 pizzaa tai kolme hampurilaisateriaa lounaaksi aiemmin.
Oletko nyt _ihan_ varma, että mitään muita elintapamuutoksia ei ole tapahtunut?
Täytän vain mahani puurolla entisten runsaiden lounaideni/kahvitaukojen antimien sijasta. Toistan nyt itseäni, mutta tämä toimii minulla, sitä toimiiko tämä jollain toisella en voi tietää.
Tuo alun ruikulivaihe tiputti painoani nopeammin ja tosiaan ennen iso hätä yllätti pari kertaa viikossa nykyisin kerran tai kaksi päivässä.
Mahalaukkunikin ilmeisesti pieneni, koska pienemmät annoskoot riittävät hyvin kylläisyyden tunteeseen nykyisin muillakin aterioilla.
Alkuun söin siis tuplamäärän puuroa, näläntunteen loitolla pitämiseksi.
Näin siis minulla, halusin vain oman kokemukseni jakaa täällä, minulle kävi näin ja puuro toimi.
-Ap
että mulla pelkkä puuroannos ei pidä nälkää loitolla! Tarvitsen lisäksi paljon proteiinia. Aamuisin syön nykyään tuhdin aamiaisen, mm. kaksi keitettyä kananmunaa, tonnikalapurkin, yhden leipäviipaleen, tomaatin. Joskus luonnonjogurttiakin jossa esim. auringonkukansiemeniä. Tällä nälkä pysyy poissa 4 h.
Mutta voishan sitä puuroa välillä kokeilla lounaaksi. Ainakin on halpaa ja kuitupitoista erityisesti jos siihen lisää pellavansiemeniä ja leseitä + marjoja.
Mä oon laihtunut 6 kiloa ihan tällä että syön kunnon ruoat aamulla ja päivällä ja olen lopettanut iltasyöpöttelyt kokonaan!
:)