Kuinka lisätä liikuntaa ja alkaa syödä terveellisemmin?
Joka viikko lupaan itselleni. Pari päivää menee hyvin ja ratkean syömään mitä vain makeaa löytyy... Tilanne alkaa olla sellainen, että paino vain nousee jos jatkan näin
Kommentit (14)
Pistä jokaisesta onnistuneesta päivästä vitonen säästöön. Näin lopetin itse tupakanpolton aikanaan. Aski oli silloin vitosen ja poltin askin päivässä. Oli hienoa lähteä seuraavana vuonna sillä rahalla reissuun
Riittävästi kasviksia! Osta esim porkkanoita, suippopaprikoita, koska ne on makeita. Syö kunnon ruokaa kasviksia, proteenia, täysjyvää. Syö riittävästi mutta ei liikaa.
Älä osta kotiin mitään herkkua, mutta älä kielläkään mitään liian tiukasti esim. juhlissa kohtuudella pala kakkua tai viiniä.
Ja just nyt on hyvä aika lähteä kävelylle. Se lähteminen on kaikkein vaikeinta.
Mä aloin valmistaa smoothieta marjoista ja rahkasta/jogurtista. Minitomaatit kans hyvää naposteltavaa sekä nuo jo mainitut porkkanat
Ja sitten pitää ymmärtää, että olisi hyvä ajatella se muutos kokonaisvaltaisena elämäntapa muutoksena. Välttyy jojoilulta
Mä aloitin terveellisemmän elämän siten, että lisäsin linssit ja kikherneet kaikkiin kastikkeihin joita tein. Vaihdoin maitotuotteet rasvattomiin ja oivariinin keijuun. Kävelin päivittäin väh 30 min ja nyt aloitin käymään kuntosalilla mutta siis aloitan rauhallisesti omaan tahtiin. Oon vielä matkalla kohti terveellisempää arkea, joka päivä oppii jotakin.
Se on vaan alettava hommii ja pidettävä itsekuria yllä
Omalla kohalla siitä tuli aikoinaan elämäntapa, ei siiinä enää tehny mieli heittää itteään ihan retuperälle ruuan suhteen. Sen koko homman unohtaa koska siinä alkaa automaattisesti menemään vaan sinne normaalien ja terveellisten ruokien ja tuotteiden pariin.
Kun hetken tekee sitä, siinä tajuaa oikeesti minkälaista haittaa se huono ruoka tekee, sen näkee ja kokee ihan eri tavalla. Siitä tulee kirjaimellisesti krapula kun syö esim jonkun tilatun pizzan illalla. Normaalisti ihminen kuka on tottunut syömään huonosti ei näe sitä asiaa ollenkaan, koska hänen kroppa on tottunut siihen jatkuvaan myrkytystilaan.
Se on elämäntapa
Eikö ketään kiinnosta antaa lisää vinkkejä?
Mä aloin kuunteleen youtubesta tämmöstä hypnoosityyppistä nauhoitetta iltasin/öisin ja se muokkas ajatuksia niin, ettei enään tehny mieli syödä herkkuja/epäterveellisesti. Sit ku oli päässy pahimmista himoista eroon, aloin syödä säännöllisemmin ja yritin valita parempia ja kuitu- ja proteiinipitoisempia ruokia ja pienetää annoksia ja lisätä kasviksia. Liikuntaa oon lisänny pikkuhiljaa ihan arkisilla puolen tunnin kävelyillä (ajastimeen 15min ja ku kello soi, kääntyy vaikka takas) ja ryhmäliikuntatunneilla. Oon itelleni armollinen, et jos syökin joskus huonommin, niin ei maailma siihen kaadu, vaan seuraava päivänä taas koittaa parantaa. Ja jos on töissä tarjottu pullaa, ni oon syöny, vaikka en kotiin osta. Vaaka on menny jo muutaman kilon pysyvästi alemmas, en oo ku vasta muutaman kk tätä tehny. Mutta motivoi, kun suunta on oikea. Tsemppiä sinne! Pystyt kyllä😊
"Pari päivää menee hyvin ja ratkean syömään mitä vain makeaa löytyy."
Meneekö ne pari päivää nälässä? Jos kiellät itseltäsi syömisen ja kituuttelet jollain salaatinlehdellä ja puolikkaalla porkkanalla päivässä, niin tietenkin ratkeat lopulta syömään mitä vain makeaa.
Syö itsesi kylläiseksi kuitupitoisilla kasviksilla ja palkokasveilla.
Ylipainon kanssa kamppailevan tuttuni toiminnasta olen havainnut ainakin yhden kompastuskiven. Silloin kun hän "sortuu" syömään jonkun suklaapatukan, niin hän ajattelee, että nyt meni kaikki pilalle ja ihan sama sitten ahmia kaksi pizzaa ja litra jäätelöä vielä päälle.
Ruokavalio ei ole pilalla, jos syö vain sen yhden suklaapatukan, kaikkea ei sen takia tarvitse heittää kankkulan kaivoon.
Jos kertarysäyksellä kaiken kuntoon laittaminen ei todistettavasti onnistu, kuten meidän monen kohdalla asia on, aloita pienemmästä muutoksesta. Ensimmäisellä viikolla esimerkiksi lisäät 15 minuutin ulkoilulenkin omaan tahtiin, ja laitat kalenteriin merkinnän (tai vaikka siirrät säästötilille vitosen tms.) joka päivä, kun olet saanut sen tehtyä. Jos muutenkin teet lenkkejä, lisäät tämän ylimääräisen vartin kaiken muun päälle. Seuraavalla viikolla teet sekä vartin lenkin, että lisäät jotain terveellistä ja tarpeellista ruokavalioosi, mitä se sitten omalla kohdallasi onkaan. Tästä myös palkitset itsesi samalla tavalla kuin lenkistä. Älä vielä jätä mitään pois, ainoastaan lisäät jotain positiivista elintapoihin. Muutosten on oltava aluksi pieniä ja helppoja toteuttaa, jotta pystyt luomaan niistä rutiineja. Rutiinien muodostumiseen voi mennä kuukausia, mutta muutos on muodostuttuaan paljon pysyvämpi, kuin yritys pistää koko elämää remonttiin kerralla.
Lisää kerta kerralta ja viikko viikolta jotain pientä ja hyvää päiviisi, ja kun jossain vaiheessa alat rajoittaa esimerkiksi herkkuja tms., tee sekin rauhallisesti ja suunnitellusti. Seuraa kehitystäsi viikottain, ja jos jokin muutos tuntuu olevan erityisen vaikea ylläpitää, palaa askel taaksepäin edellisviikon ohjelmaan ja jatka sitkeästi ja pitkäjännitteisen nousujohteisesti.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ketään kiinnosta antaa lisää vinkkejä?
Syöt itsesi niin läskiksi että olet kertakaikkiaan pohjalla ja loppu. Sitten se motivaatio löytyy.
Nollalinja ja ole ankarampi itsellesi. Et voi kertakaikkiaan vähänkään herkutella koskaan. Sama homma kuin alkoholisteilla.
Mä tilaan ruuat netistä kerran viikossa. En käy kaupassa koskaan itse. Ostan vain terveellisiä juttuja ja kokkaan välillä valmiiksi annoksittain jääkaappiin odottamaan kiljuvaa nälkää, se on yleensä se hetki kun ratkeaa syömään jotain epäterveellistä kun ei ole mitään nopeaa valmiina.