.oO0 HELMIEN HELMIKUUN EKA VIIKONLOPPU!!! 0Oo.
Perjantaipulinat:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=82&m=12339913&p=1&tmo…
Kommentit (38)
Aloitin nyt uuden pinon, kun ei sitä vielä oltu tehty. Laitoin samalla linkin esittelylistaan, jotta vauvautuneiden tai tietojaan muuten vaan päivittelevien on se helpompi löytää.
Täällä taas rikkonainen, päänsärkyinen yö. Vasta puoli kahdelta kömmin nukkumaan ja heräsin jo puoli yhdeksältä. Näin unta synnytyksestä ekaa kertaa... Mieskin oli kuulemma nähnyt vauvaunta edellisyönä ekaa kertaa. Mä oon nähnyt vauvasta unta vaan silloin ihan alkuraskaudessa. Silloin mulla oli pieni punatukkainen tyttö. Haaveilen kovasti punaisista hiuksista vauvalle, sillä miehelläni on saman väriset ja pidän niistä kovasti!
Uunissa paistuu patonki ja sauna on lämpiämässä. Eilen illalla oltiin liian väsyneitä saunomaan ja kun tänä iltana on menoa (kaveripariskunnan tuparit), päätettiin ekaa kertaa saunoa aamulla.
Tekemistä viikonlopulle riittää. Sovittiin miehen kanssa, että pakataan sairaalakassi yhteistuumin loppuun tänään. Tuossa mietin, että kun kaukaloon tulee se Eisbärchen, pitääkö näillä keleillä sen alla vauvalla olla päivävaatteiden lisäksi villapuku? Oma järki sanois, että ei, että pipo ja tumput (nekin vaan sellaiset sukkien kaltaiset) riittää, mutta riittääkö? Kokeneemmat jelppiä!
Itäkeskukseen asioille pitäis taas suunnata tänäänkin. On se kumma, miten tuntuu, et aina vielä jotain jää puuttumaan. Havaitsin Teutonian rattaiden mukana tulleen sadesuojan tosi onnettomaksi ja sadesuojan lisäksi pitäisi hakea liesituulettimeen uusi suodatin. Sitten pitäisi tehdä visiitti appiukon luokse kameran ja läppärin kera. Hänellä on edessä muutto pienempään asuntoon ja olisi tarkoitus pistää joitakin tavaroita asunnosta myyntiin nettiin. Huomenna olisi kaverin Tupperware-kutsut, mutta en tiedä jaksanko lähteä. Se selviää vasta huomenaamuna.
Nallekarkin melskausrytmi on taas kääntynyt yöpainotteiseksi ja viime yönäkin heräsin monta kertaa, kun NK yritti tunkea jalkojaan mun kylkiluiden alle. Ainakin on edelleen oikeinpäin. Liukastumisesta johtuneet nivuskivut hävisivät vähitellen eilen, mutta yöllä silti kyljen kääntäminen herättää. Sängystä ylösnouseminenkin on yllättävän haastavaa. Joku blogissaan vertasi sitä aika osuvasti eskimokäännöksen tekemiseen kanootilla. Täytyy kuitenkin olla tyytyväinen, että näinkin vähällä kipuilulla selviää.
Nyt aamupalalle ja sitten saunaan!
Nonna ja Nallekarkki rv 37+3
Jokos kaikki helmikset ovat lähteneet joukolla synnyttämään kun ei ole tämän isompi pino?!
Meidän Helmi sai viime yönä äidin ja isin miettimään lähestyvää synnytystä.. Supistelut alkoi klo 01.50 ja tulivat sellaisena ristiaallokkona. Eli likimain tauotta niin, että kroppa " keräsi" supistusta parikymmentä sekuntia, sit tuli päälle, mutta ennenkuin oli ohi, alkoi jo uusi kerääntyä. Parin minuutin välein tuli näitä " huippuja" . Sitä kesti n. 1½h, sitten helpotti. (Mieheni lähti toiselle paikkakunnalle yöllä päivystävän työkaverinsa kanssa kun supisteluja oli ollut ½ tuntia..) Puolen tunnin päästä tuli taas muutamia tosi kipeitä, mutta sitten lakkasi sen verran että sain nukuttua. Mutta nytkin koko aamun on vähän väliä supistellut. Mietin vain, että uskaltaakohan sitä mennä tänään uimahalliin, alapää tuntuu meinaan aika erikoiselta.. Siis sillai, että nuo supparit olis vähän kypsyttäneet paikkoja (jotka siis jo valmiiksi pehmeänä ja kaulaa 2cm).
Voiko synnärille mennä vain katsastuttamaan kohdunkaulan?! Voisin tietty soittaa ja kysyä.. Koska en mä sit uskalla mennä uimalaan jos jotain kypsymistä on ollut ja voi tulla joku pöpö..
Taas oli niin omanapaista, että! Mutta niin taitaa olla kaikilla muillakin tässä vaiheessa raskautta ;)
Mikaela ja Helmi täysaikaisena rv37+0
Onpas Mikaelalla ollut supistusrikas yö. Taitaa sinullakin synnärille lähtö olla jo aika lähellä :-). Anna_liisa ja aurela ovat varmaan jo nyyttinsä saaneet ja suko on varmaan myös päässyt synnärille lähtemään (vai onko?). Mulla on yhtenä ainoana yönä supistellut ja siitäkin on jo pitkä aika. Ei siis mitään merkkejä synnytyksestä. Sukkapuikkovihlaisuja, menkkajomotuksia ja istumasta kun nousee liikkeelle, niin sillon supistaa, mutta ne kun ei tarkoita yhtikäs mitään. Ei siis pienintäkään viitettä lähestyvästä lähdöstä. Huomenna tulee viikot täyteen ja onneksi sit maanantaina on jo äitipolikäynti. Toiveissa olis kovasti, että määräisivät jo käynnistyspäivän, vaikka eihän mulla tässä mitään ongelmia ole ollut. Taustalla se tukostaipumus, mutta nyt kun yskäkin on hellittänyt, niin ei voi kuin sanoa, että ihan loistavasti menee, joten saa nähdä, määräävätkö vielä sitä käynnistystä. Mutta itsestäänähän tämä ei kyllä ulos tule, joten käynnistys on edessä joka tapauksessa *huomaa skeptisen epätoivoinen äänensävy*. Eilen kävin ihan varta vasten lumitöitäkin tekemässä, mutta ei tuntunut missään.
Eilen yritettiin taas miehen kanssa käynnistellä ;-). Sen piti ensin varmistaa, että eihän se synnytys heti sitten käynnisty (joo, aatelkaa, hän on siis kohta kuuden lapsen isä...). Sanoin, että no ei todellakaan, kun sehän on vitsi koko juttu (minun kohdalla ei mitkään " ässät" tepsi). No, sit miestä koko ajan pelotti, että mulla sattuu (ihanaa tietysti, että on niin huomaavainen), joten vaillinaiseksi jäi meidän käynnistely... ;-) Masukki kyllä touhusta kovasti innostui liikkumaan, niin että ihan kipeää välillä teki. Mrs.Marplen perheessä ei tunnukaan ideat ihan heti loppuvan, vaikka " e-pillereitä" talouteen kertyy... ;-)
Mulla on vauvan ja nykyisen kuopuksen vaatteiden ja kestovaippojen järjestelyhommeli meneillään (en vaan oo aikaisemmin saanut oikein valmista). Pitäis saada ne sijoiteltua silleen, että olis käytännöllistä. Pitäis tuota yhtäkin vaatekaappia käydä ihan rankalla kädellä läpi ja viedä varastoon niitä, mitä ei tule pidettyä. Oon sitä joskus yrittänyt, mutta se menee siihen, että " jos tätä kuitenkin joskus tarvii ja tätä ja tätä" eli en saa varastoon lähtemään mitään...
Ja tässä yks päivähän minä kyselin täältä vinkkiä nettikaupasta imetysliivien hankkimista varten. Löysinkin sellaisen http://www.potito.fi/epages/Kaupat.axl/?ObjectPath=/Shops/Potito ja maanantaina pitäis kai liivien kolahtaa postista. Toivottavasti ovat sitten sopivat tai toisaalta, enhän minä pääse niitä kunnolla testaamaan ennen kuin sairaalalla maidon nousun jälkeen.
Jepulis, täytyy lähteä ruokaa laittamaan. Hauskaa päivää kaikille ja suppareita niitä toivoville!
neronja rv 39+6
minäkin haluaisin jo ne supistukset tänne kylään, mut tuntuu että ei vaan kuulu eikä näy! =/ nyt on kaikki tuntemukset hävinneet, mitkä aiemmin edes vähän on antaneet viitteitä siitä, että mahan asukas olis halukas jo ulos tulemaan. Tänään ajattelin kokeilla illalla kahta ässää, eli siivous ja sauna (seksi kun ei todellakaan houkuttele). En vaan tiedä kuinka rajusti sitä pitäis siivota, jotta jotain vois tapahtua.. =] riittääköhän pelkkä imurointi, vai pitäiskös kontata lattiatkin rätin kanssa.. =] meillä on parkettilattiat, joten yleensä ne kyllä pestään pitkävartisella " mopilla" , mutta jos nyt konttailis jotta jotain tapahtuis.. =]
Joten jos jollain on " ylimääräisiä" supistuksia, niin lähetelkää tännepäin! =]
Eipä tässä tällä erää nyt muuta, lähden tekemään " jotain järkevää" ... kun vaan keksis että mitä!
jonttu rv 39+4
pino pienenee, ajattelin aamulla, että muut on jo varmaan synnyttämässä. Mulla eilen lähti iso klöntti limatulppaa, tuli varmaan kaikki kerralla määrästä päätellen. Innoissani varmistelin vielä lapsenvahdin suunnitelmia viikonlopulle, vaikka en kertonut, että lähtö olis ehkä lähellä. Siihenpä se sitten jäi, ei kunnollisia supistuksia koko iltana / yönä. Toisaalta hyvä näin, oma flunss on niin rajuna, että ei paljon huvita lähteä puuskuttelemaan. Nyt olisi sitten tarkoitus imuroida ja kasata vauvan sänky, laittaa ruokaa, leipoa, jos vielä keksis pari muuta hyvää suunnitelmaa, niin eiköhän se sitten synny.... saunan lämmitys ja ehkä se viimeinenkin s--- on vaan tuo ukkokultakin saamassa tämän flunssan, joten katsotaan miten käy.
luistavaa laskiaista huomiselle!
t. Elni ja masukas rv 39+4
En ookaan muutamaan päivään saanu kirjotettua mitään, kun on jotenkin niin saamaton olo. Keskiviikkona kävin taas ä-polilla jossa ei sitten yllätys yllätys puhuttukaan käynnstyksestä vielä, vaikka edellisellä viikolla oli siitä puhetta. Paineet nousee ja turvotus kasvaa käsissä jaloissa ja nyt sitten tosiaan myös naamassa. Silmäoireet lisääntyy.. Lääkärikin kyllä totes mun näyttävän kovin paljon surkeemmalta kun edellisellä viikolla. Johtu varmaan n. neljän tunnin yöunista. Määräsi muuten vaan jotain unilääkkeitä, joita en kuitenkaan aio hakea. Tiistaina kuitenkin uusi aika, jote suuntaan nyt kaikki ajatukseni sinne, kun oon ihan varma, että sitä ennen ei ainakaan kyllä tapahdu mitään.. Kärsivällisyys ei kuulu mun hyveisiin..
Tänään meidän Tyllerö on sitten menossa kahdeksi yöksi mummun luo yökylään.. Vähän hirvittää päästää typy 50 km:n päähän anopin luo, kun ei oo siellä vielä ollut yksin yötä kertaakaan. (mikähän siinä on että omaan äitiin sitä vaan luotan jotenkin enemmän..?) Mies on kyllä menossa sinne sitten sinne toiseksi yöksi mukaan, että saisin sitten ihan vaan olla ( ja nukkua)! Mitähän sitä oikein tekis??????????
Nuo teidän mainitsemat laskiaispullat ja pizzat kyllä houkuttelis niin kovasti kans.. nam nam.. Tänään yritän vielä ehtiä Ikean kautta käymään jos vain suinkin ehdin. Mitään ei -oikeasti- tarvita, mutta houkutus on suuri kun tietää pääsevänsä sinne yksin kerrankin.. Ja jos kävis vaikka herkuttelemassa niiden lihapullillakin ;)
Parit verhotkin pitäis ommella vielä ja voisin vaikka pestä vessan ja kaikki lattiapinnat.. Kun ei kukaan oo sotkemassa heti jälkiä.. Kädet on tosin siinä kunnossa ettei mene nyrkkiin eikä edes kunnolla suoraks tän tuvotuksen takia ja kipeätkin ovat. Päädynköhän vaan sit kuitenkin makoilemaan sohvalla tai roikkumas tääl netissä..
Ihan omaa napaa taas ja tosiaan aika sisäänpäin kääntynyttä meininkiä alkaa olemaan.. Päivät vaan valuu eteenpäin niin h-i-t-a-a-s-t-i..
Nojanda ja Pulla 38+4 (plääh..)
Oikein hyvää helmikuuta kaikille, vihdoinkin se meidän kuukausi on käsillä.
Taas on mennyt tovi siitä kun viimeksi kirjottelin, johonkin se aktiivisuus on kadonnut tämän kirjottelun suhteen, vaikka päivittäin olenkin käynyt useampaan otteeseen teidän kirjoituksianne lukemassa. Kiva kuitenkin, että keskustelut käy kuumana täälläkin..
Täällä ei sitten ole merkinmerkkiä siitä, että pikkuinen olisi ulos jossain vaiheessa tulossa. Ei supistuksia, ei mitään. Eilen illalla tosin jouduin monta tuntia kärvistellä viiltävien ja vihlovien kipujen kanssa, jotka tuntuivat kohdunsuulla ja muutenkin tuolla alapään luissa. Oli lantion luut välillä todella tulessa, mutta nekin tuntemukset sitten katosivat johonkin. No, toivottavasti noistakin tuskaisista hetkistä oli jotain hyötyä synnytyksen suhteen. =)
Alkaa olo olla välillä todella kärsimätön, kun miettii lähes taukoamatta, että joskohan tänään jotain tapahtuisi.
Mulla kun on kaikki päivät aikaa miettiä vaan synnytystä ja vauvajuttuja. Mies on päivät pitkät töissä, lähtee kun minä heräilen ja tulee sitten vasta illalla kymmenen jälkeen. Siinä on koko päivä aikaa vaan itselle ja miten muuten se aika menisi kuin odotellessa.. Ei siis kovin lyhyiltä tunnu nämä päivät.
Neuvolassa keskiviikkona neukkutäti totesi, että ei ole vauva vielä laskeutunut. No, eipä tietenkään, ajattelin. Kuinkas muutenkaan.. Onhan se paljon pyydetty, että jotain merkkejä ilmestyisi.. No, pakko vaan uskoa siihen että pikkuinen tulee sitten kun on valmis.
Kaikkia muita ässiä on kokeiltu, paitsi saunaa, kun sitä meillä ei ole. Kumpikaan, seksi tai siivoaminen, ei aiheuta kyllä minkäänlaisia supistuksia.
No, mutta ehkä tässä jossain vaiheessa pääsen minäkin hommiin. Eihän tuo laskettuaikakaan vielä ole käsillä, voin vaan kuvitella oman turhautumisen ja kärsimättömyyden jos paljonkin yliajalle mennään.. No, täytyy vaan toivoa, ettei tarvitsisi niin kauan odotella..
Nyt aika omanapaista viestiä (taas), anteeksi.
Suan ja Nuppu
38+3
Täällä jo muutaman kerran olen kirjoitellut.
Tilanne hieman etenee. Viikon verran ollut yöt kipeitä supisteluja ja unta päivisin. Eilen mies hieroi jalkoja, teki todella hyvää turvotukselle. Yö oli vaikea. Heräilyä monta kertaa ja lantio sekä nivuset hellänä. Pieni puskee itseään!
Otin tähän flunssaan ja kipuiluun illalla paratabsia milligramman ja helpotti muutamaksi tunniksi. Hyvä niin. Kannatan kokeilemaan.
Eilen luulin bongaavani punertavaa vuotoa wc käynnin yhteydessä. No en pohtinut enempää kun ei tullut kunnon todistetta. Tänä aamuna tuli sitten enemmän ja huusin jo miehen paikalle todistamaan! Itku oli tulla ilosta. Soitin synnärille ja nyt sitten tarkkailen tilannetta. Joko vedet tai suppareita ja pahaa oloa.
Tuo viimeinen on jatkuvaa. Mies on hieman paniikissa. Jännittää niin että on pahalla päällä. Totesin sille jo etten ota mukaan jos ei rauhoitu. Ei sinne lisä stressiä tarvita synnyttämään. =) Mutta on hellyyttävää.
Omaa napaa. Toivottavasti tulee laskiaisvauva!
Jännittävää viikonloppua ja muillekkin supisteluja!
Elnillä ja Tonyalla onkin jännät paikat! Supistuksia vain teille ja limatulppaisaa päivää :)
Mä soitin synnärille ja kysyin uskallanko mennä uimaan. Pyysin päästä käymään ja sanoivat että on hiljaista, että hyvin voin tulla. Olin sit käyrällä puoli tuntia ja muutamat supparit siihen piirtyi. Mua kyllä supisteli koko ajan siinä, mutta toisaalta pikkukakkosen synnytyksen käynnistyttyä ja mun oltua 6cm auki piirturi ei edelleenkään piirtänyt supistuskäyrää vaikka makasin jo tuskissani siinä. Eli en yllättynyt ettei näkynyt nytkään.
Hoitsu/kätilö otti sit jo valmiiksi ylös mun aamupala- ja lounastoiveet, jos sattuu että tulen vielä takas. Kokeili (lue: RUNNOI) kohdunkaulaa ja sanoi että tosi ylhäällä tuntuu kohdunsuu, vauvan pää tuntuu selvästi, kanava pehmeää ja reilun sentin pituinen. Että ei ole nyt synnytys käynnissä mutta hän ei takaa mitä kahden tunnin päästä on. Sit se kysyi käyrän jälkeen että haluanko mä kuitenkin mennä kotiin? Sanoin, että mä ole menossa shoppaamaan, eli tosiaankin haluan kotiin. Sanoi, että sitten vain lepoa jos tuntuu että supistaa, vaikka hyvillä viikoilla olenkin. Toivotteli ensi viikon sunnuntaina tervetulleeksi ;) Saa nähdä. Toisaalta vois tänään kokeilla noita ässiä kun jo valmiiksi on koko päivän supistellut.. huomenna on meidän esikoisen 4v synttäripäivä, ni sais sit saman päivän (vaik toisaalta oma synttäripäivä olis kiva) ja lisäks mun äiti olis täällä vielä huomisen jo valmiiksi lapsenhoitajana..
Mutta katsellaan. Mä en TODELLAKAAN voi uskoa, että tämä vauva tulisi täältä 3 viikkoa etuajassa, mutta toisaalta kyllä supistelee koko ajan, että ainahan kaikki on kai mahdollista..
Nyt lähdetään pakkaamaan uimakamat. Mä en kyllä altaaseen uskaltaudu (tai no lastenaltaaseen ehkä, mutta vain jalkojen osalta), eli mieheni ja äitini menee polskittamaan lapsia. Tytöt on odottaneet koko viikon uimareissua, joten en halua että jää välistä vain sen takia ettei äiti pääse altaaseen.
Jessus että mä olen itsekeskeinen taas tänään, sorry vaan kaikki ;) Yritän parantaa tapani..
Voisin vaan nukkua ja maata, telkkari on ollut paras ystävä jo muutaman päivän. Kohta pitäis lähteä vanhempien luo syömään, joten pitäis varmaan vaihtaa yöpaita vaatteisiin... Olen kyllä niin poikki kuin ihminen olla vain voi! Tänäänkin mässytin muuten laskiaispullan, ostin niitä eilen itselleni kaksi. Sai siippakin yhden...
Eilen vauvan liikkeitä ei taaskaan tuntunut, illalla laskin ensin tunnin aikana 7 liikettä, joten heti perään uusi laskenta, jolloin tuntui 12 liikettä. Tänään on tuntunut taas pieniä muljahduksia, joten en ainakaan vielä lähde sydänkäyrään.
Nonnalla on vaan vaikeuksia nukkua, todella ikävää. Silti kyllä jaksat tehdä uskomattoman paljon asioita, tai siltä ainakin tuntuu kun lukee sun kirjoituksia! =)
Mikaelalle tsemppiä, jos vaikka lähtö koittaa pian! Samoin Tony@lle ja elnille! (sori jos joku unohtui...)
Ainakin jonttu ja neronja kaipailivat supistuksia, sama täällä, vaikka viikkoja onkin " vasta" 37+6. Onneksi ei enää montaa viikkoa kenelläkään! Saas nähdä ehdinkö itse helmimammaksi, vai meneekö maaliskuun puolelle... (la siis 17.2.) Olisikin muuten jännä juttu jos syntyisi karkauspäivänä, sittenhän ei olisi varsinaista syntymäpäivää kuin neljän vuoden välein! (vai kuinka usein se karkauspäivä olikaan?) Mitään merkkejä synnytyksen lähestymisestä ei ole täälläkään ollut, joitain satunnaisia supistuksia tulee päivittäin, mutta aika lieviä.
Suanin viiltävät ja vihlovat kivut tuntuvat niin valitettavan tutuilta! Niistä olen kärsinyt jo muutamana yönä (jostain syystä tulevat aina öisin). Lisäksi häpyluiden liitokset ovat todella kipeät, joten kääntyily, ylös nouseminen ym. ovat tuskaisia. Välillä ähkin täällä kyyneleet silmissä, kun niin kipeää tekee. Nuo viiltävät ja vihlovat kivut ovat kyllä ihan kauheita.
Omanapaista tekstiä tulee varmasti kaikilta tässä vaiheessa, eikä mikään ihme! On se sentään hyvä, että täältä saa vertaistukea, eihän näitä juttuja kukaan muu jaksaisi kuunnellakaan. =)
täysikuu ja tytär 37+6
Päivä meni meikäläisen kotikonnuilla oman äitini hoivissa. Tai lähinnä esikoinen sai leikkiä mammansa kanssa ja äiti luki lehtiä. Niin eikä tarvinnut tehdä itse ruokaa! Isäntä on vielä hetken Kokkolassa, kun on iltaralli, niin siksipä lähdettiin vähän evakkoon (kun se lääkäri sitä lepoakin määräs).
Juu, Neronja, ideoita riittää. Ei me mitään petipetoja olla, itseasiassa nykyisin aika harvoinkin tulee harrastettua. Mutta kun olen vaihtelunhaluinen, niin on tullut testattua eri paikkoja ja asentoja. Siinä mielessä tosin konservatiivisia että lähestulkoon aina kotosalla (tai hotelli tai vst), haaveilen kyllä että joskus innostuttais vaikkapa heinälatoon.. x) Löytyyköhän enää sellaisia vanhoja hirsilatoja joissa oikeasti olisi heiniä? Hmm..
Noh noh.. Aasinsillalla asian seuraamuksiin, elikkäs tähän kuopukseen. Arvatkaas mitä teki tänään? Potkaisi tosi kipeästi kylkeen! Ja sitten jätti jalan siihen (tunsin joko kantapään tai polven, en tiedä kumman) ja suorastaan kaiversi sitä ulospäin. AUTS!
Lumi muuten katosi tänään täältäpäin, ei oikein laskiaiselta näytä.. *huokaus*
Mrs.Marple & Kuopus, rv 36+3
(jos en oo menny laskuissa sekaisin..
Ei tuottanut tulosta S:ät. Se viimeinen S tuntui jo varsin epämukavalta, joten sitä tuskin tulee enää kokeiltua. Erehdyin juomaan yhden alkoholittoman oluen saunan päälle ja sain siitä vatsani täysin sekaisin. puoli yötä istuin vessassa mutta eipä tuottanut supistuksia sekään... Että näin hyvin meidän viikonloppu alkoi.
Päätin luopua kaikista käynnistely-yrityksistä. Kyllä se sieltä sitten aikanaan tulee, tuskin kellään on mahaan jäänyt ;) Varaudun jo henkisesti siihen että maaliskuulle mennään, onhan nuo edellisetkin yliaikaisiksi menneet. Mä palstailen sitten yksin täällä kun kaikki muut ovat jo synnyttäneet. :(
No, ettei mene liian masentavaksi niin hyvää laskiaista kaikille. Ajattelin viedä lapset tänään mäkeä laskemaan ja tehdä hernekeittoa. Laskiaispullatkin kyllä maistuis kun vaan jaksais leipoa.
Mauii rv 37+2
eilen siivoilin ja touhusin, saunottiinkin. Jäi se yksi s kokeilematta, kun illan oli maha ihan villinä. Vauva puski ja potki ja tunki itseään alaspäin ja supistelikin jonkin verran. Siihenpä se sitten jäi. Yöllä oli jomottelua, mutta täällä vielä istun.
vointeja. Liukasta laskiaista.
t. Elni
Onko tosiaan joku helmien joukkosynnytys jossain päin Suomea menossa kun on niin hiljainen viikonloppu meidän pinossa? ;)
Mun kohdalla tais se kätilö/hoitsu olla oikeassa.. Sanoi, että jos vauva ei nyt synny, niin voi olla, että nämä supistelut on sitten mun vaivana loppuajan. Nyt ainakin näyttää siltä.. Eilen supisteli koko päivän epäsäännöllisesti ja kun menin nukkumaan, supisteli kipeästi tunnin ajan 2-3min välein. Sit vaihdoin kylkeä ja rauhoittui pikkuhiljaa. No, sain ainakin nukuttua.
Mutta sen verran aktivoiduin, että laitoin vauvalle kotiutumisvaatteet valmiiksi. Pitäis kai niitä omiakin kamoja jonneen vessan pöydälle vähän kasailla valmiiksi.
Toivon, että vauva pysyisi vielä reilun viikon masussa, niin saisin pidettyä lasten synttärit ens viikonloppuna. Ja aina on pienempi kellastumisvaara jos vauva on täysaikaisempi. Ja olis mahdollista päästä kotiutumaankin samana päivänä.
Mutta nyt leipomaan laskiaispullia! Tänään on meidän esikon
♥ 4v-synttäripäivä ♥
Mikaela ja Helmi rv37+1
Eli keskiviikkona mentiin äitipolille kokoarvioon ja sille tielle jäätiin. Painoarvio ultralla oli 4,2kg ja koska siinä saattaa olla heittoa, niin lääkäri ehdotti jäämään käynnisteltäväksi.
Ehdotti kalvojen puhkaisua, koska kohdunsuu oli kahdelle sormelle auki, mutta päädyttiin sittenkin lempeämpään yritykseen ensin, sytotec tableteilla. Eli osastolle kypsyttelemään mentiin. Eka tabletti sai jo aikaan supistuksia ja en saanut silloin keskiviikkona sen takia kun yhden, mutta kohdunsuu ei auennut enempää. Torstaina sitten päätettiin, että puhkaistaan ne kalvot kun salit vapautuu. Salin vapautumista odotellessa laitettiin vielä yksi tabletti. Iltapäivällä klo 14 pääsin saliin ja kalvot puhkaistiin. Klo 17 olin 4cm auki ja sain spinaalin ja samalla laitettiin oksitosiinia vielä vahvistamaan supistuksia. Spinaali vei supistuksista pahimman kivun, mutta supistukset tuntuivat kuitenkin vielä. Klo 18 alkoi supistukset olemaan kivuliaampia ja soitin kätilön tutkimaan, paikat auki, mutta vauva ei ollut laskeutunut mukana, koska olin makoillut pedilla. Nousin ylös, että laskeutuisi. Siinä tulikin sitten muutamia tosi kipeitä supistuksia ja soitin kätilön paikalla, koska sattui niin paljon. Kätilö pyysi jakkaralle tutkittavaksi ja totesi vauvan laskeutuneen ja sain alkaa ponnistamaan. Noin 5min ja poika syntyi!
Mitat oli 4160g ja 51 cm syntymäaika klo 18.17 ja päivähän oli 31.1.2008
Olsku ja poitsu 2,5vrk
Ajattelin tuossa vielä pyöräyttää tuoreet laskiaispullat mutta kaapista löytyneessä kuivahiivapaketissa parasta ennen päivämäärä 02/2005!!!! Voi elämä, pitäisiköhän innostella leipomaan vähän useammin :)) No, paistan letut, herkutellaan sitten kermavaahdon ja hillon kanssa.
Mikaela...vieläkö sinä olet uskaltautunut uimahalliin? Minä sain ohjeistusta että ei viimeisellä kolmanneksella enään yleisiin uimaloihin. Ei kait siinä tieten mitään riskiä ole jos tulppa pysyy paikallaan. Uinti olisi kyllä tehnyt meikäläiselle hyvää.
Jonttu ja muut supparimetsästäjät...jos seksi ei nappaa niin mitä jos ne kaksi muuta ässää yhdistäisi ja pesisi saunan...siinä tulisi ässät maksimoitua...kunhan ei pökerry :)
Mauii...epäilit että yliajalle menee, itsekin tuossa ajattelin että pitäisikö vain asettaa ajatuksensa sihen asentoon että yli mennään, niin ei tulisi joka päivä hötkyiltyä kun ei siitä mitään apua ole, väsyy vaan odottelemaan jos on vain synnyttämään lähtö kokoajan ajatuksissa. Minulla LA 18.2. eli minä ainakin olen täällä sitten sinun kanssa päivystämässä :)
Mukavaa Laskiaissunnuntain viettoa kaikille...Kunnon hernekeittoa tekisi kyllä mieli...
TElli & masukki 37+6
ja koko perheelle :)
Reilun kokoinen kaveri sieltä on tullutkin, aika lählle on tuo viimeisin arvio mennyt.
TElli
Itse tässä mietin, että pitäisikö lähteä sydänkäyrään, kun liikkeitä ei ole taaskaan tuntunut. Eilen illalla sain ekan tunnin aikana 9 ja toisen tunnin aikana 5 tai 6. Jos sitä kävisi vaikka pienellä kävelyllä ja söisi jotain, jos vaikka pikkuinen heräisi.
täysikuu ja tytär 38+0. (no niin, nyt on jo la -14pv, saa tulla jo!!!) =)
Onnea pikkuvauvan perheelle Olsku! :) Tuo antaa toivoa meille muillekin kärvistelijöille :) :) Voi että :)
Tänne tuli nyt sitten se myrsky minkä eilen piti tulla, ja lunta on tuiskuttanut niin että mies sai aamulla ottaa lumikolan ensimmäistä kertaa tänä talvena käteen! Mukavaa! Muutenkin mukava viikonloppu ollut, eilen kävi kummipoika ja veljensä (3 ja 5v) kylässä, ja jättivät 2 pikkuautoa vauvalle lainaan että on sitten heti leluja kun syntyy. On se herttaista :) Kummipoika kysyi viimeksi kun istui sylissä ja mulla oli vähän avokaulaisempi paita päällä, että " kuka näihin tisseihin tekee sitten reiät että se vauva saa sieltä maitoa" . :D Sanoin että niissä on kyllä valmiina.
Eilen tuli YKSI semmoinen semi-kipeä supistus. Tosi kauan se tuntui kestävän. Kauanko nuo yleensä kestää? Mies istui sohvan laidalla ja katsoi silmät pyöreenä ja kyseli että nytkö nytkö, mutta sen verran otti vattasta etten halunnut samaan aikaan puhua. Siihen yhteen kertaan se sitten jäi. Muita kipuja on ollut kiitettävästi. Sairaalakassi on pakattuna, kamera pitää vielä tyhjentää ja laittaa kassiin niin se on siinä sitten.
Niin ja vielä, viime yönä valvoin pari tuntia ja yritin herätellä vauvaa. Ei mitään elettäkään puoleen tuntiin, vaikka siluttelin ja tönin. Jacky makupala ei auttanut mitään, pari pienen pientä hipsutusta ja taas hiljaista. Sitten piti vielä juoda lasi mehua ja syödä pulla, niin johan vauva heräsi ja potkiskeli niin että huolet kyllä kaikkosi. Mutta tosi sikeästi se nukkui, tai sitten en uskaltanut tarpeeksi lujasti herätellä. Hyi kun säikäytti. Isänsä unenlahjat ja äitinsä makeanhimo näköjään ;)
Lissula 37+6
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=82&m=12340168&p=1&tmo…