Kuinka kauan kuukautiset yleensä pysyvät poissa, kun vauva on täysimetyksessä?
Itselläni on ihan kuin menkkakipuja ja pientä verenvuotoa, lähinnä pyyhkiessä ja vauva vasta vajaat 3 kk:tta ja siis pelkällä rintamaidolla. Olenko siis ymmärtänyt väärin, että menkkoja ei yleensä tule pitkään aikaan, jos imettää!? Vai mikähän tässä itseä mättää?
Kommentit (13)
...Kuten Cloe jo kertoikin, niin todella yksilöllistä miten menkat alkaa. Itsellä edellisessä raskaudessa menkat alkoivat reilu 6 viikkoa synnytyksestä, vaikka täysimetin ja uusi vauva on nyt reilun kuukauden ja jo yhdet menkat olen " kärsinyt" , tämäkin lapsi täysimetyksessä =/
Lekurinikin oli ihan ihmeissään, sillä kuulemma vain 3% naisista menstruoi täysimetyksen aikana...
-Allu
Vauva oli 7 viikkoa, kun minun kuukautiset alkoivat, ja täysimetyksellä oli. Minä kans luulin, että pysyvät pois kauemmin. Kivuttomammat ovat kyllä olleet kuin ennen raskautta.
vauva oli tasan 2kk kun ekat menkat. Toisia ei sitten kuulukaan. Mutta sekin on normaalia että kierto kestää normalisoitua.
Täällä kuulutaan siihen vähemmistöön ketkä saavat tuon kuukausittaisen riesan osakseen melko pian synnytyksen jälkeen. Ekasta meni 2 kk kun menkat alko ja tokasta 1,5 kk. Molemmat vauvat täysimetyksellä tuolloin. Olis saanu kyllä pysyä vähän kauemmin poissa.
Esikoisen syntymästä kesti tasan 8 viikkoa kun kuukautiset alkoi ja ihan täysimetyksellä mentiin.
Nyt tässä odottelen miten käy toisen jälkeen. Neiti on kohta 7 viikkoa vanha ja toistaiseksi ainakin täysimetän. Saisivat kyllä olla kauan poissa...
En kyllä yhtään kaivannut niitä sittenkään..
Ekasta kesti n.9kk ennenkuin alkoivat (imetin 8kk, josta viimeinen kuukausi vain iltaisin ja 4 ensimmäistä täysimetyksellä)
Nyt tämän toisen kohdalla (täysimetys) olivat ensimmäiset kuukautiset 2kk synnytyksen jälkeen.
esikoisen kohdalla kun oli 9 kk (imetin vuoden ikään)
kakkonen ehti täyttää vuoden ennen ekoja menkkoja.
ekaa imetin 11 kk, menkat alkoi tasan 1 kk imetyksen loputtua. Tokasta alkoi menkat 5 kk synnytyksestä, vaikka edelleen imetin (lsämaitoa meni toki n 1 dl iltasella, mutta enpä usko että se snänsä vaikutti menkkojen alkamiseen).
Eli vaikka monilla imetys tomii myös ehkäsykeinona, niin enpä itse vain sen varaan uskaltaisi laskea ;-)
jälkivuoto on kestänyt 6 pitkää viikkoa, sitten on ollut viikko kuivaa ja sen jälkeen alkaa menkat ;) Niin ja kaikkia olen täysimettänyt tuonne viiden kuukauden ikään saakka.
Ekan lapsen jälkeen tuli ekat menkat 10 kk synnytyksestä. Täysimetin 4 kk ja vuoden iässä lopetin imetyksen kokonaan. Tokan lapsen jälkeen tuli menkat noin vuosi synnytyksestä, sama imetyskuvio kuin esikoisella. Kolmannen lapsen jälkeen tuli menkat vuosi ja päivä synnytyksestä, täysimetin puoli vuotta ja 13 kk:n iässä lopetin imetyksen. Neljäs lapsi on nyt 9,5 kk, eikä ole vielä ollut menkkoja. Täysimetin 5 kk ja imetän edelleen.
kaikkia kolmea täysimetin ja menkat tuli 7 viikon sisään synnytyksestä.
Ja mun siskolla sama juttu. Eli kuulumme molemmat sit tohon harvinaiseen kastiin.
äitiliini68:
Kuukautisten alkaminen synnytyksen jälkeen on tosi yksilöllistä. Toisilla ne alkavat pian jälkivuodon loppumisen jälkeen vaikka vauva olisi täysimetyksellä, ja toisilla ne alkavat vasta kun imetys on kokonaan loppunut, vaikka imettäisi useamman vuoden. Toki suurin osa on tuolta väliltä.
Mitä parempaa ravintoa (jo raskausaikana), sitä vähemmän kannattaa luottaa imetyksen ehkäisytehoon ja siihen, että imetysaikana kuukautiset pysyisivät poissa - näin kärjistetysti sanottuna :)