valkoisia täpliä kynsissä...
oliko merkki jostain puutoksesta? ja jos oli niin mistä? huomasin vaan just mein 2v3kk vanhalla tytöllä kynsiä leikatessa;(
kiitos etukäteen kaikille vastanneille=)
Kommentit (6)
Joku sellainen, joka asiasta jotain ihan oikeasti tietää - vastaus oli, et pilkut tulee kolhuista, ei varsinkaan kalkin puutteesta, niin kuin meitä kaikkia on varmaankin jossain vaiheessa " huijattu" .... Toki voi kynsien heikkous johtua jonkin aineen puutteesta, joka taas voisi johtaa helpommin kolhiintumiseen.... Näin miulle kerrottu..
Mulla oli niitä lapsena aina. Nyt aikuisiällä ei ole tullut. Paitsi jos pidän oikein tiukan laihdutuskuurin(esim 500kcal/vrk) tai olen vatsataudissa. Silloin se näkyy heti kynsissä (n1kk päästä alkaa tulla näkyviin) kun tulee valkoisia viivoja 1-4kynteen. Ja kaikkiin siis samalle korkeudelle. Eli ei voi johtua mistään iskusta tai vauriosta, vaan selväti jonkun aineen puutos. Joskus muistelen lukeneeni että se olis magnesiumin puutos, mutta en sitten tiedä...
Mulla oli niitä lapsena aina ja paljon. Ja join maitoa varmaan litran päivässä. Nykyään niitä on aina silloin tällöin ja maitotuotteita käytän paljon harvemmin. Mäkin olen kuullut, että olisi ilmaa kynnen alla, mutta en tiedä, pitääkö paikkaansa.
..niin älä vaan ala suin päin syöttään lisäravinteita, varmaan kannattais kysyä vaikka neuvolasta turvallisia tuotteita.
Mutta aikuisilla ainakin sinkin ja B-vitamiinin puute tekee valkoisia pilkkuja kynsiin.
Myös kolhut saattavat aiheuttaa valkoisia läiskiä, kun kynsikerrosten väliin tulee ilmataskuja, mutta se on varmaan aika nopeasti todettu, että aiheutuvatko kolhuista teidän tapauksessa.
Toiset sanovat myös, että liiallinen sokerin nauttiminen aiheuttaa valkoisia pilkkuja kynsiin, liittyy maksan toimintaan.
Pilkut eivät tule kalsiumin puutteesta.
Mieheni työterveyslääkäri sanoi, että pilkut johtuvat LIIALLISESTA kalsiumista. Mieheni juo litratolkulla maitoa. Että tiedä häntä.. Mutta ilmeisesti ei tosiaan olisi ainakaan kalkinpuutetta, kuten ainakin minun lapsuudessani kerrottiin.
Lapsena mulle väitettiin, että johtuu kalsiumin puutteesta, mutta en usko, että kohdallani pitää paikkaansa kun juon niin paljon maitoakin.
Monia eri mielipiteitä olen lukenut netistäkin. Yleisimmät selitykset taitaa olla sinkin puute tai sitten kynnen väliin on joutunut ilmaa esim kolahduksen seurauksena. Jossain on myös ehdotettu liiallista makean syömistä syyksi. Mutta täpliin voi siis ilmeisesti olla monta eri syytä.