Heip! Allergisten lasten vanhemmat....
Pojallamme(7kk) todettu maitoallergia. Nyt toista päivää kokeillaan soijamaitoa (imetän myös vielä), lisäksi saanut veteen keitettyä riisipuuroa. Nyt kakka mennyt vihreäksi ja limaiseksi, eikös tämä voi olla allergian merkki, eli mahtaako tuo soijakaan käydä? Itse olen myös siis maidottomalla dieetillä. Onko vastaavia tapauksia? miten teillä on soija sopinut lapsellenne? kiitollinen vastauksistanne!! T:Henna
Kommentit (26)
ainakaan noin pienenä. Mitä korviketta kokeilit? Kysy lääkäriltäsi reseptiä almiron peptiä tai neocatea varten -- ovat aminohappopohjaisia ja sopivat useimmille...
Meillä poika todettiin 5 viikon iässä maitoallergikoksi eikä sopivaa korviketta löytynyt,joten imetin tosi pitkään ja olin itse maidottomalla. Pahimmillaan allergiat olivat noin 1-vuotiaana, meidän MOLEMPIEN ruokavalio koostui silloin 9 aineesta. Pahimmat allergeenit ovat maito, muna, soija ja pähkinä -- nykyään jopa kotimaiset viljat jo käyvät.
herat ja kaseiinit sun muut, niitäkin täytyy välttää.
maitoa on aika useessa ruuassa, mitä erikoisimmilla nimillä.
siinä proteiini on hydrolysoitu, sopii useimmille allergikoille, sitten on näitä jotka herkistyy sillekin ja joudutaan siirtymään täysin aminohappoiseen eli tuohon neocateen.
en huomannut niistä tulevan oireita. Lääkäri lupasi purkaa kaikki muut paitsi maidoton pitää edelleen. Tiedän että helpointa olisi lopettaa imetys mutta kun ei millään raskisi, maitoa tulee tosi hyvin. Toisaalta allergiat olisi paljon helpompi todeta kun saisi lapselle antaa suoraan ja saisin itsekin syödä kunnolla. Voi kun osaisi päättää.... Meillä muuten on almiron pepti- resepti mutta lääkäri käski ensin tuota soijaa kokeilla koska se on halvempi. Paljonko muuten jää tuolle peptille hintaa kelan korvauksen jälkeen?
nutri-soija aloitetaan ensiviikolla.
nyt saanut riisimaitoa 2 viikkoa. ja kaikki oireet mitä ennen sitä oli on poissa.
miten teillä allergia oireili?
meillä oli posket puaniset jatkuvasti, kakka vihreää ja kovaa, itkuisuutta ja astma oireita.
Hyvä niin koska lapsi oireilee kananlihallekin, itse syön paljon kanaa ja en olisi sitä tajunnut ainakaan heti.
Muistathan välttää myös naudanlihaa, lapsi voi oireilla myös sille koska on sama eläin mistä " paha" maito tulee.
Näin mun lapsen ravitsemusterapeutti sanoi.
On muuten aika kätevä tuo ravitsemusterapeutti. Ilmainen ja siltä saa apua, maidottomia soseita kun on aika vähän ja terapeutti antaa vinkkejä ja sanoo kaikkia tuotteita joita uskaltaa käyttää.
Säästyy kauppareissulla aikaa kun ei tarvi niin paljon pähkäillä että uskaltaako antaa vai ei.
2
tyttö vaan lakkasi juomasta korvikemaitoa ja vatsa ihan kovalla.
ei muita oireita.
testit tehtiin yksityisellä ja siitä asti meillä on juotu almiron peptiä.
se onneksi sopi hyvin .
Tumman vihreää kakkaa, ripulia monta kertaa päivässä, tuli oikeen syöksyllä. Paria näppylää, runsasta oksennusta ja oikein kaaressa.
Erittäin itkuinen. Koliikiksi väitettiin.
6 viikkosena jouduttiin sairaalaan kun lapsi oli kaiken maidon oksentanut, söi oksensi söi ja oksensi,ja lopulta ei enää suostunut syömään. Pyörtyi mummun syliin ja ei saatu millään hereille. Siitä terveyskeskukseen, polille ja polilta kotiin, kun kaikki testit oli neg. Seuraavana päivän taas polille kun lapsi huusi niin että henkee ois viety, 7 päivää osastolla, virusta vaan etsittiin eikä suostuttu kuuntelemaan kun kysyin voisko olla m-allergiaa.
Koliikiksi ja joksikin virukseksi väitettiin, annettiin vaan osmosalia, kotiin ja kotona 3päivää kun oireet jatkui ja kävin punituttamassa ja panoa ei ollut tullut, taas polille ja osastolle ja sitten alettiin vasta tutkia allergiaa..
Ei mikään helppo alku meidän pojalla. 2
Varmasti olisi hyvä käydä ravitsemusterapeutilla. Taidan pikkuhiljaa imetystä lopetella, ei jaksaisi enää soutaa ja huovata että miten tekisin. Vähenisi stressi puolella:):) Ja suklaata alkaa olla ikävä, joulukin kun tosiaan meni ilman sitä... Kiitos kaikille vastauksista, kyllä vertaistuki on parasta " lääkettä" !!
meillä kun ei osannut juoda pullosta eikä aluksi suostunutkaan, väkisin muualta ei maitoa saanut. 2
Meidän vanhemmalla lapsellakin oli maitoallergia ja lääkärit eivät uskoneet minua kun kysyin asiasta. Lääkäri väitti ettei voi olla m-allergia koska ei ole suolisto-oireita vaan ainoastaan kasvojen iho punoitti, pahimmillaan jopa melkein vereslihalla. Omin päin lopetettiin maidon antaminen ja 2 päivässä oireet hävisi. Omalla kustannuksella juotettiin soijamaitoa 2v asti joka sopi lapselle hyvin. Pidetään vaan puolemme lääkärissä!!!! eivät useinkaan taida vanhempia uskoa vaikka tunnemmehan lapsemme miljoona kertaa paremmin kuin he. AP
Välillä hörppyytän kun ei jaksaisi pullon kanssa " taistella" mutta toivotaan että pian oppisi! AP
täytyy nyt mainostaa että " ihanaa" tämä TAYSin lääkäri ja hoitohenkilöstö! 12
Söin pari tuntia sitten laskiaispullan ja kääretorttua, päivällä myös muna-kauramaidollista ruokaa (kaikki valmistettu maidottomina) ja nyt pojalla kasvoissa punaista näppyä kauttaaltaan. Eli siis muna-allergia taitaa olla. AP
voit olla kananlihankin kanssa tarkkailukannalla. 12
mutta voi olla jokin muukin kuin soija...ihan joku yllättäväkin juttu...vuohenmaitojuusto (jos itse imetät ja olet maistanut), ananas, äyriäiset...
Jos olet nimittäin VAIN maidottomalla dietillä niin tekijöitä on yhä kovin paljon.
Mutta sinuna jättäisin toki soijamaidon pois. Voi olla kovin allergisoiva.
Pyydä heti jotain muuta sillä vihreä, limainen kakka ei ole normaalia vauvan kakkaa! Meillä tytön kasvu loppui, kun oli koko vauva-ajan ripuloinut vihreää liejua.... Viimein löytyi Neocate, jota sitten " nauttikin" 2 vuoden ikään asti.
eli onneksi ei tarvitse lähteä monta päivää taaksepäin miettimään mitä olen syönyt. Pidin kyllä ruokapäiväkirjaakin sen 2 vkon ajan kun olin maidoton, munaton, viljaton. Lopetin se pitämisen kun lääkäri sanoi että voin lopettaa muut dieetit paitsi maidoton. Näistä teidän ehdotuksista ja omista ajatuksista voisin koota seuraavan listan:
- viljat (tai vain joku niistä)
- soija
- kananmuna
- broileri} näitä olen syönyt suhteellisen vähän verrattuna esim.
- nauta-sika} leipään jota olen syönytr tosi paljon. (ruis)
muuten olen ollut niin niukalla ja yksipuolisella ruoalla kuten riisikakut ja tuorekurkku joten en osaa muuta epäillä.
soijakaan ei sovi kaikille..
mulla 8kk lapsi, allergia todettiin 7viikkosena, meillä on almiron pepti käytössä, se ei sisällä soijaa.
oletko myös kananmunattomalla dieetillä?
Helpoin tapa on lopettaa imetys, lapsella voi olla muitakin allergioita ja silloin voi olla hankala imettää. Äidinmaidon laatu heikkenee jos äiti joutuu kovallekin dieetille.