Pyhäkoulu aivopesua?
Miten joku voi laittaa lapsensa pyhäkouluun? Olin itse pienenä ja muistan sen hartaan ja hiljaisen tunnelman, kun luettiin raamattua ja kuunneltiin tädin höpinöitä. Miksi pyhäkoulun nimi ei voi olla satukerho? En ole koskaan tarkemmin ajatellut asiaa, mutta nyt kun huomasin että kunnassani olisi tarjolla pyhäkoulua, rupesin miettimään sen hyödyllisyyttä. Mitä se tuo lapselle, mitä lapsi siellä oppii? Itsestä se tuntuu lähinnä aivopesulta ja pienen lapsen ajatusten nujertamiselta, kun tietoa syötetään totuutena ja pidetään lasta vain kohteena. Eihän kouluissakaan enää vallitse tällainen opetustyyli, ei ainakaan pitäisi vallita. Kriittisen ajattelun opettaminen aloitetaan jo pienestä.
Kommentit (24)
ja itse asiassa tiedä läheteekin liikkeelle siitä,e ttä voihan niitä jumalia olla ja voi olla että ne tai juku muu meitä puijaa, mutta kun sitä nyt ei tiedetä niin joudutaan lähtemään liikkeelle siitä, mitä nyt luulemme tietävämmen. Ei tällä ole mitään tekemistä epävarmuustelkijöiden kanssa - niitä riittää loputtomiin - vaan ihan siitä, että aina on pakko lähteä liikkeelle siitä, mitä voidaan tällä hetkellä kuvitella tietävämme.
5-vuotias ei ehkä saa itse päättää meneekö pyhäkouluun vai ei, mutta en silti ajattele, että kaiken lapsille suunnatun pitäisi olla täysin " aivopesusta vapaata" . Lapsi näkee asiat vielä aika musta-valkoisina, joten kaikesta avoimesti ja tunnustuksettomasti kertominen olisi varmaan pienen lapsen mielestä aika hämmentävää. ja kuinka moni teistä muka on edelleen vastoin tahtoaan uskovainen sen vuoksi, että lapsena joutui käymään aivopesevää pyhäkoulua?
Mun mielestä tämä keskustelu on tosi kummallinen jo lähtökohdiltaan. Pyhäkoulu on seurakunnan ylläpitämää toimintaa, ja musta olisi paljon pahempi, jos siellä niitä lähtökohtia piiloteltaisiin tai väheksyttäisiin. Suutari pysyköön lestissään. Ei se ainakaan piiloaivopesua ole, jos seurakunnan kerhossa kerrotaan Jeesuksesta!
Jumalasta ei ole lainkaan tietoa, joten se on satua kunnes toisin todistetaan.
Itse olen käynyt pyhäkoulun. Itse en tajunnut koko hommasta mitään, mutta niistä lammastarroista ja tähdistä jota liimattiin siihen jeesustauluun niin niistä tykkäsin.
voitava kyseenalaistaa. Tiedon julkaisijalla on yleensä joku motiivi tiedon julkaisemiseen, ja normaaliin kriittiseen ajatteluun kuuluu aina kysyä, kuka näin sanoo ja miksi. Ei todellakaan ole vain uskonnon erityisoikeus.
Tiede on pohjimmiltaan tietenkin vain korrelaatioiden etsimistä kahden muuttujan välille, mutta kyllähän siitä mielekkyys häviää, jos asioiden merkityksiä ei ollenkaan saisi spekuloida.
Uskovia tutkijoita on paljon, ja vaikka Jumalaa ei tutkimukseen millään alalla voi oikein sisällyttää, eipä sitä millään alalla voi kieltääkään.