Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko talon rakentaneita/rakentajia paikalla?

Vierailija
18.11.2008 |

Ihan vertailupintaa haluaisin. Kuinka kauan olette rakentaneet, eli kauan meni kaivuutöistä muuttamiseen? Ja oliko talopakettia ja kuinka paljon teitte itse? Ja minkä kokoinen talo?

Tuntuu uskomattomalta kun lukee lehdistä että puoli vuotta meni talopaketin saapumisesta kun kaikki valmiina.... Varsinkin jos ei ole useita ammattilaisia mukana projektissa.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
18.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ja mun isä ollut töissä. 170 asuinneliötä. Vierasta työtä (tuttuja) sähkäri, putkimies, konekuski, muuten itse.

Vierailija
2/12 |
18.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rungon pystytys otettiin talopakettifirmalta. Loput hoidettiin itse ja ammattilaisten avulla. 5 kuukautta meni, talossa 140 neliötä yhdessä tasossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
18.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 140 neliötä, Teritalojen suurelementit+pystytys vesikattoon asti. Ammattilaiset laittoivat perustukset ja väliseinät. Tällä hetkellä siitä kun alettiin tekemään tontilla pohjia on kulunut 1,5 vuotta. Muutimme 3 viikkoa sitten keskeneräiseen taloon. Autokatos+varasto jäi ensi kesään, sauna, pesuhuone ja khh vielä kesken. Kaikenlaista pientä mikä ei vaikuttanut muuttoluvan saamiseen on tekemättä asuinpuolella. Tällaista se on kun mies oman päivätyönsä lisäksi tekee iltaisin ja viikonloppuisin vaan raksahommia. Appiukko on auttanut paljon, muuten ollaan satunnaisesti saatu apua sukulaisilta ja esim. lastenhoitoapua että minäkin olen päässyt jotain tekemään.

Osalla rakentajistahan on koko suku auttamassa(ja osa ammattilaisiakin)ja sitten varmaan syntyy valmista ihan eri tahtiin. Näin jälkikäteen sanoisin ettei moiseen hommaan kannata ryhtyä. Avaimet käteen-talo tai sitten jo valmiiksi rakennettu talo sen pitää olla ainakin jos on pieniä lapsia niin kun meillä. Tää on ollu tosi rankkaa koko perheelle.

Vierailija
4/12 |
18.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

T. vitonen

Vierailija
5/12 |
18.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä noin suuret erot johtuu?? Eli kolmosella varmaankin 1,5 krs talo? Oliko jotain suurempia ongelmia? Osaatko eritellä mikä oli työläin/aikaa vievin vaihe?

Vierailija
6/12 |
18.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustukset tehtiin itse. Talotehtaalta tuli valmiina talon ja autokatoksen runko, ilman ulkoverhousta tai vesikatetta. Mies rakensi ( ja minä tietysti autoin + pari lähisukulaista) taloa työn ohessa 2,5 vuotta. Mies teki kaiken itse peltikattoa, lvi- ja ilmastointitöitä lukuun ottamatta. Talomme on 2-kerroksinen ja asuinpinta-ala on 202 m2. Eli noin 2,5 vuotta meni aikaa ja muutimme täysin valmiiseen taloon, eli viimeisetkin listat olivat paikallaan.

Rakennusaikana meille syntyi ensimmäinen lapsi, mikä hieman hidasti rakentamisen tahtia. Pitkältähän tuo rakennusaika tuntui, mutta säästimme tosi paljon rahaa, kun mies rakensi itse. Ja nyt sitten nautitaan työn hedelmistä ja hyvältä tuntuu!

Vierailija
7/12 |
18.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jokaista juttua pähkäillään ja kysellään neuvoja ja tehdään uusiksi kun ei mennyt eka kerralla oikein, niin kyllä siinä aikaa tuhraantuu. Jos taas käytetään asiansa osaavia tekijöitä eri vaiheisiin, niin homma hoituu monta kertaa nopeammin.

Vierailija
8/12 |
18.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talopaketti oli 1,5 krs suurelementtipaketti vesikattoon asti pystytettynä. Ulkopuolta tekemään palkattiin myös työmiehet, eli sille ei tehty raksavaiheessa muuta kuin pintamaalaus. Sisäpuolella oli muurari, sähkömiehet ja putkimiehet, ja lisäksi timpuri tekemässä vesieristykset ja laatoitukset sekä kalusteasennukset. Itse tehtiin välipohja (valtava työ, siihen meni muutama kuukausi), väliseinät, eristystyöt, maalaustyöt, parkettien asennukset, listoitukset, kattojen ja saunan paneloinnit jne. Kaikki vapaa-aika oltiin raksalla kahdestaan ja mies lisäksi yksin aina yötä myöten. Talo oli valmis, kun muutettiin.

Vierailija
9/12 |
18.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan keskeneräiseen. 1,5 krs suurelementti.

Kate asennettiin. Ulkopuolisena sähköt, lvi ja lattian valu.

Kaiken muun mies tehnyt YKSIN työn ohessa. Raudoitushommissa ja sokkelin muurauksessa oli n. 3-5 sukulaista/tuttavaa. Talopaketin tulon jälkeen appiukko viikon oli hommissa, tehden aktiivisesti työtä ehkä pari tuntia päivässä. Muuten siis yksin, mun apu aika vähäistä.

Ja homma siis jatkuu vielä ja varmaan kauan.

Vierailija
10/12 |
18.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä talopaketti tuli 2 vuotta sitten ja ite muurattiin tiilet Muurarin avustuksella ja joulukuussa ollaan asuttu vuosi. Meillä mies rakensi muutaman apumiehen kanssa joka päivä aamusta yöhön vuorotteluvapaalla olleessaan. Minä yksin kotona kahden pienen lapsen kanssa, mutta kyllä se sen arvosta on´. Nyt 150neliöö omaa kotia just sellanen kun haluttiin (=kompromissien jälkeen ). Meidän parisuhde kesti (varmaan muiden ihmetykseksi) ja kolmatta lasta odotellaan ;-D

Vierailija
11/12 |
18.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on loivan rinteen talo jossa keskellä 90cm porrastus ts. viitisen porrasta laskeudutaan kun mennään "alapuolelle". Käyttöullakko on sitten vielä jossa ikkuna, sinne olisi mahdollista tehdä vielä asuintilaa mutta eipä siihen ole vielä tarvetta. Mieheltäni pitäis varmaan kysyä että mikä työvaihe oli aikaavievin. En osaa tarkalleen sanoa. Kaikki vaan kestää sen minkä kestää. Silloin kun valettiin laatta niin oli märkä kesä. Johan sitä kuivateltiinkin pari kuukautta! Mutta muutenkin jos on joku homma ja ajattelet että "viikon homma", niin viikko on menny siihen että sä oot hankkinu tarvikkeet ja valmistellu hommat. Viikon homma on yleensä kuukauden homma;-).

Sisätyöt kesti pitkään. Seinien tasotus oli varmaan suurin yksittäinen homma. Ja keittiökin on ollu kasassa pitkään ennen muuttoa, kesä-heinäkuussa jo kasailin noita runkoja, silloinkin talo oli jo lähes valmis. Kaikkeen "pieneen" hommaan menee aina yllättävän paljon aikaa. Ja jos töiden jälkeen tulee niin ei siinä montaa tuntia illassa kerkiä raksahommia painaa eikä kaikkia hommia edes voi yksin tehdä. Kaks ulkomaalikerrostakin ollaan vedetty jo talotehtaan pohjamaalauksen lisäksi. Kun tätä katsoo niin oikeastaan tulee nyt jo mieleen että miten paljon on JO tehty. Kun on melkein valmista. Toisaalta mieltä painaa vielä ne kaikki kesken olevat hommat.

Netissä on jotain rakennusblogejakin ollu, jos löydät. En muista onko ne näistä "tehokkaista rakentajista" kertovia vai ihan tavallisista tallaajista jotka ihmettelee et miten h# saatas taas sähkömies kerjättyä hommiin kun ei edes vastaa puhelimeen...

Vierailija
12/12 |
18.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan totta ettei tavis voi olla niin taitava kun ammattilainen. Mutta eipä meillä ollu varaa ottaa ammattilaisia joka hommaan kun hinta on jotain 30e/t. Ja sitten ammattilaisista että niitäkin on niin monenlaisia. Sisätöitä tehdessä on huomannut että olis pitäny vaatia parempaa työn jälkeä. Joissain paikoissa seinissä vinoutta. Pesuhuoneen seinä oli muurattu niin että kun meinattiin laatottaa niin pitikin pyytää ammattilainen takas kun seinä heitti sen verran ettei sitä viittiny alkaa laatottamaan. Tosi hyvä jos on jotain tuttuja tai sukulaisia jotka on päteviä näissä hommissa. Me oltiin vastaavan mestarin suositusten varassa ja tavallaan meillä on käynyt varmaan paremmin kun jollain muilla, toisaalta paremminkin olis voinu vielä mennä(jos itse olisi tiennyt enemmän ja osannut vaatia myös enemmän).

Monta juttua on tullu jälkeen päin eteen että "ai, tää olis kannattanut tehdäkin näin". Kukaan muu ei niistä pidä huolta kun rakentaja itse. Ei mitään megamokia ole tullut eikä tarvinnut purkaa mitään mutta siis esim. ilmastointikone olisi pitänyt sijoittaa muutaman metrin eri paikkaan niin olis ollu parempi, kuivauskaappi jäi laittamatta kun putkihässäkkä tuli siihen kohdalle eikä siihen mahtunutkaan kuivauskaappia. Suunnitelmia katsoessa ei hoksattu että tekijä oli suunnitellut kaukolämpöputken vedettäväksi myös ulkovarastoon...Hoksattiin kun sitä alettiin kaivaa. Onneksi saatiin peruttua moinen, siinä ei olis ollu mitään järkeä...Jos tehtäis toinen talo niin se olis sitten ihan kymppi, mutta tuskin tehdään, tää riitti meille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi