♥ ♥ KESÄNUPUT to-su ♥ ♥
Kommentit (31)
Täällä kyseltiin valokuvauksesta. Itse olen myös valokuvien ystävä ja valokuvauksen harrastaja, joten toki kuvia otetaan ja paljon :) Masun kasvua dokumentoidaan muutaman viikon välein ja kuvaus on alkanut jo raskaustestin kuvaamisesta ;) Kysyisinkin teiltä, jotka suhtautuvat valokuvaukseen intohimoisesti, oletteko ajatelleet ikuistaa itsenne mahan kanssa oikein kunnolla esim. studiossa tai muuten vaan kunnolla järjestämällä? Itse haluaisin kovasti ehkä jopa mennä studioon, jotta saisi valaistuksen ym. kunnolla, mutta en sitten tiedä, kuka niitä kuvia jälkeenpäin katselisi ;)
Olette jo tehneet kovasti hankintoja. Meillä on vasta muutama vaatekappale ostettuna, huonekaluja aletaan hankkia vasta joskus maaliskuussa.
Tyttelikö se valitti miehen poissaoloa... Meillä on nyt meneillään miehen kiireaika, joten en näe sitä ikinä ja joudun hoitamaan huusholliakin yksin. Se on niin tyhmää :( Eilen tuli oikein itkettyä sille, kun se tuli kahdeksan jälkeen kotiin ja istui koneella koko loppuillan, ei puhunut minulle mitään. Jutteli omien nettipelikavereidensa kanssa. Ja minä teen joka ilta ruoat valmiiksi, kun hän tulee ja kuskailen sitä asiakkaille ja pois töistä, että hän pääsisi nopeammin kotiin. Ja käyn itsekin tietty töissä ja kaupassa ja... Ja sitten sitä ei kiinnosta edes jutella minun kanssani, uppoaa vaan nettiin :( No, anteeksi pyyteli.
Poltsi- Miehet! " Mä oon ollu pitkän päivän töissä, anna mun hetki rauhoittua" . En anna :P Mä olen aina ollut erittäin fyysinen ihminen; tarvitsen sen kädellä kosketuksen tai pusun ajoittain pitkin iltaa.. Onneksi mies jaksaa nyt vielä kaksinkerroin (pussaa mahaakin) ilmaista rakkauttaan... Herkkisvaihe menossa :)
Täällä ei mitään ihmeellistä. Vesijumppa (hydrobic) nyt koettu kolmeen kertaan parin viikon sisällä, kumma kun en ole tajunnut aiemmin koittaa.. On muuten todella kivaa liikuntaa, varsinkin sen takia, että saa tehdä liikkeet just niinkuin itselle tuntuu hyvältä. Vedessä ei tule ylimääräisiä riuhtaisuja ja saa kuitenkin tehokasta liikuntaa josta vauvakin tykkää :) (kai :D)
Ensi viikolla ostetaan vaunut, maaliskuussa hoitopöytä ja sänky, ellei miehen kaverit niitä tee (näin olivat suunnitelleet). Mitään en ole kotiini vielä hankkinut, ei mulla ole mikään kiire.. Vaatteita hiplailemassa olen kyllä käynyt useastikin..
Joku kyseli maidosta; mulla alkoi muutama päivä sitten ns. kirkas vuoto. EI vuoda kokoajan, vain silloin kun rintaa puristaa tai nukkuu esim. rinnan päällä. Ei tarvitse vielä suojia käyttää, mutta ainakin jotain on toiminnassa, jee!
Tänään on ihan aivopieru- olo; ei tiedä minne menis ja mitä tekis, haahuilee vain ympäriinsä. Ehkä ihan hyvä näin; jospa otan kirjan ja rentoudun hetkeksi. Mulla on enemmän energiaa nyt kun ennen raskautta, outoa.
Viikonloppuja mammat! :)
Elppa & Möykky 22+4
Mulla tuli keskiviikkona puoliväli täyteen - kivaa :) Paljon näkyy tapahtuneen täälläkin; en ole aikoihin käynyt lukemassa, saati sitten kommentoimassa. Yritän nyt sitten hiukan päivittää tilaani.
Liikkeitä olen tuntenut nyt jokusen viikon ja reilu viikon ihan päivittäin. On se vaan mukavaa, kun pikkuinen potkii! Mieskin väitti jo tunteneensa liikkeet, enkä kyllä epäile yhtään, kun tuntuu itsellekin niin selvästi.
Paino on vihdoin alkanut nousta. Vkolla 17+1 oli neuvolan vaa' an mukaan tullut vaan ½kg, mutta nyt kotivaaka näyttäis että ois ainakin 1½kg. Ihan kiva vaan, että nousee. Oon vähän ihmetelly, miksei ole noussut aiemmin...
Täällä kanssa tulee kirkasta vuotoa rinnoista. Reilu viikon tainnut tulla. Tosi vähän sitä on tullut, mutta kuitenkin. Lisäks ollut jotain pientä vihlomista - siitä oli tainnut joku muukin kärsiä.
Iskias on myös alkanut oireilla :( Toistaiseks se on ollut ihan siedettävä, mutta ärsyttää silti. Pitkästä istumisesta se äityy. Siskolla oli tosi paha iskiaskipu odotusaikana; oonkin saanut ihan hyviä vinkkejä kivun helpottamiseen. Täytynee kuitenkin mainita neuvolassakin seuraavalla kerralla...
Masukuviakin on tullut otettua parit. Joskus viikolla 16 ja nyt sitten puolivälin tullessa täyteen. Mun maha ei kyllä vielä ole mikään mahdottoman iso, mutta kyllä se näkyy kuitenkin. Itseäni ei kyllä haittais, jos näkyis enemmänkin :) Yhdessä kerhossa lapset tuli kuitenkin ihan suoraan kysymään, olenko raskaana. En ollu tajunnukaan, että se ihan niin selvästi näkyy!
Itse ei olla vielä hankittu mitään tavaroita vauvaa varten. Siskolta saatiin pieni laatikko vauvanvaatteita ja ne oli kyllä niin ihania. Kauppoja kierrellessä kyllä väkisinkin hidastaa vauhtia vauvanvaateosastojen kohdalla, mutta vielä ei siis ole tullut itse ostettua mitään. Vaunuista odotellaan yhteydenottoa siskon kaverilta - ollaan kuulemma ensisijaisia ostajaehdokkaita paljon kysytyille vaunuille.
No tulihan tekstiä. Ja vaan itestäni - suokaa anteeksi! Jaksuja kaikille ja yritetään pysyä pystyssä liukkailla. Mies antoi mulle uuden nimenkin: " lentoemäntä" , kun viime päivinä oon meinannu päivittäin kaatua, kun on pihalle asti päästy :)
makri 20+3
[color=DarkMagenta]Lauantaiseen tapaan olimme siis raksalla. Jätkät ehti sen seitsemään ei-sinne-paikkaan... Itse makasin kanttuvei sohvalla kun väsytti NIIN vietävästi. Kaivelin vihdoinkin ne rautatabletit varastosta, joten joskos alkaisivat parinpv:n päästä tehoamaan : )
Nyt tultiin kotiin keittelemään iltapuuroa (paitsi äippä istuskelee nyt tietokoneella ja jätkät hilluu olohuneessa :DDDD ) Mies jäi meidän kaverin kanssa vielä nikertämään ja tulevat sitten joskus.
Mutta nyt yhteisiin puheenaiheisiin...
KUTINASTA: minulla oli 1. raskaudesta joku ihme kutina koko vartalossa joskus näillä puolenvälin tietämillä. Loppujenlopuksi se levisi koko vartaloon ja rokkojakin epäiltiin. Oli ilmeisesti kuitenkin joku yliherkkyys ihottuma ja meni kortisonirasvalla ohi. Nytkin iho kyllä kuivuu, mutta näin talvella tuo tuppaa muutenkin hilseilemään.
VESIJUMPPA kuulostaa tosi kivalle. Meilläkin on liikuntakoululla moiseen mahdollisuus, mutta ovat eri paikassa kuin normaalit tunnit, joten lastenhoito on hankalasti järjestettävissä. Niin ja ovat siis niin aikaisin että mieskään ei ole vielä kotiutunut.
Joo mutta nyt pitää laitta puuro tulemaan ja pistää noi pikkumiehet suihkuun - ovat taas niin pölyssä raksapäivän jälkeen.[/color]
[color=DarkTurquoise]♥ art rv22+4[/color]
[color=GreenYellow]jäi tuosta äskeisestä että [b]ONKO KELLÄÄN TULLUT MITÄÄN RUOKA-AINE HIMOJA?[/b] Minulla on ehdottomasti HEDELMÄT!!! Ollut muistakin raskauksista. Tänään hain juuri kaupasta lisää päärynöitä kun edelliset meni yhdessä hujauksessa. Samoin appelsiineja on tullut popsittua. Viinirypäleitäkin ostin, mutta ne olivat ryökäleet vielä raakoja (rasiassa) joten pitää antaa mehevöittyä tuossa pöydällä paripv.
Loppuraskaudesta on himona ollut MAKUVISSYT, joita olen siemaillut närästykseen : )[/color]
[color=Gold]♥ art[/color]
jäi tuosta äskeisestä että ONKO KELLÄÄN TULLUT MITÄÄN RUOKA-AINE HIMOJA? Minulla on ehdottomasti HEDELMÄT!!! Ollut muistakin raskauksista. Tänään hain juuri kaupasta lisää päärynöitä kun edelliset meni yhdessä hujauksessa. Samoin appelsiineja on tullut popsittua. Viinirypäleitäkin ostin, mutta ne olivat ryökäleet vielä raakoja (rasiassa) joten pitää antaa mehevöittyä tuossa pöydällä paripv.
Loppuraskaudesta on himona ollut MAKUVISSYT, joita olen siemaillut närästykseen : )
♥ art
Alcatraz: maitotippoja alkanut esiintyä mullakin. Ei kyllä mitään tuntemuksia ole ollut, sen kummemmin kuin aristustakaan.
Poltsi: komppaan kovasti noihin tuntemuksiin miesten suhteen... " Mahtavaa" olla työnarkomaanin vaimo. Tosin tällä hetkellä tilanne on meillä hieman valoisampi (jahka tähän ensin tottuu) kun normaalisti mies on töissä ulkomailla ja käy vaan suomessa satunnaisesti sukkia vaihtamassa, mutta nyt joutuu jonkun aikaa olemaan reissaamatta. Yritä tässä sitten pitää lapsia riehumatta kun toinen hoitaa työpuheluita yömyöhään viikot läpeensä ;)
Koita jaksaa, muuta en nyt tähän hätään osaa sanoa!
Ruokahimoista: tällä kertaa ei ole tullut mitään ihmeempiä, italiansalaattileipiä söin alkuraskaudessa (kahden paahtoleivän väliin italiansalaattia mitä normaalisti en syö koskaan) ja mehujäitä paketillinen päivässä pahoinvointiin. Edellisessä raskaudessa oli kyllä vaikka mitä. Makuvissyt maistuu taas täälläkin, yleensä en niitä juo.
Valokuvaamisesta: mitenhän se sanonta menikään...niistä suutarin lapsista ;-)
Itse olen meinaan kuvaaja ammatiltani ja arvatkaapa vaan onko tullut omaa mahaa kuvattua yhdessäkään odotuksessa??? Eheeeeiii... ei sitten yhtään. Ekassa odotuksessa mies napsaisi ihan vikoilla viikoilla muutaman ihan tavallisen perusräpsyn hassunmuotoisista supistuksista ja tokassa raskaudessa taisi tulla peräti yksi kuva missä maha näkyy - ja sekin synnärillä hetkeä ennen kuopuksen syntymää. Vähän epäilen että tälläkään kertaa tulisi itsestä otettua yhtään kunnollisia kuvia, vaikka odottajien potrettikuvaukset ovatkin niitä mieluisimpia aiheitani (niiden ihan pienten vastasyntyneitten nyyttien lisäksi ;-))
Väsymys on alkanut taas vavata oikein urakalla, tsempata saa ettei päivisin rattiin nukahda. Viikon päästä neuvola, pitänee kai keskustella josko aloittaisin minäkin lisäraudan syönnin (hb koko ajan 104-106 välillä ja verenpaine hurjan alhainen) vaikka vatsa siitä ei kyllä hyvää tykkää. Muutenkin ummetus riesana ja tuntuu ettei mikään rautamerkki ole ollut aiemmin hyväksi. Mutta katsotaan...
Nyt huutelemaan koiruudet sisälle ja sitten pehkuihin (ai joo, eläimistä joku joskus aikaa sitten kyseli... meillä kaksi jättikokoista karvaläjäkoiraa ja kaksi kissaa. Kissaihminen en ole lainkaan, mutta pakko oli tänne maalle ottaa että pitäisivät hiiret loitolla. Mutta lapset onneksi tykkää ja kovasti. Omaa hevosta meillä ei enää ole vaikka muuten harrastetaankin koko perheen voimin. Ja esikoistytölle on mies luvannut pupun ensi kesänä, että alkaa tässä kyllä ahdistaa oikein urakalla että miten tänne enää kohta itsekään mahtuu asumaan...*huokaus* )
Viikonloppuja ja hyviä vointeja kaikille
nappula ja urpo 22+4
Hirveä tuuli! Meni aamu ihan pipariksi kun se ulvoi nurkissa ja pyrki ikkunasta sisään.
Ruokahimoista täällä on ollut. Tässä raskaudessa on ollut ihan kummallisia himoja. Koko ajan tekee mieli säilyke turkinpippureita, fetajuustoa ja suolakurkkuja. Mitään makeaa ei niinkään.
Maitoa ei tule rinnoista vielä, vastahan lopetin imetyksen :) Ovat nyt vasta palautuneet sille tasolle kun piti olla alkuraskaudessa, eli kokoa on tullut lisää ja ovat ihan mielettömän kipeät ja arat. Alkuraskaudessa tätä ei ollut kun imetin tuota meidän nuorimmaista silloin vielä.
Rinnat kutisevat myös, mutta se johtuu kuivasta ilmasta ja pitsikuvioisista rintaliiveistä. Kannattaa muuten seurailla tuota kutisemista, varsinkin jos alkaa kutiamaan kämmenet, jalkapohjat ja vatsanseutu. Silloin kyse saattaa olla raskaushepatoosista, mikä vaatii jo sairaalahoitoa ja synnytyskin joudutaan käynnistämään jo aikaisemmin.
Vaunuista piti sanoa, että meillekin tulee ajankohtaiseksi ostaa uudet vaunut, kun ei noihin Emmaljungan Cerox Combeihin saa ostettua sisaristuinta tai muutakaan lisävarustetta. Ajattelin, että jokin kaksosille suunnattu ratashärpäkkä voisi olla ihan hyvä kun näillä meidän viimeisillä sisaruksilla tulee olemaan ikäeroa vaivaiset 1v7kk, eikä voi olettaa, että tuo meidän 1v jaksaisi vielä kesälläkään kulkea vaunujen vierellä pitkiä matkoja. Tosiaan, kesävauvahan ei välttämättä mitään vaunuja tarvitse. Ajattelinkin, että kaksostenrattaat, joihin saa pehmeän kantokassin lisävarusteena pienelle vauvalle, voisivat olla hyvä ratkaisu. Emmaljungalla on ainakin hyviä vaihtoehtoja siihen tarkoitukseen, enkä siitä merkistä hevillä pois vaihda, sen verran tyytyväinen olen vaunuihini ollut :)
Jep, mitähän sitä tänään tekisi. Possupaisti odottaa jääkaapissa uuniin laittoa ja kaipa sitä tuonne tuulen tuiverrukseenkin pitäisi lähteä ulkoilemaan.
Kanelisokeri & papu 22+2
Uskallatteko vielä käydä luistelemassa? En pitänyt sinä minkäänlaisena riskinä, mutta nyt äitikaverit oli kauhuissaan ja sitä mieltä etten voisi enää mennä. Kaadun tietenkin ja istukka repeää...
Itse en ole luistellut varmaan kahteenkymmeneen vuoteen mutta NYT aion mennä ostamaan luistimet ja kokeilla! :D Sanokoon muut mitä tahansa. Tytär meinaan aloitti luisteluharrastuksen ja itsekin sain taas kipinän kokeilla, en malta odottaa seuraavaan talveen. Hullu olen kun en tiedä että pysynkö edes pystyssä, mutta pakko päästä kokeilemaan lasten kanssa vaikka ajoitus ei ehkä olekaan se paras mahdollinen ;)
Kävin eilen neuvolassa piiiitkästä aikaa. Tuntuu että ekassa raskaudessa siellä tuli rampattua yhtenään ja nyt näin harvakseltaan, ainakin tähän asti.
Painoa on tullut nyt nelisen kiloa. Oikeastaan vasta joulun jälkeen paino alkoi nousta. Vauvan syke oli 142 ja sf-mitta 19cm. Edellisessä raskaudessa luulin tytön tulevan kun oli muka tyttösykkeet, 145-150, tuli poika. Nyt on ollut " tyttötunne" mutta syke onkin matalampi. No eihän ne mitään kerro... kai. :)
Viimeksi mulla alkoi supistelut näihin aikoihin, ja sitä kestikin sitten loppuun asti. Kivuttomia ne oli, mutta hankaloittivat liikkumista. Nyt ei ole supistellut. Onkohan kohtu laiskistunut?! :) Eka synnytys menikin nopeasti ja kohtu palautui ennalleen niin nopeasti että laitoksella joutuivat kahden kätilön voimin " etsimään" kohtua, kun eivät arvanneet sen supistuneen jo niin alas. Etsivät liian ylhäältä. Mä sitten ajattelin, että kun se raskauden aikana niin kovasti supisteli, niin se oli hyvässä " fyysisessä kunnossa" .
timaja 21+1 (tai 20+1, mulla on kaksi laskettua aikaa...)