Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä iässä olet tarjonnut mausteisempaa ruokaa?

30.01.2008 |

Milloin olet antanut esim. marinoituja liha/kana/kalasuikaleita tms? Entäpä suola? Milloin suolaa voi antaa vähäisessä määrin? Tai liemikuutioita?

Sanotaan, että n. vuoden iässä lapsen pitäisi vähitellen siirtyä muun perheen ruokaan. Mutta meillä käytetään aika paljon marinoituja tuotteita ja suolaakin ripautellaan ja juustoja käytetään, joten miten toimisit? Vielä vähän alle 1v. on syönyt omia itse tehtyjä soseita, jotka olen maustanut lähinnä yrteillä, paprikajauheella tms. Ei siis suolaa eikä voimakkaita mausteita ollenkaan.

Entä oletko keittänyt lapsen riisin, perunat ja makaronin suolalla maustetussa vedessä?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä varsin mausteista (mutta suolatonta) ruokaa on tarjottu jo ennen yksivuotispäivää. Poika on oppinut valkosipulin maun jo äidinmaidosta ja selvästi siitä tykkää. Vähäsuolaista ruokaa kun tehdään, niin jollainhan se puuttuva suola on korvattava.

Meillä loppui valmiiksi marinoitujen ruokien käyttö, kun alettiin pojan kanssa syödä samaa ruokaa. Liemikuutioita on kyllä käytetty maustamiseen, mutta vain puolet siitä, mitä aiemmin. Suolapurkki on kyllä pöydässä aikuisia varten.

Vierailija
2/11 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...suolaa en anna alle 1-vuotiaalle ollenkaan munuaisten takia, ja suola on minusta muutenkin aika turha mauste edes aikuiselle (meilla on myos suvussa parikin tautia joihin liika suola ei sovi), joten mielestani sen kayttoa ei erityisesti tarvitse opiskella, parempi vain jos ei totu sen makuun. Meilla ei myoskaan syoda koskaan valmiiksi marinoituja lihoja (siis kaupan), joten tahan en osaa vastata ollenkaan (nuo kaupan valmiit lihamarinadit ovat suomalainen " erikoisuus" johon en henk. koht. edes valita tutustua edes aikuisena, kaikella ystavyydella... asumme siis ulkomailla, ja olen itse asunut Suomen ulkopuolella kohta parisenkymmenta vuotta). Enka koskaan keita riisia, perunoita tai pastaa suolalla maustetussa vedessa edes aikuisille.

Mutta sitavastoin esim. currya (joka on siis maustesekoitus) olen antanut noin yksivuotiaasta alkaen molemmille lapsille, ja noin yleensa he ovat juuri tuosta yksivuotiaasta syoneet sita mita mekin, chilia ja voimakasta sinappia lukuunottamatta, ja meilla on melko mausteinen maku ja esim. yrtteja ja valkosipulia kuluu runsaasti. Meilla kaikkea saa myos maistaa (jopa sinappia) jos lasta itseaan kiinnostaa. Luulen etta aika suuri osa maailmasta ei edes tieda etta pienille lapsille ei " pitaisi" antaa mausteista ruokaa, tamakin lienee aika paljon suomalaiseen ruokakulttuuriin (ja yleensa vahaiseen mausteiden kaytttoon Suomessa) liittyva asia.

l

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-vuotialle voi tosiaan antaa suolalla maustettua ruokaa. Edelleen 4-vuotiaan kanssa ongelma on paremminkin se, että mikä kelpaa. Jos huomaa, että ruuassa on esim. pippuria tai selvästi näkyviä muita mausteita, ei suostu niitä syömään. Valkosipulista taas hänellä menee oikeasti vatsa sekaisin.

Kyllä minun mielestäni voi noita marinoituja lihoja hyvin käyttää. Ennemmin näkisin niissä ongelmana jotkut aromivahveneet kuin sen suolan. Suolaahan ei tarvitse ruokaan sitten muuten lisätä. Vähäsuolainen ruoka sopii kyllä koko perheelle, jos nuorinkin on jo vuoden ikäinen.

Vierailija
4/11 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen yksivuotisrajapyykin jälkeen. Jos liikaa pitää lasta maustamattomalla ruualla, voi käydä niin että kaikki maustettu ruoka on kohta ' liian vahvaa' . Kannattaa siis aika pian siirtyä siihen ' normaaliin' ruokaan, ellette nyt ihan hirmuisesti itse mausta. Esim. jos lapsi siirtyy hoitoon, syö hän siellä normaaleja ruokia, joissa vähän perusmausteita - en tarkoita että teillä oltaisiin siirtymässä hoitoon, mutta että jos olisi, niin siellä oletettaisiin että voi niitä syödä.

Tee vaikka omat ruokanne niin, että otat lapsen annoksen eroon, ennen kuin lisäät vielä teille aikuisille tarvittavat mausteet. Ja jos marinadit on mielestäsi liian mausteisia, kokeile siirtyä aikuisten ruoissakin käyttämään marinoimattomia ja opettele itse maustamaan tai ennen ruoan valmistusta voit huuhdella kylmällä vedellä liiat marinadit pois.

Vierailija
5/11 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokien sallittuja suolapitoisuuksia säätelevät kauppa- ja teollisuusministeriön ja sosiaali- ja terveysministeriön päätökset: 1-3 vuotiaiden puuroissa ja velleissä saa olla suolaa max. 0,1%, ja muissa ruuissa 0,25% (jotenkin kyllä muistaisin että 1v lasten purkkiruuissa on suolaa 0,3%). Alle vuoden ikäisten ruuat eivät saa olla suolattuja. Yli kolme vuotiaidenkin ruuan tulee olla vähäsuolaista eli alle 0,5%. Kouluruuan kohdalla suositus on muistaakseni alle 0,7% (tosin useinhan koulujen ja päiväkotien ruuat tehdään samoissa keittiöissä). Lainsäädännön mukaan vähäsuolaisiksi saa ilmoittaa tuotteet (ainakin leivät), joiden suolapitoisuus on alle 0,7% ja runsassuolaisiksi pitää ilmoittaa pakkausmerkinnöissä jos pitoisuus on yli 1,3%.

Meillä lapselle on annettu 8kk alkaen yrteillä, pippurilla, currylla, paprikalla ja tomaatilla maustettuja soseita. Suolaa ei ole lisätty. Nyt lapsi 1v ja syönyt hoidossa kk verran samaa ruokaa kuin muutkin ja kotonakin aina jos sopivaa on tarjolla. Riisiin, perunoihin ja makaroniin ei meillä suolaa lisätä kenellekään. Suolaa sellaisenaan käytetään vähän, mutta monissa mausteseoksissahan sitä on puoletkin. Liemikuutioita voin laittaa alle puolet ohjeellisesta annostuksesta keittoihin (eli jos teen 3 litran kattilallisen keittoa laitan yhden kuution. Nestettähän siinä on huomattavasti vähemmän kuin keiton koko tilavuus.) Leipää on tyttö syönyt ekojen hampaiden puhjettua 8kk iässä, näkkileipää tais imeskellä jo aiemminkin. Juusto on myös suurta herkkua. Yhden päivittäisen viipaleen kalsiummäärä on merkittävämpi hyöty kuittaa saatavan suolan aiheuttaman haitan. Munuaisten kuormittumista enemmän olisin huolissani suolan kansanterveydellisistä vaikutuksista eli sydän- ja verisuonitaudeista.

Vierailija
6/11 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinmaidon kautta sai vahvempia mausteita 1-2-vuotiaana kun vielä imetin. Jotain 2-vuotiaana annoin pojalle sitten ihan tortillojen yhteydessä niitä tulisia kastikkeita ja muitakin ihan chiliruokia (miedompia), ja ne on ihan lempparia, kun on kerta maidonkin kautta tullut jo tutuksi. Samaten tee maistuu hyvin ja kahvikin maistuisi... On se äidinmaito kummaa ainetta. :) Ja mm. hornetit olisi suorastaan lempiruokaa nykyisin reilut 2-vuotiaana.

Toinen lapsi, joka on isompi ei vieläkän halua kovin tulisia tai mausteisia ruokia mut onkin korvikelapsi. Hänellekin on maistatettu jostain 1-vuotiaasta kaikenlaista ehkä hitaammin kyllä. Tulisia vasta myöhemmin, ehkä 3-vuotiaana mutta tyttöpä ei tykkää niin tulisesta tai mausteisesta ollenkaan.

Vierailija
7/11 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on yleensä useampaa lisäainetta, joten sen vuoksi niitä kannattaa välttää - myös aikuisten. Vähäsuolaista mutta muuten voimakkaastikin maustettua ruokaa voi tarjota hyvin yksivuotiaasta alkaen.

Katsokaapa ihmiset esim. leipäpakettien sisällysluetteloa - monissa leivissäkin on useita lisäaineita, myös säilöntäainetta. Ei mene mun kaaliin!

Katsoin juuri myös metvurstipakettia, jossa metukan luvattiin säilyvän kesäkuun loppupuolelle. Minkälaista moskaa kaupat onkin pullollaan. Huh huh!

Vierailija
8/11 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen varmuuden vuoksi välttänyt liemikuutoita vielä vähän alle kolmevuotiaallakin lapsella, kun niiden yleensä sisältämästä arominvahventeesta (natriumglutamaatista) kuulee niin ristiriitaista tietoa.

Vierailija
9/11 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin vanhemmatkin. Pastaan, riisiin ja perunaan ei laiteta suolaa, muuhun ruokaan vähän. Ihan huoletta olen antanut marinoituja broileriruokia syödä. Pääasiassa käytetään tosi vähän suolaa mutta reilusti muita mausteita, eikä tyttö ole irvistellyt millekään (vaikka mies välillä irvisteleekin :)). Jos joskus ruoka on ollut selvästi suolaista esim. kyläillessä, tyttö syö sitä mutta juo hirveän määrän.

Mutta siis mausteista, ihan reilusti olen laittanut normaalia ruokaa. Meilläkin tyttö on halunnut maistaa sinappia isin leivältä, ja sille sitten irvistelee. Ketsuppia sen sijaan en ole antanut, koska minusta se on ihan turha mauste, itsekin kun käytän korkeintaan makaronilaatikkoon.

Vierailija
10/11 |
01.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaisjärkeä käyttämällä tässäkin asiassa varmaan pärjää ;) Kun esikoisesta on kyse, tuntuu että välillä mietiskelee liiaksikin kaikkia asioita.. Vuosipäivä koittaa reilun viikon päästä, joten pikkuhiljaa aletaan totutella perheen ruokaan, niihin marinadeihin ja muihin :) Ja tosiaan eihän meilläkään niitä päivittäin käytetä ja suolankäyttökin on loppujenlopuksi aika vähäistä. Yrttejä, pippuria, sipulia ym. pääasiassa maustamiseen käytetään.

Vähän aiheen vierestä, mutta miksihän muuten aina keitto-ohjeissa sanotaan, että makaroni ym. lisäkkeet tulisi keittää suolavedessä? Jotenkin muistaisin, että perunoissa rakenne säilyy paremmin, etteivät halkeasi tai jotain.. Vai oliko se niin?? Ei kai perunoihin kovasti suolaa edes tule, kun ne keittämisen jälkeen kuoritaan kuitenkin, vai?

Vierailija
11/11 |
01.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi lasta ja molemmilla n. vuoden iässä on siirrytty pikkuhiljaa normaaliin ruokaan, joka on mausteista ja tulista. Esikoinen ainakin on syönyt samaa ruokaa kuin isänsä (siis tulisempaa kuin minä). Suolaa meillä ei tosin käytetä riisissä, pastassa, perunassa, kastikkeet ja muut lisukkeet maustavat ruuan.

Samaa ruokaa ovat saaneet tietysti jo mahassani ja ruokinnassani...