Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

G: Oletko joutunut seksuaalisen häirinnän kohteeksi työssäsi?

Vierailija
30.01.2008 |

Tuntuu tämä kohu eduskunnassa olevan niin suuren ihmettelyn aihe, että pistänpä gallupia kehiin.

Kuinka moni on joutunut työssään asiattoman häirinnän/puheen kohteeksi?

Millaiseen tilanteeseen tämä liittyi?

Kuinka suhtauduit (pystyitkö sanomaan häirikölle mitään takaisin esim.)?

Minkä ikäinen olit?

Oliko kyseessä itseäsi ylemmässä asemassa oleva henkilö?

Kerroitko asiasta kenellekään muulle töissä?

Kertokaahan kokemuksistanne, naiset!

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

-postinjakotilanne ahdistelijan kotipihalla, kävi kähmimään

-harjoittelijana läsnä kokouksessa, jossa 50+ herra huomautteli pepustani muiden kuullen

-en ole koskaan saanut sanaa suustani

Minkä ikäinen olit?

-postinjakajana 15

-harjoittelijana 27

-postinjakojutussa ahdistelija oli asiakas

-harjoittelijana kyseessä oli pomoni pomo, julkisuudessakin tunnettu henkilö, korkea yhteiskunnallinen asema

-teininä en kertonut

-harjoittelijana ei tarvinut kertoa, muut kuulivat saman kuin minäkin

[/quote]

Vierailija
22/36 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri, naimisissa oleva mies, oli ihastunut minuun. Pyrki aina ihan lähelle, ylikehui ulkonäköäni ja taitojani, ja halusi aina halata tervehdykseksi. Tukalinta oli kurssilla ulkomailla kun heppu olisi halunnut viettää kaiken vapaa-aikansa minun hotellihuoneessani.

Kerroin ettei sellainen toiminta mielestäni sovi naimisissa oleville ihmisille ja pyysin lopettamaan koskettelun.

Minkä ikäinen olit?

26 v

Ei vaan " samalla tasolla oleva"

Kerroin esimiehelleni kun oma puheeni ei riittänyt lopettamaan käytöstä. En tiedä miten esimieheni asian hoiti, mutta häiritsevä käytös loppui enkä koskaan saanut mitään negatiivista palautetta ko. häiritsijältä vaan hän suhtautui minuun siitä lähtien ihan ammatillisesti mutta reilusti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa ylemmässä asemassa ollut mies kommentoi iljettävästi rintojani justiin jossain varastotilassa missä olin hänen ja laatikoiden vankina. Se oli todella iljettävää ja jätti likaisen olon pitkäksi aikaa.

Vierailija
24/36 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä minä minä.

Televisiomainoksen kuvaukseen. Alalla äijät on tosi äijiä. Olen toki muutenkin joutunut.

Ärsyttää, mutta pitää vaan vastata huumorilla. Jos ei alalla kestä äijiä, voi vaihtaa alaa.

Minkä ikäinen olit?

25 - 40 vee

On ollut sekä että. Valohönöt, gripit ja äänimiehet, joskus kun olin yksi heistä. Ohjaajana saa olla vähän enemmän rauhassa.

Täh. Kaikkihan sen tietää. Tyttöjen kanssa usein listattiin pahimpia.

Joskus pomo kävi halimaan pikkujouluissa. Käytin tietoa häikäilemättömästi hyväkseni. Sain salassapidon varjolla palkankorotuksen ja paaaljon pikku palveluksia.

Vierailija
25/36 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opehuoneen seinälle oli ilmestynyt opettajien omista pikkujouluista kertova juliste, jossa todettiin teemaksi joku vähäpukeinen etelänmeininki. Sitä siinä yleisesti ihmeteltäessä kaikken läsnäollessa kolme miesopettajaa piiritti minut, nuoren sijaisen ja alkoi kysellä kilpaa, että:" Tuleehan X myös?!" Olin vähän vaikeana ja keksin tekosyyn, etten pääse.

Vierailija
26/36 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen nätti tyttö ja mitä sanoisin, jos hän tulisi soittelemaan ovikelloani. Olin että HÄH ja totesin vaan, että mieheni ei siitä varmasti tykkäsi kauheasti! Enkä tod. antanut ymmärtää mitään, ei vaatteilla tai muutenkaan.... ihmetytti jälkeenpäin.

Vierailija
27/36 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tuntuu tämä kohu eduskunnassa olevan niin suuren ihmettelyn aihe, että pistänpä gallupia kehiin.

Miespuolinen työkaveri halusi kovasti hieroa hartioitani aina (en antanut) ja lähtiessään (sai potkut, mutten koskaan saanut tietää miksi) jätti pöydälleni muistoksi piirtämänsä kuvan, jossa pani minua takaapäin.

Pari kertaa sitten illanvietossa ei joku työkaveri ole uskonut ensimmäistä ei-tä.

Eka kerralla en saanut tilaisuutta motata miestä kuonoon, mutta sen olisin tehnyt. Muutoin on pääasiassa pelkkä ei ja hiukan tiukempisävyinen ei tehonnut. Usein lähellä on myös muita työkavereita, joten yleensä joku auttava ritari tulee pelastamaan tilanteen.

Minkä ikäinen olit?

Eka juttu sattui ollessani n 18v. muut sitten myöhemmin, pääasiassa viime vuosina (nyt olen 31v)

Ei koskaan ylemmässä asemassa.

Kerroitko asiasta kenellekään muulle töissä? [7i]Olen kertonut aina.

Vierailija
28/36 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai lietsooko siinä sitten vaan juttua hurjemmaksi? Tai alentuu samalle tasolle?

Vierailija
29/36 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin edellisessä työpaikassani usein sellaisiin tilanteisiin, jotka olisi voinut tulkita halutessaan seksuaaliseksi häirinnäksi, mutta minä koin lähinnä huumoriksi. Miestyötoverini kommentoivat jatkuvasti ulkonäköäni, halailivat, eräskin läiski takapuolelle ja kertoi minuun liittyvistä eroottisista fantasioistaan. Tyypit sanoivat joskus itsekin, että tämän kyllä moni voisi tulkita häirinnäksi. Minä en kokenut sitä millään lailla ahdistavaksi, sillä työkaverit aloittivat hyvin varovasti testaamalla, mitä tuolle oikein voi sanoa ja kun huomasivat, että vaikka mitä, niin lisäsivät sitten vettä myllyyn. Ja minä heitin ihan samanlaista juttua takaisin ja saatoin mennä istumaan vaikka syliin. Olin tuossa työpaikassa aloittaessani 30 eivätkä tyypit olleet esimiesasemassa minuun nähden, vaan tekivät samoja hommia ja arvostivat minua varsin paljon työtoverina.

Vierailija
30/36 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja on hauskaa olla työpaikan mehiläiskuningatar. Mutta kaikilla ei näin ole. Riippuu varmaan työstäkin tämä korrektius, onko varastossa vaiko virastossa.

Vierailija
31/36 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko muuten, että olisitte jatkaneet sama rataa, vaikka työpaikalle olisi tullut joku uusi, " tiukkapipoisempi" (nais)työntekijä, joka olisi selvästi kokenut tuon kiusalliseksi sivustaseuraajanakin?

Vierailija
32/36 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijaitseeko laitos kauniissa keltaisessa talossa, jossa on sisäpiha.

Vierailija
33/36 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikalla miespuolinen työtoveri (esimiesasemassa, mutta ei minut esimieheni) pikkujouluissa hakeutuu viereen istumaan, vie käden reidelle. Pienessä kännissä jutut myös levotonta.

Työskentelen lasten kanssa, ja toisinaan myös isät saattamassa. Kaksi kertaa kohdalle on sattunut isä, joka katsoo asiakseen yrittää flirttiä. Musta se on ällöttävää, mä olen töissä, en tyrkyllä. Kysellään mm. missä asun yms. yksityisasioita, jotka eivät mitenkään liity työhön. Näistä tilanteista selviää siirtymällä erittäin tiukalle asialinjalle.

Vierailija
34/36 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakkaat ehdottelevat ja joskus yrittävät kosketella.

En ota enää niin tosissani ehdotteluja, yleensä ne ovat aika harmittomia, tyyliin mennäänkö naimisiin, siihen sanon että mitäs nykyiselle miehelleni teen. Oksettavinta oli varmaan kun eräs asiakas kuvaili kuinka nuolisi minua. Ja jos joku yrittää puristaa takapuolesta pystyn yleensä väistämään. :)

Minkä ikäinen olit?

Olen 21v.

Joskus aiemmassa työssäni pomo, joka kävi silloin tällöin työpaikalla, lähenteli pikkujouluissa.

Yhden työkaverin kanssa naureskellaan näille jutuille, hän kokee samaa myös.

Vierailija
35/36 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin henkilökohtaisena avustajana vanhalla miehellä, joka kyseli joka päivä poikien kanssa menemisistäni (" oletkos ollut puskassa jussin kanssa?" ), suihkutilanteissa puhui tosi asiattomia ja " ohjeisti" genitaaliensa pesussa jne. mun pomo oli tämän miehen vaimo, jolle en voinut asiasta puhua. miehelle sanoin aina etten tunne ketään jussia, että toivon hänen lopettavan asiattomat puheet, ja kerran jopa että mä olen ihminen, mutta on äiti ja isä ja veli, ja tunteet ja kaikki, että mä olen heillä tekemässä työtä ja auttamassa, en minään seuralaisena siinä mielessä. lopetin aika pian.

toimistotyössä lähin esimies johdatti usein keskustelun seksiin, kertoi opettaneensa naisille seksistä nauttimisen taidon. tuli lähelle ja kosketteli tarpeettomasti selkää, hartioita. en puhunut kenellekään, häpesin itseäni (koska pukeuduin naisellisesti esim. puolihameeseen ja neulepaitaan. mietin olinko provosoinut tilanteita).

opiskellessani miesopettaja ahdisteli illanvietossa, naulitsi käsiensä väliin baaritiskiä vasten, kommentoi sopimattomasti ulkonäköäni ym. kerroin koulun kuraattorille mutta en halunnut asiaa vietävän eteenpäin, häpesin taas. kerroin myön muutamille opiskelukavereille, jos jouduin tilanteeseen että motivaatiotani opiskelun suhteen kyseenalaistettiin, kun en enää mennyt ko. opettajan tunneille. ammattitaitoni on hiukan kyseenalainen juuri lukuisten poissaolojen vuoksi. todistuksista asia ei näy, sain kursseista ihan ok numeroita vaikken käynyt edes kääntymässä. ilmeisesti meillä oli jonkinlainen yhteisymmärrys asiassa.

Vierailija
36/36 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kysyin häneltä että " Mitä sä täällä teet? Tulitko kattomaan hyppiikö hiiret pöydälle kun kissa ei oo paikalla?" Pomo totes vaan " Miten niin ei oo paikalla.. Siinähän sä oot." Jäin vaan kattomaan suu pyöreenä. Muitakin tilanteita on ollut, mutta tuon jälkeen vihjasin pomolle että menee ehkä liian pitkälle. Sen jälkeen ei oo sanonu mitään " pahaa" . Olen 25-vuotias. Sanoin parille työkaverille tuosta ja niistä muistakin. Terkkuja vaan tutuille, jos täällä pyöritte o/