Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kotityöt kun äiti äitiyslomalla

Vierailija
29.01.2008 |

Miten muissa vauvaperheissä on kotityöt jaettu?

Meillä on siis yksi lapsi, joka on nyt 8kk. Ja valitettavasti lähes kaikki kotityöt kaatuu minun niskaan.

Ehtiikö muut vauvan äidit pitää huushollin järjestyksessä?

Musta tuntuu että jos imuroi pari kertaa viikossa, tiskaa päivittäin (ensi viikolla onnkeksi tulee astianpesukone), hoitaa pyykit, tekee ruoan vauvalle ja ittelle, syö ja juo aamukahvit niin aikaa ei muuhun jääkään (esim. siis vauvan kanssa ulkoiluun).

Meillä hommaa hankaloittaa se että päikkäreitä poika nukkuu vaan 3x30min joten niiden aikana ei juuri muuta ehdi kun itse syödä tai juoda kahvit. kotityöt täytyy tehdä pojan valveilla ollessa ja se

on varsin tehotonta kun vähän väliä pitää keskeyttää hommat.

Lapsi tuntuu nyt vaativan koko ajan huomiota ja minun puuhaillessa kotihommia kitisee tai kiertää kaikki luvattomat paikat.

Olenko vain saamaton rassukka vai onko muillakin hankaluuksia saada arki pyörimään sujuvasti?

Miten tämä voi onnistua useamman lapsen kanssa?

pitäisikö kotityöt vaan jättää kaikki suosiolla iltaan ja tehdä sitten vuorotellen miehen kanssa?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne sotkut sieltä mihinkään katoa, ehtii myöhemminkin.

Vierailija
2/22 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mietippä näitä jos ei onnistu niin sitten jonkun muun neuvot

tarvitseeko imuroida niin usein? lapsi liinaan tai reppuun ja mukaan siivoukseen?

Toiki jos isälle sopii erityisesti joku kotityö niin jakakaa ne!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä aikana luodaan teidän perheen työnjako. Pysyvä sellainen. Jos miehesi tottuu äitiyslomasi aikana siihen, että sinä teet kaiken ja huolehdit kaikesta, niin tulee olemaan jatkossakin. Hyvin monella se menee siihen, kun äiti vain " on" kotona.

En tarkoita että kotityöt pitäisi puolittaa, äiti ehtii tehdä enemmän ja se on ihan reiluakin jos lapset tavallisia hoidettavia, mutta kyllä kannattaa miehen pyytää tekemään osan illalla, tai teette niitä yhdessä.

Itseäni harmittaa, kun kotona ollessa rupesin hoitamaan kaiken. Mikäs sen mukavampaa laiskalle miehelleni. Ja huomasin hoitavai kaiken senkin jälkeen kun palasin töihin. Nalkuttavani, ja hoitavani kaiken.

Semmonen juttu myös, että jos ei lapsesi ole oikein hankalassa kiiipeilyiässä ja siten jatkuvasti vahdittava, älä opeta häntä siihen, että olet jatkuvasti hänen käytettävissään ja huomiosi on jatkuvasti kiinnittynyt häneen. Tee omia hommiasi, ja hän tekee vieressä omiaan, ja sitten välillä yhdessä.

Tsemppiä!

Vierailija
4/22 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

muut hoitaa kuule kotityöt useammankin lapsen kanssa!

jätä vaikka tietokoneella lorviminen vähemmälle!!

Vierailija
5/22 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kanssa 8kk vauva, olen totaali yh ja ehdin silti käymään lapsen kanssa ulkona joka päivä.

Kotityöt voi aina odottaa, tee niitä silloin kun vauva nukkuu.

Minä en suursiivoa joka päivä, siten riittää aikaa lapselle ja ulkoiluun.

Vierailija
6/22 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis et yhen lapsen kanssa ehi pitää huushollia kunnossa!!! Ja et edes ulkoilla lapsen kans!!! Hoh hoijaa....

Meillä 3 lasta, 3v, 2v ja vauva ja ihan helposti ehdin siivota, pyykätä, laittaa ruuat, ulkoilla (1-2krt/pv)ja jopa istua koneella päivittäin! ja meillä kyllä imuroidaan mm. joka päivä! Ruoka kaupassa käyn yleensä sitte kun mies on tullut töistä.

Että mitä ihmettä sä teet jos et edes ulos ehdi yhden kans???

Vierailija
7/22 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sulla on koko päivä aikaa tehdä ne, kun mies on töissä, joten ilta-ajan voi sitten omistaa perheelle.

Vierailija
8/22 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää nämä öö-öö-ölisijät jotka kiillottaa omaa sädekehäänsä. MInäkään en sen ekan vauvan kanssa tahtonut saada kotihommia tehdyksi (vauvojakin on muuten erilaisia, tiesittekö!) mutta nyt kun lapsia on viisi hommat hoituu suit sait sukkelaan. Harjoitus auttaa näköjään ;)

Vierailija
9/22 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän aika huoletta vauvanruokia vauvalle, silitän vain aivan pakolliset vaatteet, puhtaiden pyykkien korista meillä napataan vaatteita suoraan käyttöön ja niin edelleen. Ja aikaa riittää neljän lapsen äidilläkin ulkoiluun ja muiden äitien tapailuun, kotitöiden lisäksi.

Minulla on tosin niin onnellinen tilanne, ettei mies nipota siitä, että aina ei joka paikka kiillä. Mutta kyllä meillä kuitenkin siivotaan.

Isot projektit tehdään yhteistyönä, mattojen pesut ja perusteellisemmat lattioiden pesut esim.

Vierailija
10/22 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdä kaikki kotityöt, ulkoilla lasten kanssa ja jää vielä aikaa olla koneellakin. Jos joskus en ehdi kaikkia kotitöitä tehdä jätän ne odottamaan miehen seuraavaa työpäivää. Kun mies on kotona en tee kotitöitä tai sitten tehdään joitain hommia yhdessä esim. ruokaa tai lumitöitä.

Vierailija
11/22 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jousta jossain, ettei elämä mee liian hankalaksi. anna lapsen välillä syödä pilttiä tai tee samalla kertaa ruoka seuraavaksikin päiväksi, ei kestä kauaa lämmittää se. lisäksi vähennät esim. imurointia, jos et ehdi.

olen ihan samassa tilanteessa, vauva 9 kk ja ainoa. ulkoillaan aika harvoin muuten, koska vauva nukkuu kahdet päikkärit ulkona, niin tuntuu että olisimme koko ajan ulkona.

meidän vauva puuhailee monesti omiaan lähellä, kun esim. laitan pyykkejä. joskus laitan hänet syöttötuoliin istumaan lähelle kun tiskaan. mä olen ottanu sen asenteen, että huolehdin tuskit (+keittiön siisteys muuten) ja pyykit ja pidän yleisen järjestyksen kotona. ja ruoka luonnollisesti on pakko tehdä. muuta teen, jos ehdin. yleensä ehdin vähintään viikkosiivouksen tekemään edellisten lisäksi. mies auttaa mua kyllä paljon, tekisi kaiken, ellen minä teksi, mutta teen miellään nyt kun olen kotona. lähinnä miehelle jää imurointi ja tiskaus silloin tällöin, ja usein hän haluaa auttaa viikkosiivouksessa ja laittaa myös ruokaa mielellään.

Vierailija
12/22 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä hoidin ensimmäisen lapsen äitiyslomalla kaikki kotityöt päivällä, ehdin hoitaa pankkiasiat yms. ja päälle surffasin, luin lehtiä ja makoilin muksun kanssa lattialla tunteja joka päivä. Tekemistä oli liian vähän pikemminkin!

Ja silti palattuani töihin kotityöt alettiin jakamaan kuten aikaisemminkin. Ei se lapsen syntymä mikään perheen työnjako ole vaan jako tehdään jo heti alussa, kun tavarat kasataan yhteen.

Vierailija:

Tänä aikana luodaan teidän perheen työnjako. Pysyvä sellainen. Jos miehesi tottuu äitiyslomasi aikana siihen, että sinä teet kaiken ja huolehdit kaikesta, niin tulee olemaan jatkossakin. Hyvin monella se menee siihen, kun äiti vain " on" kotona.

En tarkoita että kotityöt pitäisi puolittaa, äiti ehtii tehdä enemmän ja se on ihan reiluakin jos lapset tavallisia hoidettavia, mutta kyllä kannattaa miehen pyytää tekemään osan illalla, tai teette niitä yhdessä.

Itseäni harmittaa, kun kotona ollessa rupesin hoitamaan kaiken. Mikäs sen mukavampaa laiskalle miehelleni. Ja huomasin hoitavai kaiken senkin jälkeen kun palasin töihin. Nalkuttavani, ja hoitavani kaiken.

Semmonen juttu myös, että jos ei lapsesi ole oikein hankalassa kiiipeilyiässä ja siten jatkuvasti vahdittava, älä opeta häntä siihen, että olet jatkuvasti hänen käytettävissään ja huomiosi on jatkuvasti kiinnittynyt häneen. Tee omia hommiasi, ja hän tekee vieressä omiaan, ja sitten välillä yhdessä.

Tsemppiä!

Vierailija
13/22 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

toiset saavat aikaan kaikenlaista, ja jollakin menee päiväkausia siihen, kun tuntuu niin rasittavalta se roskapussin vienti. Onhan omassa ystäväpiirissäkin varmaan kaikilla tehokkaita, aikaansaavia ihmisiä ja sitten taas heitä, joille kaikki on hidasta ja hankalaa. Ja nyt en puhu ap:sta vaan ajattelin ihan omia ystäviäni.

Vierailija
14/22 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin siis ollut 2 kertaa, molempien lasten äitiys- ja vanhempainvapaalla.

Ja voin kertoa, että ekalla kerralla meillä oli kaaos melkein aina ;) Mitään ei muka ehtinyt, aina oli joku paikka rempallaan, tiskivuori kasvoi, samoin pyykkivuori ja pölypallot pyöri nurkissa. En tiedä, mistä johtui. Huonoa organisointikykyä ehkä? Vasta kun esikoinen oli 1v. alkoi meillä kotona näyttää kivalta ja pakastimessa oli vierasvaraa itse leivottuna... Jotenkin se muutos lapsettomasta lapselliseen arkeen oli niin iso, että musta tuli jotenkin kädetön hoitamaan mitään kunnolla. Vaikka muka yritin.

No, sitten kun olin toista kertaa äitiyslomalla niin KAIKKI meni koko ajan mallikkaasti. Meillä oli aina siistiä, tein kerran viikossa isot siivot ja ylläpitosiivousta viikon aikana joka päivä, pyykkihuolto pelasti, 2 lämmintä ateriaa päivässä (lounas usein lämmitettyä eiliseltä), leivoin paljon... Ja silti ulkoiltiin, kyläiltiin, askarreltiin, leikittiin, luettiin. Jotenkin sitä vaan oli paljon tehokkaampi!

Mä olen siis vahvasti sitä mieltä, että kahden lapsen kanssa ehtii paremmin ;) Tai ainakin osaa jo organisoida hommat ja olla tehokas ja ehkä se toinen vauvakin sopeutuu perheen rytmiin helpommin? Ja isosisarus voi viihdyttää vauvaa imuroinnin ajan ja olla muutenkin vähän pikku apulaisena, antaa tuttia jne.

Vierailija
15/22 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan kanssa on niin pyörällä päästään, muutos on niin kertakaikkiaan raju (minulle ainakin, joka en ole ollut mikään koti-ihminen). Menee kummastellessa aika. Sitten kun tulee toinenkin, jos ei liian lyhyellä ikäerolla, niin ne viihdyttää toisiaan, on ehtinyt oppia itselle sopivat rutiinit, oppiii ottamaan vähän löysemmin, tekemään sen mikä on tarpeellista ja antaa vähemmän painoa sille miten pitäisi olla ja elää, tekee niinkuin hyvältä tuntuu.

Kahden kanssa on helpompaa, ja kivempaa!

Vierailija
16/22 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. Niin on se nyt kumma, että ei saa kotia pidettyä kunnossa!

Jos on kotona lapsen kanssa niin eiköhän ne kotityöt kuulu pääosin ihan sille kotona olevalle.

Alkoi oikeasti ihan ärsyttämään, että millainen kädetön mamma siellä oikein viitsii edes asennoitua tähän niin, että " Kaikki kotityöt kaatuu niskaani" Siis miten kaatuu? Nehän KUULUU sinulle, sinähän siellä kotoana päivät olet.

Sinulla on päivän aikana 8 TUNTIA aikaa tehdä tehdä kotityöt. Asunnon imuroimiseenhan menee noin 15 minuuttia, jos teet sen pari kertaa viikossa, vai asutteko jossain LINNASSA?

Vai, että ihan on HANKALAA, kun lapsi nukkuu 3 x 30, joka päivä? Sehän on puolitoista tuntia joka ikinen päivä. Kotitöihin menee noin tunti päivässä. Tuskin se lapsi edes kitisee KOKO ajan tai menee AINA luvattomiin puuhiin, kun koitat tehdä kotitöitä.

Tunnut tosiaan olevan saamaton rassukka.

No et todellakaan jätä kotitöitä iltaan, etkä edes kehtaa ehdottaa, että miehen kanssa tekisitte ne vuorotellen. Mieshän tekee koko päivän töitä. Kun molemmat olette töissä, niin voitte alkaa keskustelemaan vuorottelusta ja kotitöiden jakamisesta. Ota itseäsi niskasta kiinni ja käyttäydy kuin äiti ja nainen.

Vierailija
17/22 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä mitään ehdikään.

Nämä useamman lapsen äidit ovat ehkä unohtaneet sen, että yhden lapsen kanssa äiti on se ainoa viihdyke. Ja jos lapsi sattuu olemaan temperamentiltaan sellainen, ettei viihdy yksin, niin ei sitä sellaiseksi voi " opettaakaan" . Mulla on kotihommien kanssa paljon helpompaa nyt kahden lapsen kanssa kuin aikoinaan esikoisen kanssa.

Lopeta ajattelemasta niin, että sinun pitäisi saada kaikki hommat tehtyä kuten ennenkin. Vaadi myös miestäsi viemään kalsarit pyykkikoriin, tyhjentämään astianpesukonetta yms. normaaleja kotihommia. Ja ei se niin kauheeta ole, jos kämppä ei ole tiptop. Ei ole monella muullakaan.

Vierailija
18/22 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoilu on jotenkin turhaa työtä kun kaikki on kohta kuitenkin sekaisin ;)

Minä pidän huolen kodista ja mieskin välillä tekee jotain jos en ole ehtinyt. Lisäksi isommat lapset saavat imuroida omat huoneensa lauantaisin.

Vierailija
19/22 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmaan pakosta paljon johtuu mihinkä pystyy ja ehtii. En tosin mitenkään ihannoi omaa ratkaisuani mutta vaihtoehtoja ei tuolloin ollut.

Vierailija
20/22 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen se ööö ihminen, munkin vauva ottaa vaan puolen tunnin päikkäreitä ja silti löytyy aikaa ulos, kotitöille ja lapselle.

ei kotityöt oo niin iso juttu jos niistä ei sellasta tee.

aina voi tehdä huomennakin.