Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

.o0O Tiistaihelmiä O0o.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...tosin eipä tuolta ole juuri mitään raportoitavaa. Kaikki arvot olivat ihan kohdallaan ja sekä vauvalla että mulla itselläni tuntuu olevan kaikki ok. Eli odottelu jatkuu... Laskettuun aikaan on nyt puolitoista viikkoa.

Täysikuu: On mulla ennestään tyttö 10/04. Tuo esikoinen syntyi rv 42+1, eikä silloinkaan ollut kyllä mitään merkkiä lähestyvästä synnytyksestä ennen kuin paria vuorokautta ennen h-hetkeä. Silloin tuntui pariin otteeseen jotain hivenen kivuliaampia supistuksia - ja sitten just edellisenä yönä, kun aamulla olisi ollut käynnistysaika, alkoivatkin säännölliset supparit. Jotenkin ajattelin, että nyt toisella kertaa kaikenlaiset kivut ja tuntemukset enteilisivät synnytystä jo vähän aikaisemmin, mutta mitä vielä. Ainakaan toistaiseksi mulla ei ole ollut mitään merkkejä siitä, että laskettu aika on jo hyvinkin lähellä. Eipä tässä auta muu kuin odotella rauhassa. Melko todennäköisesti menee yliajalle tämäkin vauveli.:)

Täällä on joillakuilla vissiin miehet välillä ilta- ja yötöissä? Meillä on sama juttu. Ehkä noin kerran pari viikossa mies on joko iltavuorossa tai sitten ihan aamuyöhön saakka töissä. Nauratti, kun yksi miehen (lapseton) työkaveri jo hötkyili yhtä tällaista työrupeamaa tuossa reilun viikon päästä, kun silloin sattuu olemaan just meidän laskettu aika. Tämä kaveri meinasi, ettei mies mitenkään voi tulla silloin töihin. No, mies oli vaan nauranut, että on aika pieni todennäköisyys, että lapsi syntyy juuri sinä kyseisenä päivänä. Olen itsekin sanonut miehelle, että voi mun puolesta tehdä myös ilta- ja yötöitä ihan normaaliin malliin, koska on kuitenkin koko ajan tuossa muutaman kilometrin säteellä hälytysvalmiudessa. Turha sitä nyt on varmuuden vuoksi kotona istua, kun tässä voi hyvin mennä vielä viikkoja ennen kuin tapahtuu mitään.;)

Taidan mennä vähän lueskelemaan ja ehkä ottaa päivän toisen päiväunet ennen kuin mies ja esikoinen kotiutuvat.

Vierailija
22/33 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysikuu: Mulla kävi niitten esikoisen liikkeiden vähyyden vuoksi niin, et vaiks sydänkäyrät oli ok, niin ultran jälkeen lääkäri sit päätti, et käynnistetään. No, ne puhkaisi kalvot ja lapsivesi oli ruskean-vihertävää eli kuulemma vauvalla pienoinen hätätilä. Ja ne sano, et jos liikkeet vähenee tilanpuutteen lisäksi, syynä voi myös olla että vauva säästelee voimia eli et kaikki ei ole hyvin.

No, sit koska vauva ei ollut yhtään laskeutunut, niin meinas lääkäri et voi tulla pitkä synnytys ja mun vauvalle olis mahdollisesti jouduttu tekeen kuitenkin hätäsektio, niin kysyi mun mielipidettä, jos leikataan rauhassa heti. Ja se sopi mulle hyvin, toi vähäliikkeisyys ja ruskea lapsivesi pelästytti mut. Sit kun sain käärön lääkäri sanoi, että oli hyvä, että tulin yöllä, sillä aamulla vauvan tila olisi ollut ihan toinen. Mä todella meinasin sinä yönä, et soitan vasta aamulla polille. Kyllä tota juttua tuli kyllä kelattua monta kertaa, kuinka hyvin kaikki meni. Ja sillon yöllä mut vastaanottanut kätilö sanoi mulle et tulin ihan turhaan!!!Mut sit kuitenkin lääkärintarkastuksen jälkeen kävi miten kävi. Mä en halua kenellkkään mitään paniikkia tällä, mutta kannattaa seurata lopussa et niit liikkeitä ohjeen mukaan tulee. Mulla oli neuvolatäti lomalla ja nuori sijainen ei mistään seurannasta edes puhunut. Ja mun vauvalla ne liikkeet todella loppui.

Luuk: Ihanaa, että teidän hauvelilla kaikki hyvin!

Anna-liisa on kyllä varmaan synnyttämässä, sillä muuten se olis täällä kirjoittelemassa! Samoin Siirikki!

iitulii72 36+6

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sitä rakkaat helmeläis äitit vielä ollaan yhdessä kasassa.Lähimme viime yönä taas synnärille ku supisti kovasti,mutta kun sinne päästiin ne loppuvat taas.Ottivat yöksi seurantahuoneeseen koska näkivät että alan olemaan jo ihan poikki valvomisesta.Antoivat minulle nukahtamis tabletin ja panadolia.Sain nukuttua joten kuten.Kanavaa on edelleen jälellä se 1.5-2cm,kolme senttiä paikat auki eli ei nuo supparit saaneet paljoa aikaseksi mitään.Voi että mua tympäseepi.No aamulla siellä tapahtu sellanen juttu mulle,et ku kävin wc:ssä niin nousin pöntöltä ylös niin jalko välissä roikkui sellanen verinen-limainen pitkä löntti.Ensiksi säikähin että irtosiko napanuora mutta tajusin heti et eihän se noin pieni ja kapea ole napanuora.Eli multa irtosi se limatulppa kokonaan nyt.Ja nyt koko ajan tulee limaa.Laittovat kuitenkin kotia odotteleen synnytyksen käynnistymistä.Nyt en kyllä lähe synnärille turhia reissuja tekeen,ootan niin kauan että olen kaksinkerroin.Vauva ultrattiin ja kaikki on ok vauvalla.Painoarvio oli 3.4kg

Eipä tässä ku nyt ootellaan...plääh!

anna_liisa 38+6

Vierailija
24/33 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi anna_liisa, koitahan jaksaa kärvistellä! Kyllä luulis noilla tuntemuksilla homman pian käynnistyvän. Toisaalta eipä noista masukkaista tiedä kuinka viihtyvätkin niin pienessä tilassa vaikka yliviikoille!

Piti kirjoittaa siitä kurottelusta, nimittäin mä olen ymmärtänyt, että siinä on lähinnä vaarana istukan repeäminen jos liikaa kurkottelee... Mutta jostain tulee mieleen tuo sama asia, että käsiä ei sydämen yläpuolelle pitkäksi aikaa jne. Ymmärtäisin sen verenkierron vuoksi kielletyksi. Hassuja juttuja!

Mulla oli viime yönä mukavasti supistuksia, eivät jatkuneet enää aamulla kuitenkaan. Täytyy toivoa että tulisi ensi yönäkin. Päivän mittaan on tullut tuntuvia suppareita mutta harvakseltaan. Kestävät kuitenkin vähintään minuutin. Toivottavasti olis jotain ennakoivaa!=)

Jatketaan tästä...

suko81 39+3

Vierailija
25/33 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yön sitte tarkkaltavana ja tänään pääsin kotiin. Jännityksestä johtuen oli verenpaineet koholla ja vauvan syke liika suuri. Paino oli kanssa noussu viikossa miltei kilon eli oli turvotusta. Ottivat myrkytys kokeita. Painoarvio oli jo 4kg. Kuulemma ei tarpeeksi. Perjanaina menen uudelleen osastolle käyrään ja paineenmittauksille. Maanantaina on sitte se käynnistys!!

Jos vauva jatkaa samaa kasvu vauhtia (400g/vko) niin kova homma ens viikolla.

Olo ei oo paras mahdollinen. Toivottavasti syntyy ennen sitä.

Täällä on kovasti kirjoteltu. Pitää illalla jaksaa lukea. Nyt yrittään syömään.

Terveisin väsynyt Siirikki ja neiti 38+3

Vierailija
26/33 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pari päivää olen nettipimennossa ja johan täällä on osa supistusten kourissa. Ottakaahan mutkin mukaan...!!!!

Tänään tuli meikälle se 38vkoa täyteen, ihan hassua ajatella että enää pari viikkoa laskettuun aikaan. Mutta veetutusta ilmassa ja ankarasti...

nimittäin kävin vkolla 36 vikassa neuvolalääkärissä, jossa lekuri totesi ulkosuun olevan höttöinen, mutta nyt kun vko sitten kävin synnärillä päänsäryn vuoksi, epikriisissä lukee kohdunkaulan olevan suljettu ja tiivis. Siis mitähäh? Rupeaako tuo kaveri masussa kuromaan kohdunsuuta uudestaan kiinni meiningillä täältähän en lähde?! Kyllä kun tuota epikriisiä luin niin melkein tuli kyynel silmään, että olenkohan maailman eka synnyttämättä jättänyt äiti, kun masuvaavi viihtyy niin hyvin sisäpuolella...:/ Ja kummallisinta tässä on se, että pari kolme vkoa sitten kävin " turhaan" käyrillä pari kertaa, kun supparit tulivat kipeinä ja tiheästi, nyt ei ole edes harjoitussuppareita kuulunut pariin viikkoon. Jestas...

Tänään oli neuvola, paineet hyvät, pissa puhdas, mutta... painoa +1,6kg VIIKOSSA!!!!! Täti vaan sanoi että taitaa olla turvotusta, ja kuulemma helpottuu vaan yhdellä tavalla, synnyttämällä... Great... Sf-mitta jo kolmatta viikkoa sama 32cm, mutta vaavi ei edelleenkään ole kiinnittynyt. Ja sen kyllä huomaa, sellaista kääntyilyä ja äiteen muksimista tuolla masussa tapahtuu, että ei siinä tosiaan mihinkään olla kiinnitytty.

Btw, olen kuulemma toiminut oikein mahtavana " huonona" esimerkkinä 14vee serkulleni lävistysten suhteen, kun hän rupesi kinuamaan äidiltään napalävistystä, niin vilautinpa sitten tuossa viikonloppuna että tällainen siitä tulee jos joskus raskautta harkitset... Nimittäin on tuo arpi/reikä aika kammottavan näköinen, jopa omasta mielestäni. Kun ympärysmitta on kasvanut sen 40cm, niin ei oikein ole pysynyt matkassa mukana... yök...:/

Valentine 38 tasan

Vierailija
27/33 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko vielä kirjoittaa tänään!

Aikas vaikee se tosiaan on tietää millon synnytys on käsillä, kun sullakin anna-liisa noit supistuksia on tullu jo niin tiuhaan tahtiin. Ja eikä sulla ihan lyhyt matka sinne synnärille ole. Mulla sentään vaan alle 10km.

Täällä sitä itse vaan kuvittelee, et mul ei tapahdu mitään ennen viikkoa 39, eli sit kun leikkaus on. Vähän kyllä huolettaa se, et mun leikkausarven kohdalla tuntuu öisin kipua, kun ei osaa nukkuessa varoa. Saas nähdä joudunko nukkuun nää viimiset viikot nojatuolissa. aika pitkälle ne polilla uskalsi leikkauksen jättää, vaiks edellinen sektiolääkäri sanoi, et vko38 ois hyvä leikata.

iitulii72 36+6

Vierailija
28/33 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En millään ehdi / jaksa lukea eilisiä ja tän päiväisiä viestejä, mutta teen sen huomenna. Nyt vaan omanapainen valitus-purkaus.

Kävin siis tänään äitipolilla seurannassa ja odottelin jo että olisin saanut käynnistysajan. No tilanne on vielä TÄYSIN EPÄKYPSÄ, vaikka supistuksia ollut jo 30 viikolta asti!!! Ei siis toivoakaan käynnistyksestä. Vauva oli 3,7kg, mutta lääkäri sitä mieltä, että tällä lantiolla synnytetään yli viiskilosiakin... niin, mutta mitenkäs näillä nahoilla. Kaueesti pelottaa että vauvasta kasvaa jättiläinen ja repeän synnytyksessä pahasti. Esikoisen, joka oli reilun pari kiloa, synnytyksessä repesin kiitettävästi... :(

Sitten vielä sain käskyn tulla sairaalaan ambulanssilla jos käynnistyy vesien menolla. Vettä tosi paljon, ja vauva ei kiinnittynyt. Napanuoraakin näytti olevan hyvänmatkaa... pelkäsi että voi luiskahtaa tuo napanuora, joa tulen istuma-asennossa...

Nyt nukkumaanlaitto puuhiin...

Jasuliina ja poikanen 38+1

(uusi käynti 40+2)

Vierailija
29/33 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei mitään ihmeellistä..muutamana päivänä on supistellut noin tunnin verran välillä ihan vedet silmissä ja sitten loppuu kuin seinään. PÖH! Alakertakin on välillä aika " vihaisen" tuntuinen. Kyllä on päivät pitkiä ja paikat tositosi kipeinä. Onneksi huomenna on taas se ä-poli, jotta vähän taas tiedän missä mennään.. Maanantaina kun oli taas pissat plussalla ja alapaine korkeimmalla tähän mennessä.. Terkka jo meinas laittaa kiiruusti polille, mutta sanoin odottavani kyllä keskiviikkoon. Eli huomen taas labran kautta joo polille.. Saas nähdä joko mullakin aletaan puhumaan siitä käynnistyksestä ihan päivämäärän kanssa.. Vasemassa kädessä ei tällä hetkellä ole juurikaan tuntoa, vähänkö outoa..

NONNA-80 ja JOGU: Kiitokset matkaselvityksistä!

NONNA-80 ja JONTTU-80: Pori Jazzeilla nähdään ;) Kuuluvat meidänkin jokakesäisiin suunnitelmiin. Laitetaanko kukka rintapieleen, jotta voitais moikata =)

Ai niin, nytpäs tonne meidän sairaalaan tuli sitten Noro-virus karanteeni... Voi VXXXXXXXXXXXX! Viime vuonna (kun oli edellinen noro-karanteeni) se tarkotti sitä, että osastolle ei saa tulla kun isä vierailulle ja sisarukset kerran.. Kaikki joutuu olemaan vaan huoneissa jumissa ja ruokakin tuodaan huoneeseen. Viime vuonna äidit lähti sitten liian aikasin koteihinsa kun moinen meininki rupes ahdistamaan..

Jäikös nyt kukaan sille sairaalareissulle ketään vai tulivatko kaikki vielä hakemaan lisäpotkua kotoolta?

Miten mä unohdan aina kaikki mistä piti kirjotella ja ottaa kantaa.. Raskausdementia juu..

Lopetan lörpötykseni tähän kun ei kerran oo oikeesti asiaa..

Kypsä Nojanda ja Pulla (joka vois tulla uunista ulos..) 38+0

Vierailija
30/33 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei käynnistetä vielä, koska vauvan keuhkot eivät ole tarpeeksi kypsät. Lääkäri teki sisätutkimuksen ja onneksi paikat olivat jo ruenneet aukeamaan. Eli kahdelle sormelle auki ja pehmeä, kanavaa vielä 2cm. Parasta, että pää oli laskeutunut ja tuntui kuulemma alhaalla. Onhan mulla kyllä supistuksia ollutkin, joten olisin vaipunut masennukseen, mikäli paikat ois olleet kiinni. Jatkoista kuulen sitten huomenna. Joudun menemään taas päiväosastolle käyrään. Miettivät ensi viikon alkuun käynnistystä. Mulle kyllä kävis, että vauva tajuaisi alkaa jo itse tulemaan ulos:) Alkaa väsyttämään joka päivä sairaalassa ramppaaminen, vaikka onhan se turvallisempaa kun seurataan...

Lääkäri pyöritteli kohdunsuuta sisätutkimusta tehdessään ja jopas on särkenyt luita ja ytimiä. Ja supistellut. Sitähän minä kai toivoinkin...

Tsemppiä tositoimiin joutuneille/päässeille...

t.Amanda ja pikkarainen 36+3

Vierailija
31/33 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä se olin synnytyssuunnitelmaa tekemässä haikaranpesässä. Onko sullakin taustalla 3. asteen repeämä? Olis kiva tietää fiiliksiä! Jos sulla ei ole ja pelkäät, että jokin asento niitä enemmän aiheuttaisi, niin siinä en voi auttaa, koska sellaista tietoa minulla ei ole. Nämä ponnistusasentorajoitukset koskevat vain sitä seikkaa, että pääsevät näkemään mitä vanhalle arvelle kuuluu ponnistamisen aikana ja tukevat sitä aluetta erityisesti, jotta kestäisi paineen. Eli kiellettyä on ainakin allas, jakkara, puoli-istuva sängyllä ja kyykky. Siis missä ei pääse nenä kiinni mun perseeseen.. Kivaa!!! =) Polviseisontaan siis tähtään tai seisaallaan ponnistamiseen, tosin eipä tuosta mukelosta tiedä, jos vaikka haluaa sektion itselleen, kun on perätarjonnassa kait edelleen.. =) Sittenpähän olisin ollut huolissaan aivan turhaan koko raskauden ajan.

nemma rv 35+4

Vierailija
32/33 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli neuvolassa käyty ja ei niin hyviä arvoja tällä kertaa:

Paino oli kyllä pysynyt samassa kuin viikko sitten

Mutta verenpaine huiteli aivan liian suurissa lukemissa normaaleihin lukemiin verrattuna ja pissassa valkuaista eli kotia sain tikut ja ohjeen mittailla verenpainetta ja perjantaina sitten kontrollikäynti. Lisäksi lääkäri määräsi unilääkkeet? Epäili, että verenpainetta nostaa tuo unettomuus mikä on nyt vaivannut pitempään ja näillä lääkkeillä sitten pitäisi unen tulla. Mietityttää nyt vaan, että en ylipäänsä lääkkeitä juurikaan käytä, että josko kuitenkin ilman vielä yrittäisin pärjäillä ja lepäillä muuten mahd. paljon. No, jospa nuo luvut tuosta normalisoituu ja pissastakaan ei löytyisi mitään..

Tsempityksiä tosiaan aurelalle yms. :) Jospa siellä pian tapahtuu tosiaan! Kyllä alkaa itselläkin olla melko malttamaton olo jo pikkuhiljalleen ja esikkokin jo kyselee, että siis milloin ja sitä vielä huolettaa, että miten kaikki sujuu kotosalla sitten kun minä olen sairaalassa. Voi toista! Tässä on nimittäin kaikenmaailman hammaslääkärit ja silmäpolikäynnit esikoisella ja koulussakin alkaa uintiviikot niin ei ilmeisesti ihan täysin luota isän taitoihin pitää kaikkia lankoja hallussa. No, onhan tässä vielä laskettuun aikaan aikaa, että ehkäpä se minä kerkiän uintiviikot ja hammaslääkärit ym. hoitaa:)

Luuk@: Hyvä että koiruliinilla kaikki hyvin!! Tuli heti mieleen vain se älytön huoli kun meidän koira karkasi vuosi sitten! Oli reissussa pari vuorokautta ja enpä silloin paljon nukkunut tai mihinkään pystynyt keskittymään. No, siis onneksi löytyi ja nyt rötköttääkin tossa jalkojen juuressa tyytyväisenä:)

Mutta nyt vähäksi aikaa telkkarin ääreen ja lueskelemaan.

Vimpula ja pikkuinen 37!

Vierailija
33/33 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aikaa taas kirjoittelen minäkin tänne. Kohta vaan on meidän kuu, vaikka sitä ajatteli ettei saavu millään. Ensimmäiset helmikuiset taitavat olla jo maailmassa. Nyt on alkanut olemaan itsekin aikas odottavalla mielellä, mulla oli nimittäin tänään polilla aika tuon mun herpekseni takia.

Sain taas estolääkityksen synnytykseen asti ja samalla tsekattiin vauvan vointi, koko jne. Käyrillä olin ensin hetken ja piirtyihän siihen sopivasti muutama supistuskin. Vauvalla oli kaikenkaikkiaan kaikki oikein hyvin. Mietittävää ja jännitettävää sen sijaan sain taatusti loppu ajaksi, kun lääkäri ilmoitti ultrauksen jälkeen kokoarvioksi tällä hetkellä 4,0 kg!! Kyllähän se voi muutaman sataa grammaa pienempikin todellisuudessa olla, mutta yhtä hyvin arvio voi heittää toisenkiin suuntaan. Lääkäri totesi vain, että hyvin mahtuu tulemaan ja se siitä. Tässä sitä vaan miettii, että pahimmassa tapauksessa, jos menee sen mahdollisen pari viikkoa yli lasketun ajan, niin sinnehän on vielä neljä viikkoa! Että viisikiloistako vielä punkean tähän maailmaan...:)

Olo on muuten ihan jees. Öisin ei oikein nukuta ja nämä kohdunsuun vihlaisut on kanssa aikas ihania, tuntuu että jalat lähtee alta. Täällä aikas monella oli samoja tuntemuksia. Sympatiat saa kyllä mun osalta, on aikas epämiellyttäviä.

Vauvan jutut alkaa olemaan valmiina, vaatteet kaapissa, korisänky ja olohuoneen puolella kehto (molempien sukujen perintöjutut) valmiinansa lakanoita vailla. Sairaalakassinkin sain vihdoin ja viimein alulle, perusjutut jo pakattuna. Varmistin vielä polilla tänään, onko käytäntö sairaalaan lähdöstä muuttunut esikon (2 v.) ajoilta. Joissakin kauppungeissahan ei ole mitään kiirettä sairaalaan jos lapsivedet menevät vaikka yöllä. Mutta täällä meillä päin edelleen neuvona on heti lähteä sairaalaan, jossa saadaan sitten ajan kanssa odottaa synnytyksen käynnistymistä ja tehdä lapsivedestä tarvittavat kokeet jne.

Eipä tänne omaan napaan sen kummempia. Tsemppiä kaikille loppu metreille!!

Lissukas rv 37+6