Koska kannattaa valmistautua??
Eli kysymykseni on; että laskettuaikani on 7.3-06 mutta eihän se välttämättä niin pitkälle mene vaan vaavi voi päättää tulla aikaisemmin ulos, eli koska rupeaa olemaan ne kriittiset hetket että mun kannattaa alkaa valmistautumaan? eli kohta on viikkoja kasassa 33 (jos oikein muistan :). Toinen mitä olen ajatellut niin pullistunkohan tästä vielä paljon? Kiitos etukäteen kaikille vastanneille!!
Kommentit (9)
Tyttö syntyi ennen aikojaan rv 35+3 ja jäi sairaalaan, joten siinä oli kyllä aikaa laitella vauvan tavaroita. Ja loppujen lopuksi vastasyntynyt ei ihmeempiä tarvitse.
Sairaalakassin pakkasi mies parissa minuutissa mun ohjeiden mukaan, kun vesien mentyä makoilin ja odottelin kyytiä. Tärkeimmät tavarat olivat äitiyskortti, lompakko, avaimet ja kännykkä. Sitten dödö, hiusharja, hammasharja, huulirasva ja paita. Mies toi seuraavana päivänä lukemista.
Eli vähällä pärjää, vaikka onhan se hauska etukäteen puuhailla ja järjestellä :)
...unohdat kaikki sairaalakassin kokoamisohjeet! ;)
Käytännön syistä on kaikkein helpointa että synnyttämään lähtiessä sinulla on korkeintaa käsilaukullinen tavaraa jossa on äitiyskortti ja ehkä kela-kortti, sekä hammasharja ja kampa jos luksusta kaipaat. :)
Synnytyssalissa ei ole mitään säilytyspaikkoja tavaroille, etkä niitä siinä synnyttäessä edes tarvitse. Mies (tai tukihenkilö) voi nimittäin tuoda kaiken tarpeellisen sinulle sitten perästä käsin, kun niille tulee tarvetta. Eli vasta synnytyksen jälkeen.
- JOS äitiyskortti (ja/tai kela-kortti unohtuu), niin sekään ei estä sinun pääsyäsi synnytyssaliin. ne voi toimittaa myöhemminkin. :)
- Ainoa mitä kaipasin heti synnytyksen jälkeen, oli hammarharja. Kun pöydältä lyllertää suihkuun siistiytymään, niin siellä on pesuaineet ja puhtaat vaatteet ja siteet valmiina, joten ainoastaan hammasharja oli se, mitä oli omista tavaroista silloin tarpeellinen. Niin, ja kampa/harjakin oli mukava olla mukana jotta sai sen takkukasan sitten siistittyä.
-JOS synnytys kestää, eli tarvitset luettavaa, ristikoita, kutomista jne. niin silloinhan mies (tai tukihenkilö) voi ne sinulle hakea, mutta kyllä siellä sairaalassakin luettavaa on. :)
Ja käytännössä on helpointa, että siinä vaiheessa kun olet suoriutunut kovasta urakasta ja mies on hikoillut jännityksestä itsensä aivan rapakuntoon, niin kun olette osastolle päässet ja hetken tasaantuneet, niin siinä vaiheessa mies yleensä haluaa varmaan käydä kotona syömässä ja pesulla, jolloin tällä reissulla hän voi tuoda sinulle sitten ne kaikki tarvitsemasi tavarat! :)
Mutta kuinka se mies osaa sitten tuoda oikeat tavarat?
-kirjoita hänelle selkeä lista KAIKESTA mitä haluat sairaalaan ja missä ne on.
-laita hänelle esille valmiiksi kotiutumisvaatteesi alusvaatteita myöten.
-turvakaukaloon laitat valmiiksi vauvan kotiutumisvaatteet.
jne... noita neuvojahan miehelle löytyisi vaikka kuinka, sillä siinä tilanteessä hän tuskin osaa ajatella mitään selkeästi, kun on niin onnesta soikeana.
Eli näin lyhykäisyydessään; synnyttäessä et tarvitse mitään, mitä et sairaalasta saisi. Ja kaiken voi sitten tuoda jälkikäteen sairaalaan kun olet synnyttänyt!
MUTTA, tämä kikkahan ei niin vain päde yhtä helposti heille joilla on esim. todella pitkä matka sairaalaan... eli kaikki soveltakoon omien tarpeiden ja olosuhteiden mukaan vinkkiäni, jos haluaa ottaa siitä vaarin. ;D
Tämä on vain ja yksiomaan minun näkemykseni ja kokemukseni. :)
Tilanne 41+2. Mulla on ollu koko raskauden ajan vain pientä painonnousua (huono ruokahalu), mutta näinä viimeisinä viikkoina paino alkoi nousta rajusti! 1500g viikossa!!! Järkytys. Neuvola-tädin mukaan nesteet kertyvät kiivaimmin viimeisillä viikoilla. Olo onkin jäykkä ja kömpelö. Olin ehtinyt iloita vähäisestä painonnoususta, mutta nyt hirvittää vaálle nousu. =) Mutta onneksi kaikki on sen arvoista!
Mulla on sairaalaanlähtöä varten tehtynä lista mitä tarvitsee ottaa mukaan. On sitten helppo äkkiä pakata eikä pitäisi mitään unohtua, mieskin osaa jos on tarvis. Meillä on sen verran pitkä matka sairaalaan että mies ei voi mulle tavaroita tosta vaan tuoda vaan vasta seuraavana päivänä aikaisintaa, eli parempi ottaa tarpeelliset heti mukaan. Aika tarkkaan tiedän kyllä mitä tarviin.
Henkisesti tietysti kannattaa jo valmistautua, laitella vauvan tavarat kuntoon ja lepäillä, erityisesti sitä, se on parasta valmistautumista. Tosiaan jos vauva kovin paljon aikaisemmin syntyy niin luultavasti jonkin aikaa silloin sairaalassa menee ja jos ei itse niin joku saa kyllä laitettua vauvan tavarat paikoilleen. Mutta jos ne on jo laittetu niin eipähän tarvi sairaalassa sitten hermoilla siitä.
joten pakkaan sen kassin valmiiksi kaappiin muuten rahapussia, kännykkää ja äippäkorttia lukuunottamatta. Ne on helppo heittää sinne lähtiessä. Meidän mies ehkä osaisi listan mukaan kamppeet kerätä, mutta todennäköisesti se ei puoliakaan löytäisi, vaikka ne olisi siinä sen silmien edessä! Välillä tuntuu niin toivottoman avuttomalta ;) Sängynkin petaan vauvalle valmiiksi ja muutenkin kaikki on valmista. Esikoisen kanssa kun tultiin kotiin, niin ensimmäiseksi halusin nukkumaan. Vaihdoin vain tytölle vaipan, syötin ja nostin omaan sänkyynsä nukkumaan ja itse omaan sänkyyn :) Nukuin todella huonosti siinä sairaalan sängyssä jo muutenkin ja sitten olikin todella kiva, kun kaikki oli valmiina ja pääsi nukkumaan.
Eihän se kassi siellä kaapissa paljon paina vaikka sen pakkaakin jo reilusti etukäteen. Taisinpa ostaa itselleni uuden hammasharjan sinne synnärille mukaan..
Niitä listoja kyllä löytyy tältä palstalta ihan tarpeeksi, mitä pitäisi mukaan ottaa. Ei siis siitä enempää. Mutta kassi kannattaa pakata etukäteen oottelemaan, jos yhtään epäilet ettei miehesi löydä tai osaa tuoda oikeita tavaroita sinulle sairaalaan. Synnytyksen jälkeen on muutenkin niin sekaisin kaikesta, väsynyt, kipuja jne. että on kiva jos ei tarvi vielä kärsiä puuttuvista tai vääristä tavaroista!!
Eihän se kassi vaatekaapissa/eteisen nurkassa tms ketään haittaa. Ite ostin erilliset pesuaineet, hampiharjat ja tahnat yms. kassia varten, ettei niitäkään tarvinnut lähtöhetkellä haalia mistään. Ite tarvin kassin sisältöä heti, kun vesien menon takia jouduin osastolle oottelemaan kaheksi päivää ennen h-hetkeä. Miestä helpottaa kovasti, kun pakkaat vielä vauvalle kotiintulovaatteet valmiiksi toiseen kassiin. Sitä ei kannata sairaalaan vielä ottaa, ne tavarat ovat vain tiellä. Myöskään kaukaloa ei kannata vielä ottaa, kuten huonekaverini näkyi tehneen. Siellä se kaukalo pyöri hoitajien jaloissa tiellä.
Synnytyssalissa et itse tavaraa tarvitse. Ite huomasin että HARJA ois ollu fiksu ottaa, kun altaassa vietettyjen tuntien jälkeen tukka oli pikkusen verran sekasin ja sen oikomiseen ei ollu muuta ku omat sormet...
tarkoitin kysymykselläni lähinnä että koska minun kannattaa valmistautua henkisesti, eli millä viikolla lapsi voi alkaa tahtomaan ulos vatsasta? Olen nyt viikolla 33.. Taisin kysyä kysymykseni aluksi hieman epäselvästi *anteeksi*. Mutta ei nuokaan saamani tiedot hukkaan mennyt, nyt tiedän mitä ottaa mukaan =)
Minä ainakin valmistaudun henkisesti koko ajan tulevaan. Vauvahan nyt voi tulla millonka vaan maailmaan? :) Keskimäärinhän nuo syntyvät viikoilla 38-42, ts. se katsotaan " normaaliksi" .
Usein kyllä fyysisiä merkkejä alkaa tulla monta viikkoa ennen synnytystä....tai sit niitä tulee vaan vähän ennen h-hetkeä :) Henkinen valmistautuminen oli minulle lähinnä sitä että nukuin, luin ja taas nukuin :) Välillä hypistelin lapsen vaatteita jne. Ihanaa aikaa!
Minulla oli viime viime vuonna laskettu aika 11.3! Tyttö syntyi 8.3 Naistenpäivänä.
Valmistautumista...hmm....taisin pakata sairaalalaukun tuossa maaliskuun alussa. En oikein muuten edes valmistautunut! :) Kuuntelin vain merkkejä, en kauhean pitkälle enää viim. kahteen viikkoon lähtenyt. Muutoin elelin normaalisti. Laittelin paikkoja vaavelille kuntoon. Siis kasattiin sänkyä ja laiteltiin vaatteita :)
Pullistumisesta..itselläni oli aika pieni ja sievä masu. En kauheasti muualta edes kasvanut kuin masusta. Kun jäin äippälomalle 3.2 niin sinä aikana tuli kyllä turvotusta aika paljon! :)
Niin..tuli vielä mieleen. Ostettiin miehelle vähän evästä laitokselle. Kun ei se kanttiini välttämättä ole auki. Eikä ollut kun mentiin! Varattiin suklaata ja pillimehuja.
Tsemppiä loppumetreille sinulle!