Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei siitä rankkuudesta saa puhua, kun vauva tulee taloon?

Vierailija
28.01.2008 |

Tuntuu, että olen kaveripiirissäni kummajainen, kun olen " valittanut" vauvan mukanaan tuomasta elämänmuutoksesta. Ihan kuin kieroon katsottais, että olen huono äiti, kun en aina jaksa.

Kaikki muut tutut ovat hehkuttaneet, kuinka rakastuneita ovat vauvaansa ja kuinka ihanaa elämä nyt on. Kun minä totean, että meidän vauva on temperamentiltaan hieman rasittava ja minä olen jatkuvasti väsynyt ja asunto on räjähtäneessä kunnossa enkä jaksa/ehdi siivota, saan kummastuneita katseita osakseni ja jälleen kehutaan omaa ihanaa kultinuppua, joka on niin suloinen jne.

En siis ole masentunut tai VIHAA vauvaani, toteanpahan vain, että elämänmuutos yllätti ainakin minut. Olenko oikeasti huono äiti, kun sanon näin, vai olenko vain rehellinen?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on rankkaa ja joka muuta väittää, ei ole kertonut totuutta tai sitten karmeus vatsa edessäpäin!

Vierailija
22/26 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen oli ensimmäisen vuotensa aikana tasan kerran mummon hoidossa, valvoi öitänsä aika ajoin, sairasteli korviaan ym. Silti vauva oli minusta aivan hervottoman ihana ja nautin täysillä hoitamisesta ja siitä suloisuudesta, jopa imetys oli helppoa.

Useamman lapsen äitinä tulee joskus valitettua väsymystä, mutta enemmän hehkutettua lapsia, ne ovat ihania ja tuovat paljon iloa. Valehdellako pitäisi? Mulla on ollut elämässä vaikeaa ja perheen, opiskelun ja työn yhdistäminen ei ole aina yksinkertaista, mutta perhettä olen aina halunnut ja nyt minulla on se.

Joskus tuntuu, että ainoastaan negatiiviset tunteet sallitaan ja positiivista elämänasennetta pidetään tekopyhänä ja teennäisenä, kai se on tämä perisuomalainen synkkyys---

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti sanon, että vauva-aika (ekat kk:t) on mun mielestä aina se rankin aika!! Sitten kun vauva enemmän seurustelee ja on edes jonkinlainen rytmi, elämä on paljon helpompaa. :)

Näin me ollaan erilaisia!

Vierailija
24/26 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Se on rankkaa ja joka muuta väittää, ei ole kertonut totuutta tai sitten karmeus vatsa edessäpäin!

Mulla ei oo ollu kahden lapseni kanssa koskaan rankkaa vauva-aikana. Esikoinen rupesi nukkumaan yöt 3 viikkoisena, aamulla herättiin kuuden aikoihin, syötiin ja nukuttiin tonne yhdeksään asti.

Kuopus rupes nukkumaan yöt parikuukautisena. Pari nuhakuumetta silloin vauvana sairastelivat, ei sen kummempia. Ja tää on ihan totta!

Mua ei väsyttänyt, ja sosiaalinen elämä ei pahemmin kärsinyt, ei ainakaan niin että olisin itse siitä harmistunut. Vauvat on kulkeneet mukana aina paljon, ja välillä oli isän kanssa kotona, kun mä olin jossain.

Nyt lapset on 14- ja 8-vuotiaat. Kivoja muksuja, mutta ei aina niin helppoja.

Vierailija
25/26 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekkin kaikki on niiiin vaikeaa toiset taas selvityvät lähes mistä vaan.

Kyllähän töissäkin aina riittää kiireen ja rankkuuden valittelijoita, vaikka itse täysin samaa työtä tekevänä työt tuntuu aika helpoilta ja niitä voisi olla jopa enemmänkin.

Vierailija
26/26 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sallitaanpas erilaisia mielipiteitä. Meitä mahtuu tänne niin monta, ettei toisen tilannetta voi kuvitellakaan. Ymmärrän teidän molempien näkökulman, itselläni kun on ollut kaksi täysin erilaista lasta! ;) Toisen kanssa pikkuvauva-aika oli alussa hieman raskasta, koliikkia muutama kk. Paino nousi puolitoista kg per kk joten allergiasta tai nälästä ei ainakaan tämän muksun kohdalla ollut kysymys ja lapsi kasvoi vauhdilla +2 käyrällä rintamaidolla. Kuitenkin oli temperamenttinen tapaus, mutta kun ikää tuli lisää siitä saakka helppohoitoinen ja terve kuin pukki. Tosin tomera edelleen ja hyvin uhmakas myöhemmin. Toinen lapseni taas oli ihan pienenä vauvana erittäin helppohoitoinen, söi ja nukkui yöt. Hänen kohdallaan vuorostaan ongelmat tulivat myöhemmin, kun alkoi sairastella korvatulehduksia ja sen jälkeen oli todella raskasta, ennen kuin lapsi sai putket korviinsa.

Oma elämäntilanne, ikä, henkinen kypsyys ja tila siinä vaiheessa kun saa lapsen vaikuttaa. Myös sosiaalinen tukiverkko, ystävyyssuhteet, rahatilanne. Ihan kaikki vaikuttaa kaikkeen! Ja tietenkin on luonnollista, että vauva tuo elämänmuutoksen. Jos haluaa käydä x 3 viikossa aerobicissa ja teatterissa ym jatkuvasti, ehkä kannattaa harkita vielä onko sittenkään valmis sitoutumaan lapseen. On luonnollista, että vauva vaatii vaivannäköä ja ottaa sen vaikka väkisin. Tietenkin harrastuksiakin pitää olla, mutta kyllä lapsen kanssa elävän elämä on hieman erilaista, sen sanoo jo järkikin vaikkei lapsia vielä olisikaan..